Mistä tämä läski oikein tulee???
Esimerkki päivän aterioistani: aamupala: 1 puristettu tuore greippi, 30 g hera 80% veteen sekoitettuna. Lounas: Salaatti (perus tomaatti, salaatti, kurkku, selleri) ja joku melko rasvaton proteiininlähde esim. kalkkunaa, raejuustoa ym. Pävivällinen: (usein en syö koko päivällistä) kasvissosekeittoa TAI salaatti. Iltapala: maitorahka+marjoja 150g.
Aktiivisuus: Kuntosalilla joka toinen päivä maksullisen nettivalmennuksen treeniohjelmalla. Joka toinen päivä aerobinen joko spinning tai kahvakuula. Joka päivä kävely töihin, kävely töissä, lenkit koiran kanssa. Askelia noin 10 000. Mittarin mukaan pelkän kävelyn kulutus noin 400 kcl.
Ja paino sen kuin nousee! Laihdutin pari vuotta sitten Nutriletilla 18 kg. Voi sitä onnistumisen tunnetta! Minulle ei ole mikään vaikeus olla syömättä, mahalaukku kutistuu hyvin nopeasti eikä nälkää enää tunne. Huolestuin kuitenkin hivenainesaannista ja siirryin vähitellen tähän normaaliruokaan. Siitä laskureiden (Fineli, Sulamo, ym.) mukaan saan 1000- 1300 kcl/vrk. Siirryttyäni normiruokaan nousee paino jatkuvasti. Nyt on tullut jo 7 kg takaisin.
Olen tästä päätellyt että päivittäinen kaloritarpeeni on 600 kcl, koska Nutrilettien ollessa pääasiallinen ravintoni, laihduin hitaasti ja pystyin pitämään saavutetun painoni.
Toivon ettei tätä postausta poisteta, koska se ei ole a) provo, vaan minun todellista elämääni. b) anorektion postaus, koska olen 170 cm pitkä ja nyt painan 77 kg. C) tämä ei yllytä ketään epäterveelliselle ruokavaliolle, koska tämä koskee vain ja ainoastaan minua. Olen kyllä tietoinen että muut laihtuvat sillä normaalilla kotiruuallakin. Mutta meitä kaikkia se ei koske.
Olen noudattanut myös VHH-ruokavaliota, ihan Atkonsonin kirjan mukaisesti jonka ostin -> paino nousi. Nyt olen aloittanut pätkäpaastoilun, 8/16 version. Ei näy eikä tunnu vielä missään. Ehkä se on niin, että Nutrilett on minulle sopiva ravinto.
Kommentit (64)
Mun paino tippui näin: täysin vegaaninen ja gluteeniton ruokavalio ilman sokeria ja useita pieniä aterioita päivän mittaan. Tässä esim. päivästäni:
aamupala: kookosmaitoon keitetty kaurapuuro + marjoja, smoothie, jossa vaikka banaania, kurkkua, avokadoa, manteleita, seesaminsiemeniä, mansikoita, soijamaitoa ja viherjauhetta.
aamupvn välipala: omena
lounas: papu-kasviskeittoa pieni annos, pala gluteenitonta leipää, pieni annos salaattia.
iltapäivän välipala: gluteenitonta hedelmäleipää + teetä
päivällinen (päivän suurin ateria): itsetehtyjä falafeleja, harissa-kastiketta, lohkoperunoita uunissa, salaattia.
iltapala: gluteenitonta leipää pari viipaletta, päällä avokadoa, tomaattia ja persiljaa, lisäksi teetä ja banaani.
