Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velkaa yli kymppitonni, kohtalontovereita?

Vierailija
23.06.2018 |

Talouteni oli nuoruudessa täysin kunnossa, säästössä oli usein yli 5000e enkä koskaan tarvinnut mihinkään lainaa, pidin siis aina oman talouteni pystyssä.

Lapsi syntyi ja vuoden päästä kaikki rupesi kaatumaan niskaan ja rahankäyttö alkoi mennä holtittomaksi ja yli varojen, en halunnut millään uskoa, että vanha kulutusmallini oli historiaa, taustalla myös masennusta jne. Ajattelin naiivisti, että koska minun elämäni on näin paljon rankempaa edelliseen (kun oli vielä säästöjä) minun olisi oikeus edes saada pitää oma vanha loistokkuus elämässä. No en voinut jatkaa lopulta vanhaa työtäni lapsen takia ja opiskelin uuden, jolloin velka alkoi vaan kasvaa entisestään.

En edes tajunnut kuinka huonompi palkka nykyisessäni työssä on ja nyt ahdistaa koska tiedän, että nykyisellä palkallani velkojen maksuun menee monen monta vuotta. (3-5v) Lopulta melko lyhyt aika, mutta ketuttaa oma tyhmyyteni. Olisi edes asuntolaina jossa jotain järkeä, mutta ei.

Muita?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole paljoa, kaverilla on kans velkaa 70000, asuntovelkaa..

Vierailija
2/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, monella on yli 100 000 (asunto) velkaa, joten....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla velkaa 150 000, miltei kaikki  siitä on asuntovelkaa.

Vierailija
4/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintolainaa 23000

t:työtön

Vierailija
5/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin 400 000€ lainaa, että ei tuollainen 10k ole paljoa

Vierailija
6/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sentään aika pieni velka, josta selviät muutamassa vuodessa. Kohtalotovereita sinulla on todella paljon.

Vierailija
7/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap näyttää surevan, että olisipa velka edes asuntovelkaa. Ja sitten muut vastaa, että itsellä tai kaverilla on asuntovelkaa 70 000 - 400 000 euroa, joten älä sure :(  Kyllä moni on sössinyt asiansa ihan osamaksujen, joustoluottojen ja pikavippien takia. Ja velkaa on paljon enemmän kuin Ap:lla. Minäkin sössin asiani pikavippien ja luottojen takia, velkaa oli pahimmillaan 5000 euroa. Se on maksettu vuosi sitten loppuun, onneksi. Kyllä sä tuosta selviät, Ap, vaikka ymmärrän harmituksesi. Pääasia, että itse tajuat nyt tilanteesi, etkä tee lisävelkaa. Jonain päivänä tuo velka on maksettu. Hyvää Juhannusta sinulle! 

Vierailija
8/28 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo olette oikeessa, jotenkin ajattelen tuota omaa velkaani todella isona summana, koska vanhemmillani oli 51 000e asuntolaina jota makselivat varmaan 15v ja päähäni on jumittunut ajatus että velka on pahasta.

-Ap

Vierailija
9/28 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pahimmillaan ollut velkaa yli 12 000 euroa, olikohan lähemmäs 13 000 euroa. Eihän tämä ole iso summa ole asuntolainoihin verrattuna, mutta asuntolainassa on sentään se asunto, jonka voi myydä ja useimmiten asunnon myynnistä ei jää tappiolle.

Minulle velkaa kertyi luottokorteista, kulutusluotosta, matkustelusta, ostoksista, ostin puhelimen, tietokoneen, television jne. Kärsin myös jonkilaisesta masennuksesta enkä jaksanut miettiä millä maksan velan.

Tällä hetkellä velkaa on noin 8 800 euroa ja saan maksettua kuukaudessa noin 1000 euroa velasta pois. Käyn töissä ja rahaa jää vuokranmaksun jälkeen noin 1400 euroa, josta maksan matkakortin, ruoat ym. Pyrin saamaan 1000 euroa kuukaudessa velkaa lyhennettyä eli velan pitäisi olla maksettuna ensi vuoden alussa.

Sen jälkeen aloitin rahan säästämisen.

Vierailija
10/28 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kohtaloNtoveri...?

Vierailija
11/28 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on todella kieroutunutta ajatelua puhua kohtalosta. Ikään kuin se kymppitonnin velka olisi tullut itsestä riippumattomista syistä. Vaikka oikeasti kysymys on omasta holtittomasta rahankäytöstä ja yli varojen elämisestä.

Kohtalo on sellainen asia johon ei voi vaikuttaa. Velkaantumiseen voi.

Minusta se on kamalaa kun ihmiset ajaa itsensä ahdinkoon pikavippien ja kulutusluottojen kanssa. Siinä menee monta vuotta saada elämä taas raiteilleen sellaisen sotkun jälkeen. Etenkin jos ei ole vakituista työpaikkaa jonka avulla pystyy maksamaan niitä velkojansa.

Vierailija
12/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opintolainaa 23000

Opintolaina on edullista lainaa, sitä kannattaa ehdottomasti ottaa.

Vierailija
13/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla melkein ihan sama stoori kuin sulla ap..😢

Vierailija
14/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat 1000-1500/kk velkaasi pois, niin eihän tuo vie kuin reilu puolivuotta - 1-vuosi. Jos ei paljoa ole muita kuluja, niin voit maksaa enemmänkin. Itse maksaisin 2000/kk pois, niin eihän tuo olisi kuin 5 kuukautta, niin olisi velaton.

Vierailija
15/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa n.7000.

Pystyisin maksamaan vuodessa pois, mutta ei tulis mieleenkään.

Hyvä olla vähän pykälässä ja ootella ku talous taas kosahtaa maailmanlaajusesti.

Ens kerralla se onkin niin iso kosaus, että menee plussalla olijoidenki tilit jäihin..

Otan lisää velkaa kun aika on kypsä.

Vierailija
16/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa nyt vasta vajaa 6000€. Jos saan opinnot valmiiksi suunnitelman mukaan, loppuvelka tulee olemaan lähemmäs 30 000€. Toivottavasti työllistyn.

Vierailija
17/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku viis tonnia visalaskua pystyssä.

Mut maanantaina palkkapäivä niin maksan pois, no problem.

Tommonen muutama tonnikaloja nyt sulaa kuukaudessa jo ihan peruseloon.

Jaa, miksi sitten luotolla?

No, koska ensimmäiset kuukaudet ilman korkoa ja kulua.. siksi kierrätän kaikki mahdolliset ostoksen luoton puolelta.

Vierailija
18/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opintolainaa 23000

Opintolainan saa anteeksi iha korkoineen. Itse sain 16000 euroa lainaa plus korot anteeksi ihan kokonaan.

Vierailija
19/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, monella on yli 100 000 (asunto) velkaa, joten....

Se on vähän eri asia jos omistaa 150 000 € asunnon ja on velkaa 100 000 €. Verrattuna siihen, että on pelkkää velkaa.

Vierailija
20/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hiukka sitten nostin kymppitonnin muuta lainaa lisää. Ei hätää, ensimmäisen kuukauden tuotot kuittavat kahden kuukauden korot. Eli osa lyhennyksistäkin kuittaantuu. Arvonmuutoksilla ei ole merkitystä jos ei aio/joudu myymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi