Lapsilla ollut pihalla jokin rumin nimi äänestys ja tytön nimi valittiin, itkee nyt hysteerisesti huoneessaan.
Pari kaveriaan kävi ovella koputtelemassa sekä huutelemassa ,että se oli ollut vain leikkiä mutta tyttö huusi että menkää pois. Yritin kysellä siitä äänestyksestä ja se oli kuulemma ollut vain vitsi. Melko huono vitsi, kun oli pitänyt nostaa käsi ylös ruman nimen kohdalla ja tytön kohdalla oli sitten kaikilla noussut käsi ylös !
Ja tyttö on Maisa , ihan nätti ja reipas perusnimi mutta nyt tyttö tahtoo olla olla Enni tai Ada tai Lilja kun hänellä on ruma nimi . Kun pihan lapset ovat niin äänestäneet. Ei auta vaikka koetin selittää, ettei se nimi suinkaan koko maailman silmissä ruma ole .
Kommentit (54)
Siis eikö kukaan muu hämmästy täällä näistä suurimmasta osasta vastauksia?? Ei ihme jos lapset kiusaavat toisiaan kun aikuisetkin(?) täällä ovat ilkeitä. Vastaukset on tyyliä "hah miks sun lapsi on noin herkkä, kasvata sille itsetuntoa" tai keskustelua siitä mikä nimi on kaunis ja mikä ei? Kyse on selkeästi kiusaamisesta, tytöt tekevät juuri tuota eli aina jollain keinolla keksivät milloin voi kenetkin sulkea porukasta ja millä tyylillä milloinkin. Ota vaikka tyttöjen vanhempiin yhteyttä esim whatsappilla, jos he vaikka olisivat fiksuja aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se elämä on. Se kandee sille muksulle opettaa.
Jep. Kandee opettaa muksulle, että pitää jo valmiiksi keksiä jokaisen kaverin nimestä jokin hirveä väännös ja jossain sopivassa tilanteessa nolata kaveri sillä. Ja muita nolauksia kannattaa miettiä myös. Sellainen on maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan kun olin ala-asteella ja mun ja siskojen nimestä (eikä myöskään veljen) pidetty koska mun nimi on Hilla Mansikka, siskoilla Aava Unelma & Kielo Lumi ja veljellä Pyry Jalmari :D
Noihan on nättejä nimiä! Siis omalla tavalla hivenen outoja ja todella omalaatuisia/uniikkeja, mutta jos mulle olisi tuollainen nimi valittu niin olisin ollut tyytyväinen. Mun oma nimi on Anna ja ei niin erikoinen.
Näistä nimistä tulee juuri Kallion viherhipsterit mieleen, pääkaupunkiseudulla tuskin lisättäisiin. Aikuiset tykkää, kun on niin kivoja, erilaisia nimiä. Ikävä kyllä, lapset ovat erittäin konservatiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan kun olin ala-asteella ja mun ja siskojen nimestä (eikä myöskään veljen) pidetty koska mun nimi on Hilla Mansikka, siskoilla Aava Unelma & Kielo Lumi ja veljellä Pyry Jalmari :D
Noihan on nättejä nimiä! Siis omalla tavalla hivenen outoja ja todella omalaatuisia/uniikkeja, mutta jos mulle olisi tuollainen nimi valittu niin olisin ollut tyytyväinen. Mun oma nimi on Anna ja ei niin erikoinen.
Näistä nimistä tulee juuri Kallion viherhipsterit mieleen, pääkaupunkiseudulla tuskin lisättäisiin. Aikuiset tykkää, kun on niin kivoja, erilaisia nimiä. Ikävä kyllä, lapset ovat erittäin konservatiivisia.
kiusattaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita kavereiden vanhemmille, lapset ovat anteeksi pyynnön velkaa. Muutenkin oli hyvä tehdä jotain yhteisiä sääntöjä leikkiin, aikuiset asettavat aina rajat, jos niitä ei noudateta, niin silloin leikki loppuu...
Lapsillakin on sananvapaus. Ei tuossa ole mitään anteeksipyydettävää.
Siinä kanssa yksi tyhmä aikuinen. Sananvapaus on ihan eri juttu kuin kiusaaminen ja toisten mielenpahoittaminen. No juu, jpos näyttää asiat menevän aikuisilla sekaisin ( ihmettelen) niin ei kumma kun lapsillakin. Koeta vähän sivistää ja kasvattaa itseäsi, kun vanhempasi eivät ole pystyneet.
Sellaista se kasvaminen vaan on. Kohta ne lapset keksii jonkun uuden jutun ja sitten taas ei joku muu tykkää.
Mutta, jos ei muuta niin aina voi lapselle sanoa ettei se Maisa -nimi ole ihan kaikista tavallisin, mielummin Maisa kun joku esim. Aada tai Ella, niitä on nykyään joka nurkka täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Oman tyttären paras ystävä on Jadessa, eskarissa samassa ryhmässä olivat mm Mimosa, Aida ja Ruu. Välillä tuntuu että tyttöparkani on Iidana ihan outolintu !
Samma miettinyt, nykyään jos on ns. "tavallinen" nimi niin sillä melkein eroaa massasta enempi kuin jos on joku erikoisempi nimi. Itselläni tosi harvinainen joskin ihan nätti nimi ja täytyy sanoa etten ole kovin siitä pitänyt koska erottuu liikaa massasta enkä ole sellainen luonne ollenkaan.
Omat lapset saivat sitten aika perinteiset nimet.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kukaan muu hämmästy täällä näistä suurimmasta osasta vastauksia?? Ei ihme jos lapset kiusaavat toisiaan kun aikuisetkin(?) täällä ovat ilkeitä. Vastaukset on tyyliä "hah miks sun lapsi on noin herkkä, kasvata sille itsetuntoa" tai keskustelua siitä mikä nimi on kaunis ja mikä ei? Kyse on selkeästi kiusaamisesta, tytöt tekevät juuri tuota eli aina jollain keinolla keksivät milloin voi kenetkin sulkea porukasta ja millä tyylillä milloinkin. Ota vaikka tyttöjen vanhempiin yhteyttä esim whatsappilla, jos he vaikka olisivat fiksuja aikuisia.
Joo, todellakin voi ottaa kiusaajien vanhempiin yhteyttä. Mutta samaan aikaan voi tytön itsetuntoa vahvistaa ja opettaa olemaan välittämättä tuollaisesta. Vahva itsetunto on tulevaisuuden kannalta todella tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama meillä, tyttö oli pistänyt Momioon kyselyn että kumpi on kauniinpi nimi, Senja vai Anni ja tahtoo nyt vaihtaa nimensä Anniksi..
Eipä kyllä ihme, että tahtoo vaihtaa. Senja on vanhan mummon nimi.
Elämä opettaa ja saahan hän aikuisena vaihtaa sen sitten miksi tahtoo. Siihen saakka lienee luonnetta kasvattavaa vain kestää.
Kiusaamista en siedä minäkään, mutta ei tuo nyt niin vakavaa ollut. Jos ei siis ole toistuvaa että tyttöäsi syrjitään. Ihan oikeasti ei kannata tehdä isoa numeroa tästä, sanoa vaan että onpa hölmöä ja kukaan ei ole omaa nimeään saanut valita. Sano että tytöt oli nyt vähän tyhmiä ja kerro äidille jos tekevät taas samanlaista. En nyt halua vähätellä tytön kokemusta mitenkään, mutta ihan oikeasti kannattaa opetella vähän jotain sietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, todellakin voi ottaa kiusaajien vanhempiin yhteyttä. Mutta samaan aikaan voi tytön itsetuntoa vahvistaa ja opettaa olemaan välittämättä tuollaisesta. Vahva itsetunto on tulevaisuuden kannalta todella tärkeää.
Miten se lapsen itsetunto siitä vahvistuu, että hän kuuntelee toisten ilkkumista? Joo, ei kaikesta kannata vetää hernettä nenään, mutta ei nyt mitään nimestä ilkkumista tarvitse kuunnella. Jos joku on kusipää, niin ei sillä ole mitään tekemistä tän Maisan itsetunnon kanssa. Ihmisellä on vahva itsetunto, kun hänen ei tarvitse hakea kavereiden hyväksyntää kiusaamalla muita.
Tässä samankaltainen tarina 90-luvulta:
Mun nimi, Johanna, äänestettiin aikanaan (lähinnä Lauroista, Jennoista ja Jenneistä koostuvassa) tyttöporukassa rumimmaksi. Alettiin väännellä kaikkea "Jossu-possu haisee" ym. paskaa. Muistan itkeneeni ja kysyneeni, miksei mua kastettu Lauraksi, Jennaksi tai Jenniksi. Äiti suuttui, soitti päiväkotiin ja tieto lähti vielä nimittelijöiden koteihin. Loppui siihen.
Opeta tytölle että valitsee kaverinsa paremmin ja kaverit jotka haluavat pahoittaa toisen mielen, eivät ole oikeita kavereita.