Lähete päivystykseen, bensa lopussa, tilillä nolla euroa
Kommentit (215)
Kannattaa soittaa naapurin ovikelloa ja pyytää vippiä. Visa on hyvä, jos sellainen sattuu olemaan. Naapuri voi kirjoittaa velkalapun ja viet sen sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mistä saat rahaa bussiin nyt, mutta jos sinulla on välttämättömiä lääkkeita niin niihin lienee reseptit. Reseptilääkkeiden vuosiomavastuu on 2018 vuonna 603.15 euroa. Sinulla se on tullut täyteen huhtikuun alussa ja sen jälkeen maksat reseptilääkkeistäsi 2.50 euron omavastuun per lääke kolmen kuukauden välein. Aina jaksaa ihmetyttää nämä, joilla menee vuodessa tonneja lääkkeisiin.......
Minua aina ihmetyttää nämä ihmiset, jotka ei tiedä, ettei Kela korvaa kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä!
Täällä on jo moneen otteen kysytty, mutta kysytään uudelleen.
Mikä on sellainen lääke, jota ei kela maksa mikä on lääkärin määräämä ja mikä ei ole tyyliin laihdutuslääke?
Otapa selvää. Esim. yskänlääkeet, tietyt kipulääkkeet, silmätulehduksiin käytettävät antibiootit, pääsääntöisesti reseptivapaat lääkkeet jne. Lääkkeiden korvattavuudet ovat voineet myös pienentyä. Esimerkkinä tästä diabeteslääkkeet.
Harvoinpa noiden määrät ovat 200e hinnoilla ja jos on, niin aina on kelakorvattavia vaihtoehtoja. Vielä apteekissakin he kysyvät, haluaako vaihtaa halvempaan kelakorvattavaan tuotteeseen. Ja jos on toimeentulotuella, niin kaikki lääkärin määräämät lääkkeet korvataan.
Nuo on vain esimerkkejä. Et tajua selvästikään tilannetta. Aina ei ole vaihtoehtoja, jos lääke ei vaikka tehoa, tai olet muille vaihtoehdoille allerginen jne.
Tai jos käy kuten meille, lääkäri kirjoitti pyynnöstä reseptin esimerkiksi allergialääkkeelle, joka olikin 73e/100kpl eikä kelakorvattava. Selvisi vasta apteekissa. Muut lääkkeet ja voiteet lisäksi = kallista! Helposti menee 150-200e.
Mikä allergialääke?
Kestine Lyo, otetaan iltaisin. Aamuksi on sitten toinen lääke ja atopian hoitoon ne rasvat ym :) Kyse teini-ikäisestä lapsesta ja oli kyllä varaa hakea lääkkeet, mutta en ihmettele vaikka kaikilla ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Visa tai polkupyörä tai ihan omat jalat.
XDDDDD Minulla on nykyisestä kodista 13 km lähimpään päivystykseen. Vaikka ap aiheuttaa myötähäpeää, niin kyllä tällaisetkin kommentit ovat aika idi-oottimaisia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mistä saat rahaa bussiin nyt, mutta jos sinulla on välttämättömiä lääkkeita niin niihin lienee reseptit. Reseptilääkkeiden vuosiomavastuu on 2018 vuonna 603.15 euroa. Sinulla se on tullut täyteen huhtikuun alussa ja sen jälkeen maksat reseptilääkkeistäsi 2.50 euron omavastuun per lääke kolmen kuukauden välein. Aina jaksaa ihmetyttää nämä, joilla menee vuodessa tonneja lääkkeisiin.......
Kaikki lääkkeet ei ole kelakorvattavia.
Kannattaa soittaa naapurin ovikelloa ja pyytää vippiä. Visa on hyvä, jos sellainen sattuu olemaan. Naapuri voi kirjoittaa velkalapun ja viet sen sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lääkkeet ei ole kelakorvattavia.
Todellakin voi mennä tonneja vuodessa. Lääkkeet, joista ei saa Kela-korvausta eivät kuulu maksukaton piiriin. Itse jätän vain käyttämättä näitä lääkkeitä. Kun sairaalassa kysytään, miksi et ole hakenut lääkkeitäsi, niin sanon ettei ole rahaa. Siinähän ihmettelevät.
Kumpi tulee nyt halvemmaksi yhteiskunnalle, myöntää se Kela-korvaus vai hoito yliopistosairaalassa?
Sukulaisellani oli täysin toimiva lääkitys sairauteensa, ja sen lääkkeen avulla hän pystyi työskentelemään normaalisti. No, se lääke sitten poistettiin kela-korvattavista. Lääkityskuluiksi tuli muutaman sataa euroa per kuukausi, eikä siinä mikään maksukatto auta. Sukulainen jäi sitten suosiolla varhaiseläkkeelle, vaikka ennen teki täyttä päivää...
Älä mene päivystykseen, vaan osta rautatabletteja, kun apteekki aukeaa. Ite en kyllä jaksaisi vaivautua matalan hemoglobiinin takia sairaalaan...
Vierailija kirjoitti:
Jos saa lähetteen, niin samalla saa ambulanssikyydin. Muussa tapauksessa lähete ei ole kiireellinen eikä välttämättä edes tarpeellinen.
En minä ainakaan saanut mitään ambulanssikyytiä, kun sain oman terv.keskuksenpäivystyksen lähetteen sairaalan röntgenpäivystykseen, kun lääkäri epäili kuumeetonta keuhkokuumetta ja pyysi menemään välittömästi, vaikka klo oli n.20.00
muuten hyvä mutta päivystykseen ei mennä lähetteellä.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene päivystykseen, vaan osta rautatabletteja, kun apteekki aukeaa. Ite en kyllä jaksaisi vaivautua matalan hemoglobiinin takia sairaalaan...
Jos hb on 70, tai alle silloin ei rautatabletit välttämättä auta ja se voi vain laskea edelleen. Voi olla vaikka verenvuoto, vatsahaava tai jokin raudan imeytymiseen vaikuttava seikka.
Vierailija kirjoitti:
muuten hyvä mutta päivystykseen ei mennä lähetteellä.
Mennään, ja paljonkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et vaan osaa hoitaa talouttasi
Totta, olisin voinut syödä vähemmän. Tulot aktiivimallileikkurin mukaiset noin 490 e/kk, välttämättömiin lääkkeisiin tästä 200 e. Ja loput sitten muihin kuluihin... kuten viimeisimmän työkeikan työssäkäyntikuluihin täältä peräkylältä.
-ap
Hei, diabetekseen ja verenpainetautiin ruokavalio ja elintapahoito on lääkehoitoa tehokkaampaa ja tulee edullisemmaksi. Alkoholi ja tupakka kannattaa jättää ostoslistalta niin jää ne rahat johonkin hyvinvointia edistävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua aina ihmetyttää nämä ihmiset, jotka ei tiedä, ettei Kela korvaa kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä!
Mikä on sellainen lääke, jota ei kela maksa mikä on lääkärin määräämä ja mikä ei ole tyyliin laihdutuslääke?
Esim kilpparilääke Nature Throid, 100kpl 60€. Itselläni menee annostuksella 1 tabl kahdesti päivässä, eli riittää vajaaksi 1,5kuukaudeksi.
vaihda tyroksiinin, ei maksa paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa lähetteen, niin samalla saa ambulanssikyydin. Muussa tapauksessa lähete ei ole kiireellinen eikä välttämättä edes tarpeellinen.
Huokaus..voi luoja näitä idiootteja..niitä riittää...
Ap ei sinun henkilöllisyys paljastu jos annat tilinnumeron. Sinulle paljastuu ainoastaan auttajan nimi. Kunhan tilinnumerosi on oikein niin raha tulee perille. Maksaja voi laittaa nimesi kohdalle vaikka Lumiukon.
Minä sain passituksen päivystykseen tässä taannoin Tampereella.
Lääkäri soitti taksin hakemaan ja vielä pyysi kuskia huolehtimaan että pääsen turvallisesti vastaanottoon asti. Näin tapahtui, enkä maksanut penniäkään kyydistä.
En tiedä kuka maksoi, menikö Kelan piikkiin, mutta koska tilanne oli vakava näin toimittiin. Sairaalassa sitten makasin toista viikkoa. Olen todella kiitollinen sille lääkärille, ja toimitin hänelle kiitokseni. En itse tajunnut asian vakavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim kilpparilääke Nature Throid, 100kpl 60€. Itselläni menee annostuksella 1 tabl kahdesti päivässä, eli riittää vajaaksi 1,5kuukaudeksi.
Sulla on varaa kuitenkin käydä yksityislääkäreillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa selvää. Esim. yskänlääkeet, tietyt kipulääkkeet, silmätulehduksiin käytettävät antibiootit, pääsääntöisesti reseptivapaat lääkkeet jne. Lääkkeiden korvattavuudet ovat voineet myös pienentyä. Esimerkkinä tästä diabeteslääkkeet.
Kaikille on vaihtoehto. Ja lääkekatto
Ei ole aina.
Esimerkiksi mulla jo vuosia käytössä ollut mielialalääke poistettiin kela-korvattavista lääkkeistä joitakin vuosia sitten, eikä sille ole Suomessa myynnissä rinnakkaisvalmistetta. Ja tämä kyseinen lääke on ainoa mikä mulla toimii, pitkälti toistakymmentä eri lääkettä on kyllä kokeiltu. Mulla ei siis ole vaihtoehtoja.
Ambulanssi ei ole mikään taksi. Jos aloittajalla ei ole terveydellisistä syistä tarvetta ambulanssikuljetukseen, käsketään hakeutua päivystykseen omalla kyydillä. Se kuljetusta tekevä ambulanssi on poissa hälytysvalmiudesta.