Miksi jotkut teinit vaikuttavat elävän ihan terveinä vuosikausia jollain pitsalla ja karkilla
Pizzaa, hampurilaisia, karkkia, energiajuomaa jne. Niitä vetävät päivittäin ja ihan terveiltä ja elinvoimaisilta näyttävät silti. Paasaaminen terveellisestä ruokavaliosta tuntuu naurettavalta kun tuollainen ruokavalio ei näy mitenkään missään. Miten ihminen voi pärjätä tosi kehnollakin ruokavaliolla vuosia? Luulisi että vitamiinivarastot ehtyvät jne. ja tulee selviä oireita.
Kommentit (22)
Joo, mä elin varmaan 20v saakka tosi kehnolla ruokavaliolla. Kyllä se vähän näkyi, ja vitamiini alaston just oli varmaan nollissa.
Ei ne oireet vuodessa tai parissa näy. Sama kuin tupakoinnissa tai viinan juonnissa, pahimmat vaivat kehittyy hitaasti, eikä kaikille ollenkaan.
Teini-ikää voi elää vaan määrätyn monta vuotta. Ja toisekseen ne teinit pääsääntöisesti saa myös terveellistä ruokaa koulussa. Ne sairaudet pamahtaa sitten myöhemmin.
Nopea aineenvaihdunta ja suurempi energiankulutus kuin aikuisella.
Itsekin pystyin teininä syömään mitä vain lihomatta, mutta kun ikää oli n. 23v niin kyllä se roska alkoi vartalossa näkyä.
Paskat elämäntavat näkyvät ulkomuodossa viimeistään kolmikymppisenä ja siitä eteenpäin erilaisina vaivoina ja sairauksina. Joten joo, teineille tai parikymppisille on ihan turha paasata, kun tulevaisuus on vielä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikää voi elää vaan määrätyn monta vuotta. Ja toisekseen ne teinit pääsääntöisesti saa myös terveellistä ruokaa koulussa. Ne sairaudet pamahtaa sitten myöhemmin.
Oman nuoreni teini-ikä alkaa olla päättymässä. Sivusta seuraan kuinka käy, kun reilun viiden vuoden ajan on elänyt pääasiassa sipseillä, poppareilla ja karkeilla sekä kokiksella. Kouluruokaa ei todellakaa ole syönyt, kuulemma. Hampaat on jo mennyt.
Ja olen jalkuttanut hampaiden pesusta sen kaksi kertaa päivässä vuosien ajan ja vastaus on: kyllä mä äiti tiedän, paremmin kun sä, koska hampaat pitää pestä.
Joo tää on ihme juttu kyllä.
Itselläkin oli semmoinen 18-vuotias teinityttö pari kesää sitten töissä työkaverina. McDonaldsissa söi varmaan 5 kertana viikossa, poltti tupakkaa ja janojuomana oli aina limsa tms. sokeripommi-juoma. Varmaa ainoat kasvikset joita söi, oli hampurilaisen välissä oleva suolakurkku ja ketsuppi.
Silti likalla oli hyvännäköinen hoikka kroppa ja vaikutti ulkonäöllisesti tosi terveeltä.
Vierailija kirjoitti:
Terveysvaikutukset alkavat näkyä sitten vanhemmalla iällä.
Mä elin ikävuodet 15-25 pääsääntöisesti pizzalla, einessafkoilla (makaronilaatikko, kermaperunat, halpislihapullat), hampurilaisilla, nuudeleilla, kaljalla, röökillä, suklaalla ja sipseillä.
Nykyään olen 40-vuotias täysin terve ja terveellisesti syövä, urheileva nainen. Ei niitä terveysvaikutuksia kaikille tule.
Helposti. Korjaavat mekanismit toimivat nuorella tehokkaasti. Nuorena minulla ei ollut ylipainoa, vaikka söin ruoan lisäksi suklaalevyn, sipsipussillisen tai karkkipussillisen, litran jäätelöä ja vielä limun päivässä. Piereksin kyllä ja paljon! Nykyään en piere, mutta en myöskään syö kerralla paljoa mitään edellä mainituista. Kourallinen on tarpeeksi. Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä tarkemipi joudun olemaan. Nykyisin en kestä eineksiäkään, vaan laitan ruoan itse. Olen luopunut melkein kokonaan punaisesta lihasta, vaaleista jauhoista ja lehmänmaidosta.
No ei näy kropassa kaikilla, pitkälti kai geeneistä kiinni. Toiset lihoo ja voi huonosti vaikka mitä tekis.
Ja te tunnolliset, te jotka noudatatte kiltisti hyviä elintapoja ja kaikkia ohjeita, teette kaiken oikein, odotatteko te siitä palkintoa? Että oikeasti olette terveempiä ja jotenkin paremman näköisiä vanhana?
Pettymys tulee olemaan valtava. Saatatte olla tai saatatte olla olematta. Maailma on epäoikeudenmukainen, eikä paha aina saa pahaa palkkaansa, vaan jättipotin. Ja sinä tunnollinen olet kieltäytynyt koko elämäsi ajan kaikesta makeasta ja hyvänmakuisesta, värjötellyt suolisto-ongelmien kanssa, pieruja häpeillen, ja ne pahenevat vain mitä enemmän ikää tulee, ja uusia pieruja tulee tilalle. Naama on kurttuisempi kuin sillä lihavalla röökiä polttavalla ikätoverillasi. Eihän se niin pitänyt mennä! Ollenkaan! Epistä!
Kavereita jotka myös oli laiha läskejä ja harva se ilta grilliltä sitten mättöä kotiruuan päälle.
Vuosikymmeniä myöhemmin ei meinaa enään tuntea.
Ne ongelmat tulevat monille kyllä joskus jos jatkaa samaa rataa. Jos alkaa paremmille elintavoille niin ei ehkä käy mitään.
Minulla oli yksi todella laiha tuttu jonka ruokavalio oli toivottoman surkea. Yritin sanoa että vaikkei se näy kropassa niin sen sijaan sisäelimiin voi kertyä rasvaa tai tulla muuta vahinkoa.
Itsellänikin oli vuosia puutos vitamiineista ja monista muistakin asioista, mutta meni pitkään ennen kuin alkoi esimerkiksi lähteä hiuksia, iho kuivua ja niin edelleen, koska enhän nyt sentään ihan joka päivä ollut ilman mitään terveellistä.
Olihan Henna Kalinainenkin hoikka, kun tuli julkisuuteen 18(?) vuotiaana teininä. Nykyään sitten kolmekymppisenä ei ole enää niin hoikassa kunnossa. Onko elämäntavat muuttuneet radikaalisti vai mistä tämä painonnousu johtuu?
Kyllä mulla näkyi nuorena lihomisena heti kun söin vaikka ruisleipää meetvurstilla ja juustolla vaikka liikuin paljon. Tuolloin ei ollut sipsejä ja hampurilaisia jne. Heti lähti paino nousuun. Kasvot säilyi 40 vee asti nuoren näköisenä mutta nyt 45 vee alkaa ikä näkyä koska tupakoin. Tosin hampaat on paikkaamattomat/ehjät tällä iällä ja elämässäni ollut yksi reikä ja sekin hammas vedettiin pois.
Mä elelin ikävuodet 16-21 lähes pelkästään suklaapatukoilla ja hampurilaisilla, näiden lisäksi kännäilin melkein joka päivä. Olin laihaläski ja usein olin parikin päivää syömättä, että jäi juhlimiseen enempi rahaa.
Olin kuitenkin työssäkäyvä ja ihmettelen, miten jaksoin suoraan jatkoilta joskus mennä töihin. Näin jälkikäteen ajateltuna aika hirveää elämää vietin, enkä kaipaa sitä ollenkaan. Nuorena sitä näköjään jaksaa.
Tunnen erään naisen joka on aina elänyt epäterveesti, mutta on tosi hyvän näköinen ja hoikka, röökiä eikä paljon katsellut mitä suuhun pistänyt, nyt ikää 37-38v ja pari vuotta on ollut alamäki todella jyrkkä.
geenit? kirjoitti:
Kyllä mulla näkyi nuorena lihomisena heti kun söin vaikka ruisleipää meetvurstilla ja juustolla vaikka liikuin paljon. Tuolloin ei ollut sipsejä ja hampurilaisia jne. Heti lähti paino nousuun. Kasvot säilyi 40 vee asti nuoren näköisenä mutta nyt 45 vee alkaa ikä näkyä koska tupakoin. Tosin hampaat on paikkaamattomat/ehjät tällä iällä ja elämässäni ollut yksi reikä ja sekin hammas vedettiin pois.
Ootko asunu jossain takahikiällä? Oon 48v ja mun teiniaikana on ollut sipsejä, hampurilaisia ja pizzaa. Sipsipussit ei tosin ollut mitään jätesäkin kokoisia niinkuin nykyään. Enkä edes asunut pääkaupunkiseudulla, mutta suurehkossa kaupungissa kuitenkin.
Jep ja sitten nuorilla terveellisesti elävillä naisilla on suolisto-oireita. Ei kauhean motivoivaa