Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velkaa yli kymppitonni, kohtalontovereita?

Vierailija
23.06.2018 |

Talouteni oli nuoruudessa täysin kunnossa, säästössä oli usein yli 5000e enkä koskaan tarvinnut mihinkään lainaa, pidin siis aina oman talouteni pystyssä.

Lapsi syntyi ja vuoden päästä kaikki rupesi kaatumaan niskaan ja rahankäyttö alkoi mennä holtittomaksi ja yli varojen, en halunnut millään uskoa, että vanha kulutusmallini oli historiaa, taustalla myös masennusta jne. Ajattelin naiivisti, että koska minun elämäni on näin paljon rankempaa edelliseen (kun oli vielä säästöjä) minun olisi oikeus edes saada pitää oma vanha loistokkuus elämässä. No en voinut jatkaa lopulta vanhaa työtäni lapsen takia ja opiskelin uuden, jolloin velka alkoi vaan kasvaa entisestään.

En edes tajunnut kuinka huonompi palkka nykyisessäni työssä on ja nyt ahdistaa koska tiedän, että nykyisellä palkallani velkojen maksuun menee monen monta vuotta. (3-5v) Lopulta melko lyhyt aika, mutta ketuttaa oma tyhmyyteni. Olisi edes asuntolaina jossa jotain järkeä, mutta ei.

Muita?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aloitus näköjään nostettu :D Muistan elävästi vieläkin kesän ahdingon. Olen nyt elänyt säästeliäämmin ja näillä näkymin olen maksanut velan kahden vuoden päästä. Säästän myös samalla, ettei tarvitse ottaa uutta lainaa jos jokin kodinkone tmv posahtaa. Samassa tilanteessa olevalle sanoisin, että kaikki järjestyy kyllä, vaikka joskus näyttää toivottomalta! :)

P.s. Velka on alle kymppitonnin nykyisin

Vierailija
22/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat 1000-1500/kk velkaasi pois, niin eihän tuo vie kuin reilu puolivuotta - 1-vuosi. Jos ei paljoa ole muita kuluja, niin voit maksaa enemmänkin. Itse maksaisin 2000/kk pois, niin eihän tuo olisi kuin 5 kuukautta, niin olisi velaton.

Kaikilla ei vaan ole sitä rahaa maksella lainoja pois tuohon tahtiin. Mitä jos AP tienaa sen alle 1500€/kk ja siitäkin melkein puolet menee vuokraan, siihen päälle on vielä lapsen elätys ja muitakin kuluja. Ei siinä todellakaan maksella mitään tonneja lainaa pois kuukaudessa ja kuitata että "Puolessa vuodessa maksettu pois, ihan helppo nakki, mikset sä tehny näin myös?" jos sitä rahaa ei vain yksinkertaisesti ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on velkaa noin 5000 euroa, ja nykyisellä tahdilla se tulee kuitatuksi noin 8 vuoden päästä. Onhan se perseestä. Mutta näin kävi, kun putosin vihreältä oksalta.

Kun aikanaan valmistuin yliopistosta, velkaa oli yli 10 000 euroa. Kyllä sekin vähä vähältä tuli maksettua. Kaikki opiskelujaksoni ja opintolainani huomioiden oli opintovelallinen 23 vuotta!

Veli on velka ottaessa, veljenpoika maksaessa, joo... Jos on kovin pieni palkka, niin onhan se kymppitonni posketon summa maksettavaksi. Jos ansiotuloillaan kituuttelee toimeentulon alarajalla, niin ei sitä todellakaan makseta kolmessa vuodessa. Sekin tekee korkoineen helpolla 3500 - 4000 euroa vuodessa eli noin 330 euroa kuukaudessa. Summa kattaa hyvinkin esimerkiksi minun ruokamenoni!

Maailma näyttää menevän yhä hullummaksi ja hullummaksi. Aina jostakin nousee joku taloudellisen tuhon profeetta, jonka sanoihin uskotaan, ja joka saa ihmiset toimimaan yhä lyhytnäköisemmin. Tyhjiin toiveisiin sijoitetaan ja.. hohhoijaa. Ap:tä ja minua nyt ei auta viisaus vaan maksuohjelma ja toivo siitä, että joku poliitikko ei keksi ruveta vaatimaan velallisia pakkotöihin. Minusta tulevaisuus näyttää hyvin mustalta ja vältän kaikin keinoin uusien sitoumuksien ja riippuvuuksien syntymistä.

Vierailija
24/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuus asuntolainasta ja henkilökohtaiset velat yhteensä 150 000€. Opinto- ja autolainan saisin maksettua pois, mutta en näe järkevänä halvan lainarahan vuoksi. Mielummin ylimääräiset tulot säästöihin ja sijoituksiin kuin lainojen lyhentämiseen.

Vierailija
25/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaava tilanne mitä aloittajalla. Kesän lopussa velka nousi 15500€ ja siinä kohtaan avautu silmät että näin ei voi enää jatkua.

Nyt pari kuukautta lyhentänyt lainaa 500+korot/kk. Pyrin siis lyhentämään lainan kokonaismäärää 500€/kk. Nykyinen summa vie noin kolmanneksen nettotuloista, eli täysin toivoton tilanne ei onneksi ole.

Ajattelin ottaa vielä vuodeksi asuntolainaan lyhennysvapaan, ihan vaan sen takia, että se pari ylimääräistä satasta helpottaisi painetta pääkopassa.

Onneksi tänä ja myös ensi vuonna tulossa hyvät veronpalautukset jotka menossa lainanlyhennykseen, niin puolentoista vuoden päästä olisi tämäkin kurimus kärsitty.

Vierailija
26/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisikin joskus noin vähän velkaa! Olisin niin onnellinen ja jos olisi vielä joku työpaikkakin! Eikä sulla ole ne edes ulosotossa!

Ihan sama kun valittaa 150 kiloiselle ihmiselle että itsellä on yksi kilo ylipainoa...

Vierailija
27/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouteni oli nuoruudessa täysin kunnossa, säästössä oli usein yli 5000e enkä koskaan tarvinnut mihinkään lainaa, pidin siis aina oman talouteni pystyssä.

Lapsi syntyi ja vuoden päästä kaikki rupesi kaatumaan niskaan ja rahankäyttö alkoi mennä holtittomaksi ja yli varojen, en halunnut millään uskoa, että vanha kulutusmallini oli historiaa, taustalla myös masennusta jne. Ajattelin naiivisti, että koska minun elämäni on näin paljon rankempaa edelliseen (kun oli vielä säästöjä) minun olisi oikeus edes saada pitää oma vanha loistokkuus elämässä. No en voinut jatkaa lopulta vanhaa työtäni lapsen takia ja opiskelin uuden, jolloin velka alkoi vaan kasvaa entisestään.

En edes tajunnut kuinka huonompi palkka nykyisessäni työssä on ja nyt ahdistaa koska tiedän, että nykyisellä palkallani velkojen maksuun menee monen monta vuotta. (3-5v) Lopulta melko lyhyt aika, mutta ketuttaa oma tyhmyyteni. Olisi edes asuntolaina jossa jotain järkeä, mutta ei.

Muita?

Ajattelepa niin, että oli sinulla tuota velkaa tai ei, niin sinulla pitää olla suu säkkiä myöden. Eli et saa käyttää enempää rahaa kuin tienaat. Toki jos on jonkinlaiset säästöt, niin voi elää yli varojensa kuukauden pari (tai pidempäänkin jos säästöt riittävät) isommatkin säästöt loppuvat joskus, jos käyttää jatkuvasti enemmän kuin palkka- ja pääomatulot ovat. Tämä lainalaisuus on sinänsä tasa-arvoinen, se pätee kaikissa tuloluokissa. Toki jos tulot ovat 0-3000 euroa kuukaudessa, se tuntuu konkreettisemmalta, mutta moni miljonäärikin (esim. Michael Jackson) joutuu sen tosiasian etten.

Nyt kun lyhennät tuota lainaa, on sinun säkkisi on vain sen lyhennyksen osan pienempi. Ei siinä sen kummempaa ja turha sitä on jossitella, jos tuo raha olisikin säästöinä. Sitä voit tietenkin katsoa tulevaisuuteen, että kun saat lainan maksettua saat tuonkin rahan omaan käyttöösi (tai mielummin säästöön)

Vierailija
28/28 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vastaava tilanne mitä aloittajalla. Kesän lopussa velka nousi 15500€ ja siinä kohtaan avautu silmät että näin ei voi enää jatkua.

Nyt pari kuukautta lyhentänyt lainaa 500+korot/kk. Pyrin siis lyhentämään lainan kokonaismäärää 500€/kk. Nykyinen summa vie noin kolmanneksen nettotuloista, eli täysin toivoton tilanne ei onneksi ole.

Ajattelin ottaa vielä vuodeksi asuntolainaan lyhennysvapaan, ihan vaan sen takia, että se pari ylimääräistä satasta helpottaisi painetta pääkopassa.

Onneksi tänä ja myös ensi vuonna tulossa hyvät veronpalautukset jotka menossa lainanlyhennykseen, niin puolentoista vuoden päästä olisi tämäkin kurimus kärsitty.

Iso peukku tälle ja suositus, että pysyt suunnitelmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi