Apteekissa toisen puolesta asiointi
Miksi nyt yhtäkkiä joka kerta on alettu tivaamaan, olenko tehnyt alaikäisen lapseni kanssa jonkun ihme suostumuksen, että saan hakea hänen lääkkeitään apteekista?
Tätä kysytään jo ennenkuin tiedot pyydetään.
Aloitan keskustelun reseptitiskillä, että "tulen hakemaan lapseni lääkkeitä".
Seuraava kommentti on: "Onko lapselta suostumus, että saat hakea niitä. Minkä ikäinen lapsi on?"
Siis mitä ihmettä tämäkin nyt on.
Kautta aikojen olet voinut hakea vaikka naapurisi Pirkolle apteekista hänen lääkkeensä.
Kommentit (12)
Jospa ne lähtee alusta käymään niitä vaihtoehtoja lävitse.
Kumppani ei ollut saanut lääkkeitäni kun eivät olleet tajunneet tarkastaa sähköistä valtuutusta eikä se tuokaan oikein ollut tajunnut rautalangasta vääntää että kyllä se siellä on.
Minä olen kyllä saanut ihan ongelmitta puolisoni lääkkeet hänen kelakortillaan. Pitkäaikainen lääkitys kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla hänen kela-kortti mukana ja tiedätkö, mitä lääkettä olet hakemass? Sitten ei pitäisi olla ongelmaa.
Ei ole ollut lapsen kela-korttia mukana, sillä lääkkeethän saa nykyään ilman kela-korttia. Tiesin, mitä olin hakemassa. Sain lääkkeet, mutta ihmetyttää tosiaan.
Milloin tällaista on alettu tivata? Vielä ihan pari vuotta sitten hain huonokuntoiselle naapurilleni lääkkeet apteekista ja sain ja hain ne ihan samalla tavalla, kuin olisin hakenut itselleni. Hänen kelakorttinsa toki mukana ja tiesin mitä olin hakemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla hänen kela-kortti mukana ja tiedätkö, mitä lääkettä olet hakemass? Sitten ei pitäisi olla ongelmaa.
Ei ole ollut lapsen kela-korttia mukana, sillä lääkkeethän saa nykyään ilman kela-korttia. Tiesin, mitä olin hakemassa. Sain lääkkeet, mutta ihmetyttää tosiaan.
No ehkä juurikin ihmettelevät sitä, ettei ole lapsen kela-korttia mukana 🙄
Koko ajan nämä tiukkenevat, taustalla paljon väärinköytöksiä. Naapurin Pirkko voi tehdä apteekkivaltuutuksen sinulle, niin homma pelaa jatkossakin.
Lasten oikeuksiin on alettu kiinnittämään enemmän huomiota. Heillä on esim oikeus kieltää terveystietojensa luovutus vanhemmille.
"Jos joku muu hakee lääkkeesi apteekista, hänellä täytyy olla mukana reseptin potilasohjeesi tai Kela-korttisi. Kela-kortilla asioidessaan hakijan tulee tietää noudettavan lääkkeen tiedot. Voit myös antaa lääkkeen hakijalle Suomi.fi-verkkopalvelussa(avautuu uuteen ikkunaan) sähköisen apteekkiasiointivaltuutuksen. Valtuutuksella asioidessaan hakijan tulee tietää henkilötunnuksesi."
Lähes jokaisen suomalaisen hallussa oleva Kela-kortti on tulossa tiensä päähän. Lääkkeet saa apteekista jo ilman Kela-korttia.
Myöskään esimerkiksi vanhemmalla, joka ostaa lääkkeitä lapsilleen, ei välttämättä tarvitse olla lapsen Kela-korttia mukanaan apteekissa. Lääkäriltä saatu paperinen tuloste riittää.
Apteekkari Janne Nissilän mielestä Kela-kortti on ainakin apteekin näkökulmasta menettänyt merkitystään.
– Uudessa digitaalisessa maailmassa se on ikään kuin muisto vanhoilta ajoilta. Kuvattomana se on aikaansa jäljessä. Tulevaisuus osoittaa poistuuko Kela-kortti kokonaan käytöstä vai tuleeko siihen kenties muita ominaisuuksia