Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalaisen muutto takaisin Suomeen, kokemuksia?

Vierailija
17.06.2018 |

Eli onko teistä kukaan muuttanut esim. avioeron takia yksin tai lasten kanssa takaisin Suomeen. Minulla vuosia on ulkomailla vierähtänyt jo yli 15 ja pelkään, etten osaa ottaa montaakaan asiaa huomioon.

Minulla ei ole työpaikkaa Suomessa, ja toisaalta en halua joutua muuttamaan montaa kertaa lasten koulujen takia. Eli pitäisiköhän se työpaikka olla katsottuna ennenkuin muuttaa. Pelkään, etten saa mitään vaikka korkeakoulututkintoja löytyy kaksin kappalein. Ulkomaan työkokemusta ei Suomessa ilmeisesti arvosteta kovinkaan enkä ole enää kovin nuorikaan (46).

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomeen kannata palata. Ei täällä ole töitä edes korkeastikoulutetuille tai siis kyllä töitä on mutta ei niistä palkkaa maksetaan, työkkärin kautta työttömyys päivärahalla.

Vierailija
2/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. työttömyyskorvaukseen tuskin olisin oikeutettu jos näin vain päätän tulla Keski-Euroopasta Suomeen asumaan, vai?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat palata? Kyllä tosi, tosi tarkasti miettisin, että kannattaako. Itsekin olen ollut ulkomailla pian 15 vuotta enkä keksi yhtäkään hyvää syytä paluumuuttoon.

Vierailija
4/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla tulee aika synkkä Suomikuva. Ja toisaalta monet suomalaiset hehkuttavan maan olevan niin onnellinen että.. Oletko kokenut. millaista oli muuttaa Suomeen?

Vierailija
5/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat palata? Kyllä tosi, tosi tarkasti miettisin, että kannattaako. Itsekin olen ollut ulkomailla pian 15 vuotta enkä keksi yhtäkään hyvää syytä paluumuuttoon.

Olen saanut niin monesta asiasta tarpaakseni tässä maassa. Enkä vähiten miehestäni. Objektiivisesti katsottuna ehkä täällä olisi parempi elää mutta haluan vain pois. Sitäpaitsi Suomessa saisin oman talon puolta halvemmalla kuin täällä. ap

Vierailija
6/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturva-asiat sinun pitää selvittää Kelan kanssa. Miksi haluat Suomeen?

Vierailija
7/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut niin monesta asiasta tarpaakseni tässä maassa. Enkä vähiten miehestäni. Objektiivisesti katsottuna ehkä täällä olisi parempi elää mutta haluan vain pois. Sitäpaitsi Suomessa saisin oman talon puolta halvemmalla kuin täällä. ap

Jostain kuolevasta pikkupaikkakunnastako haaveilet?

Miksi et hakisi jo töitä, vaikka et olisi vielä varma muutosta? Saisit ainakin kuvan siitä tilanteesta.

Vierailija
8/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä lapsia? Se mutkistaa asioita aika paljon.

Vierailija
9/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi suomalainen?

Vierailija
10/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on varakkuutta, vuokraa tilapäinen asunto tai mene ystävän/sukulaisen luo ja sitten hankit asunnon ja työpaikan. Muuten kannattaa Kelasta varmistaa että olet oikeutettu sosiaalitukeen.

Vierailija
11/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä työpaikkaa kannattaa alkaa hakemaan heti, jotta saa käsityksen tarjonnasta ja omista mahdollisuuksista.

Mieti omia vahvuuksiasi, voisiko esim kielitaito olla erottava tekijä joihinkin paikkoihin hakiessa. Sinun tilanteessa kannattaa varmaan olla ennemminkin suoraan yhteydessä potentiaalisiin työnantajiin kuin hakea pelkästään avoimia paikkoja. Kyllä ulkomaan työkokemusta Suomessa arvostetaan, jos asiat muutenkin natsaa.

Vierailija
12/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo noin pitkään asunut ulkomailla, sinua odottaa käsittääkseni karenssi - eli et saa välittömästi kaikkia tukia, näin olen käsittänyt. Olet varmaankin ollut toisen kotimaasi sosiaalipalveluiden piirissä.

Kannattaa vaikka soittaa Kelaan ensin ja varmistaa, mikä on tilanne. Tuo työllistyminen saattaa myös riippua asuinalueesta, itse kyllä katsoisin jonkun duunin jo valmiiksi. 

Vierailija
13/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on varakkuutta, vuokraa tilapäinen asunto tai mene ystävän/sukulaisen luo ja sitten hankit asunnon ja työpaikan. Muuten kannattaa Kelasta varmistaa että olet oikeutettu sosiaalitukeen.

Näin ajattelin. Tosin lasten kanssa haluaisin asettua mahd. pian pysyvästi koulujen takia. Sen verran varakkuutta on että jonkun rivitaloasunnon tai paritalon puolikkaan voisin pääkaupunkiseudulta ostaa. Itseasiassa haluaisin ostaa heti mutta pitää kai malttaa vielä. Milloin Kelan piiriin pääsee (tai joutuu)? Heti muuton jälkeen?

ap

Vierailija
14/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ajattelin. Tosin lasten kanssa haluaisin asettua mahd. pian pysyvästi koulujen takia. Sen verran varakkuutta on että jonkun rivitaloasunnon tai paritalon puolikkaan voisin pääkaupunkiseudulta ostaa. Itseasiassa haluaisin ostaa heti mutta pitää kai malttaa vielä. Milloin Kelan piiriin pääsee (tai joutuu)? Heti muuton jälkeen?

ap

Sinulla ei varmaan ole suomalaisen pankin nettitunnuksia joilla pääsisit kelan sivuille? Sinne soittaminen on hankalaa, mutta varmaan on ainoa keino saada selvää tästä.

Vierailija
15/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ota yhteyttä Kelaan ja kysy sieltä. Ei sieltä tukia heti ala tulemaan. Miten lasten huoltajuus ja tapaamiset? Oletteko niistä sopineet?

Vierailija
16/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut jo muutamia paikkoja ympäri Suomea. Tosin niitä näyttää olevan kovin vähän tarjolla. ap

Vierailija
18/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Vierailija
19/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Mikä teille tuli?

Vierailija
20/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva-asiat sinun pitää selvittää Kelan kanssa. Miksi haluat Suomeen?

No sosiaaliturva aukeaa samana päivänä, kun palaa Suomeen. Muuttoilmo netissä maistraattiin ja imoitus Kelalle, että "hei, mä olen taas Suomen asukas xx alkaen", ja sillä selvä.

Työttömyystuista en osaa sanoa, kun itse olen eläkkeellä.

Kela.fi -sivustolta löytyy varmasti vastaus tähänkin.