Mitkä naisten nimet on harvinaisia tän ajan vauvoilla?
Ja toivon nyt semmoisia nimiä, jotka kuitenkin sopii tähän päivään. Esim. Pirkon aika ei mielestäni ole ihan vielä ainakaan....
Itselläni tuli mieleen ainakin Petra. Muita?
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuin edes avasin aloitusta niin tiesin nimeni olevan kärkisijoilla 🤣
- terveisin Pirkko -
Sama täällä.
-terveisin Irma
Vierailija kirjoitti:
Eikös olekin metkaa, että niinkin henkilökohtainen asia kuin oma nimi, määräytyy ihan muiden kuin henkilön omasta tahdosta.
Silti aika harva vaihtaa nimeään.
Koko naispopulaation valtaosa vaihtaa nimeä koska ovat alempiavoisia. Se on jännä että sukunimi vaihtuu, mutta etunimenvaihtoa suorastaan kauhistellaan. Itse olen vaihtanut kaikki etunimeni koska halusin kivemmat. Tätä moni ihmettelee, mutta naisen kolmekin kertaa tapahtuva sukunimenvaihto on täysin sosiaalinen normi.
Ilmeisesti mikä tahansa älyttömyys sallitaan, kunhan se suosii miehen etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös olekin metkaa, että niinkin henkilökohtainen asia kuin oma nimi, määräytyy ihan muiden kuin henkilön omasta tahdosta.
Silti aika harva vaihtaa nimeään.Koko naispopulaation valtaosa vaihtaa nimeä koska ovat alempiavoisia. Se on jännä että sukunimi vaihtuu, mutta etunimenvaihtoa suorastaan kauhistellaan. Itse olen vaihtanut kaikki etunimeni koska halusin kivemmat. Tätä moni ihmettelee, mutta naisen kolmekin kertaa tapahtuva sukunimenvaihto on täysin sosiaalinen normi.
Ilmeisesti mikä tahansa älyttömyys sallitaan, kunhan se suosii miehen etua.
Tähän asiaan on vaikuttanut varmaan kaikista eniten se 1920-luvulla voimaan tullut LAKI, joka on pakottanut jokaisen naimisiin menevän naisen ottamaan miehensä sukunimen. Siinä ei ole ollut kenelläkään sananvaltaa. Siihen aikaan on miehet viisaudessaan näin päättäneet. Sitä ennen otettiin monesti sen talon nimi mihin muutettiin jne. Nyt kun laki viimein kumottiin 1985 niin moni on jo jämähtänyt vanhaan käytäntöön. Asia tulee pikkuhiljaa muuttumaan. Itse päätin jo pikkutyttönä, etten koskaan mene naimisiin, koska en halua vaihtaa nimeä. No kun vanha laki sitten kumottiin, menin naimisiin ja pidin oman nimeni. Lapseni eivät voi edes käsittää, että joskus on aikuisen ihmisen ollut pakko ottaa naimisiin mennessään vieraan suvun nimi. Hullultahan se nyt tuntuukin jos asiaa miettii. Aikuiset ihmiset pakotettu ottamaan toisen ihmisen suvun nimi.....
Toisaalta, jos nimeni olisi ollut vaikka Junttila tai Sikala olisin sen kyllä ehkä halunnut pois, enkä kyllä ainakaan olisi halunnut antaa lapsille sellaista sukunimeä. Nyt lapset kantavat minun sukuni nimeä.
Kaija, Soile, Ulla, Miisa, Miitta, Riia, Krista, Kirsi, Katri, Annukka, Sinikka, Tuuli, Tyyne, Tanja, Tuire, Virve, Arja, Erja, Eija, Essi, Sarianna, Susanna
Heli,Outi,Essi,Kati,Johanna,Mervi
Vierailija kirjoitti:
Tarja, Pirjo, Kirsi.
Mihin R on kadonnut nimistä?
Tämä muuten totta että r-kirjain aika harvinainen nykyään, halutaan jostain syystä sellaisia lellittelynimiltä kuulostavia pehmeitä nimiä. R- kirjain tuo reippautta ja raikkautta nimeen.
Mustikki
Mansikki
Heluna
Miina-Laiva
Miina-Kenttä
Urpo
Jesus
Hesus
Metallica
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarja, Pirjo, Kirsi.
Mihin R on kadonnut nimistä?Tämä muuten totta että r-kirjain aika harvinainen nykyään, halutaan jostain syystä sellaisia lellittelynimiltä kuulostavia pehmeitä nimiä. R- kirjain tuo reippautta ja raikkautta nimeen.
Mulle olis ainakin r-nimi ollut yhtä h e l v e t t i ä koko lapsuuden. Onneksi vanhemmat ei antaneet nimeä jossa r. Olisi ollut kamalaa.
T: koko lapsuuden r-vika
Oma nimeni Suvi on aika harvinainen, vaikka periaatteessa luontonimet ovat muodissa (Pilvi, Pihla, Talvi, Kuura, Pyry jne.)
Elena, Irina, Inna, Olga,Alina, Aleksandra yms... Sopivat hyvin Suomeen, vaikka ovat toki aika venäläisen oloisia ja tuovat heti mieleen venäläisen naisen.
Itse annoin juuri tyttärelleni nimen Aini, niitä ei montaa ainakaan vrk:n nimitilaston mukaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Oma nimeni Suvi on aika harvinainen, vaikka periaatteessa luontonimet ovat muodissa (Pilvi, Pihla, Talvi, Kuura, Pyry jne.)
Onko Talvi ja Kuura tytön vai pojan nimiä vai meneekö molemmille?
Olisi kiva tavata alle kouluikäinen Kyllikki.