Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisen muutto takaisin Suomeen, kokemuksia?

Vierailija
17.06.2018 |

Eli onko teistä kukaan muuttanut esim. avioeron takia yksin tai lasten kanssa takaisin Suomeen. Minulla vuosia on ulkomailla vierähtänyt jo yli 15 ja pelkään, etten osaa ottaa montaakaan asiaa huomioon.

Minulla ei ole työpaikkaa Suomessa, ja toisaalta en halua joutua muuttamaan montaa kertaa lasten koulujen takia. Eli pitäisiköhän se työpaikka olla katsottuna ennenkuin muuttaa. Pelkään, etten saa mitään vaikka korkeakoulututkintoja löytyy kaksin kappalein. Ulkomaan työkokemusta ei Suomessa ilmeisesti arvosteta kovinkaan enkä ole enää kovin nuorikaan (46).

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Kelan linkistä. En vain pääse eteenpäin kun ei niitä tunnuksia ole. ap

Vierailija
22/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen Kelan etuuden kohdalla pitää asua jokin aika Suomessa ennen kuin on oikeutettu siihen.

Onko huoltajuusasiat jo ratkaistu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan piiriin uudestaan pääsyä pitää hakea, Kela lähettää sitten ajan kanssa päätöksen. Minulla taisi mennä noin kuukausi. Suomessa on aika huono työtilanne, mutta jos osaat jotakin harvinaista kieltä täydellisesti, ehkä joku asiakaspalvelu voi tarvita sellaista. Suomi on kuitenkin myös positiivinen paikka, koska täällä saa elää aika rauhassa omannäköistään elämää, siten, että se ei vaikuta mihinkään virallisiin asioihin. Jos kohdalle taas sattuu joku paheksuva yksityishenkilö, sellaisen voi vapaasti ignoorata.  Mutta riippuu omasta arvomaailmasta. Jos arvostettu työpaikka on kaikki kaikessa, silloin voi olla Suomessa vaikeaa.  

Vierailija
24/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Vaihtoehtoisesti soita maahan- ja maastamuuton palvelunumeroon 020 634 0200.”

Huomenna ottaa puhelimen käteen ja soittaa, niin asiat selviää. :)

Vierailija
25/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat palata? Kyllä tosi, tosi tarkasti miettisin, että kannattaako. Itsekin olen ollut ulkomailla pian 15 vuotta enkä keksi yhtäkään hyvää syytä paluumuuttoon.

Olen saanut niin monesta asiasta tarpaakseni tässä maassa. Enkä vähiten miehestäni. Objektiivisesti katsottuna ehkä täällä olisi parempi elää mutta haluan vain pois. Sitäpaitsi Suomessa saisin oman talon puolta halvemmalla kuin täällä. ap

Onko miehesi suomalainen?

Ei

Mikä teille tuli?

Mulle tuli väsymys tähän kaikkeen. Mies ei halua erota. ap

Vierailija
26/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Vaihtoehtoisesti soita maahan- ja maastamuuton palvelunumeroon 020 634 0200.”

Huomenna ottaa puhelimen käteen ja soittaa, niin asiat selviää. :)

Kiitos!

Vierailija
27/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomeen paluu komennuksen jälkeen oli hankalaa.

Kuitenkin asiat järjestyivät pikkuhiljaa. Asunto löytyi kahdessa viikossa ja vaimo löysi työtä alle kuukauden. Tämä oli 90- luvun loppupuolella.

Vierailija
28/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi muuttaa lasten kanssa jos lasten huoltajuutta ei ole ratkaistu. Näköjään ei ole. Lasten huoltajuuteen ja tapaamisiin liittyvät asiat ratkaistaan nykyisessä asuinmaassanne, jos maa kuuluu Haagin sopimukseen.

Vierailija
29/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen ulkosuomalainen, joka välillä miettii paluumuuttoa. Toistaiseksi kuitenkin työnhaun vaikeus Suomessa pitää minut täällä ulkomailla. Ja jos niitä töitä löytyisikin Suomesta, niin viitsiikö niillä palkoilla töitä tehdä? Äh. Vuosittainen loma Suomeen saa riittää toistaiseksi.

Vierailija
30/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla tulee aika synkkä Suomikuva. Ja toisaalta monet suomalaiset hehkuttavan maan olevan niin onnellinen että.. Oletko kokenut. millaista oli muuttaa Suomeen?

Mun tuttava (mies) asuu espanjassa ja tuli käymään täällä 5v tauon jälkeen. Soitti parin päivän jälkeen vaimolleen espanjaan ja itki miten kylmiä ja ilkeitä suomalaiset ovat. Ei ole tullut sen jälkeen enää käymään.

Vierailija
31/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan piiriin uudestaan pääsyä pitää hakea, Kela lähettää sitten ajan kanssa päätöksen. Minulla taisi mennä noin kuukausi. Suomessa on aika huono työtilanne, mutta jos osaat jotakin harvinaista kieltä täydellisesti, ehkä joku asiakaspalvelu voi tarvita sellaista. Suomi on kuitenkin myös positiivinen paikka, koska täällä saa elää aika rauhassa omannäköistään elämää, siten, että se ei vaikuta mihinkään virallisiin asioihin. Jos kohdalle taas sattuu joku paheksuva yksityishenkilö, sellaisen voi vapaasti ignoorata.  Mutta riippuu omasta arvomaailmasta. Jos arvostettu työpaikka on kaikki kaikessa, silloin voi olla Suomessa vaikeaa.  

Juu, pitää laittaa hakemus Kelalle, ja päätöksen saaminen voi viipyä, mutta käytännössä se on ilmoitusasia. Kaikki Suomen kansalaiset ovat oikeutettuja Suomen sosiaaliturvaan muuttopäivästä alkaen. Esim. minä kävin kunnallisessa hammashoidossa ennen kuin olin saanut Kelan päätöstä.

Vierailija
32/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa on se vika, että haukkuvat omaa maataan ja toisia suomalaisia. Upea maa. Mutta tännehän ollaan jopa väkisin tulossa eikä haluta lähteä takaisin. Joten ei kai paskempi paikka.

Vierailija
33/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, pitää laittaa hakemus Kelalle, ja päätöksen saaminen voi viipyä, mutta käytännössä se on ilmoitusasia. Kaikki Suomen kansalaiset ovat oikeutettuja Suomen sosiaaliturvaan muuttopäivästä alkaen. Esim. minä kävin kunnallisessa hammashoidossa ennen kuin olin saanut Kelan päätöstä.

Tämä ei koske kaikkia Kelan maksamia etuuksia, esim. vanhempainrahaa.

Vierailija
34/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset jo isoja (12,14). Haluavat olla minun kanssa muutin sitten mihn tahansa, joten luulen että huoltajuus järjestyy. ap

Vierailija
35/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla tulee aika synkkä Suomikuva. Ja toisaalta monet suomalaiset hehkuttavan maan olevan niin onnellinen että.. Oletko kokenut. millaista oli muuttaa Suomeen?

Mun tuttava (mies) asuu espanjassa ja tuli käymään täällä 5v tauon jälkeen. Soitti parin päivän jälkeen vaimolleen espanjaan ja itki miten kylmiä ja ilkeitä suomalaiset ovat. Ei ole tullut sen jälkeen enää käymään.

Kulttuurishokki syntyy shokin kokevan henkilön oman pään sisällä.  Parissa päivässä ei ehdi kokea sitä, minkälaisia kaikki suomalaiset ovat, tai edes sitä, minkälainen edes yksi suomalainen on, koska ei ole vielä ehtinyt tutustua. Totta kai on voinut törmätä myös johonkin oikeasti ilkeään henkilöön, mutta mikähän on ollut syynä yleistämiselle ja henkilökohtaisesti ottamiselle?    

Vierailija
36/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset jo isoja (12,14). Haluavat olla minun kanssa muutin sitten mihn tahansa, joten luulen että huoltajuus järjestyy. ap

Siitä huolimatta huoltajuus pitää ratkaista ennen muuttoa. Muussa tapauksessa mies voi Haagin sopimuksen nojalla vaatia lasten palauttamista nykyiseen asuinmaahanne.

Haagin sopimuksen mukaan huoltajuuskiistat ratkaistaan eroa edeltäneen vakituisen asuinmaahan lakien mukaan ja riitatilanteessa lapset palautetaan sinne odottamaan oikeuden ratkaisua. Ihan sama, vaikka haluaisivat olla kanssasi.

Vierailija
37/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurishokki syntyy shokin kokevan henkilön oman pään sisällä.  Parissa päivässä ei ehdi kokea sitä, minkälaisia kaikki suomalaiset ovat, tai edes sitä, minkälainen edes yksi suomalainen on, koska ei ole vielä ehtinyt tutustua. Totta kai on voinut törmätä myös johonkin oikeasti ilkeään henkilöön, mutta mikähän on ollut syynä yleistämiselle ja henkilökohtaisesti ottamiselle?    

Kyllä suomalaiset on hemmetin ilkeitä ja kylmiä ihmisiä. Ympäri eurooppaa olen matkustellut ja ei ole vastaan tullut vielä samanlaista kansaa kuin tämä. Täällä saattaa tuntematon ihminen vastaan kävellessä tönäistä tai haistatella päin naamaa.

Vierailija
38/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä mystisistä Kelan tuista täällä puhutaan. Kahdesta lapsesta saa lapsilisää 199 €/kk ja asumistukea voi saada osan asumiskuluista. Tärkeämpää on saada sosiaaliturva eli päästä esim. terveydenhuollon piiriin.

Ainakin ennen piti tienata joku vähimmäismäärä (1 aikuinen ja 2 lasta, en muista summaa), että pääsi sosiaaliturvan piiriin.

Hankkisin työpaikan ensin ja sen jälkeen asunnon, jonka sijainnin perusteella lasten koulut, ei toisinpäin. Tunnen erään, joka teki toisinpäin ja päätti muuttaa takaisin lähtömaahan.

Vierailija
39/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä shokki? :D tämä mies on suomalainen. 100% suomalainen.

Vierailija
40/79 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on varakkuutta, vuokraa tilapäinen asunto tai mene ystävän/sukulaisen luo ja sitten hankit asunnon ja työpaikan. Muuten kannattaa Kelasta varmistaa että olet oikeutettu sosiaalitukeen.

Näin ajattelin. Tosin lasten kanssa haluaisin asettua mahd. pian pysyvästi koulujen takia. Sen verran varakkuutta on että jonkun rivitaloasunnon tai paritalon puolikkaan voisin pääkaupunkiseudulta ostaa. Itseasiassa haluaisin ostaa heti mutta pitää kai malttaa vielä. Milloin Kelan piiriin pääsee (tai joutuu)? Heti muuton jälkeen?

ap

Ei kannata laskea mitään sossutukien varaan. Aloita heti työnhaku. Työkkärin lisäksi on monia muitakin työnhakufirmoja, googlettele niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi