Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneksi olen saanut kokea maalla asumisen muodon, en kaipaa esim. juhannuksena minnekään mökille!

Vierailija
19.06.2018 |

Lapsuuteni koti sijaitsi pienessä maalaiskylässä, ja silloin sain viettää kyllästymiseen asti kaiket kesät luonnon helmassa. Omakotitalomme sijaitsi rannan läheisyydessä eli uitua tuli ihan tarpeeksein, ja samalla sain kokea jo lapsena punkkien, paarmojen, hyttysten puremat jne.
Muistelen, kuinka nuorena teininä inhosin sitä hiljaista kylän elämän menoa, ei mitään missään. Pelkkä luonto likellä ja linnun laulua. Kerran kaksi päivässä näki tiellä jonkun naapurin kulkevan ohi kauppaan ja takaisin. Joskus tietysti kylästämässäkin kävivät. Kesäaikaan tietysti ilahduttivat kauempaa vierailevat sukulaiset, ja toiset tykkäsivät viipyä pitempäänkin, tottakai, koska kotini oli kuin "paratiisi" kaupungissa asuville sukulaisillemme. Säälitti vain etenkin äitini työtaakan kasvaminen, kun piti passata vieraita kaiken muun omakotitouhuilun lisäksi. Oma kasvimaa ja perunapelto tietysti oli ihan kiva olla olemassa omassa pihapiirissä, mutta kun muistelen sitä työn määrää, mitä senkin ylläpito ja tuottoisuus vaati, niin olen enemmän kuin tyytyväinen saatuani ostettua torilta/kaupasta kaikki kasvimaan tuotteet ilman sitä raatamista rikkaruohojen kitkemisineen jne.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tahtoisin pienen talon (enintään 60 m2) omalla tontilla kaupungista! Nykyään tuntuu olevan vallalla 500 m2 tontillakin ahdistava määrä asuinneliöitä, niin että olemattomasta pihasta ei vain voi nauttia! Tahtoisin hehtaarin tontin kaupungista tai pyörämatkan päästä kaupungin keskustasta! Ok, 5000m2 riittäisi. Viljelisin ja loisin oman puutarhan! En kuitenkaan tahdo maksaa x 10 kiinteistöveroa! Kaupungissa kun jo 500 m2 tontista voi joutua maksamaan veroa useita tuhansia vuodessa! Mikä se sellainen omistustontti on, jossa on noin kovat kulut?

Terveisin, Maalla kasvanut, mutta ihmisvilinään tykästynyt. Onhan siinä kova työ, mutta tietäisin ainakin, että en joutuisi opettelemaan kaikkea kantapään kautta.

Vierailija
2/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole asunut maalla, mutta en silti halua mökille juhannuksena - tai muutenkaan. En tiedä mitään tylsempää kuin mökillä kököttäminen, max. kaksi vuorokautta jaksan sellaisella olla ja kaipaan takaisin kaupunkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kyllä ap aukene tuo vuodatuksesi.

Ihan oikeasti kuvittelet, että kun olet lapsena asunut jossain, se kokemus on täsmälleen sama kuin kaikkien suomalaisten kesämökit missä päin Suomea tahansa nyt?

Sun logiikalla voisi sanoa, että kun olen asunut vuoden Kokkolassa, tiedän kaiken kaupunkiasumisesta kaikkialla kaikissa kaupungeissa ja kaikenlaisissa asunnoissa....

Ensinnäkin on kaksi eri asiaa asua kaiken aikaa maalla ja piipahtaa siellä lomailemassa kaupungista käsin, haluamanaan aikana ja haluamallaan säällä.

Toiseksikin mökit ovat kaikki erilaisia. Meillä esimerkiksi on talviasuttava uudehko mökki kaikilla mukavuuksilla, ei todellakaan mitään extreme-retkeilyä vaan nautiskelua varten.

Kolmanneksi kokemukset lapsuudesta ovat aina aika yksilöllisiä ja erilaisia kuin kokemukset mökkeilystä aikuisena. Aikuinen päättää koska mennään, mitä tehdään ja miten ollaan. Kukaan ei pakota yhtikäs mihinkään.

Ja neljänneksi tietysti eroaa sekin, mistä kukin nauttii. Minä en piittaa uimisesta, mutta sitäkin enemmän puutarhanhoidosta. Joten siksi ostinkin miehen kanssa isolla puutarhalla varustetun kesämökin, ja käytin rahaa siihen, en rantatonttiin. On ihanaa nostaa omasta maasta potut ja keittää ne heti pesun jälkeen, maku on tåysin toinen kuin parhaimmissakin ostopotuissa. Mutta tämä on siis vain minun henk koht prioriteettini - toisin kuin ap, ymmärrän hyvin että kaikkia ei ruopsuttelu kasvimaalla innosta.

Ei siis pidä yleistää.

Vierailija
4/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosen perunoille tulee aikas huikea kilohinta... 😂

Vierailija
5/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas muuttaisin maalle heti, jos se vain olisi mahdollista. 

Vierailija
6/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että maksan pelkistä perunoista? 🙄

Mökin arvo on stadin likellä noussutkin jo aika lailla, joten tätä voi yhtä hyvin pitää säästämisenä. Halpaa lomailua tämä ainakin on, jos laskee yöpymisen hintoja ja vertaa mihin tahansa vuokramökkiin tai hotelliin.

Mutta ihan miten vain haluat asiaa tarkastella.

Vierailija
7/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh joo ei tossa nyt ole ap logiikan hiventäkään. Se millasta sulla oli lapsena asua maalla on ihan eri juttu kuin millasta on lomailla omalla itse valitsemalla kesämökillä silloin kun mieli tekee.

Vierailija
8/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei saisi mökille kirveelläkään. Ok-talossa on riittävästi pihaa ja rauhaa mukavuuksien ja huvitusten ollessa lähellä, lomilla haluan lähteä ulkomaille. Kesäviikonloppuisin perjantaina perhe autoon ja sunnuntaina takaisin - never ever...

Vierailija
9/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulaismies lapsena isän apuna sormensa avannolla palelluttaneena vannoi, ettei ikinä koske kalaverkkoihin kun pois maalaiskurjuudesta pääsee.

Kuinkas ollakaan, kova kalamies tuli ja mielellään lapsuuskotiaan kesämökkinä pitää.

Vierailija
10/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki vois olla kiva jos se olis oma ja varustettu kaikilla mukavuuksilla. Mutta nämä nuhjuiset hirsiset vuokramökit mäntykalusteineen, ilman siistiä suihkua ja vessaa - ei kiitos.

Vierailija
11/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei saisi mökille kirveelläkään. Ok-talossa on riittävästi pihaa ja rauhaa mukavuuksien ja huvitusten ollessa lähellä, lomilla haluan lähteä ulkomaille. Kesäviikonloppuisin perjantaina perhe autoon ja sunnuntaina takaisin - never ever...

Juuri näin.

Vierailija
12/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin arvo on stadin likellä noussutkin jo aika lailla, joten tätä voi yhtä hyvin pitää säästämisenä. Halpaa lomailua tämä ainakin on, jos laskee yöpymisen hintoja ja vertaa mihin tahansa vuokramökkiin tai hotelliin.

Hirveästi en luottaisi siihen, että kuivan maan mökin arvo pahemmin tulevaisuudessa nousisi... Suurten ikäluokkien perimiä rantamökkejäkin kun tulee koko ajan enemmän ja enemmän myyntiin.

Vierailija
13/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni maalla ja meillä oli kaksi mökkiä. Jokaisessa oli eri meiningit ja tykkäsin olla niissä kaikissa. Nyt kaupunkilaisena haluaisin vaan takaisin maalle, tällainen ihmisvilinä ja "pakkautuminen" ei ole minulle.

Onneksi Juhannukseksi mökille.

Vierailija
14/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen järkeä on kuivan maan mökissä?

Vierailija
15/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut maalla, tykkään asua kaupungissa nykyään mutta kaipaan silti mökille kesäisin.

Vierailija
16/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen naisen takia asuin pari vuotta maalla. Mulla meni älli ja järki. hiljaista oli ja rauhallista. Tylsistyin samalla lähes apaattiseksi. Kesät vielä jotenkin kesti mutta talvisin se oli kuin hidasta kuolemaa. Lomana lande on ihan ok mutta vaatii toisen luonteen asua siellä.

Vierailija
17/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei saisi kaupunkiin kirveelläkään. Maalla asun ja oikeasti haluaisin vielä syvemmälle korpeen, täälläkin on liikaa ihmisiä. Suomen luonto on parasta mitä tiedän.

Vierailija
18/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös saanut viettää lapsuuteni maalla pienellä kylällä, jouduin asumaan joitakin vuosia kaupungissa opiskelujen takia, inhosin sitä kun ympärillä on ihmisiä :S ostettiin syksyllä omakotitalo omasta rauhasta ja en voisi onnellisempi olla! Ihana oma rauha :) mökkikin olisi ihana 

Vierailija
19/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*reps*

Vierailija
20/23 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaa ja lomaa.... minusta perunamaan kuopiminen mökillä, jossa ei ole edes rantaa kuulostaa painajaiselta vaikka kuinka halpaa olisikin. Mutta onneksi olemme erilaisia 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän