Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä taidosta teillä on ollut eniten hyötyä työelämässä?

Vierailija
23.06.2018 |

Aloitan: kymmensormijärjestelmä
Olen korkeasti koulutettu, mutta tuo pieni taito on oikeasti hyödyllinen.
Palavereissa pystyn kirjoittamaan ja puhumaan ja seuraamaan esitystä samalla kun teen muistiinpanoja.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että päässälaskutaito ja kertotaulun ulkoaosaaminen. Olen apteekissa, jossa 2010-luvun apteekkijärjestelmä ei kykene ilmoittamaan lääkkeiden hintoja korvattuna kesken reseptinkäsittelyn, saati ennen sitä, joten asiakkaille joutuu jatkuvasti laskemaan päässä kaikenlaisia prosentti- ja kertolaskuja.

Vierailija
22/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan korjata printterin pienet ongelmat, vaihtaa värikasetin jne.

Työkseni teen jotain ihan muuta, tulostan ehkä 10 paperia vuodessa, mutta kun oma koppi on tulostimen vieressä, niin kaikenlaista oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitan: kymmensormijärjestelmä

Olen korkeasti koulutettu, mutta tuo pieni taito on oikeasti hyödyllinen.

Palavereissa pystyn kirjoittamaan ja puhumaan ja seuraamaan esitystä samalla kun teen muistiinpanoja.

Opiskelitko sitä koulussa?

Opiskelin yläasteella ja olin luokan nopein kirjoittaja.

Harvasta muusta taidosta on ollut yhtä paljon hyötyä.

Vierailija
24/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuus. Otan asioita selville ja opin itsestään, kun olen kiinnostunut oppimaan. On tullut eteen paljon erilaisia mm. projektipankkeja, mihin ei ole mitään koulutusta. Helppohan niitä on käyttää, mutta ei se kaikilta suju, vaan osa valittaa, kun joutuu kylmiltään käyttämään. Lisäksi olen kyennyt ratkaisemaan ongelmia uteliaisuuteni avulla, kun osaan ottaa selvää asioista.

Mulle on hyötyä myös hyvästä päässälaskutaidosta. Lasken monesti asioita nopeammin kuin toiset ehtivät etsiä puhelimestaan edes sen laskimen kuvakkeen. Tää toimii myös muualla kuin työelämässä. Lasken prosentit yms. päässä aika nopeasti ja oikein.

Mä osaan 10-sormijärjestelmän ja olen aika nopea kirjoittamaan. Silti mun teekkarinörttipoika kirjoittaa itseopitulla järjestelmällä yhtä nopeasti ja lisäksi tekee vähemmän virheitä.

Vierailija
25/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri-äiti kirjoitti:

Enpä tajunnutkaan, että kymmensormijärjestelmä on niin hyödyllinen taito. Itse opin sen jo yläasteella, kun se oli vielä 80-luvulla valinnaisena kouluaineena. Olen tosiaan nopea kirjoittamaan, mutta kirjoittaminen ei ole kovin tärkeässä roolissa työssäni.

Hyvä matikkapääni on tärkein ominaisuuteni. Sen ansiosta luin itseni helposti insinööriksi ja löysin kivan työn.

Minäkin olen kymmensormijärjestelmän hallitseva insinööri. Kirjoitan nopeasti sähköpostiviestit ja raportit.

Kyllä siitä oikeasti on hyötyä kaikessa mitä teen. Nopeuttaa kummasti hommia.

Vierailija
26/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuus. Otan asioita selville ja opin itsestään, kun olen kiinnostunut oppimaan. On tullut eteen paljon erilaisia mm. projektipankkeja, mihin ei ole mitään koulutusta. Helppohan niitä on käyttää, mutta ei se kaikilta suju, vaan osa valittaa, kun joutuu kylmiltään käyttämään. Lisäksi olen kyennyt ratkaisemaan ongelmia uteliaisuuteni avulla, kun osaan ottaa selvää asioista.

Mulle on hyötyä myös hyvästä päässälaskutaidosta. Lasken monesti asioita nopeammin kuin toiset ehtivät etsiä puhelimestaan edes sen laskimen kuvakkeen. Tää toimii myös muualla kuin työelämässä. Lasken prosentit yms. päässä aika nopeasti ja oikein.

Mä osaan 10-sormijärjestelmän ja olen aika nopea kirjoittamaan. Silti mun teekkarinörttipoika kirjoittaa itseopitulla järjestelmällä yhtä nopeasti ja lisäksi tekee vähemmän virheitä.

