Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsimatkatavaroilla muutaman päivän matkalle

Vierailija
17.06.2018 |

Olen menossa Keski-Eurooppaan kaupunkilomalle 4-5 päiväksi pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko täällä ketään tällä tavoin matkustanutta/matkustavaa, joka osaisi hieman neuvoa mitä kannattaa ottaa mukaan? Mikä taas on ollut turhaa? Etenkin turhat jutut haluaisin välttää, että mahtuisi edes pari tuliaista mukaan. Matkalla on tarkoituksenani ihan vain rentoutua kahviloissa ja ravintoloissa, tutustua kulttuuriin, museoihin ja nähtävyyksiin, eli mitään erityistarvikkeita en tarvitse mukaan. Kiitos vinkeistä etukäteen.

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kengät, parit t-paidat ja muutamat pitkikset. Alkkareita ja sukkia.

Vierailija
2/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin viime syksynä 3 vk käsimatkatavaroilla, Eurooppaa kiertämässä. Pakkasin nesteet (kasvovoide, silmänympärysvoide jne) Minigrip-pussiin. Shampoon, dödön ja hoitoaineen ja perusvoiteen ostin lentokentän apteekista. Mukana oli mekko, 2 housut ja 3 puseroa. Muutaman kerran pesin pyykkiä tai pesetytin hotellin kautta.

Joten etköhän muutaman päivää pärjää käsimatkatavaroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkaan sellaiset kengät, joita voit käyttää koko ajan ja joka paikassa, mihin menet. Eli koko reissu yksillä kengillä. (tää nyt varmaan on itsestään selvyys vähillä matkatavaroilla matkustavalle.)

ota etukäteen selvää, millainen sää kohteessa on, jotta voit varata vain säänmukaista vaatetta.

Ja sitten asenne kohdalleen, eli joka päivälle ei ole puhtaita vaatteita. Ellet sitten pese nyrkkipyykkiä hotellissa.

Tyttäreni oli kaupunkilomalla pelkillä käsimatkatavaroilla. Hän suunnitteli tarkkaan jopa sen, mitä ja miten paljon vaatteita voi laittaa matkan ajaksi päälle, jotta kamera mahtuu laukkuun.

Vierailija
4/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eri kenkiä joka asuun eikä montaa asua päivää kohden. Yhdet housut jalkaan ja toiset mukaan. Isoimman tilan laukusta vievät vaatteet päälle ja yleensäkin mukaan vaatteita jotka menee pieneen tilaan. Vaatteiden rullaus. Meikeistä vain välttämättömimmät (nesterajat!). Useimmissa hotelleissa pesuaineet eli niitä ei tarvi tai ostaa kohteesta jonkun halvan jonka sitten jättää sinne.

Vierailija
5/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kengät kiertelyä varten ja toiset vaikka baltsut. Pari päiväpaitaa ja pari ravintolapaitaa. Kevyet housut tai hame laukkuun ja farkut jalkaan. Vaihtoalusvaatteet ja sukkia, toinen setti päälle. Neuletakki. Muovisen sadetakin voi ostaa paikan päältä. Kaikki menee pieneen tilaan ja jos nyt jotain tarviit, saat ostettua sieltä. Hotellissahan on kaikki pesuaineet valmiina ja hammastahnan + deodorantin  saa kaupasta. Todella vähällä tulee toimeen. Kengät on tärkeimmät.

Vierailija
6/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi laukussa kesähame ja -housut, 4-5 puseroa niihin, 2 mekkoa illaksi (voi käyttää 2pv, ei likaannu parissa tunnissa). Pientä ja vilpoista. Kokkarit laukkuun ja mukavat kävelytossut lennolle jalkaan. 5-6 settiä alusvaatteita, muutamat varrettomat pikkusukat tossuihin. Käyn yleensä ottamassa kulmien ja ripsien värjäyksen joten meikkipussissa olisi vain pieni bodymilk, kasvovoide ja pieni purkki aurinkovoidetta sekä hiusshampoo ja -hoitoaine minipulloissa nekin. Hiusharja, hammasharja ja -tahna. Klipsi millä saan hiukset nutturalle, joskus harjakiharrin.