Kilpirauhasta vilkastuttamaan jodi-tippoja. Joogaa puoli tuntia joka aamu, töihin pyörällä tai kävellen 3 km, tunnin jumppa 3 kertaa viikossa. Lisäksi hyötyliikuntaa, kuten puutarhanhoitoa. Käyn myös vyöhyketerapiassa, josta selkeästi on ollut paljon apua, mm. nukun paremmin (tärkeää painonhallinnassa), en tarvitse enää kilpirauhaslääkitystä, vatsa toimii hyvin, nesteet eivät kerry. Painan nyt 64 kg ja olen myös 170 cm ja ikää yli 50 v. Painoa lähtenyt rapiat 10 kg. Ja myös minä yritin aiemmin kaiken, vhh:n, kitudieetit, hullun määrän liikuntaa, tavallista kasvisruokavaliota jnejne. Nyt olen tyytyväinen. Kaupanpäälle huippuenerginen olo!
Valmentaja, jonka avulla laihdutin 10 kg neljässä kuukaudessa, neuvoi, että täytyy syödä tarpeeksi ja ei saa treenata itseään liian väsyksiin. Liian vähällä ravinnolla ja liian kovalla treenillä elimistö on jatkuvassa stressitilassa eikä "luovuta" ylimääräistä.
Mulla (Mies 35v.) onnistui painon tiputus 90kg -> 77kg kolmessa kuukaudessa siten, että lopetin kertaheitolla karkit, suklaat, sipsit, leivokset, pastan, pitsan, hampurilaiset ja oikeastaan kaikki viljatuotteet. Jokaisen päiväni aamupala oli: kananmuna (joko paistettu tai keitetty), leikkeleviipale, juustoviipale, kourallinen cashew-pähkinöitä, kivettömiä taateleita, lasillinen tuoretta itsepuristettua appelsiinimehua ja kahvikuppi. Vettä tietysti join paljon alkaen heti aamusta. Ruokailuissa pitäydyin kohtuullisissa normaaleissa lautasellisissa, ja salaattia söin reilusti. Illalla, jos teki mieli syödä jotain, niin söin vielä pähkinöitä ja taateleita. Tuona aikana tuli opittua syömään terveellisiä ruokia, jotka maistuivat hyvältä. En halunnut olla kituutuskuurilla jolla pitää sietää huonoa tai mautonta ruokaa.
Tuo ruokavalio yhdistettynä 10 000 askeleeseen reipasta kävelyä päivittäin toi noin nopeita tuloksia! Hauskaa oli ottaa sen jälkeen vaikka tuon 13kg verran painoja käsiin ja todeta, että sen verran vähemmän joutuu kantamaan mukanaan kun kiipeää mäkiä ylös tai juoksee bussipysäkille.
Vierailija kirjoitti:
Mun paino tippui näin: täysin vegaaninen ja gluteeniton ruokavalio ilman sokeria ja useita pieniä aterioita päivän mittaan. Tässä esim. päivästäni:
aamupala: kookosmaitoon keitetty kaurapuuro + marjoja, smoothie, jossa vaikka banaania, kurkkua, avokadoa, manteleita, seesaminsiemeniä, mansikoita, soijamaitoa ja viherjauhetta.
lounas: papu-kasviskeittoa pieni annos, pala gluteenitonta leipää, pieni annos salaattia.
päivällinen (päivän suurin ateria): itsetehtyjä falafeleja, harissa-kastiketta, lohkoperunoita uunissa, salaattia.
iltapala: gluteenitonta leipää pari viipaletta, päällä avokadoa, tomaattia ja persiljaa, lisäksi teetä ja banaani.
Kilpirauhasta vilkastuttamaan jodi-tippoja. Joogaa puoli tuntia joka aamu, töihin pyörällä tai kävellen 3 km, tunnin jumppa 3 kertaa viikossa. Lisäksi hyötyliikuntaa, kuten puutarhanhoitoa. Käyn myös vyöhyketerapiassa, josta selkeästi on ollut paljon apua, mm. nukun paremmin (tärkeää painonhallinnassa), en tarvitse enää kilpirauhaslääkitystä, vatsa toimii hyvin, nesteet eivät kerry. Painan nyt 64 kg ja olen myös 170 cm ja ikää yli 50 v. Painoa lähtenyt rapiat 10 kg. Ja myös minä yritin aiemmin kaiken, vhh:n, kitudieetit, hullun määrän liikuntaa, tavallista kasvisruokavaliota jnejne. Nyt olen tyytyväinen. Kaupanpäälle huippuenerginen olo!
No huhhuh mitä mättöä!!! 😂😂😂 kas kun et paina tuon enempää! Lueppa aloitukseni ja ruokavalioni siitä.
Baitövei, tilasin äsken Fitnesstukusta dieettinuudeleita, tarjouksessa alle kolmekymppiä 16 pack. 8 kcl/annos! Siihen kylkeen vähän kasviksia niin lounas alle 100 kcl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihduntasi ei taida toimia kunnolla.
Tutkimuksilla on monesti todistettu, että mitä useamman kerran laihduttaa niin sitä alhaisemmaksi perusaineenvaihdunta laskee koska se pyrkii pitämään ihmistä elossa eikä ykkösprioriteettina ole mikään laihtuminen.
Hiljattain Aila Rissanen totesi IS:ssa, että jos aikoo laihduttaa niin kannattaa laihduttaa vain kerran elämänsä aikana eikä jojoilla.
Ristus taas mikä pölvästi. Harvempi varmasti ihan suunnitelmallisesti aikoo laihduttaa useammin/jatkuvasti/koko ikänsä ja jojoilla. Siinähän se ongelma just on, kun se ylipaino ei putoa kerralla eikä varsinkaan pysy poissa. Antaisi ennemmin neuvoja siihen eikä latelisi itsestäänselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla (Mies 35v.) onnistui painon tiputus 90kg -> 77kg kolmessa kuukaudessa siten, että lopetin kertaheitolla karkit, suklaat, sipsit, leivokset, pastan, pitsan, hampurilaiset ja oikeastaan kaikki viljatuotteet. Jokaisen päiväni aamupala oli: kananmuna (joko paistettu tai keitetty), leikkeleviipale, juustoviipale, kourallinen cashew-pähkinöitä, kivettömiä taateleita, lasillinen tuoretta itsepuristettua appelsiinimehua ja kahvikuppi. Vettä tietysti join paljon alkaen heti aamusta. Ruokailuissa pitäydyin kohtuullisissa normaaleissa lautasellisissa, ja salaattia söin reilusti. Illalla, jos teki mieli syödä jotain, niin söin vielä pähkinöitä ja taateleita. Tuona aikana tuli opittua syömään terveellisiä ruokia, jotka maistuivat hyvältä. En halunnut olla kituutuskuurilla jolla pitää sietää huonoa tai mautonta ruokaa.
Tuo ruokavalio yhdistettynä 10 000 askeleeseen reipasta kävelyä päivittäin toi noin nopeita tuloksia! Hauskaa oli ottaa sen jälkeen vaikka tuon 13kg verran painoja käsiin ja todeta, että sen verran vähemmän joutuu kantamaan mukanaan kun kiipeää mäkiä ylös tai juoksee bussipysäkille.
"lopetin kertaheitolla karkit, suklaat, sipsit, leivokset, pastan, pitsan, hampurilaiset ja oikeastaan kaikki viljatuotteet. "
mistäs mä ne lopetan kun en niitä ole vuosiin enää syönyt? Lue aloitus.
siis kilpirauhasarvot viiterajojen sisällä vai sitä alhaisemmat? eikö vajista sairastavan kilppariarvot pitäisi saada reilusti alle viitteen että ne on hyvät? minä kävisin kyllä lääkärillä otattamassa labrat. vajis lisää myös muiden autoimmuunisairauksien kuten keliakia ja diabetes riskiä
Ruoka ei sovi minulle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh mitä mättöä!!! 😂😂😂 kas kun et paina tuon enempää! Lueppa aloitukseni ja ruokavalioni siitä.
Baitövei, tilasin äsken Fitnesstukusta dieettinuudeleita, tarjouksessa alle kolmekymppiä 16 pack. 8 kcl/annos! Siihen kylkeen vähän kasviksia niin lounas alle 100 kcl.
Huh, olet toivottavasti trolli tai sitten ihan vain ääliö. Ruoasta pitääkin saada energiaa. Ilman energiaa kuolet. Ei ole mitään järkeä kituuttaa alle 100 kcal lounaalla, kun voisit syödä 500kcal lounaan ja laihtua. Mutta omapa on kroppasi jota tuhoat teollisilla pussikuureilla ja dieettituotteilla. Onnea vaan matkaan.
Ota ihmeessä yhteys lääkäeihin ja tiedemiehiin. Heitä varmasti kiinnostaa ihminen, jonka kulutus päivässä on vain 600 kcal ja joka lihoo 1300 kcal:lla päivässä. Tee se nopeasti.
liian vähäiset kalorit pysyvästi saa aineenvaihdunnan kyllä pysyvästi hidastumaan mutta ei silloinkaan pitäisi rueta lihomaan vaan painon putoamisen vain kuuluisi lakata. siis jos mut laitetaan vaikka nyt 1000 kalorin dieetille niin aluksi paino putoaa nopeasti ja sitten aineenvaihdunta hidastuu en enää laihdukkaan lisää koska keho menee säästöliekille. voisi siis olla ihan hyvä nauttia vähän enemmän kaloreita päivässä.
Pidät välipäiviä ettet syö mitään, vettä vaan. Niin esiäitisikin ovat joutuneet elämään ja kehittäneet kyvyn jäädä henkiin. Kannat niiden geenejä.
Salin tilalle juoksulenkit,ei mitään löntystelyä.
En ehtinyt lukea koko ketjua, joten voi tulla toistoa, mutta kun kilpparisairaus niin hera ja rahka ja raejuusto (ja oikeastaan samalla kaikki muukin maitoperäinen) veks. Aiheuttaa tolkutonta pöhötystä ja lisäksi elimistöösi kertyvät vasta-aineet haittaavat kilpirauhasen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota ihmeessä yhteys lääkäeihin ja tiedemiehiin. Heitä varmasti kiinnostaa ihminen, jonka kulutus päivässä on vain 600 kcal ja joka lihoo 1300 kcal:lla päivässä. Tee se nopeasti.
No just puhuin dosentin kanssa ja hän selitti, miten sokeriaineenvaihdunta voi olla pielessä niin, että normaalitapauksessa ihminen saa ulos 36 yksikköä energiaa ja epänormaali saa ulos vastaavasta molekyylistä 2 yksikköä ja kuluttaa siihen vielä kuusi eli jää energiantuotannossa miinukselle. Tällöin se käyttämätön energia varastoituu jonnekin?
Palstan naisten mukaanhan miehillä läski tulee kaljasta ja makkarasta, mutta naisilla se tulee yleensä lääkkeistä, hormoneista, stressistä ja kiireestä. Sekä on miehen vika jos nainen ei laihdu koska mies anna naiselle aikaa kuntoiluun ja itsestään huolehtimiseen. Tästä on yritetty keskustella muutamissa ketjuissa, mutta ketjut poistetaan aina. On kuulemma naisvihaa jos haluaa saada naiset myöntämään, että heidän läskinsä on aivan omaa syytä.
Mulla on myös hypotyreoosi ja arvot kyllä ihan ok (tsh 1.3 ja t4 20 ollut nyt vuoden verran), mutta paino ei vaan lähde laskusuuntaan ellen syö tyyliin 500-800 kaloria päivässä, ja sitähän ei kauaa jaksa joten kokeilen nyt 5:2 dieettiä jolloin syön viitenä päivänä 1500 kcal ja kahtena 400 kcal, se näyttää nyt vähän auttavan. Paastopäivät tuntuu tekevän hyvää suolistollekin.
Ei onneksi omakohtainen, mutta äitini kokemus: hypotyreoosi voi lääkittynäkin tehdä painon pudotuksesta hemmetin vaikeaa... Hän lihoi keski-iässä 55 kiloisesta lopulta 140 kiloon, mutta kilpirauhasen vajaatoimintaa ei edes epäilty, sai vain masennukseen lääkityksen jossain vaiheessa. Elämäntilanteessa oli vaikeita juttuja kuten yhden meistä lapsista päihdeongelma ja yrityksen konkurssi, joten kai se luonnollistakin oli että ahdisti ja että lääkäri katsoi ongelmaksi nimen omaan masennuksen.
No, kun ongelmat oli henkisesti jotenkin selvitetty niin läski ei silti lähtenyt ja olo oli kauhean saamaton ja veltto. Lopulta eräs yksityislääkäri otatti verikokeet joista selvisi vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys heti päälle, ja se oli olon puolesta kuulemma kuin olisi uudestaan syntynyt. äiti uskoi, että nyt se painokin varmasti sitten lähtee. Mutta lähti "vain" 20 kg ja siitä alas päin ei ole saanut painoa pysyvästi millään. Kerran meni sairaalan painonpudotusryhmään ja siellä sai noilla VLCD-valmisteilla 26 kg vielä pois, mutta tosiaan heti kun alkoi syödä edes varsin kohtuullisesti normiruokaa, niin alkoi hitaasti lihoa. 1200 kcal on se, millä äitini pysyy tuossa 120 kilon painossa, eikä liho lisää. Melkoisen masentava tilanne.
Ja hänestä tosiaan tiedän, että ei omaa mitään herkuttelu-, juopottelu- tms huonoja elintapoja. Nykyään syö erittäin kasvispainotteisesti ja pieniä lautasellisiakin, ja silti on lihava.
pylleröinen kirjoitti:
En osaa oikein vastata, mutta joskus tuntuu että joidenkin ei vain ole helppo laihtua. Johtuuko sitten aineenvaihdunnasta vai geeneistä vai mistä? Minulla ei paino putoa millään ja tuntuu että lihon jo ruuan näkemisestä. Äitini sanoi kun olin nuori että sinulla on kroppa joka kestää salaatinlehden päivässä. Ja äitini liikkui paljon ja söi minimaalisesti eli ei käyttänyt levitteistä lähtien mitään. Silti kilot vain kertyivät vatsanseutuun vaikka muuten oli hoikahko. Jotakin on pakko olla esim. geeneissä ettei laihtuminen ole kaikille niin helppoa. Omat geenit osin Karjalasta ja kaikki sukulaiset on pieniä pyöreitä palloja eli O-kroppaisia ja kaikkia vaivaa sydän- ja verisuonitaudit ja kaikilla kertyy vatsanseutuun kaikki läski. Tuntuu että joiden keho vastaa laihdutukseen hyvin ja toisten ei sitten millään. Sitten tullaan näihin stressihormooneihin jne. Mutta jotkut lyttää kortisoliarvot jne kokonaan tai niiden vaikutuksen laihduttamiseen. Mutta on pakko olla niin että kaikki ei vain laihdu yhtä helposti kuin joku toinen vaikka tähän muuta väitettäisiinkin.
Ei niin. Kyllä sen huomaa jo lapsena perheessä, jossa on erilaisia rakententeita ja aineenvaihduntaa... sama ruoka, samat tavat, osa sisaruksista tikkuja, osa pyöreitä.
Vierailija kirjoitti:
ruoka ei sovi minulle kirjoitti:
Atkinsonin siis....
Ei mennyt vieläkään oikein :D:D:D
Älä nyt. Atkinsonin Mr. Bean -dieetti toimii varmasti
Minäkin olen vain kerran onnistunut laihduttamaan ja se oli Nutriletilla, korvasin yhden aterian päivässä sillä ja kilot alkoi tippumaan