Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri VEHNÄ on pahisvilja? Eikö muutkin ole?

Vierailija
20.06.2018 |

Mietin, kun aina kaikki terveysintoilijat puhuvat, että välttelevät vehnää. Mikä siinä on pahasta?

Entä pitäisikö vältellä myös ohraa, ruista ja kauraakin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnä on ravintoköyhmmäksi jalostettu.

Mutta jos haluaa gluteenia välttää niin sitten kaikki muu pois paitsi kaura.

Vierailija
2/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorit on ravintoa. Periaatteessa lähes kaikki muu on turhaa koska ihmiskeho pystyy tuottamaan monia aineita itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi gluteenia pitäisi välttää ellei ole keliaakikko?

Vierailija
4/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai maissiakaan kovin hyvänä pidetä?

Maissia ei vain Suomessa käytetä samalla lailla paljon jokapaikassa kuin esim. USA:ssa.

Vierailija
5/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorit on ravintoa. Periaatteessa lähes kaikki muu on turhaa koska ihmiskeho pystyy tuottamaan monia aineita itse.

No lueetelepa tähän ne vitamiinit ja kivennäisaineet, joita ihmiskeho tuottaa.

Vierailija
6/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelen ainoastaan täysin puhdistettua vehnää, ihan vaan siitä syystä, että menee vatsa sekaisin. Kaikki täysjyväviljat on käytössä.

Mutta kuten yllä oli puhe, vehnää pidetään pahiksena juurikin sen takia, että se on jalostettu niin ravintoköyhäksi muihin viljoihin verrattuna. Miettikääpä miten paljon on vatsaongelmia nykysuomalaisilla. Onko ihme kun kaikki raaka-aineet jalostetaan niin pitkälle, että siitä on kaikki hyvä poistettu.

Vierailija
7/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että johtuu siitä, että vehnäjauhoja käytetään just kaikessa epäterveellisessä ruoassa(kakut, pullat, pitsat). Ja sitä käytetään paljon. Eikä vehnäleivissä usein ole edes kuituja eikä muutenkaan mitään terveellistä. 

Vierailija
8/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla gluteenille herkkä vaikkei ole diagnosoitu keliakiaa. Gluteeni vaikuttaa suoliston kautta autoimmuunisairauksiin.

Vierailija
9/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla gluteenille herkkä vaikkei ole diagnosoitu keliakiaa. Gluteeni vaikuttaa suoliston kautta autoimmuunisairauksiin.

Milläs sen (gluteenille herkkä) diagnosoidaan? Fiilispohjalta?

Vierailija
10/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, mitä ravintoa vehnästä on jalostuksen takia hävinnyt?

Sinänsä mikään ravintoaine ei itsessään ole haitallinen. Kysymys on vain määristä ja osuudesta kokonaisruokavaliossa. Jos syö pelkkää vehnästä valmistettua sapuskaa ja sitäkin enemmän kuin tarpeeseensa, niin taatusti on haitallista. Jos taas vehnä on pienenä osana monipuolista ja terveellistä ruokavaliota, ei vehnä ole sen haitallisempi kuin mikään muukaan. 

Samoin mikä tahansa ravintoaine on haitallinen, jos sitä liiallisia määriä syö. 

Vierailija
11/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lueetelepa tähän ne vitamiinit ja kivennäisaineet, joita ihmiskeho tuottaa.

Ainakin vitamiinit A, B, D, K.

Vierailija
12/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veriryhmä on 0. Ja pahin myrkky mitä voisin syödä on vehnä. Jopa pahempi kuin sokeri tai rasva. En tätä muuten huomaa, kun syön leipäni rukiisena tai kaurana (nimenomaan katson tuoteselosteesta ettei ole muuksi naamioitua vehnäleipää), mutta jos sorrun pullaan tai pannariin, niin sen jälkeen tulee kyllä huono olo.

Vierailija
13/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että johtuu siitä, että vehnäjauhoja käytetään just kaikessa epäterveellisessä ruoassa(kakut, pullat, pitsat). Ja sitä käytetään paljon. Eikä vehnäleivissä usein ole edes kuituja eikä muutenkaan mitään terveellistä. 

Niin, eihän se vehnää epäterveelliseksi tee, jos sitä käytetään muuten epäterveellisissä ruuissa. Ei se vehnän vika ole, jos siihen liitetään paljon huonoa rasvaa ja sokeria.

Mutta toisaalta ei ole varsinaisesti epäterveellisiä ruokiakaan. Epäterveellisyys tulee liian suurista määristä. 

Vierailija
14/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veriryhmä on 0. Ja pahin myrkky mitä voisin syödä on vehnä. Jopa pahempi kuin sokeri tai rasva. En tätä muuten huomaa, kun syön leipäni rukiisena tai kaurana (nimenomaan katson tuoteselosteesta ettei ole muuksi naamioitua vehnäleipää), mutta jos sorrun pullaan tai pannariin, niin sen jälkeen tulee kyllä huono olo.

Miten se huono olo sitten ilmenee?

Vierailija
15/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IgG:llä

Vierailija
16/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi diagnosoida? Kyllä ihminen pystyy ilman diagnoosiakin välttää sellaista ruokaa, mikä ei itselle sovi. (Tai ainakin pitäisi pystyä)

Vierailija
17/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jotkut ovat vaan vilja-allergisia.

Vierailija
18/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole noita ongelmia vehnän tai muunkaan viljan kanssa. Olisi kauheaa jos ei enää saisi kunnon rapsakkaa vehnäpatonkia.

Vierailija
19/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikolle kaikki gluteeniviljat ovatkin pahiksia. Itse en kestä edes kauraa.

Terveellisyydestä en sano juuta enkä jaata. Paitsi ehkä sen, että hyvin olen pärjännyt ilman gluteeniviljojakin viimeiset 20 vuotta.

Vierailija
20/31 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi diagnosoida? Kyllä ihminen pystyy ilman diagnoosiakin välttää sellaista ruokaa, mikä ei itselle sovi. (Tai ainakin pitäisi pystyä)

Sellaisella fiilispohjalla että jättää pois ja katsoo vaikuttaako mihinkään. Esim. mulla siihen autoimmuunisairauteen. Eli jätin pois ja katsoin vaikuttaako. Sitten söin taas ja katsoin vaikuttiko. Tätä veivasin pari vuotta kunnes olin suhteellisen varma että gluteenin syönti pahentaa sairauttani. Ei ole diagnoosia tälle asialle, mutta uskon omaa kroppaani kun tarpeeksi monta kertaa on koettu. Jos pystyn tällä tavoin pitämään ikävän sairauden kurissa niin bring it on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä