Vinkkejä yksin, ilman kavereiden tai sukulaisten apua muuttamiseen?
Tilanne on valitettavasti se, että ei ole ketään ketä voisin pyytää avuksi. Kuljetusfirman olen jo tilannut ja sieltä tulee pari muuttomiestä kantamaan tavarat, mutta miten käytännössä sujuu yksin muuttaminen, onko kellään kokemusta ja hyviä vinkkejä?
Muutan viereiseen kaupunkiin parinkymmenen kilometrin päähän, eli matka ei ole pitkä. Omaa autoa ei ole eikä ajokorttia.
Kommentit (13)
Olen muuttanut 8 kertaa ilman apua joista muutaman kerran oli sentään kantoapua isoimmille tavaroille. En ihan ymmärrä ap:n ongelmaa. Normaalistiko suku ja kaverit auttaa tavaroiden pakkaamisessakin?
Ei mitään ongelmaa, hyvin se menee. Pakkaat vaan kaiken ajoissa, muuttomiehet hoitavat työnsä tehokkaasti. Ei siinä mitään ylimääräisiä tarvita.
Hommaa reilusti muuttolaatikoita. Tämä on tärkeää. Muuttofirma ei suostu kantamaan pieniä jätesäkkejä. Teippaa isot jätesäkit hyvin kiinni maalarinteipillä. Aloita ajoissa. Jos joutuvat pakkaamaan tulee lisää maksettavaa.
Kiva sulle, 3, että olet pärjännyt yksin hienosti.
Silloin kun muutin tähän kotiin muutamia vuosia sitten, minulla tosiaan oli sukua ja kaveri auttamassa muuttohommissa. Tavarat pakkasin suurimmaksi osaksi itse, mutta siinäkin sain loppuvaiheessa apua. Sekä vanhassa että uudessa kodissa sain siivousapua, sain kyydin uuteen kotiin ja siellä minua autettiin viemällä muuttolaatikot oikeisiin huoneisiin. Nyt vaan muutto sattuu lomakauteen ja ne jotka voisivat minua auttaa, eivät ole edes kotimaassa siihen aikaan.
Ap
Bilteman muuttolaatikot ovat hyviä, kahta kokoa, mutta niiden kotiin kuljettamiseen tarvitsee kyllä auton ja onko teillä päin Biltemaa? Tulee halvemmaksi kuin vuokralaatikot ja ne saa kiinni. Toisaalta muoviset vuokralaatikot ovat lujempia. Mutta vuokraa niitä ja pyydä toimitus, se maksaa kyllä jonkin verran sekin. Muuttofirmoissa on aina ja niitä saa päivävuokralla. Muillakin on samanlaisia laatikoita kuin biltemalla, mutta ne olivat testivoittajia ja ainakin meidän muutoissa toimi hyvin. Verkkokaupan vastaavat on surkeita, pojalla oli niitä. Ikean on kuulemma kanssa hyviä.
Ne muuttolaatikot muuttofirmasta ei paljoa maksa. Sellaiset kamat, mitkä voi ja kannattaa pakata ajoissa, voi pakata banaanilaatikoihin, niin ne voi sitten pitkääkin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ne muuttolaatikot muuttofirmasta ei paljoa maksa. Sellaiset kamat, mitkä voi ja kannattaa pakata ajoissa, voi pakata banaanilaatikoihin, niin ne voi sitten pitkääkin myöhemmin.
Pitkääkin = purkaakin.
Minä olen muuttanut viimeiset neljä kertaa Viktor Ekin kanssa, ilman mitään apuja ystäviltä tai sukulaisilta. En oikein ymmärrä, mihin kaipaat vinkkejä?
Muuttolaatikot ilman muuta muuttofirmasta, tulee edullisemmaksi ja pakkaaminen helpottuu. Säästöä tulee ajan mukaan laskutettvassa muutossa, kun tyypit saavat kerralla vietyä kärryillä isot pinot sen sijaan, että raahaisivat jotain nyssäköitä tai hajoavia pahvilaatikoita. Jos tavaraa on sen verran kuin ihmisillä yleensä eli et ole erityisen askeettinen tai konmarittaja, laatikoita tarvitaan vähintään sen verran kuin muutettavassa asunnossa on neliöitä. Itse olen ottanut aina vähän yli , kun ei vaikuta hintaan oleellisesti ja on helpompaa pakata.
Mä olen ottanut muuttofirmasta joka kerralla myös sellaisen palvelun, että edellisenä päivänä tulee yksi kaveri irrottelemaan kattolamput ja pesukoneet, purkaa hirjahyllyn jne. ja pakkaa vielä lopuksi mun kanssa kaiken sen, mitä en itse ole siihen mennessä saanut pakattua. Tuokaan ei ole kallispalvelu, tuntitaksa taisi viimeksi olla 35 € ja ammattimies tekee muutamassa tunnissa sen, mitä itse tuhraa tupla-ajan. Suojaavat samalla myös esim. taulut ja peilit, valkoiset sohvat jne., niin, etteivät kärsi muutossa.
Varastokoppi kannattaa laittaa siirrettävään kuntoon ennen muuttoa ja sitten sanoa muuttomiehille, että varaston kamat siirretään suoraan vanhasta paikasta uuden talon varastoon.
Pakkaamisesta vielä sen verran, että astiat ja muu hajoava kannattaa kääriä muutettaviin tekstiileihin ennemmin kuin turhaa kuljetettaviin sanomalehtiroskiin.
Mä muutan 2-5 vuoden välein ja alan olla aika hyvä siinä :). Seuraavaksi taidan ottaa koko homman muuttofirmalta eli pakkaamisen myös.
Ai niin, vanhan asunnon loppusiivous kannattaa myös ottaa muuttofirman kautta. Olen itse myös auton ja ajokortiton, niin en oikein mitenkään helposti pysty kuljettamaan siivoustarvikkeita muuton jälkeen asunnosta toiseen.
Monen mielestä, että turhaa laittaa rahaa muuttoon, mutta minä ajattelen sen sijoittamisena omaan hyvinvointiini. Muutto on aina stressaava kokemus ja jos sen saa mahdollisimman kivuttomasti järjestettyä, niin maksan kyllä, vaikka olen ihan tavallinen pienituloinen duunari.
Siis annetaanko muutto miehille kummankin asunnon avain vai miten tuo homma menee?
Muutin yksin noin 3 vuotta sitten. Vain muuttofirman 3 miestä apuna.
Laatikot olin tilannut kotiin noin viikkoa ennen muuttoa pakattavaksi.
Miehet täyttivät muuttoauton ja ajoivat uuteen osoitteeseen. Annoin avaimet. Tulin taksilla perässä.
Tyhjät muuttolaatikot haettiin sovitusti kolmen päivän kuluttua.
Edellisen muuton hoiti veljeni kavereittensa kanssa. Mutta en enää halua olla kiitollisuuden velassa kellekkään.
Mihin siinä kavereita tarvitsee kun muuttomiehet on jo olemassa?
Pakkaiseen menee aina kauemmin aikaa kuin ajattelee. Kannattaa myöskin ottaa ne muuttolaatikot sieltä muuttofirmasta.