Kysy heikkolahjaiselta
Kysy mitä haluat, diagnosoitu heikkolahjainen (laaja-alaiset oppimisvaikeudet) 14-vuotias tyttö vastailee.
Kommentit (28)
Millaisia oppimisvaikeuksia sinulla on?
Älykkyysosamääräni on testien mukaan noin 80. Tiedän, että on hankala elämä edessä. Ikävää olla tavallaan "väliinputoaja" kehitysvammaisen ja normaalin välillä. :/
Ap
Eikös toi oo tosi kaunisteltu termi matalalle ÄO:lle, eli kysyisin, mikä sun äo on?
Vai onko tosissaan vaan pahoja kielen, matikan ja lukemisen häiriöitä?
Miltä kuulostaisi omalle kohdallesi esim. parturikampaajan ammatti? Tuossa hommassahan ei valtaisaa teoriapohjaa vaadita, joten voisi hyvinkin olla opittavissa heikommillakin oppimislahjoilla.
Hahmotushäiriö, dyskalkulia, vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, sosiaaliset tilanteet myös hankalia, eli myös sosiaalisilta taidoiltani olen täysin lahjaton.
Ap
Kuten jo aiemmin kerroin, älykkyysosamääräni on noin 80. Kyllä, se tosiaan tarkoittaa matalaa älykkyysosamäärää, se on kuitenkin hieman korkeampi kuin kehitysvammaisen ihmisen äo.
Olen käsistäni sen verran kömpelö, etten varmaan parturi-kampaajana pärjäisi.
Ap
Miten tuo tuli ilmi?
Oletko normaalissa koulussa?
Oletko erityisluokalla?
Mikä on keskiarvosi, miten oot pärjännyt peruskoulussa?
Kirjoitat muuten oikein hyvää suomen kieltä.
Ekan kerran huomattiin eskarissa, kun oli vaikeuksia tehtävien kanssa enkä oikein pysynyt muiden perässä. Sitä kautta päästiin testeihin ja huomattiin. Olen käynyt testeissä usein elämäni aikana, aina samat tulokset.
Olen normaalissa koulussa ja normaalilla luokalla, mutta matikan ja ruotsin tunnit olen erityisopettajan luokassa.
Keskiarvoani en muista, mutta kyllä koulu on tuottanut suuria vaikeuksia. Läksyjä en oikein osaa tehdä ilman apua joten menevät aina päin p:tä, kokeissa en pärjää lukemisesta huolimatta koska en oikein ymmärrä, mitä luen.
Ap
En usko tähän. Miten kirjoitat noin hyvin?
Kirjoitat liian hyvin tohon nähden. En usko, et tää ketju on tosissaan tehty.
Ei tarvitse uskoa, mutta totta tämä on. Toivoisin kyllä, ettei olisi. Tulevaisuus pelottaa paljon ja uskon, etten tule löytämään ikinä työpaikkaa tai edes jatkamaan peruskoulusta pidemmälle. Syrjäytyä en halua, joten on kuitenkin pakko yrittää vaikka valmaa.
Ap
Tsemppiä ap. Olen vähän samassa veneessä, tosin itselläni ei ole mitään diagnoosia vaikka vähän kaikkea on epäilty. Multa menee ohi paljon, ja olen tajunnut etten ole ihan normaali. Ei voi mitään, näillä mennään. Muuten ap, miten tuo tulee ilmi arjessa? Ihan konkreettisesti?
Täytyy muistaa, että älykkyysosamääräni on kuitenkin vain kymmenen pisteen päässä lähes normaaliälyisestä, joten kirjoittaminen ei ole minulle mitenkään erityisen hankalaa.
Enemmän minulla on vaikeuksia ymmärtää käsitteitä ja sekoitan helposti keskenään aikamuotoja enkä oikein ymmärrä kieliopista mitään, vaikka osaankin aikalailla sääntöjen mukaan kirjoittaa. Jos näkisitte minut tosielämässä, ette epäilisi älykkyttäni (tai itse asiassa sen puutetta) hetkeäkään.
Ap
Älä anna tuon häiritä liikaa elämääsi. Kirjoitustaitosi on kuitenkin parempi kuin suurimman osan tällä palstalla (itseni mukaan lukien), joten etköhän tule pärjäämän ihan hyvin elämässä, kun saat vain hieman itseluottamusta.
Tsemppiä. Vaikea elämä sulle varmaan tulossa. Itsellä sama tilanne ja olen jo keski-ikäinen.