Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerronpa teille top 5 miksi mökkeily on persiistä

Ei kiitos enää mökille
23.06.2018 |

1. Ulkohuussi. Minua yksinkertaisesti etoo käydä pyllistämässä paskanhajuisessa kopissa hyttysten syödessä persposkiani. Vielä menkat siihen päälle niin vituttaa viisi kertaa enemmän.

2. Järvivedellä peseytyminen. Ensin menee puoli tuntia siihen että sekoittaa paljussa kuumaa ja kylmää vettä saadakseen sopivaa pesuvettä. Sitten yrittää kauhoa toisella kädellä vettä ja hangata hanuria toisella. Peseytymisen jälkeen kun on oikein kuivatellut itsensä huomaa hiusten olevan kuitenkin limaiset järviveden jäljiltä vaikka kuinka olisi kuurannut.

3. Mökin haju vaatteissa. Tätä ei yleensä huomaa paikan päällä, mutta viimeistään kotiovella muistaa taas haisevansa maakellarilta ja kaikki vaatteet on heitettävä välittömästi pesukoneeseen. Keinokuituista takkia tuuletin viimeksi toista viikkoa ulkona, kun haju oli niin tiukassa.

4. Etäisyys sivistyksestä. Pieninä annoksina hevonkuusessa lomailu voi olla ihan virkistävää, mutta kyllä viikko korvessa tekee jo hulluksi, kun ei näe ketään muita ihmisiä kuin omia matkaseuralaisiaan, kun pelkkä kauppaanlähtökin on jo niin iso proseduuri välimatkan takia, että se sijoitetaan joko lomailun alkuun tai loppuun.

5. Siivous. Minulla on kotona pyykinpesukone, astinpesukone ja imuri ihan siitä syystä, että nyrkkipyykki, tiskaus ja lattian luutuaminen on inhottavaa puuhaa. Hyvästä ruoasta nauttiminen menee yksinkertaisesti pilalle, kun tietää että heti ruoan jälkeen alkaa tiskisirkus ja se jumalaton vesien löträäminen.

Kyllä se on tällä elämänkokemuksella jo todettava, että en ole mökki-ihmisiä. Kavereilta tulee kesäisin kutsuja mökeille ja pääosin niistä kieltäydyn, koska en kestä mökkeilyä alkeellisissa olosuhteissa, enkä tietenkään kehtaa alkaa kartoittaa mökkien varustelutasoa kutsun yhteydessä. Sitten välillä tulee näitä heikkoja hetkiä jolloin vastaan mökkikutsuihin myöntävästi, ja kun vihdoin pääsen kotiin näiltä kärsimysleireiltä, vannon aina että ei enää ikinä. Paras kai varata jo nyt ensi juhannukseksi jokin ulkomaanmatka, etten vain erehdy jälleen kerran metsän keskelle, koska niin "kuuluu" tehdä.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, täällä mökillä on kyllä sisävessa, puusauna, sähköt ja vedet ja jopa Wifi ja Netflix. Kauppaan on 1,5 kilometriä.

Vierailija
2/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Vielä jos mukana on vaipatettava lapsi niin kakkapyllyn pesu on ärsyttävää. Me vietetään juhannusta kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, täällä mökillä on kyllä sisävessa, puusauna, sähköt ja vedet ja jopa Wifi ja Netflix. Kauppaan on 1,5 kilometriä.

tuo on omakotitalo. mokillä ei ole sähköä tai vettä

Vierailija
4/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mökkeillessä ei noista kyllä toteudu muu kuin tuo etäisyys. Mökki on tehty tarkoituksella mukavaksi että siellä on mukava olla ja nauttia kesästä.

Vierailija
5/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on erilaisia. Musta etäisyys sivistyksestä on parasta ikinä. Lähdetään (taas) kolmeksi viikoksi Jäämerelle, teltoilla. Peseytyminen meressä, vuoristojärvissä tai babywipeilla. Huusseista ei tietoakaan, eikä mukavuuksista. Eipä kyllä ole hyttysiäkään. En jaksaisi millään odottaa. :)

Vierailija
6/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minen kans ymmärrä mökkeilyä yhtään. En minkäänlaisissa oloissa. Minulla on niin kiva koti, että siellä on mukavaa olla myös lomalla :)

Vierailija
7/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et sitten kestäis mun elämää päivääkään. :D

Mä nimittäin asun sähköttömässä mökissä jossa ei ole vesijohtoa eikä myöskään viemäriä. Eikä ollut aiemmin sisävessaakaan, mutta rakentelin sellaisen komposti wc:n kuistin komeroon. Vettä kannan ämpärillä saunasta tai eläinsuojasta, sillä niihin kumpaankin tulee vesi. Eläinsuojassa on sähköt ja siellä on mun pieni jääkaappini ja pakastimeni ja pesukoneeni. Siellä myös lataan nämä kaikki akkukäyttöiset mobiilivehkeet. Saunalla tiskaan astiat ja peseydyn joka ikinen päivä. Saunalla ei ole suihkua vaan siellä on juuri kuvailemasi saavi, ämpäri, kauha -peseytymistyyli käytössä. Ruoka valmistuu puuhellalla ja leivinuunissa, kesällä kaasugrillaillen. Talo lämpiää talvella leivinuunilla ja yhdellä pönttöuunilla.

Mun talossani ei ole mökin hajua, eli tämä on terve talo. Kuvailemasi haju tulee sädesienestä, eli teillä on mökillä muhimassa aika ikävä yllätys.

Etäisyys sivistyksestä on vain hyvä asia. Saa olla kaikessa rauhassa omissa oloissaan.

Pakkoko on tiskata heti aterian jälkeen? Minä tiskaan kerran päivässä tai parissa silloin kun sille on aikaa ja mielenkiintoa. Lattiat siivoan kerran viikossa, lakaisen ainakin ja moppaan jos huvittaa. Jouluna ja juhannuksena ja silloin kun on "valtiovieraita" tulossa, vedän pitkällä roikalla eläinsuojasta sähköt tupaan ja imuroin.

Mikäs tässä on ollessa? Elämä on ihanan yksinkertaista.

Vierailija
8/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 3: Mökin haju vaatteissa. Ei ole normaalia! Kahdesti kerettiin yhdellä mökillä käydä ja joka kerta vaatteet lemusi kamalalle. Ei aina tahtonut pesässäkään haju hävitä. Mökillä ollessa tätä hajua ei huomannut. Sitten selvisi, että mökin alapohja ei ollut kunnossa ja sädesientä löytyi.

Vierailija
9/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta 3: Mökin haju vaatteissa. Ei ole normaalia! Kahdesti kerettiin yhdellä mökillä käydä ja joka kerta vaatteet lemusi kamalalle. Ei aina tahtonut pesässäkään haju hävitä. Mökillä ollessa tätä hajua ei huomannut. Sitten selvisi, että mökin alapohja ei ollut kunnossa ja sädesientä löytyi.

Pesussakaan eikä pesässäkään :)

Vierailija
10/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun talossani ei ole mökin hajua, eli tämä on terve talo. Kuvailemasi haju tulee sädesienestä, eli teillä on mökillä muhimassa aika ikävä yllätys.

Tarkennan aloitustani sen verran, että minulla ei ole siis omaa mökkiä, vaan loisin muiden mökeillä. En epäile, etteikö jonkun tuttuni mökki voisikin olla homeessa, mutta tämä mökkihaju tarttuu siis kirjaimellisesti joka kerta mökkivisiittieni jälkeen, eikä nyt varmaan kaikilla heistä ole kuvailemaasi homeongelmaa. Kuten sanottu, en haista hajua pääkallon paikalla, joten veikkaan että teikäläiselläkin saattaa vaatteet kyllä haista kylillä, olet vain itse tottunut siihen.

Vierailija
11/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nimittäin asun sähköttömässä mökissä jossa ei ole vesijohtoa eikä myöskään viemäriä. Eikä ollut aiemmin sisävessaakaan, mutta rakentelin sellaisen komposti wc:n kuistin komeroon. Vettä kannan ämpärillä saunasta tai eläinsuojasta, sillä niihin kumpaankin tulee vesi. Eläinsuojassa on sähköt ja siellä on mun pieni jääkaappini ja pakastimeni ja pesukoneeni. Siellä myös lataan nämä kaikki akkukäyttöiset mobiilivehkeet. Saunalla tiskaan astiat ja peseydyn joka ikinen päivä. Saunalla ei ole suihkua vaan siellä on juuri kuvailemasi saavi, ämpäri, kauha -peseytymistyyli käytössä. Ruoka valmistuu puuhellalla ja leivinuunissa, kesällä kaasugrillaillen. Talo lämpiää talvella leivinuunilla ja yhdellä pönttöuunilla.

Etäisyys sivistyksestä on vain hyvä asia. Saa olla kaikessa rauhassa omissa oloissaan.

Pakkoko on tiskata heti aterian jälkeen? Minä tiskaan kerran päivässä tai parissa silloin kun sille on aikaa ja mielenkiintoa. Lattiat siivoan kerran viikossa, lakaisen ainakin ja moppaan jos huvittaa. Jouluna ja juhannuksena ja silloin kun on "valtiovieraita" tulossa, vedän pitkällä roikalla eläinsuojasta sähköt tupaan ja imuroin.

♥️

Vierailija
12/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät ettei ole minkäänlaista mökin hajua? Eihän sitä siellä talossa ollessa huomaa...

Vierailija
13/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos enää mökille kirjoitti:

1. Ulkohuussi. Minua yksinkertaisesti etoo käydä pyllistämässä paskanhajuisessa kopissa hyttysten syödessä persposkiani. Vielä menkat siihen päälle niin vituttaa viisi kertaa enemmän.

2. Järvivedellä peseytyminen. Ensin menee puoli tuntia siihen että sekoittaa paljussa kuumaa ja kylmää vettä saadakseen sopivaa pesuvettä. 

3. Mökin haju vaatteissa. Tätä ei yleensä huomaa paikan päällä, mutta viimeistään kotiovella muistaa taas haisevansa maakellarilta ja kaikki vaatteet on heitettävä välittömästi pesukoneeseen. Keinokuituista takkia tuuletin viimeksi toista viikkoa ulkona, kun haju oli niin tiukassa.

4. Etäisyys sivistyksestä. 

5. Siivous. Minulla on kotona pyykinpesukone, astinpesukone ja imuri ihan siitä syystä, että nyrkkipyykki, tiskaus ja lattian luutuaminen on inhottavaa puuhaa. 

Vahva epäilyni, että aloittajalla on kovin vähän kokemusta mökkeilystä, jos ollenkaan.

1. Tuollaiset puucee kokemukset ei ole tätä päivää. Niillä joilla ylipäätään on puucee (vesivessat melko yleisiä 30 vuotta vanhoissa ja sitä nuoremmmissa mökeissä), on erotteleva kompostivessa jossa tuuletus. Se ei todellakaan haise. Eikä hyttyset pääse umpinaiseen säiliölliseen kompostoivaan pönttöön sen enempää kuin vesivessaankaan.

2. Ei mikään pakko ole pestä järvivedellä, monella mökillä on myös kaivo, sekä ihan nomaalit vesijohdot, suihkuineen ym. Itse kyllä pidän kovasti saunalla padalla lämmitetyn veden kanssa lutraamisesta. Kuupan kanssa peseminen ihan mukavaa hommaa. Toki mökiltäni suihkukin löytyy, mutta se ei ole saunassa vaan kylppärissä (sauna erillinen rakennus), enkä sitä sinne haluaisikaan.

3. Jos mökillä on ummehtunut haju eikä se lähde vaatteista, niin mökki on homeessa.

4. Kaikki on suhteellista. Itse asun kaupungissa ja minulla on mökille vartin matka. Käyn myös mökiltä töissä. Matka mökiltä töihin kestää ruhtinaalliset 10 minuuttia. Mikä pakko on lähteä mökkeilemään johonkin Kainuun korpeen?

5. Minulla on mökillä samat vermeet samasta syystä ;)

Vierailija
14/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talviasuttava huvila kaikin mukavuuksin ja rantasauna, jossa kiuas lämmitetään klapeilla ja järvivesi lämmitetään pesuvedeksi. Ap:n vuodatukseen totean vain sen, että jos ei  tosiaankaan osaa suoriutua rantasaunassa peseytymisestä ilman suihkua, sitä on aika hemmetin avuton.

Vierailija
15/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mökillä ja täällä on sisävessa, kylpyhuone, ast.pesukone, mikro, imuri, kotiteatteri, pakastin ja nopea nettiyhteys (valokuitu) parempi kuin kaupungissa ja ollaan Saimaan vesistön äärellä.

Ja viihdytään mökillä ja ollaan täällä puolet vuodesta ja käydään täältä käsin jopa töissä. Ei valittamista.

Vierailija
16/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te mökkeilyn puolesta puhujat tulette tänne rehvastelemaan kuinka teillä on mökit kaikilla mukavuuksilla tai kuinka teidän "mökki" sijaitsee 1 km kaupungin keskustasta? Sehän on silloin verrattavissa ihan normaaliin asumiseen, kenelläkään tuskin on mitään ongelmia vapaa-ajan asunnolla jossa on sisävessa ja astianpesukone. Tässä oli nyt kuitenkin kyse perinteisemmästä mökkeilystä ja sen miinuspuolista...

Vierailija
17/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietän puolet ajasta kesät talvet mökillä jossa sähkö hella jääkaappi ja pakastin ja vesi tulee kaivosta pumpulla mutta ulko huusi ja sauna jonne vesi kannettava talosta ja ei sähköjä. Tiskivesi lämmitetään kattilassa ja tiskataan koolissa vesi kannetaan ulos.

Vierailija
18/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos enää mökille kirjoitti:

2. Järvivedellä peseytyminen. Ensin menee puoli tuntia siihen että sekoittaa paljussa kuumaa ja kylmää vettä saadakseen sopivaa pesuvettä. Sitten yrittää kauhoa toisella kädellä vettä ja hangata hanuria toisella. Peseytymisen jälkeen kun on oikein kuivatellut itsensä huomaa hiusten olevan kuitenkin limaiset järviveden jäljiltä vaikka kuinka olisi kuurannut.

4. Etäisyys sivistyksestä. Pieninä annoksina hevonkuusessa lomailu voi olla ihan virkistävää, mutta kyllä viikko korvessa tekee jo hulluksi, kun ei näe ketään muita ihmisiä kuin omia matkaseuralaisiaan, kun pelkkä kauppaanlähtökin on jo niin iso proseduuri välimatkan takia, että se sijoitetaan joko lomailun alkuun tai loppuun.

5. Siivous. Minulla on kotona pyykinpesukone, astinpesukone ja imuri ihan siitä syystä, että nyrkkipyykki, tiskaus ja lattian luutuaminen on inhottavaa puuhaa. Hyvästä ruoasta nauttiminen menee yksinkertaisesti pilalle, kun tietää että heti ruoan jälkeen alkaa tiskisirkus ja se jumalaton vesien löträäminen.

Kyllä se on tällä elämänkokemuksella jo todettava, että en ole mökki-ihmisiä. Kavereilta tulee kesäisin kutsuja mökeille ja pääosin niistä kieltäydyn, koska en kestä mökkeilyä alkeellisissa olosuhteissa, enkä tietenkään kehtaa alkaa kartoittaa mökkien varustelutasoa kutsun yhteydessä. Sitten välillä tulee näitä heikkoja hetkiä jolloin vastaan mökkikutsuihin myöntävästi, ja kun vihdoin pääsen kotiin näiltä kärsimysleireiltä, vannon aina että ei enää ikinä. Paras kai varata jo nyt ensi juhannukseksi jokin ulkomaanmatka, etten vain erehdy jälleen kerran metsän keskelle, koska niin "kuuluu" tehdä.

No voi jeesus mikä avuton hienoperse :-D

1. Ulkohuussi on ekologinen kun ei huuhdota vessaa juomavedellä. Voi myöskin paskoa ja piereä rauhassa häpeämättä toisin kuin sisävessassa, josta kaikki äänet kuuluvat muiden korviin. Hyttyset ei syö persposkia kun laitat niihin vähän hyttyskarkotetta tai hyttyssavun huussiin. Menkat hoituu helposti kun vaihtelee tamponia/sidettä tarpeeksi usein kuten kotioloissakin ja pesu hoituu intiimipyyhkeillä tai ensihätään vessapaperilla ja myöhemmin saunassa huuhtelemalla.

2. Eivät hiukset ole limaiset järvivedellä pesemisen jälkeen. Kuulostaa enemmän siltä, että olet käyttänyt suovettä. Se on limaista. Veden lämmitys ja sekoitus ei ole sen työläämpää puuhaa kuin jonkin muun askareen tekeminen kotona. Se on rentouttavaa. Jos et jaksa lämmittää, pese kylmällä vedellä. Karaisee ja on terveellistä ja hiussuomutkin sulkeutuvat!

3. Mökin haju? Häh? Onko teidän mökillä hometta tai muuta vastaavaa ongelmaa? Sinuna tarkistaisin - ei ole normaalia että tuollainen haju tulee. Pidätkö enemmän keinotekoisten, voimakkaiden pesuaineiden ja hajusteiden lemusta kuin luonnollisista tuoksuista?

4. Sivistys? Mitä se on? Kaupunkilaista uusavuttomuutta ja 24/7 ruokakauppojako? Ok. Normaali suomalainen kyllä nauttii rauhasta luonnon helmassa tulematta hulluksi. Miksi pitäisi koko ajan nähdä muita ihmisiä? Lue hyvää kirjaa ja nauti linnunlaulusta.

5. Eihän mökillä tarvitsekaan siivota tai tarvitsee ainakin huomattavasti harvemmin kuin kotona, etenkin jos kyseessä on joku vanha hirsipirtti. Ei ole mitään syytä olla mikään siivousfriikki, tuhoutuu samalla hyvätkin bakteerit jos puunaa koko ajan. Astiaongelma on tuttu ja ratkeaa sillä, että käyttää samoja astioita koko ajan ja jokainen pesee itse omansa. Ne voi pestä järvessäkin, aikaa menee 1-2 minuuttia.

Mökkeily on ihanaa! Parasta on luonto ja taivaallinen rauha, ei ketään vaatimassa mitään. Pusi pusi!

Vierailija
19/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen samaa mieltä ap:n kanssa. Ei omaa mökkiä, mutta silloin tällöin vuokrattu mökki tai käyty kavereiden mökeillä. Ei ikinä ulkohuussia tai pesuvetenä järvivesiä.

Parasta on sellainen normaalein nykyajan mukavuuksin varusteltu mökki, puusauna toki mieluiten.

Ja olen tosiaan sitä ikäluokkaa, että olen varhaislapsuuteni vielä elänyt maaseudulla talossa, jossa ei ollut juoksevaa vettä. Eli huussit ja peseytyminen saunassa ilman suihkua on koettu, eikä enää ikinä.

Vierailija
20/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän mökiltä löytyy ihan kaikki mukavuudet. Vesi, sähkö, tenniskenttä, rantasauna, laatoitettu sisäsuihku ja -sauna, sisävessa, netti, televisiot, autotalli, vierasmökki, tiskikone ja muut kodinkoneet. Mökkimme ei myöskään haise "mökiltä". Pikkukeskustaan ajaa 10min autolla ja löytyy kauppoja, ravintoloita, kahviloita ja baareja. Siellä on mukava viettää mökkielämää:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme