Mikä neuvoksi jos haluaa esiintyä, mutta on ihan kauhea jännittäjä?
Paljon altistusta vaan? Ehkä jotkut lääkkeet myös?
Kommentit (7)
Harjoitus auttaa. Jos esim. soitat jotain instrumenttia, harjoittele jokunen helppo biisi niin että unissasikin osaat. Sitten vaan itse tarjoudut esiintymään pienissä tilaisuuksissa, perhejuhlissa, synttäreillä, jossain epävirallisissa kokouksissa, hautajaisissa... Yleensä esiintymistarjous ilahduttaa toisia ja yleisö on suopea vaikka jotain pikkumokaa tulisikin.
Ensimmäisillä kerroilla nimittäin mokailet, jännitys pilaa esityksen. Mutta kerta kerralta olet rauhallisempi ja varmempi.
Itseäni helpotti myös soitella tilaisuudessa taustamusiikkia niin että toiset kahvittelivat ja pulisivat rauhassa ja minä musisoin hieman taustalla. Sen jälkeen onnistui varsinainen esityskappale loistavasti, jännitys oli hävinnyt.
Ota kontakti yleisöön, hymyile ja voithan virheen tullen sanoakin että jännität hiukan ja siksi ei ihan sujuvasti mennytkään.
Minäkin olisin halunnut aikanaan vastauksen tähän kysymykseen. Osittain jätin nimittäin väitöskirjatyön kesken jo pelkän etukäteen potemani esiintymisjännityksen vuoksi. Terapiaan sinut ohjaisin, älä jätä asioita tekemättä jännityksen vuoksi, kuten minä tein.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin halunnut aikanaan vastauksen tähän kysymykseen. Osittain jätin nimittäin väitöskirjatyön kesken jo pelkän etukäteen potemani esiintymisjännityksen vuoksi. Terapiaan sinut ohjaisin, älä jätä asioita tekemättä jännityksen vuoksi, kuten minä tein.
Minä tein jännityksestä huolimatta, mokasin ja nolasin itseni kun jännitys olikin odotettua suurempi... - ap
Millaisesta esiintymisestä kyse?
Omasta kokemuksesta en voi neuvoa, koska pelkurina välttelen tuollaisia asioita. Auttaisikohan se, että käy esiintymisen ensin itsekseen läpi ja/tai ehkä pienemmän koeyleisönkin (yksikin ihminen tai hätätapauksessa vaikka lemmikki :D) edessä?
Kasvata altistusta asteittain. Jos nyt olisi soittamisesta kyse, niin ensin alat soittamaan seisoen, jos yleensä treenaat istuen. Sitten soitat peilin edessä. Ja pehmolelujen. Sitten harjoitusyleisöksi paras kaverisi, äitisi tai jokin lapsi. Ja sitten joku vieraampi ihminen tai kaksi ihmistä. Ja vähitellen kasvatat yleisöä ja siirryt aina epävirallisemmasta virallisempaan suuntaan esityksessäsi.
Opamox 15-30mg. Sen jälkeen laulat vaikka presidentille täysin itsevarmasti.