Mainittakoon, että olin myös luokan nopein ja minäkin yläasteella sen oppinut, nopeus vanhanaikaisella koneella oli n. 8000 merkkiä puolen tunnin testissä, taisi olla vähän yli. Se oli sen aikaisilla koneilla 1980 hyvä tulos. En muista mitä se kauppaopistossa sähkökirjoituskoneella oli, mutta muistaakseni olin nopeimpia, en nopein. Nykyään ammattini on ihan eri, mutta on siitä hyötyä, ettei tarvitse katsoa näppistä. Toisaalta ongelma on erilaiset näppikset ja tässä kotikoneella tulee älyttömästi virheitä, kun tässä näppis on erilainen kuin töissä.

Vierailija
27/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen prosenttilasku on monelle utopiaa, vaikka kyseessä on lähinnä pilkun siirto ja joku kertotaululasku tarvittaessa. Hassua, miten vaikeaa tämä on joillekin.

Vierailija
28/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun voimavara on nopea oppiminen kun olen kusisessa paikassa.

On pakko oppia nopeasti ja siihen olen onnistunut venymään.

On ollut monesti liian suuret kengät.

Vierailija
29/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhetaito. Ilman sitä työ olisi jäänyt saamatta.

Vierailija
30/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli- ja esiintymistaito sekä tunneäly. Jälkimmäinen erittäin tärkeä taito johtamistehtävissä.

Vierailija
31/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PeppiG kirjoitti:

Kieli- ja esiintymistaito sekä tunneäly. Jälkimmäinen erittäin tärkeä taito johtamistehtävissä.

Olet varmasti oikea ihminen tehtävään. Head Hunterit eivät pysty mittaamaan tätä taitoa ja monesti narsistit kietovat nämä valitsijat pauloihinsa.

Kaikkea hyvää Sinulle urallasi. Näytetään muille esimerkkiä!

Vierailija
32/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaito sekä kyky oppia uutta kieltä nopeasti, päässälaskutaito ja se, että osaan lukea ylösalaisin olevaa tekstiä, myös käsinkirjoitettua.

Vierailija
33/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan rohkeus kokeilla ja kyky etsiä ohjeita. Olen aika nopea omaksumaan eri ohjelmistoja ja asioita, luultavasti sen ansiosta, että osaan/jaksan kaivaa sen manuaalin esiin sekä uskallan kokeilla, mitä tapahtuu, jos painaa jotain nappia.

Vierailija
34/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaito sekä kyky oppia uutta kieltä nopeasti, päässälaskutaito ja se, että osaan lukea ylösalaisin olevaa tekstiä, myös käsinkirjoitettua.

Ylösalaisin olevan tekstin lukutaito on tärkeää sekä myyjälle että ostajalle. Piste sinulle!

Vierailija
35/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi edes tullut ajatelleeksi kymmensormijärjestelmää, mutta kyllä, siitä on varmasti ollut minulle eniten hyötyä.

Toinen juttu, jota vielä harjoittelen, on auktoritäärisyys. Nyt kolmekymppisenä joudun komentelemaan parikymppisiä työpaikalla. Suurin osa on tietysti ihan hyviä työntekijöitä, mutta aina välillä sattuu sitten se mätämuna joukkoon. Jätetään hommat tekemättä, selataan aivan pokerina nettiä vaikka asiakkaat odottavat jonossa, pidetään tunnin lounastauko vaikka ollaan osa-aikaisessa työssä...

En ole esimiesasemassa, mutta en hyväksy että rentoilijoiden työt jäävät tekemättä ja joku kiltimpi sitten tekee ne ylitöinä tms. Työpaikallani esimiehet eivät ole samassa tilassa työntekijöiden kanssa, joten joudumme itse hoitamaan kaikki asiat keskenämme. Myös hommaamaan tuuraajat poissaolijoille.

Vierailija
36/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisuus, itsehillintä, hyvä omatunto.

Itsehillintää tarvittiin koska kaikki katsottiin suurennuslasilla noin kuvaannollisesti.

Vierailija
37/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavoista ja siitä, että osaa sanoa myös "ei".

Vierailija
38/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudankova ammattitaito

Ahkeruus

Laskelmointi

Ennakointi

Tilavuuden eli sitä kautta kolmiuloitteisuuden hahmottaminen

Tekninen osaaminen eli kaikenlainen fiksaus ja rakentaminen myös tietotekniikassa

Asiakasystävällisyys

Sosiaalisuus

Positiivisuus

Mm. noita töissä. Vapaa-ajalla muitakin taitoja.

Vierailija
39/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaito ja matematiikan hallitseminen. Etenkin ruotsin osaaminen on kova juttu alallani.

Vierailija
40/74 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeruus, vastuuntunto, hyvät käytöstavat, vakaa luonne ja tunnetaidot.