Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun poika harrastaa ompelemista ja neulomista, vertaistukea?

Vierailija
23.06.2018 |

Minulla on teinipoika, jolla on tyyris maku. Koska emme osta luksustuotteita niin kompromissina hän kävi ostamassa isänsä kanssa parhaiksi katsomansa saumurin ja ompelukoneen. Minun verhonompeluihin ja korjausompeluihin käyttämäni kone ei kelvannut hänelle.

Poika käyttää viikossa tunteja vertaillen eri nettikauppojen ompelutarvikkeita ja tilaamme hänen harrastusmateriaalinsa kunhan hän perustelee ne meille. Mitään sutta tai sekundaa ei ole vielä syntynyt koska hänellä on aina ollut kiitettävä käsitöistä ja hän neuloi heti kutomaan opittuaan kaulaliinoja koko suvun naisille, itselleen, sisaruksille ja isällensäkin.

Hänellä on ihan hyviäkin pointteja kun hän tekee itse vaatteidensa kaavat makunsa mukaiseksi. Esim. miestenkin takeista puuttuvat usein tarpeeksi suuret vetoketjulliset povitaskut, jonne voi laittaa lompakon ja puhelimen. Hän ompeli myös oman rippipukunsa paitoineen päivineen.

Hänellä on kymmenkunta samaa sukupuolta olevaa kaveria, joista osa teettää pojalla ostamastaan kankaasta collegepuseroita tai -housuja. Sen lisäksi hän tulee hyvin toimeen tyttöjen kanssa ja hänen luonaan käy myös tyttöjä.

Nyt poika on saanut päähänsä, että hän haluaa isona lukion jälkeen vaatesuunnittelijaksi. Eihän sillä elä ainakaan Suomessa? Onko Suomessa enää vaatturikoulutustakaan? Olemme puhuneet pojalle, että pitäisi harrastuksen harrastuksena ja koulutautuisi johonkin varmemman leivän tuovaan ammattiin.

Ennen kuin kukaan alkaa kommentoimaan tähän ketjuun seksuaalivähemmistöistä niin totean, että meitä ei kiinnosta hänen suuntautuneisuutensa. Enemmän tässä mietityttää tuo into hakea alan oppilaitoksiin jne ja vaatteiden materiaalikustannukset.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva muotisuunnnittelija? Tulet vielä  olemaan hänestä ylpeä joten kannusta häntä hakeutumaan ulkomaille alan koulutukseen :)

Vierailija
2/18 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tosiaan enää juurikaan ole töitä vaatesuunnittelijoille. Vaatetehtaat ovat muuttaneet muualle. Pojan kannattaa tähdätä ulkomaille töihin ja kouluihin, tai jos on oikein sinnikäs, perustaa oman firman, mutta silloinkin joutuu teettämään työn yleensä ulkomailla. Suomesta puuttuu uusi konekanta.

Vaatturikoulutuksessa oppii paremmin kaavoituksen ja työtavat, muotikoulussa taas piirtämään ja suunnittelemaan.

Materiaalit maksavat maltaita Suomessa, koska niin harva enää ompelee itse. Henkasta&Maukasta saa valmiin vaatteen halvemmalla kuin itse tekemällä.

Ihana isä pojalla, kun tukee toisen harrastusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikasi Sheridan Bucket?

Vierailija
4/18 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poikasi Sheridan Bucket?

Kuka hän on?

Vierailija
5/18 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tosiaan enää juurikaan ole töitä vaatesuunnittelijoille. Vaatetehtaat ovat muuttaneet muualle. Pojan kannattaa tähdätä ulkomaille töihin ja kouluihin, tai jos on oikein sinnikäs, perustaa oman firman, mutta silloinkin joutuu teettämään työn yleensä ulkomailla. Suomesta puuttuu uusi konekanta.

Vaatturikoulutuksessa oppii paremmin kaavoituksen ja työtavat, muotikoulussa taas piirtämään ja suunnittelemaan.

Materiaalit maksavat maltaita Suomessa, koska niin harva enää ompelee itse. Henkasta&Maukasta saa valmiin vaatteen halvemmalla kuin itse tekemällä.

Ihana isä pojalla, kun tukee toisen harrastusta.

Poika kävi isänsä kanssa jo katselemassa yhden eurooppalaisen opinahjon ovea. Koneista he ymmärtävät enemmän kuin minä. Minä en edes sekaantunut mitenkään koneenostoon koska en ollut mikään haka koulun käsitöissä.

Sellaista päivää ei ole vielä tullut etteikö poika näyttäisi minulle lähinnä yöllä piirtämiään vaatteita. Hän ei saa ommella yöllä kun muut nukkuvat.

Vierailija
6/18 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lisätä, että tottakai me olemme helpottuneita vanhempia kun poika ei juo eikä polta vaan keskittyy harrastukseensa koko sydämestään nyt kesälomalla.

Siinä mielessä on kätevää, ettei hänen kanssaan tarvi vääntää vaatteista koska hän tekee ne itse. Surauttaa bokserit jostain vanhasta t-paidasta hetkessä jos sen printti miellyttää hänen silmäänsä.

Sen lisäksi on tavallaan helpotus, ettei hän anna kenenkään muun pestä tai silittää hänen vaatteitaan koska hän pelkää muiden pilaavan ne väärällä käsittelyllä.

Vierailija
7/18 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aalto-yliopistoon vaan! Siellähän on äärettömän tasokas vaatesuunnittelun opetus. Opiskelijat pokkaavat jatkuvasti kansainvälisiä palkintoja ja myös työllistyvät hyvin.

http://studyguides.aalto.fi/arts/2017/fi/aalto-arts-kandidaattiohjelma/…

Vierailija
8/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulontaa ja ompelua olsisi lapsuudessa moni poika halunnut koulussa oppia  40-luvulla.. ei tullut kuulonkaan,. Me olimme kakoset ja minä tyttönä taas ukin peruja puusepäntöiyta..

Nykyään sallitaan kaikenalainen luobva työnskenteölyu --antaa kaikkien kukkien kukkia...

Esimerkki neulojista mm Leo Jokela j al aivainsinööri, joilla kummalakin 4 lasta ja isukin pässinpökkimät toivelahja

Markus Haakna Jätkä neuloo..haulla lisää 

Harrastus, joka vaatii keskittymsitä, on jo mielenmaisemaa.. Tallinnassa on luovava keskus loomelinnak-yhteisö. Telliskivi 60 , joka niin innovatiivinen, jotta.. ..

Vierailija
9/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallasihan kuulostaa olevan nyt jo asiakkaita, joten anna hänen edetä urallaan, äläkä estele. Noin lahjakas vaatesuunnittelija saa kyllä jostainpäin maailmaa töitä, vaikka Suomessa ei töitä riittäisikään. Ja vanhoja suunnittelijoita poistuu aika ajoin keskuudestamme, joten kyllä aina joku uusi mahtuu mukaan. Ja ne on ne lahjakkaimmat ja suurimmalla intohimolla työtään tekevät niitä, jotka ottavat sen oman paikkansa luovan työn maailmassa.

Vierailija
10/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä, Stadin Ammattiopistossa, voi suorittaa vaatturin tutkinnon. Suosittelen! Kävin sen aikanaan itse, vaikka en alalla enää ole, mutta sain siellä todella laadukasta opetusta.

11/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teatterissa, televisiossa ja elokuvanteossa tarvitaan koko ajan alan osaamista, jos ei muodin tekeminen elätä. Rohkeasti vaan omaa tietä.

Vierailija
12/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinttihän se

Vierailija
13/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatturikoulutusta löytyy, olettaen siis että hän aikoo tehdä/suunnitella juuri miesten vaatteita. Pukuompelijan/vaatetusompelijan/artesaanin (sori, en tiedä nykyisiää tutkintonimikkeitä) koulutus taas keskittyy enemmän naisten vaatteisiin. Jos poika ihan tosissaan haluaa alalle, kaksoistutkinto vaatturipuolella ja sen jälkeen suunnittelijaopintoihin olisi varmasti hyvä pohja. Siksi amiskoulutus, että siinä oppii sellaisia tietoja ja työtapoja mitä omin päin välttämättä ei, ja käytännössä suunnittelijat uransa alkuvaiheissa ja erityisesti opiskeluaikana valmistavat tuotteensa itse.

Pojalla on hieno harrastus. Jos se ei opiskelusta huolimatta johda alan töihin, voi aina opiskella jonkun toisen ammatin. Kannusta, älä latista.

Vierailija
14/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aalto-yliopistoon vaan! Siellähän on äärettömän tasokas vaatesuunnittelun opetus. Opiskelijat pokkaavat jatkuvasti kansainvälisiä palkintoja ja myös työllistyvät hyvin.

http://studyguides.aalto.fi/arts/2017/fi/aalto-arts-kandidaattiohjelma/…

Niin, tai oli.

Oskari Epäonnisen kyhäämän kohun seurauksena muotipuolen huipulle nostanut T. Laitinen opettaa nykyään Pariisissa.

Vierailija
15/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaarista piti ensin tulla vaatturi, mutta ryhtyi sitten kirvesmieheksi. Oli kyllä taitava ompelijakin. Ompeli pääasiassa verhoja ja lakanoita. Sodan käynyt mies. Sodassa oli lääkintamiehenä (sekä pioneerina ja kaukopartiomiehenä) ja ompeli varmasti haavojakin. Eli jos ei vaatturin hommat elätä, niin aina voi ryhtyä lääkäriksi.

Vierailija
16/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisella intohimolla on varmasti joku päivä jossain ulkomailla opiskelemassa alaa. Anna valita itse linjansa ettei tarvitse katua myöhemmin, jos ei sitä tee. Aina ehtii kouluttautua johonkin muuhun, jos tuo ei olekaan se oikea sittenkään. Elämä ei lopu yhteen valintaan.

Vierailija
17/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikatikki-blogia pitää muuan erittäin ompelutaitoinen mies. Tyyppi on ommelut itselleen mm. farkkuja. https://www.vikatikki.net/

Vierailija
18/18 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta annat opiskella valitsemaansa alaa. Aina voi myöhemmin opiskella lisää tai jotain mutta, jos tuo ei työllistä. Kaksoistutkinto lukio/amiksen vaatturi tms ja sitten siitä jatkamaan. Vaatesuunnittelija ei varmasti ole mikään helppo ala tai helposti työllistävä ainakaan Suomessa mutta jos se on se juttu jota lapsi haluaa ja on jopa taitava siinä, ei tuo haave ihan toivoton minusta ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi