Syövätkö ylipainoiset vain tavan vuoksi vai nälän takia? Vähän ihmetyttää...
Tuttu ylipainoinen syö järkyttävän isoja annoksia ja kohta hänellä on taas nälkä.
Aloin miettimään voiko kyse olla vain tavasta, koska eihän ihmisellä voi tulla taas nälkä jos jättiaterian jälkeen vain istuu tunnin sohvalla? Energiankulutuksesta ei ole kyse, koska hän lihoo jatkuvasti.
Kommentit (30)
No ennen vanhaan oli lääkkeitä jotka vei nälän. Laihduin helposti ja nopeasti normaalipainoon, eli henkiset syyt ei olleet taustalla. Kun lääke loppui, lihoin takaisin, koska koko ajan hillitön nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärtää kirjoitti:
Tuttu ylipainoinen syö järkyttävän isoja annoksia ja kohta hänellä on taas nälkä.
Aloin miettimään voiko kyse olla vain tavasta, koska eihän ihmisellä voi tulla taas nälkä jos jättiaterian jälkeen vain istuu tunnin sohvalla? Energiankulutuksesta ei ole kyse, koska hän lihoo jatkuvasti.
Meidän perheessä toinen lapsista on tullut toiseen vanhempaansa ja toinen toiseen vanhempaansa. Toinen voi olla syömättä niin kauan että tulee paha olo ja päätä särkee. Syöminen on lähinnä tankkaamista. Toinen vanhemmista on puolestaan ruokaa rakastava herkkusuu, joka jo aamiaisella suunnittelee lounasta ja lounaalla välipalaa jne.
Olen kysynyt pyöreämmältä lapselta, onko hänellä suruja tai masennusta koska hän syö sisarusten enemmän? Ei kuulemma ole. Hän sanoi, että hän rakastaa ruokaa koska se maistuu niin hyvältä eikä voi lopettaa sen syömistä kun vatsa on täynnä.
Tässähän on kyse samalaisesta ilmiöstä kuin esim. musiikin kuuntelussa. Joku ei jaksa kuunnella edes radioa jos sieltä tulee musiikkia. Toinen puolestaan saa musiikista hyvän olon ja haluaa kuulla useamman genren musiikkia milteinpä jatkuvasti. Hyvä ruokahalu ei ole välttämättä siis mikään mielenterveyden häiriö. Me olemme kaikki erilaisia ja osa ilmeisesti maistaa paremmin ruoan eri nyansseja kuin muut.
Kannattaa muistaa, että lapsi tai nuori ei vielä osaa valikoida syömään ruokiaan yhtä järkevästi kuin aikuinen ja haksahtaa helpommin syömään liian kaloririkasta ruokaa. Aikuinen hyvällä ruokahalulla siunattu ihminen puolestaan jo kykenee opettelemaan laittaa kevyttä sekä herkullista ruokaa. Perhe-elämässä pitää se ruoka tehdä keskitietä kulkien jos nyt ei halua välttämättä lasua lapsen laihuuden vuoksi.
Meillä toinen lapsista on alakäyrillä ja toinen yläkäyrillä. Alakäyrillä olevaa tutkittiin pienempänä sairaalassa viikko painon alhaisuuden vuoksi. Meistä on myös lapsen laihuuden vuoksi tehty lasu.
Tuosta lauseesta näkee epäterveellisen ja sairaan suhtautumisen ruokaan.
Todellinen ruuan rakastaja lopettaa siinä vaiheessa kun on hyvä ja nautinnollinen olo, ei vasta sitten kun melkein oksettaa. Myös hoikat nauttivat hyvästä ruuasta ja herkuista mutta heillä on siihen terve suhde.
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön siksi että on jatkuvasti nälkä. Eilen söin iltapalaksi ruisleivän leikkeleellä, paprikalla ja kurkulla ja jäätelön. Tunnin päästä oli järkyttävä nälkä ja mätin kaksi isoa kipollista makaroonia ketsupilla, kaksi leipää, näkkärin, kolme riviä suklaata ja pähkinöitä. Tunnin taistelin itseni kanssa, että en j*malauta syö enää mitään mutta toisin kävi. Voin syödä vaikka kuinka paljon mutta tuntuu että olen aina nälkäinen. Painoa tullut 20+ kg kahdessa vuodessa.
Sun mahalaukku on tottunut suuriin annoksiin. Sitä voi huijata, kuten yllä todettiinkin, paitsi vedellä, myöskin vähäkalorisella ruualla, jota on määrällisesti paljon. Kasviksia, kasviksia ja vielä kerran kasviksia.
Itse olen ollut reilusti ylipainoinen (110kg/170cm), nykyään vielä muutama kilo ylipainoa (77kg nyk. paino), mutta sain painon alas juurikaan enempiä liikkumatta, pelkällä ruokavalion muutoksilla.
Kasvispainotteinen ruokavalio ja hiilarit minimiin, "lautasmalli" max. 200g vähärasvaista proteiinin lähdettä (liha, kana, kala, pavut) ja loput kasviksia. Ja sen lautasen tulee olla täynnä, eli käytännössä syöt 200g proteiinin lähdettä ja 300-400g kasviksia (kurkku, tomaatti, salaatit, porkkanaraaste, jne).
Eilen vedin pääateriaksi neljän munan munakkaan, johon laitoin herkkusieniä, paprikaa, sipulia ja valkosipulia. Voin kertoa että tuon satsin jälkeen on vatsa täynnä, vaikka kaloreita ei periaatteessa tule kuin munista (about 200 kcal) ja paistamiseen käytetystä voista. (Kyllä, VOISTA, n. 150 kcal (20g).) = Yhteensä kun laskee myös sienien ja vihannesten kalorit, noin 450 kcal.
Munakkaat on siitä hyviä että niistä pysyy myös nälkä kauan loitolla.
Anteeksi kun lähdin pyytämättä neuvomaan :)
4 kypsentämätöntä keskikokoista kananmunaa on 320 kcal.
Itse pystyn syömään max 2 munan munakkaan jos siinä on jotain muuta seassa, siitäkin jää n 1/3
Mutta munat on hyviä ja ehdottomasti voissa paistettuna
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön siksi että on jatkuvasti nälkä. Eilen söin iltapalaksi ruisleivän leikkeleellä, paprikalla ja kurkulla ja jäätelön. Tunnin päästä oli järkyttävä nälkä ja mätin kaksi isoa kipollista makaroonia ketsupilla, kaksi leipää, näkkärin, kolme riviä suklaata ja pähkinöitä. Tunnin taistelin itseni kanssa, että en j*malauta syö enää mitään mutta toisin kävi. Voin syödä vaikka kuinka paljon mutta tuntuu että olen aina nälkäinen. Painoa tullut 20+ kg kahdessa vuodessa.
Sun mahalaukku on tottunut suuriin annoksiin. Sitä voi huijata, kuten yllä todettiinkin, paitsi vedellä, myöskin vähäkalorisella ruualla, jota on määrällisesti paljon. Kasviksia, kasviksia ja vielä kerran kasviksia.
Itse olen ollut reilusti ylipainoinen (110kg/170cm), nykyään vielä muutama kilo ylipainoa (77kg nyk. paino), mutta sain painon alas juurikaan enempiä liikkumatta, pelkällä ruokavalion muutoksilla.
Kasvispainotteinen ruokavalio ja hiilarit minimiin, "lautasmalli" max. 200g vähärasvaista proteiinin lähdettä (liha, kana, kala, pavut) ja loput kasviksia. Ja sen lautasen tulee olla täynnä, eli käytännössä syöt 200g proteiinin lähdettä ja 300-400g kasviksia (kurkku, tomaatti, salaatit, porkkanaraaste, jne).
Eilen vedin pääateriaksi neljän munan munakkaan, johon laitoin herkkusieniä, paprikaa, sipulia ja valkosipulia. Voin kertoa että tuon satsin jälkeen on vatsa täynnä, vaikka kaloreita ei periaatteessa tule kuin munista (about 200 kcal) ja paistamiseen käytetystä voista. (Kyllä, VOISTA, n. 150 kcal (20g).) = Yhteensä kun laskee myös sienien ja vihannesten kalorit, noin 450 kcal.
Munakkaat on siitä hyviä että niistä pysyy myös nälkä kauan loitolla.
Anteeksi kun lähdin pyytämättä neuvomaan :)4 kypsentämätöntä keskikokoista kananmunaa on 320 kcal.
Itse pystyn syömään max 2 munan munakkaan jos siinä on jotain muuta seassa, siitäkin jää n 1/3
Mutta munat on hyviä ja ehdottomasti voissa paistettuna
Miten noin vähän vaan uppoaa? Mulle toi pääateria on ainoa, milloin syön ns. tuhdisti ja sillä mennään nukkumaanmenoon asti, kun en syö iltapalaa.
Tätä ennen aamiaiseksi 1 leipäviipale maapähkinävoilla ja banaanilla, lounas 2 dl kreikkalaista jogurttia chiasiemenillä ja marjoilla, ja välipalaksi löyhä kourallinen pähkinöitä tai pari viikunaa tai päärynä.
Joku tykkää vauvoista, mutta eihän niitäkään hankita loputtomiin terveyden uhalla.
Mulle noi ahmimiset ovat tuttua, mutta kerran päätin ihan OIKEASTI ottaa itseäni niskasta kiinni ja pistin jääkaapin oven kiinni siis niin kertakaikkisesti. Siis ihan oikeasti eikä vain lihavan oikeasti.
Yllätys oli suuri huomatessani näläntunteen rauhoittuvan painon pudotessa. Kevyempänä liikkuminen oli mukavaa ja kohta jo urheilin. Nukuin paremmin, olin virkeämpi ja jaksoin enemmän. En tiennytkään, että olo säilyy hyvänä, vaikka olen tuntikausia syömättä. Lasillinen vettä riittää. Päänsäryt ja mielialanvaihtelut hävisivät. Itsetunto parani merkittävästi. Myös selkä ja polvi tulivat kuntoon. Olin tuhlannut ison osan elämästäni litistymällä läskien alle. Suosittelen jokaista lopettamaan jojoilun ja olemaan pysyvästi tervepainoinen.
Mutta lihaville ruoka on tärkeämpää kuin em. hyvät asiat. Toiset elää ruoasta, toiset kuolevat siihen.
Olen läski koska olen jatkuvassa ylirasitustilassa ja stressaantunut. Tungen suuhuni huonoja valintoja suunnittelemattomuuden ja pitkien työpäivien jälkeisen väsymyksen seurauksena. Lisäksi juon liian vähän vettä. Ei pizza eikä sipsi maistu hyvältä mutta kun muutakaan ei ole jaksanut. Ei sitä ajattele mitä syö ja minkä verrann. Normielämää ja ruokaa tulee elettyä melkeinpä vain ja ainoastaan kesälomalla kun saa nukuttua täydet unet, on aikaa ajatella ja käveleskellä ulkona, kokkailla oikeaa ruokaa. Sen huomaa olossakin kuinka on parempi ja kevyempi olo ja tulee syötyä paljon vähemmän. Onneks edes on kesäloma. Ja onneksi ei ole lapsia, olisin todella huono roolimalli.
Eivät siedä sitä pienintäkään näläntunnetta, ja tottakai verensokerit laskee sekunnissa viimeisen purasun jälkeen. Ja ne sata välipalaa pakko syödä koska niin luki jossain muotilehdessä.
Eise näläntunne enää normipitsalla lähde jos tottunut syömään perhepitsoja,,,,
Itse syön ainakin ihan tylsyyteen, tekemisen puutteeseen.
Jos olen pois kotoa, töissä/harrastuksissa/muissa menoissa niin syöminen voi unohtua kokonaan, vapaapäivänä kotona tuntuu että koko ajan on nälkä, tunnin välein käyn syömässä jotain pientä ja kunnon ateriat toki päälle. Olen normaalipainoinen (toistaiseksi) koska liikun paljon, mutta huomaan että varsinkin talviaikaan kun liikkuminen on vähäisempää niin kiloja kertyy, niitä laihduttelen sitten pois kesällä kun tulee automaattisesti liikuttua enemmän kun auto vaihtuu pyörään jne.
Itse syön aika harvoin eli oikeastaan vain kun on nälkä (noin kolmisen kertaa päivässä), mutta kun se annoskoko on ihan helvetillinen. Lähtee aina ihan totaalisesti hanskasta. Tiedän, että olisi hyvä syödä suht usein ja pieniä annoksia, mutta ei vaan pysty, yritetty on vaikka kuinka monta kertaa. Ei vaan voi lopettaa sitä mättämistä ennen kuin on ihan järjetön ähky ja kamala olo. :( Joku ahmimishäiriö tai jotain, mitähän hittoa tässä tekisi.
Kun täällä lukee näitä läskijuttuja niin 99% syö muuhun kuin nälkäänsä - on surua, iloa, vitutusta, hyvä olo, huono olo, kiire, stressiä tai pitkästynyt. Tai 1000 muuta syytä kuin nälkä.
Mä rakastan herkkuja ja hyvää ruokaa mutta syön vain silloin kun on nälkä ja pieniä annoksia. Enkä hätäänny pienestä nälän tunteesta, se on täysin normaali tunne eikä siihen kuole. Joskus jos on syönyt huonosti päivällistä ja nukkuu levottomasti saattaa jopa yöllä olla nälkä, silloin 1/2 banaani takaa hyvän yöunen aamuyölle. Siis vain sen verran että nälän "kärki" taittuu. Joskus tuo tunne menee ohi juomalla lasin vettä.
Kun ei venytä vatsaa selviää pienemmillä annoksilla eikä painokaan nouse, ruuan laatu on myös äärimmäisen tärkeää - täysrasvaista, proteiinipitoista ruokaa hiilarien sijaan.