Miksi ruotsalaiset syövät tyylikkäämmin ja tyylikkäämpää ruokaa juhannuksena kuin suomalaiset?
Suomessa haisee grillikäryt joka puolella, ja väki mättää esanssisissa ja lisäainein kyllästetyssä marinadeissa uitettuja broilereita, grillitassuja, makkaroita ja muuta. Juodaan olutta ja siideriä. Niin että naamat on rasvassa ja makeissa kastikkeissa. Keskivartalot senkun pullistuu ja hampaat kellastuu.
Naapurimaamme Ruotsin väki syö juhannuksena sivistyneesti äyriäisiä, kalaa ja juo kuivaa vuosikertavalkoviiniä tai shamppanjaa. Pysyvät hoikkina ja valkoiset täydelliset hammasrivistönsä hohtavat kilpaa keskiyön auringon kanssa. Siellä ei haise grillikäryt ja -nesteet. Korkeintaan hienostunut savu kun savustavat katkarapuja.
Kommentit (39)
Sikäli kuin minä olen ruotsalaisissa juhlissa aikaa viettäytn (ja olen), niin kyllä siellä on samat marinadilihst käytössä, niihin vain ei liitetä samoja kielteisiä puheita kuin täällä, vaan käytetään mureat lihan ja syödään ruoka.
Sitten siellä on kolmea-neljää sorttia rööraa leivän/perunan kanssa pöydässä, yksi niistä on se skagenröra ja siinä ne äyriäiset sit onkin. (Loput on yleensä munasilli-, savukala- ja kinkkuröra sen mukaan, onko joukossa lihansyöjiä vai kalansyöjiä, paitsi jouluja on joku savupororöra). Nämä mössöt on eksoottisia hetken aikaa, mutta pitopöydässä jonkun aikaa lämmettyään ei ehkä niinkään.
Höpö höpö. Ihan samaa ruotsalaista siideriä he juovat, kuten mekin. Syövät perunoita ja paistavat pihvejä ja makkaroita ja savustavat kalaa. Näin ainakin meillä syödään. Riippuu tietenkin vähän, mihin on tottunut. Ei ruotsissakaan kaikki levitä valkeaa liinaa omaan puutarhaansa omenapuoden alle ja koristele pöytää kesäkukkasin. Ihan samanlaisia ihmisiä, eri tavoin eläviä on joka puolella. Mutta yksi ero varmaankin on. Suomalaiset juovat enemmän. Siitä ehkä tulee tuo vaikutelma ei sivistyneisyydestä. Kunnon tuitereissaan ei juhannuskoristelut paljon ressaa. Minä olen jo aikaa sitten sanoutunut irti kaikista ei-sivistyneesti toimivista porukoista. En myöskään kestä jotain kaljapullojen kanssa makkaragrillin ympärillä istuvista ukkoporukoista. Olen esteettinen ja tykkään laittaa kodin kauniiksi, grillataan tietenkin, mutta monipuolisesti erilaisia ruokia.
Kävisit sinäkin joskus ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin Ruotsissa sukulaisten luona viime juhannuksena. Täti meni aikoinaan naimisiin ruotsalaismiehen kanssa. Siellä ei vedetä kännejä mutta kaikki hymyilee ja osaa pitää hauskaa. Kukaan ei haastanut riitaa. Aina kun on ollut suomalaisen porukan kanssa juhannuksen vietossa niin joku meinaa hukkua, pari sammuu ja pari haastaa kaikkien kanssa riitaa ja haluaa tapella.
Ruotsalainen juhannuspöytä on parempi kuin suomalainen, mutta suomalainen joulupöytä on parempi kuin ruotsalainen :)
Ruotsi on hieno maa, siitä kannattaa ottaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on hieno maa, siitä kannattaa ottaa oppia.
Siellä myös ammuskellaan enemmän.
Ruotsi on viimeinen maa jota kannattaa ihailla. Ennen oli kiva maa. Jotain on tapahtunut. Ehkä ovat alkaneet syömään vääränlaisia sillejä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ihan samaa ruotsalaista siideriä he juovat, kuten mekin. Syövät perunoita ja paistavat pihvejä ja makkaroita ja savustavat kalaa. Näin ainakin meillä syödään. Riippuu tietenkin vähän, mihin on tottunut. Ei ruotsissakaan kaikki levitä valkeaa liinaa omaan puutarhaansa omenapuoden alle ja koristele pöytää kesäkukkasin. Ihan samanlaisia ihmisiä, eri tavoin eläviä on joka puolella. Mutta yksi ero varmaankin on. Suomalaiset juovat enemmän. Siitä ehkä tulee tuo vaikutelma ei sivistyneisyydestä. Kunnon tuitereissaan ei juhannuskoristelut paljon ressaa. Minä olen jo aikaa sitten sanoutunut irti kaikista ei-sivistyneesti toimivista porukoista. En myöskään kestä jotain kaljapullojen kanssa makkaragrillin ympärillä istuvista ukkoporukoista. Olen esteettinen ja tykkään laittaa kodin kauniiksi, grillataan tietenkin, mutta monipuolisesti erilaisia ruokia.
Ne ruotsinruotsalaiset grillaa korkeintaan kokonaista pihvihäränfileetä eli Filet Provencale:a, ja sitten on merirapuja ja katkarapuja (jokiravut kuulemma säästetään heinä-elokuun rapujuhliin eli saavat kasvaa rauhassa isommiksi siihen asti) ja erilaisia sillejä. Pieniä paistettuja perunalättyjä (råraka) jonka päällä rapuja, ranskankermaa, ruohosipulia ja mätiä.
Yksi asia jota en siedä ruotsalaisissa pitopöydissä, Västerbottenost! Sitä tungetaan suolaisiin piirakoihinkin jonka päällä muikunmätiä, tilliä ja ranskankermaa eli muikunmädit menee ihan pilalle sen muovin makuisen juuston takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin Ruotsissa sukulaisten luona viime juhannuksena. Täti meni aikoinaan naimisiin ruotsalaismiehen kanssa. Siellä ei vedetä kännejä mutta kaikki hymyilee ja osaa pitää hauskaa. Kukaan ei haastanut riitaa. Aina kun on ollut suomalaisen porukan kanssa juhannuksen vietossa niin joku meinaa hukkua, pari sammuu ja pari haastaa kaikkien kanssa riitaa ja haluaa tapella.
Jaa. Ei meidän porukassa kukaan haasta riitaa. Alkoholia nautitaan varsin kohtuudella ja kaikilla on yleensä kivaa.
Riippuu varmaan porukasta missä itse liikkuu. En ole itse koskaan viettänyt juhannusta porukassa jossa tapeltaisiin, riehutaan kännissä tai meinataan hukkua.
Eikä ole grillitassut tai valmismarinadit haisseet, vaikkei niissä kyllä mitään vikaa olisi.
Aika samantyylisesti siellä syödään kuin Suomessakin. Humalahakuinen juominen on paljon vähäisempää juhannuksena vain ja enemmän syödään katkarapuruokia. Muuten aika samaa settiä. Myös Ruotsissa on ehtaa wt-porukkaa. Eivät kaikki Suomessakaan örvellä ja useimmat syövät juhlavaa juhannusruokaa, eivätkä kummemmin örvellä. En menisi arvottamaan ihmisiä paremmiksi/huonommiksi joidenkin syömisten ja menuiden tai hampaiden valkoisuudenkaan vuoksi kuitenkaan.
T. Ruotsissa nuorempana viisi vuotta asunut
Ruotsalaiset kokkaavat innolla ja porukalla. Suomalaiset inhoavat kokkaamista, syövät kymmenessä minuutissa ja jatkavat muita hommiaan, useimmiten yksin.
Jos omalta kohdalta asiaa ajattelen, niin ruuanlaitto on stressaavaa, pakollista ja tapahtuu aivan liian usein, että siitä voisi nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset kokkaavat innolla ja porukalla. Suomalaiset inhoavat kokkaamista, syövät kymmenessä minuutissa ja jatkavat muita hommiaan, useimmiten yksin.
Jos omalta kohdalta asiaa ajattelen, niin ruuanlaitto on stressaavaa, pakollista ja tapahtuu aivan liian usein, että siitä voisi nauttia.
Allekirjoitan tämän että Ruotsissa panostetaan enemmän siihen ruuanlaittoon ja laadukkaisiin raaka-aineisiin. Isäni on ruotsinruotsalainen, joten olen viettänyt siellä paljon lomia ja opiskellutkin.
Sen voisin vielä mainita että Ruotsissa ruoka on noin 20% edullisempaa kuin Suomessa, ja vihannekset, hedemät, lihat ja kalat ovat laadukkaampia ja tuoreempia.
Ruotsinlaivalla ravintolassa (ei buffet) nähtyä; pienet ruotsalaislapset kuorivat omassa pöydässään katkarapuja, dippailivat niitä aioliin ja söivät. Joku heistä söi myös sinisimpukoita ja dippasi leipää siihen liemeen.
Kaksi suomalaista lasta kyttäsivät sitä noiden touhua vähän aikaa ja kysyivät todella kovaan moukkamaiseen tyyliin omilta vanhemmiltaan että "Hyi mitä nuo syö?!?!". Suomalaisperheen äiti sanoi että "Ne on katkarapuja ja jotain limaisia simpukoita, ne on kaikki tosi iljettäviä ja pahoja!"
Että kummat tuossa nyt sitten oli niitä w-tyylisiä? Suomalaiset vai ruotsalaiset...?
Ruotsalaiset on tuulikkäämpiä ihmisiä.
Meillä on miehen ”hienon” suvun pakkohuhannus tulossa. Jotain vanhoja kaunoja selvitellään. Jotain tapahtui 70-luvulla ja appiukon siskot jäivät ”ulos” kun sukuun tuli hienoja miniöitä.
Anoppi on se kammottavin. On 75-vuotias känninen hottis juhannuksena. Pitää itseään hienona ihmisenä.
Yleensä järkevät lähtevät juhlista ajoissa pois (joilla lapsia - kuten me), mutta miehen veli on kännijuhlissa lapsen kanssa. Samoin miehen serkku.
En tiedä mitä ajattelevat kun esim anoppi teki naku-uinnin kännipäissään ja sammui johonkin pusikkoon alasti yms.
Hirveetä wt-touhua. Ja nämä ihmiset ovat kouluttautumattomia, mutta kumminkin menestyneitä ihmisiä..,
Juhannus pitäisi kieltää lailla. Ihan typerä juhla.
Hehe, Porvoosta kajahti tämäkin aloitus. Ihan on kyllä samanlaista sakkia länsinaapurissa, osa dokaa ja osa ei.
Minä ja mies kyllä dokataan, mutta ei riidellä, eikä örvelletä. Alkuruokana on joku salaatti, viime vuonna syötiin Caesarin salaattia. Pääruokana itse savustettua kalaa, uusia perunoita, korvasienimuhennosta. Jälkiruuaksi teinit haluavat aina pavlovaa tuoreista mansikoista ja pensasmustikoista, ja se on helppo kasata mökkioloissa.
Alkudrinkkinä yleensä gin tonicia, ruuan kanssa kuivaa roseeta, jälkiruokaespresson kanssa calvadosta.
Valmismarinadilihoissakaan ei ole mitään vikaa, mutta kun tykätään ruuanlaitosta miehen kanssa, niin halutaan itse marinoida. Ei ole vaikeaa, ja tuleepa joka kerta eri makuista, lisukkeeseen sopivaa.
Joku sisäfilee on itse asiassa aika huono grillattava, koska se kuivahtaa todella herkästi koppuraksi. Nopeasti pariloiden ja koko ajan vahtien ok, ettei ole sisältä liian kypsä. Entrecote on paljon parempi, tulee mehevämmät pihvit,
Ainakin lännessä Pohjanmaan kaksikielisillä seuduilla syödään melko ruotsalaisittain, sillejä, kaviaaria, savukalaa, uusia perunoita, pickalakaa.