Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini jatkuvasti matala

Vierailija
19.06.2018 |

Hei,
Minulla todettiin viime kesänä anemia, ferritiini oli 6 ja hb 98. Söin rautaa 6kk, jonka jälkeen hb 135 ja ferritiini 38. Raudan syönnin lopetin siihen. Nyt on taas ollut väsymystä yms. oireita ja kävin eilen verikokeissa. Hb. oli 126 ja ferritiini 13. Muuta poikkeavaa tuloksissa oli trombisyytit, jotka oli 148 (alaraja 150). Mitä tämä voisi olla, nyt selvästikään ferritiini ei tahdo nousta, saatika pysyä normaalilukemissa. Lääkäri on sitä mieltä että 13 ferritiini on ihan hyvä, olen eri mieltä.. En siis yhtään tiedä kenelle lääkärille ja minne asiani kanssa voisin mennä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan lääkärin mielestä kaikki on hyvin.. Enkä saa kunnan kautta jatkotutkimuksia, en kuitenkaan aio jäädä odottelemaan hemoglobiinin tippumista. Olisko hyvä varata aikaa yksityisen puolen hematoloogille? vai kukahan on näissä asioissa asiantuntija? 

Vierailija
2/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti sitä rautalisää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin viitearvo on 13 - 150.

Raudan viitearvo on 9 - 34.

Hemoglobiinin viitearvo on naisilla 117 - 155.

Itselläni on 2012 ollut rauta 4 ja ferritiini 8.

Hb oli tuolloin 103.

Keväällä 2014 Hb alimmillaan 84, vaikka söin rautaa.

Syksyllä 2014 ferritiini 31, rauta 13, Hb 146.

Syksyllä 2016 ferritiini 132, rauta 13, Hb 149.

Alkukesästä 2014 tehtiin leikkaus, jonka jälkeen arvot alkoivat korjaantua ja pian lopetinkin raudan syömisen kokonaan.

Tutki myös muita arvoja, kuten B-HKR, E-MCV, E-MCH, B-Eryt.

Vierailija
4/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä?

Ylipainoinen?

Runsaat kuukautiset?

Keliakia ja muut suolistosairaudet poissuljettu?

Himourheilija?

Nuori nainen, jonka ravitsemus on puutteellinen tai esimerkiksi liian vähäisen liikunnan ja siten pienen energiankulutuksen takia niukka, voi saada vähänlaisesti rautaa ruoasta. Raudanmenetys kuukautisten mukana on myös tavallista.

Jotkut tarvii rautalisää jatkuvasti tai muutaman kk vuodessa.

Vierailija
5/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä?

Ylipainoinen?

Runsaat kuukautiset?

Himourheilija?

Nuori nainen, jonka ravitsemus on puutteellinen tai esimerkiksi liian vähäisen liikunnan ja siten pienen energiankulutuksen takia niukka, voi saada vähänlaisesti rautaa ruoasta. Raudanmenetys kuukautisten mukana on myös tavallista.

Ferritiini on kuitenkin raudan varastoarvo, joten jostain se kertoo, jos ferritiini on pitkään alhaalla.

Hemoglobiini ei juurikaan tilanteesta kerro.

Itselleni tärkeä tieto on ollut se, että punasolut uusiutuvat kolmessa kuukaudessa.

Vierailija
6/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kasvissyöjä, olen normaalipainoinen, eikä ole runsaita kuukautisia, enkä himourheile, haluaisin kyllä mutta en jaksa. koko energiani menee nyt opiskeluun ja lapsiini. minulla on siis kaksi lasta 4,5 v ja 2,5 v, voisiko raskaudet selittää alhaisen ferritiinin? olen lukenut, että raskaudet kuluttaa varastoraudat loppuun.. Tässä vaan ihmettelen sitä, että kun sain ne jo kerran nusuun niin  ne ovat taas laskenut.. ?

Keliakia testi oli nega.. Minulla oli kyllä vatsani kanssa ongelmia pari kk sitten, (alavatsaa vasemmalla kipuili) sittemmin kokeilin gluteenitonta ruokavaliota, joka on auttanut niin, että ei kipuile enään niin paljoa. 

ap

Vierailija
7/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittelin terveyskeskukseen kyllä vatsanani silloin ja lääkäri sanoi, että koska ei ole verta ulosteessa niin ei tarvitse tähystää, lisäksi hän paineli vatsanpeitteitä ja totesi, että ei kasvaimia :D ja määräsi vi-sibliniä. 

Vierailija
8/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä?

Ylipainoinen?

Runsaat kuukautiset?

Himourheilija?

Ferritiini on kuitenkin raudan varastoarvo, joten jostain se kertoo, jos ferritiini on pitkään alhaalla.

Itselleni tärkeä tieto on ollut se, että punasolut uusiutuvat kolmessa kuukaudessa.

Mistä tiedät, että punasolusi uusiutuvat kolmessa kuukaudessa? Ja mistä jatkuvasti alhaalla oleva ferritiini voi kertoa?

ap

Vierailija
9/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

rautaa naamaan vaan! Kyllä nuin alhaisella ferritiinillä tulee oireita!

Vierailija
10/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi, että kuukautiset voivat aiheuttaa raudanpuutetta, vaikka ne eivät olisi erityisen runsaat. Toisaalta runsaskin on suhteellinen käsite. Henkilö voi pitää runsastakin vuotoa omasta mielestään normaalina, koska siihen tottuu vuosien saatossa. Oletko käyttänyt mitään ehkäisyä? 

Vierailija
11/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin. Syön rautaa kokoajan. Menkkojen aikaan tuplaan annoksen.

Vierailija
12/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä?

Ylipainoinen?

Runsaat kuukautiset?

Himourheilija?

Mistä tiedät, että punasolusi uusiutuvat kolmessa kuukaudessa? Ja mistä jatkuvasti alhaalla oleva ferritiini voi kertoa?

ap

Hain tietoa kun itse sairastin.

Vierailija
13/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viime kesän jälkeen käyttänyt ehkäisyä. Minulla oli ennen viime kesää kuparikierukka 6kk, sitten anemia todettiin ja se otettiin pois. kuukautisvuoto ei sen jälkeen ole ollut yhään runsasta, voin siis huoletta käyttää normaali kokoista tampoonia 8 h, ilman että tulee läpi vuotoa. eli minusta kuukautiseni ovat jopa niukat, verrattuna siihen kun oli kupairkierukka, jolloin vuodin supertampoonista läpi 3 tunnissa. 

voiko siis ihan niukkakin vuoto aiheuttaa anemiaa? 

Kiitos, että jaksatte vastailla minulle! arvostan.

ap

Vierailija
14/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap[/quote]

Hain tietoa kun itse sairastin.[/quote]

Saako kysyä, että mitä sairastit? ja selvisikö sinulle alhaisen ferritiinin syy?

ap

Vierailija
15/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feeritiiniin voi saada helpotusta verivalmisteista tiputuksessa. Tämä tosin on kallista, joten Suomessa ei usein suostuta tekemään. Itse sain toisessa EU-maassa tiputuksen.

Vierailija
16/25 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Hain tietoa kun itse sairastin.

Saako kysyä, että mitä sairastit? ja selvisikö sinulle alhaisen ferritiinin syy?

ap

Olen myös tuo 3, joka laittoi noita veriarvojaan tuonne.

Alkutalvesta 2012 löytyi anemia ja todettiin lisätutkimuksissa, että kyse on mikrosytaarisesta anemiasta.

Silloin punasolut ovat pieniä ja heikkoja.

Anemian syy tulee aina selvittää.

Mulla kävi niin, että tilanne vaan jatkui ja jatkui ja oireet pahentui koko ajan.

Lopulta helmikuussa 2014 löytyi iso, vuotava myooma.

Kohdunpoisto huhtikuussa 2014.

Nyt viikonloppuna löydettiin vanha laboratoriopaperi, ja tutkittiin kaikki siinä olleet lyhenteet.

Opin, että E-MCV kertoo punasolujen keskitilavuudesta ja E-MCH punasolujen keskimääräisestä hb -määrästä.

B-Eryt kertoo punasolujen määrästä. B-HKR kertoo punasolujen osuudesta veressä.

Vierailija
17/25 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/25 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaamean runsaat ja tiheään tulevat menkat ja ferritiini 44, hemoglobiini 124. Netistä luin että anemia on jos ferritiini menee alle 30, mutta että viitearvot ovat viitearvoja. Ferritiinin maksimihan on 150 ja ideaali jotain 90, joten 44 tuntuu vähän pieneltä lukemalta. Aloitin taas rautakuurin koska olen hirveän väsynyt koko ajan. Teetin ferritiinin mittauksen yhteydessä laajan verenkuvan ja kaikki arvot oli kunnossa joten mietityttää tämä rankka väsymys. Onko kellään muulla kokemusta voisiko ferritiini 44 aiheuttaa tosi vetelän olon?

Vierailija
19/25 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feeritiiniin voi saada helpotusta verivalmisteista tiputuksessa. Tämä tosin on kallista, joten Suomessa ei usein suostuta tekemään. Itse sain toisessa EU-maassa tiputuksen.

Verivalmisteista?

Luulin, että ferritiiniin saa sen jonkun rautatiputuksen? Tietääkö kukaan enemmän? Mikä maa kyseessä, saako suomessa yksityiseltä.

Itse en siis mene julkiselle, niin siksi haluaisin tietää onnistuuko missä muualla?

Vierailija
20/25 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa yksityiseltä, esim Terveystalo Helsinki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän