Pinnallinen matkailutrendi
Ulkomaan matkailu itsessään ei ole mikään mullistava juttu. Raijaat ulkomaille todellisuudessa oman itsesi rajoitteineen vaikka voisikin tuntua, että ulkomailla saa olla uusi minä ilman menneisyyden varjoja.
Jos peruslammas menee ulkomaille niin reissun pääidea on saada kuvia someen ja saada juttua tuttavapiirissä koska matkailu on nyt in.
Jos sivistynyt herrasmies™ tai hienostoleidi™ menee ulkomaille niin sitä reissua osataan miettiä monelta eri kantilta, tutustutaan kulttuuriin, elinkeinoihin ja paikkoihin joita on voitu jo aikaisemmin opiskella kirjoista ja matka vihdoin niiden äärelle on kuin kirsikka kakun päällä viimeistellen jopa vuosien mielenkiinnon. Pelkkä matkailu itsessään ei ole itseisarvo. Lammas menee Lontooseen tai Barcelonaan koska hei Lontoo ja Barcelona niiku! Sivistynyt herrasväki menee vaikka tutkimaan Lontoossa sijaitsevia arkkitehtonisia erityispiirteitä joita on opiskellut diletanttina vapaa-aikanaan kuluvan vuoden aikana. Matkan pääasia ei ole Lontoo eikä todellakaan matkailu vaan juuri siihen mielenkiinnon aiheeseen tutustuminen. Ellei sitä olisi pohjustettu niin reissussa ei olisi mitään järkeä.
Matkailu avartaa ja tekee sivistyneeksi on siis täyttä roskaa hokemana koska sen ihmisen alku joka siitä matkailusta oikeasti hyötyy, avartuu näköaloiltaan ja rikastuu henkisesti pitää luoda jo ennen sitä matkaa. Ilman päämäärää matkailu pelkän matkailun takia jo juuri sitä pahinta tuulipukuturismia johon valtaosa nuoristakin sortuu vaikka luulevat olevansa Kanariansaarien yläpuolella. Itse asiassa Kanariansaarilla lomailevat ovat aidompia matkailijoita kuin kaupunkilomailijat, he tirtävöt haluavansa rentoutua rannalla ja toteuttavat sen. Kaupunkilomailijat lampailevat vailla päämäärää ja matkasta jää käteen se, että ainakin voi sanoa olleensa siellä Lontoossa tai Pariisissa.
Valtaosalla ihmisistä ei vain ole edellytyksiä olla sellainen kansainvälinen kosmopoliitti joita he yrittävät emuloida etenkin sosiaalisen median aikakautena.
Viisaus löytyy kirjoista, tankatkaa niitä päähänne nuoresta pitäen niin maailmankuvanne avautuu ja maailma on täynnä mahdollisuuksia matkailulle. Jos tarvitsette reissaamista tunteaksenne olevanne elossa ja kokemuksten keräily on suorittamista niin kuljette laput silmillä. Voitte olla kauniissa vanhassa kaupungissa täynnä historiaa, mutta mielenne ei ole avoin vastaanottamaan sitä.
Tämän takia on huvittavaa kun kokovalkoisessa sisustustarra-lähiökaksiossa asuva polyestertunikaan itsensä verhoava nuori nainen tai miksi ei vastaava nuori mieskin hehkuttaa matkustamista ja viljelee paikannimiä kuin Apteekin hyllyltä. Silti hän kotimaassaan on sama valkoroska tai miksi ei keskiluokkainen kulissiäiti kuin kuka muukin. Kova puhe, mutta se äänetön sivistyksen ja maailmankatsomuksen mitta ei näy.
Matkailu on 2018 monen saavutettavissa, mutta se itsessään ei tuo kenellekään lisäarvoa ellei siihen ole jo edellytyksiä sivistyksessä.
Kommentit (5)
Hohhoijaa. Itse nyt satun nauttimaan reissaamisesta ja uusiin paikkoihin tutustumisesta enemmän kuin oikeastaan mistään muusta, enkä tee sitä saadakseni kuvia Facebookiin. Ja mulle on aika p'skanlysti mitä ap ja hänen hengenheimolaisensa asiasta ajattelevat.
Pakko reissata ettei leimaudu luuseriksi kahvipöytäkeskusteluissa.
No mä olen matkustanut 2-5 x vuodessa vuodesta 2008 lähtien. Instagramiin liityin 2016 että en mä kyllä somejulkaisujen takia matkusta vaan siksi että nautin siitä. En saa mistään muusta elämässäni kiksejä paitsi matkustelusta.