Antibiootin syöminen luvatta
Uskallanko syödä miheni antibioottikuurin kun olen ollut pitkään kipeänä eikä millään lopu. Heti kun alkaa olo helpottamaan tulee uusi vaiva, nyt kurkkukipu ja korvakipu. Hänelle annettu kurkkukipuun viikkositten amorion 50mg kuuri mutta ei syönyt sitä kun parani ilmankin. Voisinkohan syödä itse nyt tuon kuurin niin ei tarvitsisi mennä lääkäriin?
Kommentit (10)
Jos olet aikuinen, etkä ole holhouksenalainen, saat pistää suuhusi ihan mitä haluat. Lupaa et keneltäkään tarvitse.
Mutta voikohan kuurista olla haittaa jos sen söisin? Ajattelin että söisin sen ja jos sitten vielä jatkuu tämä kokoajan kipeänä oleminen niin menisin sitten vasta lääkäriin. En pidä lääkäreistä, kun en tiedä koskaan minne pitää mennä odottamaan. Jos kysyy neuvoa, hoitajat on äkäisiä ja tiuskii että no tuolla on nyt se uusi puoli ollut jo vuoden verran tms.
Sitten kun pääsee vihdoin odottelun jälkeen hoitajalle, ne vähättelee oireita eikä tutki mitä pyytää tutkimaan. (Joskus nuorempana pyysin papa koetta kun epäilin kondylooma tartuntaa, laittoivat klamydia testiin ja sanoi että kaikki okei) Onneksi ei sitten mitään ollut kun myöhemmin ottivat papa kokeen. En käy lääkäreillä kun jos on ihan pakko. Viimeksi olen käynyt 4vuotta sitten. (Paitsi tietysti äitiysneuvolassa kävin tämän neljän vuoden aikana)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet aikuinen, etkä ole holhouksenalainen, saat pistää suuhusi ihan mitä haluat. Lupaa et keneltäkään tarvitse.
Joo kyllä saan, sen tiedän itsekkin. Mutta kysyinkin uskaltaako, voiko siitä olla haittaa.
Kehitä itsellesi superbakteereja! Tee-se-itse MRS! Ap, jäikö koulut kesken jo ala-asteella?
Sinulla tuskin on bakteeri-infektiota, sillä se nostaa kovan kuumeen. Viruksiin ja esim. anemiaan antibiootti ei auta.
Tämä infopläjäys oli siis normaaliälyisille.
Ap voit kokeilla myös WC-ankkaa, sillä lähtee moni vaiva pysyvästi.
Ei siitä mitään haittaa ole, anna mennä vaan.
"Kehitä itsellesi superbakteereja! Tee-se-itse MRS! Ap, jäikö koulut kesken jo ala-asteella?"
No ei ne superbakteerit tuolla tavalla yhdessä ihmisessä kehity. Toki, jos kaikki toimisivat kuten ap eli ottaisivat epämääräisiä antibioottikuurin jämiä vaivoihin, jotka ei välttämättä edes ole bakteeriperäisiä, niin bakteerien resistenssi kasvaisi ajan myötä.
Mutta toisaalta, aika isossa osassa maailmaa noin juuri tehdään, eli antibiootteja saa ties miltä kadunvarsimyyjiltä ja ihmiset ostaa niitä yleislääkkeinä. Tämä oikeasti on se iso ongelma, esim. afrikkalaisten tai intialaisten valtava antibioottien katukauppa, eikä niinkään se että Suomessa joskus joku harva uskaltaa syödä jämät vanhasta omasta tai -huh hurjaa- toisen antibioottikuurista.
Itse muuten kerran pääsin pissatulehduksesta syömällä KOIRAN antibioottikuurin jämät :D
Antibioottien syominen tarpeettomasti ei ole terveellista, niilla on haitallisia vaikutuksia suolistoflooraan. Jos epailet tarvitsevasi, mene laakariin.
Vierailija kirjoitti:
Antibioottien syominen tarpeettomasti ei ole terveellista, niilla on haitallisia vaikutuksia suolistoflooraan. Jos epailet tarvitsevasi, mene laakariin.
Ei ne suolistoflooravaikutukset siitä vähene, että lääkäri määrää sen kuurin. Toki jos on kovin herkkävatsainen muutenkin niin ei kannata varmuuden vuoksi syödä, mutta jos tietää ennestään että ei antibioottikuureista ole mitään ihmeempää seurannut vatsalle niin aika sama.
Muutenkin, jos ap:llä on ollut jo pitkään kurkkukipu niin kyllähän ne lääkärit yleensä tuohon joka tapauksessa antibiootin määrää. Ainakin työterveyslääkärillä meillä (Mehiläinen) näin, että ei siinä esim. sen enempää tutkita onko bakteeriperäinen vai mikä, vaan jos ei kerran ole itsestään mennyt ohi niin kokeillaan jos antibiootilla menisi.
Korjaus: amorion 500mg