MikÀ on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3665)
Kakarana Scanners(1981) leffan pÀÀnrÀjÀhdyskohtaukset kuumotti. Aikuisena taas naurattaa. Taattua Cronenberg laatua.
Saw -elokuvasarja on ehkÀ brutaalein, mutta samaan aikaan juoni on niin mielenkiintoinen ja monitahoinen, ettÀ jo pelkÀstÀÀn senkin vuoksi niitÀ katsoisi. Gore-nÀkökulmasta suosittelen nÀitÀ kyllÀ myös katsomaan, erityisesti kymmenes osa, joka tarinankerronnallisesti sijoittuu koko Saw -leffojen alkuaikoihin, on tosi rajua katsottavaa, mutta samaan aikaan juoni on todella koskettava ja on saanut minut jopa kyynelehtimÀÀnkin.
Jos ei halua niin kovasti yhdistÀÀ tunnepuolta asiaan, niin Hostel -trilogia on oikein hyvÀÀ settiÀ.
ViimeisimpÀnÀ itse katsoin Tokyo gore policen, joka lÀhinnÀ nauratti :D Mutta siitÀ huolimatta suosittelen kyllÀ sitÀkin, toimisi varmasti paremmin jollain pienellÀ kaveriporukalla katsottuna.
Jaa-a kyllÀ ne pelottavat on jÀÀnyt sinne teinivuosille.
On Stranger Things rankemmaksi tullut kausi kaudelta. Oon jo neljÀnnettÀ kautta katsomassa. Cary Elwes oli piristÀvÀ kasvo kolmannella kaudella ja juuri sellainen sopiva rooli hÀnellÀ (Saw leffasta tuttu.)
Sitten Robert Englund on myös pienessÀ roolissa. HÀnen tunnetuin rooli on Freddy Krueger ja hÀnen Stranger Things hahmoaan verrattiin tuohon Freddyyn neljÀnnen kauden alussa.
On koukuttava sarja nÀin mielikuvituksellisen kauhun ystÀville. On vissiin nuorisokauhua, kun pÀÀosissa on lapsia paljon. Siihen suhteessa aika rankka sarja. Ainakin itseÀni miellyttÀviÀ hahmoja on kuollut. Ei pidÀ unohtaa Sean Astiniakaan tÀssÀ sarjassa. On kuin vertauskuva Samvais Gamgiin, kun on taas tukevan roolissa. EnkÀ tarkoita tukevalla lihavaa.
TÀnÀÀn löysin kirppiksiltÀ leffan Boogeyman 2 (2007). Se tarkoittaa kohdallani sitÀ, ettÀ nyt mulla on trilogia koossa. Siis vuosien 2005, 2007 ja 2008 vuosien elokuvat. NÀmÀ mun olisi sopinut nÀhdÀ lapsena, sillÀ silloin mÀ pelkÀsin mörköÀ, joka lymyilee sÀnkyni alla.
Muutakin kauhua löytyi:
- The Funhouse (1981)
TÀnÀÀn vielÀ menen katsomaan Five Nights at Freddys 2. On jo pyörinyt jonkin aikaa elokuvissa, mutta nyt vasta mulla on hyvÀ sauma mennÀ se katsoo.
Ohis löytöni: Dark Blue (2002), The Good, the Bad, the Weird (2008), Banaani Joe (1982) ja The Man Without a Face (1993)
Vierailija kirjoitti:
TÀnÀÀn löysin kirppiksiltÀ leffan Boogeyman 2 (2007). Se tarkoittaa kohdallani sitÀ, ettÀ nyt mulla on trilogia koossa. Siis vuosien 2005, 2007 ja 2008 vuosien elokuvat. NÀmÀ mun olisi sopinut nÀhdÀ lapsena, sillÀ silloin mÀ pelkÀsin mörköÀ, joka lymyilee sÀnkyni alla.
Muutakin kauhua löytyi:
- The Funhouse (1981)
TÀnÀÀn vielÀ menen katsomaan Five Nights at Freddys 2. On jo pyörinyt jonkin aikaa elokuvissa, mutta nyt vasta mulla on hyvÀ sauma mennÀ se katsoo.
Ohis löytöni: Dark Blue (2002), The Good, the Bad, the Weird (2008), Banaani Joe (1982) ja The Man Without a Face (1993)
Tuosta kasasta paras ostos on The Good, The Bad & The Weird. Samoin Kurt Russell on hyvÀ paha poliisi Dark Bluessa, mutta niinpÀ hÀn on yleensÀ hyvÀ joka leffassaan.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
ABBA the movie.
No ehkÀ ei, mutta ABBAn The Visitors -kipale on kuitenkin ansiokasta kauhukuvausta.
-winner-
Jonnet ei muista enÀÀ sitÀkÀÀn, mikÀ oli CD, mutta ABBAn samainen The Visitors-levy oli muuten kaikkien aikojen ensimmÀinen kaupallinen CD-levy markkinoilla vuonna 1982.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutakin kauhua löytyi:
- The Funhouse (1981)
Tuosta kasasta paras ostos on The Good, The Bad & The Weird. Samoin Kurt Russell on hyvÀ paha poliisi Dark Bluessa, mutta niinpÀ hÀn on yleensÀ hyvÀ joka leffassaan.
-winner-
Tuosta The Good, The Bad, The Weird leffasta olin eniten innoissani. Kovia korealaisia nÀyttelijöitÀ siinÀ ja todella siisti traileri ja kannetkin leffassa on. Night visions kannet leffalla. Ei vaan millÀÀn tavalla kauhua vaan komediaa ja toimintaa. Kallein noista ostoksistani oli Boogeyman 2.
TÀnÀÀn kÀvin taas kirppiksillÀ eikÀ kauhua löytynyt, kun The Gun Runner (1983), The Great Outdoors (1988) ja Taxi (1998) tarttuivat vaan matkaani.
Parhaillaan on Stranger Things katselussa ja huomenna meen katsoo SydÀntalvi elokuvan. Kolilla osittain kuvattu elokuva, ettÀ Suomi mainittu. Vaikuttaa jÀÀtÀvÀltÀ trilleriltÀ.
Mun Àidin mukaan kammottavimmat ovat alkuperÀinen Poltergeist, Tappajahai ja alkuperÀinen Perjantai 13.
OhjaajanÀyttelijÀ Rob Reinerin (mm. Stand By Me, Misery, When Harry Met Sally ja Princess Bride) ja vaimonsa puukotus tuli kyllÀ niin puskista, ettÀ kaikista viime pÀivien jÀrjettömistÀ vÀkivaltakauhuista se meni ykköseksi :/
-winner-
SydÀntalvi katsottu ja olipa se tyypillinen trilleri. Oli siinÀ jÀnnitystÀ ja kivun tunnetta. Voimaannuttava elokuva. Ei niin huippu, eikÀ niin huonokaan. MielestÀni samaa luokkaa kuin Dangerous Animals.
Five Nights at Freddys 2 leffan kÀvin katsoo viikonloppuna. Oli se mielestÀni viihdyttÀvÀmpi, kuin eka osa. Vieruskaverin mukaan joka on pelannut pelejÀ sanoi, ettÀ enemmÀn elokuvasta saa irti, jos on pelannut pelejÀ ja pellellÀkin oli tarkoituksensa elokuvassa. HÀn piti sairaan hyvÀnÀ tÀtÀ elokuvaa. HÀnen tyylistÀkin nÀki, ettÀ on vannoutunut Five Nights at Freddy's fani. Itselleni tÀmÀ oli tyypillinen teinikauhu.
NÀmÀ Pienet Asiat -leffan kÀyn vielÀ viikolla katsomassa. Ei ole kauhua, mutta luulen sen silti sisÀltÀvÀn jonkinlaista realistista ahdistuksen tunnetta. Tositapahtumiin perustuva elokuva.
MÀ nÀin muuten kirppiksellÀ Rabid Grannies (1988) leffan. Oli varmaan espanjalaiset kannet niin ei lÀhtenyt matkaani. Se olisi varmasti ollut yksi kaikkien aikojen nautittavimmista kauhukomedioista. Ei varmaan kannata syödÀ mitÀÀn, kun katsoo tuon elokuvan. Kauhun sijaan matkaani tarttui tÀnÀÀn Holy Special Edition BATMAN (1966) leffa. Alle kolmella eurolla tÀmmöistÀ klassikkoa.
MÀ katsoin, ettÀ netflixiin on tullut Child's Play (1988) ja Carrie (1976). Tuo Child's Play on sellainen mistÀ oon mielissÀni, sillÀ mÀ oon nÀhnyt kaikki muut paitsi tuota alkuperÀistÀ. Tuo Carrie löytyy multa ihan dvd-levynÀ.
Olipa paha, kun kerroin omat mieltymykseni Stranger Things kauhusarjasta. Uusia jaksoja tulee tapaninpÀivÀnÀ. Taitaa olla ihan finaalissa koko sarja. NÀyttÀisi silti tulevan Stranger ThingsistÀ animaatiosarjaa ja muualle sijoittuva spinoff -sarja.
Dufferin veljeksiltÀ nÀyttÀÀ myös tulevan The Boroughs ja Something Very Bad Is Going to Happen -sarjat. Toinen on kuulemma trillerisarja ja toinen kauhua.
TÀnÀÀn kÀvin kirppiksillÀ ja kauhua/trilleriÀ löytyi:
- The Crow: Salvation (2000)
- The Lost Coast Tapes (2012)
- Silent Night, Deadly Night 2 (1987)
Silent Night, Deadly Night leffasarjasta on tullut tÀnÀ vuonna uutta reboot leffaa.
Ohis löytöni:
The Baytown Outlaws (2012), Percy Jackson: Hirviöidenmeri (2013), Smoochy (2002) ja 21 Bridges (2019).
HyvÀt alennukset oli niin Megan 2.0 (2025), The Conjuring 4: Last Rites (2025) ja Night Swim (2024) tarttuivat kauhuista matkaani.
Ohiksina ostin leffat Purgatory (1988), Lilo & Stitch (2025) ja Backdraft (1991).
Saa nÀhdÀ mitÀ kauhuja ensivuosi tuo tullessaan. Ainakin tiedossani on The Housemaid, Primate ja 28 Years Later: The Bone Temple. NÀmÀ tulevat aika pian vuodenvaihteen jÀlkeen.
Vierailija kirjoitti:
Saw -elokuvasarja on ehkÀ brutaalein, mutta samaan aikaan juoni on niin mielenkiintoinen ja monitahoinen, ettÀ jo pelkÀstÀÀn senkin vuoksi niitÀ katsoisi. Gore-nÀkökulmasta suosittelen nÀitÀ kyllÀ myös katsomaan, erityisesti kymmenes osa, joka tarinankerronnallisesti sijoittuu koko Saw -leffojen alkuaikoihin, on tosi rajua katsottavaa, mutta samaan aikaan juoni on todella koskettava ja on saanut minut jopa kyynelehtimÀÀnkin.
Jos ei halua niin kovasti yhdistÀÀ tunnepuolta asiaan, niin Hostel -trilogia on oikein hyvÀÀ settiÀ.ViimeisimpÀnÀ itse katsoin Tokyo gore policen, joka lÀhinnÀ nauratti :D Mutta siitÀ huolimatta suosittelen kyllÀ sitÀkin, toimisi varmasti paremmin jollain pienellÀ kaveriporukalla katsottuna.
SAW ei kyllÀkÀÀn ole kauhuleffa.
Bodyguard ei ole kauhuleffa mutta hiipivÀn pelottava.