Mitä tekisit, jos lait lakkaisivat olemasta 24 tunnin ajaksi?
Silloin siis kuka tahansa saisi tehdä mitä tahansa saamatta siitä jälkeenpäin rangaistusta. Esimerkiksi joku voisi tappaa, hakata, ryöstää tai raiskata sinut ilman seuraamuksia. Mitä tekisit sen 24 tunnin aikana, jonka lait olisivat pois käytöstä?
Minä en oikein tiedä, että mitä tekisin. Toisaalta ajattelen, että olisi hyvä mennä jonnekin oikein hyvään piiloon, mutta toisaalta siinä on se riski, että jos vaikka joku persoonallisuushäiriöinen ihminen, joka haluaa tehdä muille pahaa löytäisi minut sieltä yksin, niin mikään ja kukaan ei estäisi häntä toteuttamasta aikeitaan. Siksi olisi ehkä paras koota ympärilleen mahdollisimman iso joukko sellaisia ihmisiä, joihin luottaa, että voisimme yhdessä suojella toisiamme. Toisaalta minua hiukan houkuttaisi se, että menisin lähimpään kauppaan ja varastaisin sieltä mahdollisimman paljon kaikkea sellaista, mitä minulla ei ole melko köyhänä oikein varaa ostaa, mutta sitten taas kun arki palaisi normaaliksi niin kuumottaisi mennä sinne kauppaan ostoksille koska myyjät muistaisivat, että "Tuossa on tuo varas" ja vaikka kävisinkin toisissa kaupoissa, niin siellä kaupassa samaan aikaan olleet ihmiset muistaisivat että minä varastin sieltä tavaraa.
Kommentit (30)
Minulla on sisälläni laki, jota noudatan silloinkin, jos muut lait lakkaavat olemasta voimassa. Luotan, että useimmilla muillakin on. Ei kukaan normaali ihminen murhaa, vaikka se olisi sallittua.
Kotona ei uskaltaisi olla. Voisi tulla täysi anarkia, ikkunat rikottaisiin ja ihmiset tulisivat sisälle ryöstämään. Ottaisin mukaan välttämättömän ja menisin perheen kanssa jonnekin. En ole varma mihin. Keräännyttäisiin varmaan miehen tai mun sukulaisten luo. Olisi hyvä omistaa ase tai pari, mutta eipä lähipiirissä sellaisia taida kellään olla. Suunnitelmana olisi siis vaan selviytyä elävänä.
Menisin rakastamani ihmisen luokse. Linnoitettaisiin naapurien kanssa koko katu ja vartioitaisiin sitä.
Eläisin kuten nytkin koska ei mua kiinnosta tehdä niitä asioita mitä laki nyt kieltää vaikkei lakia oiskaan. Yhteiskunta halvaantuu ilman yhteisiä pelisääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kotona ei uskaltaisi olla. Voisi tulla täysi anarkia, ikkunat rikottaisiin ja ihmiset tulisivat sisälle ryöstämään. Ottaisin mukaan välttämättömän ja menisin perheen kanssa jonnekin. En ole varma mihin. Keräännyttäisiin varmaan miehen tai mun sukulaisten luo. Olisi hyvä omistaa ase tai pari, mutta eipä lähipiirissä sellaisia taida kellään olla. Suunnitelmana olisi siis vaan selviytyä elävänä.
Olet ehkä katsonut liikaa apocalypse-elokuvia. Eikä se, että lukee tältä mt-potilaiden palstalta heidän fantasioitaan auta asiaa. Todellisuudessa kuitenkaan ei tapahtuisi paljoakaan. Jotkut voisivat ehkä maksella kalavelkoja toisilleen, mutta normaali-ihmisillä ei olisi mitään hätää. Lait kuitenkin perustuvat ihmisten luontaiseen etiikkaan ja moraaliin.
Tappaisin exän, josta näen painajaisia vielä yli kymmenen vuoden jälkeen.
Aikaa hurjaa porukkaa täällä... Itse pysyisin vaan kotona, eläisin niinkuin ennenkin.
Minä sossuna voisin myöntää aivan saakelisti harkinnanvaraista toimeentulotukea itselleni, ilman takaisinperintää tietenkin :)