Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko palkkatili pakko siirtää siihen pankkiin josta asuntolaina otetaan?

Pankin valta
19.06.2018 |

Tilini on pankissa X, mutta tulemme todennäköisesti ottamaan asuntolainan pankista Y sillä emme saaneet omastamme järkevää tarjousta kilpailutusten jälkeenkään. Olen keskittänyt kaikki mahdolliset samaan pankkiin,olen supertyytväinen mm. heidän mobiilipalveluunsa (lainapankki Y:n mobiilipalvelu on järkyttävä ja rahansiirrot kestävät päiväkausia) paitsi nyt tuon asuntolainan ja kyselen, voiko pankki Y pakottaa minut siirtämään tilini heille vaikka en halua? Ruotsissa asuva, pankkivirkailija-tuttavani kun sanoi ettei pankki saa velvoittaa ainakaan heillä tällaiseen. Voiko kieltäytyminen estää lainan saannin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kerrottiin suullisesti lainatarjouksen saadessamme että siihen kuuluu se että siirrämme muutkin palvelutarpeemme kyseiseen pankkiin. Tykkään OP:sta muuten enemmän, mutta pakko myöntää Nordeassa oli paremmat sähköiset palvelut ja mobiili.

No tällä mennään.

Vierailija
2/6 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki haluaa myöntää sinulle asuntolainan. Jos et suostu vaihtamaan koko asiointiasi heille, ja he kieltäytyisivät myöntämästä lainaa, he tekisivät hallaa itselleen. Eri asia on lainan hinta; todennäköisesti saat hiukan kapeamman marginaalin, jos keskität kaikki raha-asiasi lainan myöntävään pankkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä jättää jonkun tilin sinne vanhaan pankkiin puskuritiliksi.

Vierailija
4/6 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa ei ole, jos sinulla on rahastosijoituksia ja talletuksia asuntolainasi verran myöntävässä pankissa. Näin kävi minulle, kun ostin sijoitusyksiön.

Muussa tapauksessa päivittäiset raha-asiat -joihin palkka olennaisesti kuuluu- on tapahduttava lainapankin kautta.

Minullekin automaattisesti tuli "uhkailukirjeitä" lainan myöntäneestä pankista, vaikka olin lainanottohetkellä ilmoittanut, etten vaihda asiointipankkiani koska niin oli kirjallisesti sovittu juurikin talletusteni vuoksi.

Piti oikein mennä pankin pääkonttorille riehumaan, että kiristyskirjelmät loppui.

Palkanmaksuni tapahtuu ulkomailta käsin ja näissä asioissa päivittäispankkini on kaikista notkein.

Vierailija
5/6 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin asiaa lainaneuvotteluissa ja vastaus oli, että ei tarvitse, mutta on toivottavaa siirtää.

Vierailija
6/6 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko siirtää, mutta maksat lainasta enemmän kuin jos siirrät raha-asiasi ko. pankkiin. Jos sinua ei haittaa esim. 500 e/v enemmän kustannuksia, niin ongelmaa ei ole.