Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Göstä Sundqvist rummutus ja rahanteko alkaa - vieläkö joku kaipaa häntä?

Vierailija
22.06.2018 |

Lehdet, radio ja tv tarjoavat Göstaa koko kesän ja syksyn. Kiertue kiertää ja konsertit soi. Myös trans- ja sateenkaariporukka on huomioitu.

Mutta miksi ihmeessä nyt? Vieläkö joku jaksaa innostua tästä hahmosta?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gösta_Sundqvist

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa. Joissain luki että hän piti itseään yliälykkäänä, lopetti koulutkin kesken :)

Gösta oli Irwinin ohella ensimmäisiä jotka "suhtautuivat kriittisesti" tiettyyn porukkaan.

Vierailija
2/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä jaksan aina innostua. Verraton sanoittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

»Kun kymmenen vuotta sitten kävin Espoossa koulua, minulla oli tupeerattu tukka, meikit naamassa ja naisten hameita päällä. Urheilumaikat ajattelivat, että hulluhan tuo on, se täytyisi saada hoitoon. Silloin olin todella yksin. Kaverinikaan eivät kehdanneet liikkua kanssani, vaikka he olivat seudun kovinta aineistoa, aivan kypsiä koulukotiin, mihin moni joutuikin. Jeesus, minä olin yksin, mutta selvisin siitä.»

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gösta_Sundqvist

Vierailija
4/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin innostun, Gösta oli sanoittajana lahjakas. Jospa lähettäisivät uusintana Koe-eläinpuiston, se oli ihan hulvaton.

Vierailija
5/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin innostun, Gösta oli sanoittajana lahjakas. Jospa lähettäisivät uusintana Koe-eläinpuiston, se oli ihan hulvaton.

Se uusittiin muutama vuos sitte, etkö kuunnellut?

Vierailija
6/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti kaipaa häntä, mutta olen iloinen, että hän teki laulunsa. Ne ovat todella hienoja. 

Jos Gösta Sundqvist ei kiinnosta, voi rummutukselta sulkea korvansa ja keksiä nettiin jotakin muuta paheksuttavaa. 

Aivan nerokas tiivistys suomalaisesta peräkylästä on "Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie …" (Teuvo, maanteiden kuningas). Kokonaisen elämäntavan kuvauksena Pohjois-Karjala on melkeinpä nerokas :"… elatusmaksut lottokupongilla kuittaisin …" Baarinnurkassa istuvan syrjäytyneen, nuorehkon miehen haave ja kokokuva. 

Ja toisaalta, rummutetaan ja rakastetaanhan Junnu Vainiota ja Repe Helismaatakin vielä. He ovat meidän sielunmaisemaa ja perintöä. 

Todellisten tekijöiden arvo pitäisi mun mielestä punnita heidän työllään, ei jollain vanhoilla haastatteluilla. Ja työn todellinen arvo punnitaan siinä, miten kauan se kestää, tekijän kuoleman jälkeenkin. "Julkkiksillahan" ei ole muuta kuin päiväjulkisuudessa eläminen.

Vierailija
7/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa. Joissain luki että hän piti itseään yliälykkäänä, lopetti koulutkin kesken :)

Gösta oli Irwinin ohella ensimmäisiä jotka "suhtautuivat kriittisesti" tiettyyn porukkaan.

Ensimmäisiä? Ei, kyllä kriittisiä oli suurin osa kansasta jo ennen miehen syntymää.

Vierailija
8/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kaipaan yhtä Suomen mahtavimmista sanoittajista. Kielenkäyttö aivan omaa luokkaansa. Jokainen rivi maalasi kuvan ja herätti tunteen, muiston. Videoita sanoina - siihen ei moni pysty.

Vierailija
9/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gösta on kyllä soinut mun vanhempien autossa mut en oo saanut mitään suhdetta musaan.

Se on liian kasaria mulle eikä noi maaseudulla on kurjaa/tylsää oikein nappaa.

Vierailija
10/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoituksista kuuluu että iltoja on istuttu pubissa jos toisessakin. Tekikö Gösta ikinä mitään oikeita töitä vai oliko kännissä läpi elämän?

Vierailija
11/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian "miesmusaa" mulle. En kaipaa.

Vierailija
12/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gösta on kyllä soinut mun vanhempien autossa mut en oo saanut mitään suhdetta musaan.

Göstan lauluista moni käsitteli Helsinkiä ja helsinkiläisiä.

Vierailija
13/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoituksista kuuluu että iltoja on istuttu pubissa jos toisessakin. Tekikö Gösta ikinä mitään oikeita töitä vai oliko kännissä läpi elämän?

Teki niitä biisejä? Eikös se bändi ollut hänen työtään?

Vierailija
14/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on toki oikeus mielipiteeseesi, mutta... Kasaria! Bändin elinkaarihan oli 70-luvulta vuosituhannen alkuun asti ja esim itselle se on enemmän ysäriä kuin mitään muuta.

Landebiisit ei ole kaikki. ”Jos Helsinki on hetkisen kaunis, kun on valkoinen maa, pian räntää sataa taas” - videota sanoina, niin kuin joku edellä jo totesi.

Mielestäni Gösta on ollut paras suomalaisuuden kiteyttäjä koskaan.

Vierailija
15/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on toki oikeus mielipiteeseesi, mutta... Kasaria! Bändin elinkaarihan oli 70-luvulta vuosituhannen alkuun asti ja esim itselle se on enemmän ysäriä kuin mitään muuta.

Landebiisit ei ole kaikki. ”Jos Helsinki on hetkisen kaunis, kun on valkoinen maa, pian räntää sataa taas” - videota sanoina, niin kuin joku edellä jo totesi.

Göstan äidinkieli oli ruotsi, joten hän oli kielellisesti lahjakas. Göstan sanoituksia ymmärtääkseen pitää olla "kieli-ihminen", jotta hienot vertaukset ja kielikuvat aukeavat. Huipusanoitukset!

Vierailija
16/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Göstan äidinkieli oli ruotsi, joten hän oli kielellisesti lahjakas. Göstan sanoituksia ymmärtääkseen pitää olla "kieli-ihminen", jotta hienot vertaukset ja kielikuvat aukeavat. Huipusanoitukset!

Huippu!

Vierailija
17/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Göstan lauluista moni käsitteli Helsinkiä ja helsinkiläisiä.

Näin on. Maaseudulle mentiin vain hurjastelemaan autolla ja juomaan verkkarikännit. Ei siellä muuten jaksa :)

Vierailija
18/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan kiinnostavaa 90-luvun alkuun asti. Sitten alettiin julkaista liikaa levyjä liian tiheään ja taso laski. Ysäri-Gösta on vähän eri asia kuin 80-luvun älykkö, vaikka jokunen siedettävä ilmestyi silloinkin.

Radio- ohjelmia( kuunnelmia) en koskaan oikein tajunnut. Gösta toimitti kyllä ihan oikeitakin ohjelmia, kuten Vanhat hedelmät, joka muistutti vähän Klaus Flamingin viikonlopun sarjaa.

Vierailija
19/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen sellaista radiota jossa Gösta ei soi eikä tule soimaan :-D

Vierailija
20/42 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks nää Belgialaiset kirjauutuudet, Koe-eläinpuistot, Göstän maailma, Teinitalot yms ole oikeastaan yks ja sama ohjelma. Nimi vaihtui mutta tekijät samat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi