Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri VEHNÄ on pahisvilja? Eikö muutkin ole?

Vierailija
20.06.2018 |

Mietin, kun aina kaikki terveysintoilijat puhuvat, että välttelevät vehnää. Mikä siinä on pahasta?

Entä pitäisikö vältellä myös ohraa, ruista ja kauraakin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla gluteenille herkkä vaikkei ole diagnosoitu keliakiaa. Gluteeni vaikuttaa suoliston kautta autoimmuunisairauksiin.

Milläs sen (gluteenille herkkä) diagnosoidaan? Fiilispohjalta?

Miksi se pitäisi diagnosoida? Kyllä ihminen pystyy ilman diagnoosiakin välttää sellaista ruokaa, mikä ei itselle sovi. (Tai ainakin pitäisi pystyä)

Sellaisella fiilispohjalla että jättää pois ja katsoo vaikuttaako mihinkään. Esim. mulla siihen autoimmuunisairauteen. Eli jätin pois ja katsoin vaikuttaako. Sitten söin taas ja katsoin vaikuttiko. Tätä veivasin pari vuotta kunnes olin suhteellisen varma että gluteenin syönti pahentaa sairauttani. Ei ole diagnoosia tälle asialle, mutta uskon omaa kroppaani kun tarpeeksi monta kertaa on koettu. Jos pystyn tällä tavoin pitämään ikävän sairauden kurissa niin bring it on.

Minullakin on selittämätön autoimmuunisairaus ja pohdinkin tässä, että pitäisikö jättää vehnä pois. Ja jos jätän, niin pitäisikö sitten jättää kaikki viljat pois, että olisi varmempi tulos?

Vierailija
22/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veriryhmä on 0. Ja pahin myrkky mitä voisin syödä on vehnä. Jopa pahempi kuin sokeri tai rasva. En tätä muuten huomaa, kun syön leipäni rukiisena tai kaurana (nimenomaan katson tuoteselosteesta ettei ole muuksi naamioitua vehnäleipää), mutta jos sorrun pullaan tai pannariin, niin sen jälkeen tulee kyllä huono olo.

Miten veriryhmä ja vehnä liittyvät toisiinsa? Kiinnostaa, koska omakin veriryhmä on 0.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikolle kaikki gluteeniviljat ovatkin pahiksia. Itse en kestä edes kauraa.

Terveellisyydestä en sano juuta enkä jaata. Paitsi ehkä sen, että hyvin olen pärjännyt ilman gluteeniviljojakin viimeiset 20 vuotta.

Miten se keliakia sinulla todettiin tai miten se oireili?

Vierailija
24/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla gluteenille herkkä vaikkei ole diagnosoitu keliakiaa. Gluteeni vaikuttaa suoliston kautta autoimmuunisairauksiin.

Milläs sen (gluteenille herkkä) diagnosoidaan? Fiilispohjalta?

Miksi se pitäisi diagnosoida? Kyllä ihminen pystyy ilman diagnoosiakin välttää sellaista ruokaa, mikä ei itselle sovi. (Tai ainakin pitäisi pystyä)

Sellaisella fiilispohjalla että jättää pois ja katsoo vaikuttaako mihinkään. Esim. mulla siihen autoimmuunisairauteen. Eli jätin pois ja katsoin vaikuttaako. Sitten söin taas ja katsoin vaikuttiko. Tätä veivasin pari vuotta kunnes olin suhteellisen varma että gluteenin syönti pahentaa sairauttani. Ei ole diagnoosia tälle asialle, mutta uskon omaa kroppaani kun tarpeeksi monta kertaa on koettu. Jos pystyn tällä tavoin pitämään ikävän sairauden kurissa niin bring it on.

Minullakin on selittämätön autoimmuunisairaus ja pohdinkin tässä, että pitäisikö jättää vehnä pois. Ja jos jätän, niin pitäisikö sitten jättää kaikki viljat pois, että olisi varmempi tulos?

Itse se asia on kokeiltava.

Vierailija
25/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun veriryhmä on 0. Ja pahin myrkky mitä voisin syödä on vehnä. Jopa pahempi kuin sokeri tai rasva. En tätä muuten huomaa, kun syön leipäni rukiisena tai kaurana (nimenomaan katson tuoteselosteesta ettei ole muuksi naamioitua vehnäleipää), mutta jos sorrun pullaan tai pannariin, niin sen jälkeen tulee kyllä huono olo.

Miten veriryhmä ja vehnä liittyvät toisiinsa? Kiinnostaa, koska omakin veriryhmä on 0.

Ei mitenkään, veriryhmädieetit on humpuukia.

Vierailija
26/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikolle kaikki gluteeniviljat ovatkin pahiksia. Itse en kestä edes kauraa.

Terveellisyydestä en sano juuta enkä jaata. Paitsi ehkä sen, että hyvin olen pärjännyt ilman gluteeniviljojakin viimeiset 20 vuotta.

Miten se keliakia sinulla todettiin tai miten se oireili?

Voiko se olla keliakian merkki, että on jatkuvasti vatsa löysällä?

Tosin ei ole mikään ripuli, että pitäisi monta kertaa päivässä mennä asialle.

Vierailija
27/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, veriryhmädieetit on humpuukia.

Minä uskon, että ihmiset ovat erilaisia ja tietävät itse, mikä heille sopii. Jotakin syötävää himoitsee ja jotakin toista inhoaa. Sitten ilmenee, että on puute jostain tietystä aineesta ja sitä saa himoamastaan ruuasta. Ja se inhottu ruoka aiheuttaa sappikiviä tai allergiaa tms.

Vierailija
28/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa. Lapseni on allergikko, ja hänen on todettu testeissä olevan herkkä gluteenille. Suolistovaivoja hän ei gluteenista saa vaan ihottumaa. Kaikki gluteeniviljat saavat ihon kutisemaan, ja hän raapii itsensä verille. Siksi ne on jätetty meillä kokonaan pois.

Vierailija
29/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnän syöminen nostaa verensokeria rajusti, se lisää siis diabetesriskiä ja voi aiheuttaa myös väsymystä. Joillekin vehnä aiheuttaa vatsakipuja. Ja sitten onhan noita jotain tutkimuksia, joiden mukaan jokin vehnän sisältämä aine (en muista sen nimeä) vaikuttaa aivojen toimintaan haitallisesti. Aina voi kokeilla, koheneeko olo jos jättää vehnän pois. Mikä ei ole aivan helppoa, koska niin monet ruuat sisältävät vehnää.

Vierailija
30/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnän demonisointi on kyllä monia syitä.

Aina on muodikasta ottaa syyniin joku ruoka-aine tai hehkuttaa jotain dieettiä. Minun lapsuudessani esimerkiksi kevyttuotteet olivat hitti, mutta nythän niitäkin arvostellaan epäterveellisinä.

Vehnä on monille jokapäiväinen perus raaka-aine, jota tulee syötyä suuria määriä leivän, pastan, jauhojen, keksien, leivosten ym mukana. Ihan helposti voi käydä niin että suurin osa päivän energiasta tulee ihan huomaamatta vehnästä. Usein vielä täysin valkoisesta ja prosessoidusta vehnästä, jossa ei ole yhtään kuitua tai juurikaan ravintoarvoa jäljellä. Voipi siis olla, että saattaa hieman turvottaa.

Sanoisin kuitenkin, että jos syö muuten monipuolisesti ja käyttää täysjyvävehnää niin suurimmalle osalle ihmisistä vehnän syönti on täysin ok.

Vierailija
31/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä speltti (ns. alkuvehnä)? Onko se terveellisempää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi