Mikä järki on madalletussa autossa tai isoissa vanteissa?
Onko kellään vastaavia kokemuksia? Hankittiin avomiehen kanssa ensimmäinen yhteinen auto. Ihan tavallinen saksalainen perheauto, mutta sitä on madallettu ja vanteet vaihdettu. Mulla on aiemmin ollut ihan tavallinen pikkuauto, enkä ymmärrä autoista oikeastaan yhtään mitään, niin tuo avomies sai tehdä lopulliset päätökset auton hankinnasta, vaikka vaihtoehtoja yhdessä katsottiinkin. Eikä siinä, kyllä auto on mielestäni todella hieno.
Minä kuitenkin ajan autolla enemmän meistä kahdesta (esim.työmatkat), enkä ole tottunut ajamaan matalalla autolla, enkä ymmärtänyt millaisia ongelmia siihen voisi oikeasti liittyä. Hidastetöyssyissä ja maalle ajaessani auton pohja ja keula ottaa mökkitiellä helposti kiinni.
Tykkään, että on auto, jolla hoitaa asiat, mutta mua ärsyttää stressata jostain tavarasta, jos sitä pitää varoa. Avomiehen kanssa tuli ihan riita auton vanteista ja puskurista, kun niihin tuli jäljet, kun parkkeerasin helsningissä kadun varteen.
Koitin sanoa, eikö auton voisi vaihtaa vaikka ihan tavalliseen, jolla pääsisi paikasta a paikkaan b, niin kuin mulla aiemmin oli - mutta hänen mielestään madallettu auto on parempi ajaa ja paremman näköinen. Mikä ihmeen logiikka tässä on?
Kommentit (15)
Niissä on kaksi etua. Ensimmäisen jo mainitsitkin, eli kaikin tavoin kurjempi ajaa suomalaisilla teillä. Toinen on hinta. Ne ovat paljon normaalirenkaita kalliimmat. Yhden ison alumiinivanteen ja lakritsinauhan hinnalla saa koko normaalisarjan, jolla on paljon mukavampi ajaa. Onko muuten miehellä/pojalla amisviikset ja lippis nurin päässä?
Alustan madallus = joustovara lyheneee = jäykemmät jouset = kivireki
Isot vanteet = litteämmät renkaat = vähemmän joustoa = kivireki
Miksi ostaa sellaista jos ei osaa ajaa sillä :D Ap oletko nyt vähän tyhmä
Kovaa kamaa amispiireissä. Älä edes yritä löytää logikkaa tuosta.
Jos litteät renkaat parantavat ajettavuutta, miksi formula ykkösissä ei käytetä sellaisia?
Näyttää paremmalta. Mitään järkeä siinä ei ole. Mulla on urheiluautomainen auto joten siihen tuli hulluteltua isot vanteet matalilla renkailla, madallettua alustaa unohtamatta. Onhan se karmea ajaa ja vaatii tiettyä huolellisuutta ettei vanteita naarmuta mutta näyttää hyvältä. :D Talvikäytössä sitten perusrenkaat.
En minäkään ymmärrä. Madalletut autot vain hivelevät tietyn kansanosan esteettistä silmää.
Talvella se autoilu vasta lystiä onkin...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa sellaista jos ei osaa ajaa sillä :D Ap oletko nyt vähän tyhmä
Ei, ei hän ole, mutta 4 on oikein osuva numero ylärivin kirjoittajalle.
Ap on osoittanut, että naisten logiikkaa ja analysointikykya aliarvostetaan suotta. Kyse ei ole ajokyvystä, vaan olosuhteista. Tuollaiset renkaat käyvät lähinnä sileälle moottoriradalle, jossa ajetaan kovaa (200+).
Vierailija kirjoitti:
Jos litteät renkaat parantavat ajettavuutta, miksi formula ykkösissä ei käytetä sellaisia?
Formula ykkönen painaa muutaman sataa kiloa ja se rengassarja maksaa enemmän kuin keskiverto uusi perheauto ja sillä ajetaan joitain kymmeniä kilometrejä jonka jälkeen ne ovat kierrätyskamaa.
Ymmärrätkö nyt miksi vertauksesi on täysin ääliömäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos litteät renkaat parantavat ajettavuutta, miksi formula ykkösissä ei käytetä sellaisia?
Formula ykkönen painaa muutaman sataa kiloa ja se rengassarja maksaa enemmän kuin keskiverto uusi perheauto ja sillä ajetaan joitain kymmeniä kilometrejä jonka jälkeen ne ovat kierrätyskamaa.
Ymmärrätkö nyt miksi vertauksesi on täysin ääliömäinen?
En. Nyt oli kyse ajettavuudesta, ei kestävyydestä tai hinnasta. Mutta jokin syy siihen on, miksi F-ykkösissä käytetään korkeaprofiilisia renkaita. Eikä se ole kestävyys eikä hinta vaan pito- ja jousto-ominaisuudet ja ehkä myös lämpötilakäyttäytyminen.
Näyttää hyvältä.
Ymmärrän puolisosi hermostumisen, jos et ole edes yrittänyt varoa vanteita, puskuria tai helmaa.
Eihän ne kolhuisena enää ole hyvännäköiset, sinne meni kankkulan kaivoon vanteiden ja madallussarjan mahdollinen lisähinta auton ostohinnassa.
F1:n teknisissä määräyksissä on vannekoot rajoitettu. Alunperin jarrujen tehon rajoittamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää hyvältä.
Ymmärrän puolisosi hermostumisen, jos et ole edes yrittänyt varoa vanteita, puskuria tai helmaa.
Eihän ne kolhuisena enää ole hyvännäköiset, sinne meni kankkulan kaivoon vanteiden ja madallussarjan mahdollinen lisähinta auton ostohinnassa.
Näyttää hyvältä?
Kerran näin tavallisessa henkilöautossa isot 6-7 puolaiset vanteet ja nauhalakritsit renkaina. Puolat olivat todella kapeat, joten tuli elävästi mieleen hevoskärryt. Varmaan kyytikin oli samanlaista.
Tuollaiset pyörät näyttävät epäkäytännöllisiltä ja siksi naurettavilta. Ne osoittavat ostajan teknisen tietämättömyyden ja kuuluvat sen tason ajureille, jotka käyttävät sumuvaloja yöt ja päivät.
Jousituksen madallus ei suomalaisilla maantienopeuksilla paranna ajettavuutta, mutta haittaa monella tapaa, kuten ap mainitsee. Suurentamalla vanteita ja madaltamalla renkaita saadaan tarkempi ajokäytös, mutta samalla epämukavampi, koska matala ilmatila ja sivuseinä renkaassa joustaa vähemmän