Tuo kaikki mahtuu 1/2 lentolaukkuun joten toinen puoli jää tuliaisille.

t paljon matkustava

Vierailija
7/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matkustanut paljon käsimatkatavaroilla, mutta paluumatkalle maksanut matkalaukun ruumaan. Silloin voi ostaa tuliaisia välittämättä nestepakkaussäännöistä. Mukana on tukevampi ostoskassi paluumatkan käsimatkatavaraksi.

Tärkeää on kosmetiikan minimointi, minipakkaukset ja vain kaikkein välttämättömimmät mukana. Stick-muotoisen deodoranttit ja aurinkosuojat eivät ole nesteitä. Vaihtokengät ovat tärkeät, ja ylipäätään kengät, joilla on hyvä kävellä. (Yksi ystäväni matkusti kerran kahden yön reissulle ja mukana oli käsimatkatavaroissa viidet kengät!) Lämmin huivi on kevyt, mutta lämmin mukana. Ei siis paksuja ja tilaavieviä neuleita vaan ohut ja kevyt, huivi lisänä. Kertakäyttöinen sadeviitta ei paljoa paina, mutta ilahduttaa, jos sadekuuro yllättää. Mieti vaatetus etukäteen ja ota korkeintaan yksi ylimääräinen vaatekerta mukaan.

Kevyt ja pieneen tilaan menevä on hyvä määritelmä matkavarustukselle.

Vierailija
8/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkaan sellaiset kengät, joita voit käyttää koko ajan ja joka paikassa, mihin menet. Eli koko reissu yksillä kengillä. (tää nyt varmaan on itsestään selvyys vähillä matkatavaroilla matkustavalle.)

ota etukäteen selvää, millainen sää kohteessa on, jotta voit varata vain säänmukaista vaatetta.

Ja sitten asenne kohdalleen, eli joka päivälle ei ole puhtaita vaatteita. Ellet sitten pese nyrkkipyykkiä hotellissa.

Tyttäreni oli kaupunkilomalla pelkillä käsimatkatavaroilla. Hän suunnitteli tarkkaan jopa sen, mitä ja miten paljon vaatteita voi laittaa matkan ajaksi päälle, jotta kamera mahtuu laukkuun.

Kyllä mulla mahtuu laukkuun toiset kengät (hyvä olla, jos tuleekin yllätyssade, näin on käynyt) ja puhdas t-paita joka päivälle. Pisimmillään ollu 5 yötä ja mun laukku on vähäh pienempi kuin yleisimmät kokorajat.

Vierailija
9/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pärjäät matkalla ilman isompia määriä nesteitä tai teräviä esineitä (esim. kynsisaksia), sulla on moneen sopivia vaatteita tai et ole matkan aikana menossa kovin erilaisia asuja vaativiin paikkoihin, niin voit hyvinkin pärjätä pelkillä käsimatkatavaroilla. Ota selvää painorajoituksista, ettei tule kentällä ikäviä yllätyksiä. Kenkiä kannattaa olla maksimissaan kahdet, joista toiset jalassa (ellei lasketa jotain ihan kevyitä läpsysandaaleja). Meikkejä ei voi kuljettaa paljoa, kaikki rasvat, hammastahnat ym. on mahduttava litran minigrip-pussiin. Tai sitten voit ostaa ko. tuotteet kohteesta, ja jättää ne hotelliin lähtiessäsi.

Vierailija
10/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi laukussa kesähame ja -housut, 4-5 puseroa niihin, 2 mekkoa illaksi (voi käyttää 2pv, ei likaannu parissa tunnissa). Pientä ja vilpoista. Kokkarit laukkuun ja mukavat kävelytossut lennolle jalkaan. 5-6 settiä alusvaatteita, muutamat varrettomat pikkusukat tossuihin. Käyn yleensä ottamassa kulmien ja ripsien värjäyksen joten meikkipussissa olisi vain pieni bodymilk, kasvovoide ja pieni purkki aurinkovoidetta sekä hiusshampoo ja -hoitoaine minipulloissa nekin. Hiusharja, hammasharja ja -tahna. Klipsi millä saan hiukset nutturalle, joskus harjakiharrin.

t paljon matkustava

Jatkan vielä... nyt olen lähdössä 16pv reissulle lämpimään lentolaukun kanssa. Mulla on n 10 kevyttä kesämekkoa jotka menee tosi pieneen tilaan, Caprit ja pari paitaa niihin. Parit simmarit ja joka päivälle pikkarit, rintsikoita tuskin paljoa edes käytän. Kumitossut jalkaan ja sandaalit laukkuun, flipparit ostan parilla eurolla periltä.

Vierailija
11/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeen paljon te tarvitte 4-5 päiväksi vaatteita? "muutamat pitkikset" "mekko ja kahdet housut"

Jalkaan farkut. Korkeintaan toiset housut tai mekko laukkuun. Kaksilla kyllä pärjää 5 päivää. En Suomessakaan vaihda joka päivä pitkiksiä vaan useamman päivän menee töissäkin samat.

Pari puseroa, matkalta voi ostaa t-paidan muistoksi. Muutamat kalsarit (alle minuutin ne pesee hotellissa, jos loppuu puhtaat). Kesällä sukkia ei tarvita.

Sen sijaan ehdottomasti toiset kengät mukaan, olkoon vaikka varvastossut tai pienet sandaalit kassiin ja lenkkarit jalkaan. On tajutonta kulkea koko ajan samoilla kengillä jos paljon kävelee.

Olen ollut viikonloppureissulla Tallinnassa ja Helsingissä koulutuspäivillä pelkällä vähän isommalla käsiveskalla. Sinne parit kalsarit ja toinen pusero, joka ei rypisty.

Vierailija
12/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t paljon matkustava

Jatkan vielä... nyt olen lähdössä 16pv reissulle lämpimään lentolaukun kanssa. Mulla on n 10 kevyttä kesämekkoa jotka menee tosi pieneen tilaan, Caprit ja pari paitaa niihin. Parit simmarit ja joka päivälle pikkarit, rintsikoita tuskin paljoa edes käytän. Kumitossut jalkaan ja sandaalit laukkuun, flipparit ostan parilla eurolla periltä.

Mulla ei edes ole kymmentä kesämekkoa . :D 

Vierailija
13/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsisakset voi muuten kuljettaa käsimatkatavaroissa jos terä on alle 5cm. Pari viikkoa sitten lensin Suomeen pelkällä cabin-laukulla ja sinne oli pakattuna mm. shaver sekä mainitut kynsisakset.

Vierailija
14/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pärjäät matkalla ilman isompia määriä nesteitä tai teräviä esineitä (esim. kynsisaksia), sulla on moneen sopivia vaatteita tai et ole matkan aikana menossa kovin erilaisia asuja vaativiin paikkoihin, niin voit hyvinkin pärjätä pelkillä käsimatkatavaroilla. Ota selvää painorajoituksista, ettei tule kentällä ikäviä yllätyksiä. Kenkiä kannattaa olla maksimissaan kahdet, joista toiset jalassa (ellei lasketa jotain ihan kevyitä läpsysandaaleja). Meikkejä ei voi kuljettaa paljoa, kaikki rasvat, hammastahnat ym. on mahduttava litran minigrip-pussiin. Tai sitten voit ostaa ko. tuotteet kohteesta, ja jättää ne hotelliin lähtiessäsi.

Olen pakannut pienet kynsisakset nesteiden kanssa samaan minigrippussiin ja koskaan niitä ei ole otettu Euroopan lentokentillä turvatarkastuksessa pois.

Vierailija
15/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt parinkin viikon reissuilla pelkästään käsimatkatavaralla. Laitat jalkaan kengät joilla voit kävellä mutta joilla kehtaa ravintolaankin, jotkut siistit tasapohjakengät siis. Ei mitään vaihtokenkiä kassiin tilaa viemään, ellei jää ylimääräistä tilaa.

Kassiin hammasharja, meikit, 4-5 alushousut, parit sukat, pari vaihtopaitaa (esim pitkähihainen ja t-paita) ja hame/mekko/shortsit lämmintä ilmaa varten, pitkät housut tuot päälläsi. Ja siinä se.

Ei niitä vaatteita ikinä tarvitse lomalla niin paljon kuin luulisi ja pesukoneenkin löytää jostain tarvittaessa, ja muun voi ostaa paikan päältä.

Vierailija
16/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse helposti kerrostettavia ja yhdisteltäviä vaatteita sään mukaan, tarkoitus siis välttää ottamasta mukaan vaatteita jotka sopivat vaan yhden tietyn asun/vaatteen kanssa ja vain tiettyyn säähän. Itse ottaisin tuon mittaiselle matkalle mukaan esim. hihattoman mekon, 1 kesähousut, 4 t-paitaa/toppia, neuleen ja kesätakin. Näistä tietysti osa päällä jo matkustaessa. Hyvät kengät, itse yleensä otan yhdet kun en kaipaa mitään bile/juhlavampia kenkiä. Sateenvarjo/kertakäyttöinen (oma kyllä kestänyt jo monta vuotta :D ) sadetakki jos sääennusteen mukaan voisi olla tarvetta.

Tarpeelliset nesteet matkakokoisiin pulloihin, voi ostaa myös lentokentältä jotain. Meikkipussin sijaan pakkaan joskus kosmetiikan pieneen käsilaukkuun jota voi käyttää iltamenoissa kun mukana ei ole kameraa yms. Itse en yleensä ota mukaan suoristusrautaa, koska hotelleissa on käytännössä aina hiustenkuivaaja. Pari päivää menee vähän huonommallakin vempaimella. (Rakko)laastaria kannattaa ehkä olla mukana jos luvassa on huomattavasti enemmän kävelyä kuin mihin olet tottunut.

Vierailija
17/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pärjäät matkalla ilman isompia määriä nesteitä tai teräviä esineitä (esim. kynsisaksia),

Vastoin yleistä uskomusta kynsisakset saa ottaa mukaan koneeseen eikä tarvitse laittaa ruumaan.  Kuljettaminen käsimatkatavarassa sallittu, mikäli saksien terän pituus saranakohdasta mitattuna on alle 6cm.

Vierailija
18/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaan (muovinen hengari), kolme metriä ohutta narua ja pieni pala Marseille- saippuaa (Minigrip-pussissa). Pese käyttämäsi vaatteet illalla ja ripustakuivumaan, niin on joka päivä puhdasta ylle. Pue eniten tilaa vievät vaatteet lennolle päällesi. Minulla jää runsaasti ylimääräistä tilaa käsimatkatavaroihin, vaikka laukussa on toiset jalkineet eli sandaalit. Laukkuun 2 sukat, 2 alusvaatteet, t-paita, merinovillatakki, ohut puuvillainen, ja pitkähihainen kauluspaita (tämä on se jota käytän jopa koko loman hyvällä säällä, kun suojaa hyvin auringolta ja kuumuudelta, joka ei pääse iholleni), pellava-puuvilla kesähousut (toinen vaate, jolla yksistään jo selviäisin pesemällä, mutta jos sää olisi huono, niin on hyvä olla mahdollisuus kerrospukeutua), viskoosimekko helteeseen ja vaihtovaatteeksi. Litran minigrippiin kaikki matkakosmetiikka. Muista myös uimapuku, aurinkovoide ja iso, mutta kevyt (noin 200 g ja 180 cm/90 cm) puuvillainen hamam-pyyhe. Pienempi päivälaukku (olka tai reppu), mahtuu käsimatkatavaroihin ja kauppakassi 40 g. Kännykkä, laturi, passi, eurooppalainen sairaanhoitokortti, rahaa, kortteja, kampa, kynä, paperia ja pieni minigrip laastareille, haavapyyhkeille, lääkkeille yms. 

Vierailija
19/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pärjäät matkalla ilman isompia määriä nesteitä tai teräviä esineitä (esim. kynsisaksia),

Vastoin yleistä uskomusta kynsisakset saa ottaa mukaan koneeseen eikä tarvitse laittaa ruumaan.  Kuljettaminen käsimatkatavarassa sallittu, mikäli saksien terän pituus saranakohdasta mitattuna on alle 6cm.

Tätä en tiennyt, kiitos tiedosta!

Vierailija
20/186 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole viidakkoon menossa niin kaiken kosmetiikan yms voit ostaa paikanpäältä. Samoin sateenvarjon, rantassandaalit, lisää t paitoja, pyyhkeen jne. Mulla on kerran jäänyt laukku koneesta ja olin 3 päivää samoilla vaatteilla, pikkuhousut ostin ja pesin iltaisin. Hyvin pärjäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme