Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisen muutto takaisin Suomeen, kokemuksia?

Vierailija
17.06.2018 |

Eli onko teistä kukaan muuttanut esim. avioeron takia yksin tai lasten kanssa takaisin Suomeen. Minulla vuosia on ulkomailla vierähtänyt jo yli 15 ja pelkään, etten osaa ottaa montaakaan asiaa huomioon.

Minulla ei ole työpaikkaa Suomessa, ja toisaalta en halua joutua muuttamaan montaa kertaa lasten koulujen takia. Eli pitäisiköhän se työpaikka olla katsottuna ennenkuin muuttaa. Pelkään, etten saa mitään vaikka korkeakoulututkintoja löytyy kaksin kappalein. Ulkomaan työkokemusta ei Suomessa ilmeisesti arvosteta kovinkaan enkä ole enää kovin nuorikaan (46).

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni on se, että suomalaiset eivät ole mitenkään erityisen tylyjä ja epäystävällisiä, mutta normit siitä, mikä on ystävällistä käytöstä, vaihtelevat eri maissa. Sama käytös, jonka minkä koen ystävällisenä, tuntuu yli 20 vuotta ulkomailla asuneesta sisarestani tylyltä. Pitkään ulkomailla asuneelle paluumuuttajalle tästä tulee kulttuurishokki.

Verotuksen suhteenkin tilanne vaihtelee kovasti elämäntilanteen mukaan. Minulle on kolmen yliopistossa/korkeakoulussa opiskelevan nuoren äitinä selvästi edullisempaa asua Suomessa kuin Saksassa. Suomessa lapseni pystyvät rahoittamaan pääosin itse elämänsä opinto- ja asumistuella, kun taas Saksassa he eivät saisi opinto- tai asumistukea, vaan joutuisin maksamaan monta sataa euroa / lapsi joka kuukausi heidän elinkustannuksiaan. Itse asiassa todennäköisesti myös veroprosenttini olisi Saksassa Suomea korkeampi yhteisverotuksen takia, koska myös mieheni on hyväpalkkaisessa työssä. Hyväpalkkaisen miehen kotirouvalla taas tilanne olisi todennäköisesti edullisempi Saksassa.

Mutta ap:n kannattaa tosiaan selvittää oman alansa työllisyystilanne Suomessa. Jos alalla ei ole Suomessa työvoimapulaa etkä onnistu löytämään paikkaa, jossa kielitaitosi tai ulkomaankokemuksesi olisi suora etu työtehtävien kannalta, niin häviät ilman muuta hakutilanteessa henkilölle, jolla on muuten vastaavat ansiot, mutta sinua vastaava työkokemus Suomesta.

Vierailija
62/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olisin sinä, en kuuna päivänä harkitsisi Suomeen paluuta. Varsinkaan jos jo 15 vuotta olet onnistunut olemaan pois tästä maasta.

Miksi? ap

- Yleinen negaviitinen ilmapiiri ja tosikot ihmiset

Onneksi itse vaikutat ihanan positiiviselta. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olisin sinä, en kuuna päivänä harkitsisi Suomeen paluuta. Varsinkaan jos jo 15 vuotta olet onnistunut olemaan pois tästä maasta.

Miksi? ap

Negatiivisuus on kyllä tarttuvaa vaikka positiivinen muuten olenkin. Suomessa ilmapiirin voi aistia aika pian kun Suomeen saapuu pitkän ulkomaanjakson jälkeen.

Vierailija
64/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? ap

Negatiivisuus on kyllä tarttuvaa vaikka positiivinen muuten olenkin. Suomessa ilmapiirin voi aistia aika pian kun Suomeen saapuu pitkän ulkomaanjakson jälkeen.

Jospa Sinä muuttaisit tilannetta tuomalla aurinkoa meille tosikoille ja negatiivisille suomalaisille. 😊

Vierailija
65/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? ap

Jospa Sinä muuttaisit tilannetta tuomalla aurinkoa meille tosikoille ja negatiivisille suomalaisille. 😊

Täytyy tässä ryhdistäytyä sitten

Vierailija
66/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset jo isoja (12,14). Haluavat olla minun kanssa muutin sitten mihn tahansa, joten luulen että huoltajuus järjestyy. ap

Siitä huolimatta huoltajuus pitää ratkaista ennen muuttoa. Muussa tapauksessa mies voi Haagin sopimuksen nojalla vaatia lasten palauttamista nykyiseen asuinmaahanne.

Haagin sopimuksen mukaan huoltajuuskiistat ratkaistaan eroa edeltäneen vakituisen asuinmaahan lakien mukaan ja riitatilanteessa lapset palautetaan sinne odottamaan oikeuden ratkaisua. Ihan sama, vaikka haluaisivat olla kanssasi.

Suomen lain mukaan jo 12-vuotias saa päättää, kumman vanhemman luona asuu. Siis jos molemmat vanhemmat haluaisivat lähihuoltajaksi ja ovat todettu kelpoisiksi huoltajiksi, lapsen mielipide ratkaisee.

Ap:n asuinmaata tuntematta, en tiedä onko hänellä tämä tilanne.

12-vuotiasta kuullaan kyllä. Ei saa päättää.

Vierailija
67/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalainen paluumuutta Suomeen, niin ensimmäisenä pitää tietenkin tehdä muuttoilmoitus maistraattiin ja ilmoitus Kelaan. Kelaan ilmoitus tietenkin sen vuoksi, että ilmoituksella liitytään Suomen sosiaaliturvan piiriin (oikeus terveydenhoitoon, lääkekorvauksiin jne.). Suomalaiselle ei mitään karenssiaikoja ole. Tämän ketjun alottaja ei taida ihan tyhjätaskuna tulla, jos on varaa ostaa heti asunto, ja näin ollen hän voi helposti päästä Suomessa alkuu säästöjensä turvin. Ihanteellinen tilannehan olisi se, että työpaikka olisi valmiina, ja lasten huoltajuus selvitetty laillisesti. Jos tosiaankin itsellä on varoja, niin takaisin Suomeen muuttaminen luulisi olevan hyvinkin vaivatonta.

Vierailija
68/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä mietityttänyt sama, mutta olen täysin varaton, ja työmahdollisuudet suorastaan olemattomat. Vuosien työttömyysjakso johtuu siitä että olen joutunut olosuhteiden pakosta olemaan "kotiäitinä", omaishoitajana autistiselle lapselle. Lähde siinä sitten muuttamaan. Pitäisi heti päästä hoidon ja tuen piiriin, mutta kelpaakohan edes ulkomainen diagnoosi.

Vierailija
69/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä mietityttänyt sama, mutta olen täysin varaton, ja työmahdollisuudet suorastaan olemattomat. Vuosien työttömyysjakso johtuu siitä että olen joutunut olosuhteiden pakosta olemaan "kotiäitinä", omaishoitajana autistiselle lapselle. Lähde siinä sitten muuttamaan. Pitäisi heti päästä hoidon ja tuen piiriin, mutta kelpaakohan edes ulkomainen diagnoosi.

Öh, miten niin diagnoosi ei kelpaisi Suomessa? Lääkärilausunnot kannattaa kyllä käännättää ainakin englanniksi. Toki Suomessa erikoislääkäri haluaa myös tutkia lapsen ja todeta terveydentilan.

Terveydenhuollon osalta pääsette kyllä "hoidon ja tuen piiriin" muuttopäivästä alkaen, kun olette Suomen kansalaisia.

Lapsilisät alkavat juosta muuttoa seuraavan kuun alusta.

Olette oikeutetut myös asumistukeen ja toimeentulotukeen alusta asti.

Äiti voi hakea virallista omaishoitajan asemaa, jos haluaa edelleen itse huolehtia autististisesta lapsesta, eikä pyri työelämään.

Vierailija
70/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, miten niin diagnoosi ei kelpaisi Suomessa? Lääkärilausunnot kannattaa kyllä käännättää ainakin englanniksi. Toki Suomessa erikoislääkäri haluaa myös tutkia lapsen ja todeta terveydentilan.

Terveydenhuollon osalta pääsette kyllä "hoidon ja tuen piiriin" muuttopäivästä alkaen, kun olette Suomen kansalaisia.

Lapsilisät alkavat juosta muuttoa seuraavan kuun alusta.

Olette oikeutetut myös asumistukeen ja toimeentulotukeen alusta asti.

Äiti voi hakea virallista omaishoitajan asemaa, jos haluaa edelleen itse huolehtia autististisesta lapsesta, eikä pyri työelämään.

Virallisten dokumenttien kääntäminen maksaa mansikoita. Varmaan haluavat tutkituttaa myös itse, ja ties kauan siihenkin menee. Olen saanut sellaisen vaikutelman ettei Suomessa vastaavaa diagnoosia saa kovin helposti vaikka olisi miten selvä tapaus ja tukitoimet viivästyy jopa vuosilla pompottelun takia. (mikä on lapsen kehityksen kannalta tietysti kriittistä) Tämä pelottaa eniten lapsen puolesta.

Olisi hienoa päästä kiinni työelämään tai edes opiskella uusi ammatti jolla päästä töihin, mutta vaikeaa suunnitella mitään etukäteen jos ei tiedä saako lapsen sellaiseen hoitopaikkaan, että sen uskaltaa sinne päiväksi jättää. Normipäiväkoti tai -koulu ei tule kuuloonkaan, mutta Suomessa tykätään kuulemma integroida. Omaishoitajana jatkaminen kuulostaa turvallisemmalta, realistisimmalta ja lapselle parhaalta vaihtoehdolta, mutta se riippuu täysin siitä kelpuutetaanko, nähdäänkö lapsen tila tarpeeksi vakavana.

Vierailija
71/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, oletko miettinyt/etsinyt työpaikkoja remote-pohjaisesti? Esim. Tällä tavalla voisit jatkaa työntekoa virallisesti asuinmaassasi mutta maantieteellisesti olisit vapaa.

Itse juuri 6 kk sitten ratkaisin ongelman tällä tavalla, halusin lähteä maasta x pois, mutta sain neuvoteltua sopimuksen minkä kautta voin vapaasti matkustaa ja tehdä työt 100% netin kautta, tarkkuus oli muuttaa maahan y ja tehdä hommia kotoa käsin.

Ainoa ehto oli sopparissa että pitää sijaita EU:n alueella mikäli tulee nopea kutsu takaisin firman päämajaan tärkeiden kokouksien takia jne.

Vierailija
72/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että ulkomailla muistaa vaan suomen hyvät puolet

Vierailija
73/79 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alalla etätyöt eivät ole mahdollisia. En halua Suomeen koska ajattelisin siellä kaiken olevan hyvin. Haluan vain pois täältä. ap

Vierailija
74/79 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/79 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm...Jos kerran rahaa on tarpeeksi niin miksi Suomen etuudet kiinnostavat niin paljon? Ei niitä ole pakko hakea jotta Suomessa voi asua. Olen itse asunut vuosikausia poissa Suomesta. Jos nyt sinne lasten kanssa muuttaisin niin ensimmäinen ajatukseni ja mielenkiinnon kohteeni ei ole kela-etuudet vaan työpaikan hankkiminen, sen jälkeen että mihin kaupunkiin muutetaan, mitä asunnot maksavat, mitä on tarjolla ja millaiseen kouluun lapset siellä menevät. 

En edes harkitsisi muuttoa ennenkuin työpaikka olisi olemassa. 

Vierailija
76/79 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ja ei.

Itse yritin Suomeen paluuta parin kymmenen vuoden poissaolon jälkeen, parisuhteen kariuduttua.

Kyllä korkealta putosin, kerta kaikkiaan. Kokemus oli tyrmäävä, negatiivisessa mielessä. Puoli toista vuotta jaksoin sinnitellä, mutta kun alkoi käydä mielenterveyden päälle oli ainut vaihtoehto lhteä takaisin. Minkä teinkin.

Suomi oli valtava pettymyts! En tiennyt mitä edessä on. En ollut käynyt Suomessa kuin jonkun harvan kerran sen kahden kymmenen vuoden aikana, ja muistin edelleen sen vanhan. Kaikki, ihan kaikki on muuttunut, negatiiviseen suuntaan.

Sossuasioista en tiedä, elin säästöilläni sen ajan kun siellä olin, ja tarkoitus oli hakeutua alani töihin. Törmäsin kaiken laisiin mutkiin ja vaikeuksiin, esim. sos.turvan suhteen. Olisi luullut, että koska olen suomen kansalainen edelleen ja Suomessa syntynyt suomalaisen henkilötunnuksen säilyttänyt ulkomaisen lisäksi, olisin saanut saman kohtelun kuin muutkin. Kukkua! Yhdeksän kuukautta olin ilman oikeutta sos.turvaan! Asiaa pompoteltiin ties missä, nettipankkia en saanut avattua... Hermot kireällä.

Ja sitten se miten ilmapiiri Suomessa on suorastaan pelottavan vihamielinen! 

Nyt olen ollut takaisin täällä missä asun kuutisen vuotta, ja kertaakaan en ole Suomessa käynyt. Enkä usko käyväni. Pettymys on valtava, ja suorastaan vastenmielisyys. Ei voi mitään.

Vierailija
77/79 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia voi olla niin monenlaisia. Itse asuin eräässä Keski-Euroopan maassa kymmenen vuotta, joista puolet yhdessä sikäläisen mieheni kanssa. Vajaa neljä vuotta sitten muutimme Helsinkiin ja molemmat ovat löytäneet hyvät työpaikat ja viihdymme erinomaisesti. Myös mieheni on löytänyt paljon ystäviä ja oppinut kielen erinomaisesti, emme näe itseämme enää muuttamassa täältä pois. :)

Vierailija
78/79 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm...Jos kerran rahaa on tarpeeksi niin miksi Suomen etuudet kiinnostavat niin paljon? Ei niitä ole pakko hakea jotta Suomessa voi asua. Olen itse asunut vuosikausia poissa Suomesta. Jos nyt sinne lasten kanssa muuttaisin niin ensimmäinen ajatukseni ja mielenkiinnon kohteeni ei ole kela-etuudet vaan työpaikan hankkiminen, sen jälkeen että mihin kaupunkiin muutetaan, mitä asunnot maksavat, mitä on tarjolla ja millaiseen kouluun lapset siellä menevät. 

En edes harkitsisi muuttoa ennenkuin työpaikka olisi olemassa. 

Mitkä kela-etuudet? Työttömyysturva kiinnostaa vain jos en (koskaan) saa töitä. Ymmärrän kelaetuuksilla terveydenhuoltoa, vai onko se jotain muutakin. Terveyden huoltoon on kai kuitenkin liityttävä vai mitä etuuksia tarkoitat? "Suomen etuudet" ovat aika laihoja nykyisen maani näkökulmasta.

Vierailija
79/79 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi