Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olette kertoneet 3,5 vuotiaalle hautajaisista?

Vierailija
27.04.2006 |

Meillä on lauantaina papan hautajaiset. Esikoinen tietää, että pappa on kuollut ja mennyt enkeliksi taivaaseen. Se on lapsesta tavallaan iloinen asia, on toki sanonut usein, että kurjaa kun pappa kuoli ja että hän haluaisi mennä papalle, mutta asia ei kuitenkaan ole ahdistanut häntä. Mitä kerron hautajaisista, ettei hän siellä sitten pelästyisi..?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valmistellut häntä mitenkään erityisesti. Ainoa oli, että siellä sitten ollaan hiljaa. Ajattelin, että hän saa kysellä sen mukaa kuin kysymyksiä herää. Toisaalta itsekin olin masentunut niistä hautajaisista, joten en jaksanut pohtia asiaa sen pidemmälle. Tyttäreni koki tilanteen kauniiksi ja oli jopa iloinen siitä tilanteesta, vaikka ymmärsikin tilanteen vakavuuden.

Vierailija
2/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

12: Miten lapsesi voi kysyä, jos herää kysymyksiä, kun kerran ainoa asia, jonka sanoit, oli että on oltava hiljaa? Minä haluan selittää etukäteen, niin että lapsella on turvallinen olo ja ettei hänen tarvitse kysellä hautaustoimituksen aikana..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutkin itkevät, ettei tytär säikähdä, että esim minua sattuu johonkin. Selitin myös että kaikilla on tummat vaatteet.

Kaikki hautajaiset on mennyt hienosti. Ekoissa tytär kyllä vähän säikähti varoituksista huolimatta itkemistäni ja tuli puhaltamaan pipiä.

Vierailija
5/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ainakin kuiskaillen kyseli, mikä tuo on ja mitä nyt tapahtuu. Hän ei siis juossut eikä hyppinyt eikä korottanut ääntään. Hän istui rauhallisesti ja kun jotain tuli eteen, hän kysäisi hyvin hiljaa. Jälkeenpäin hän vielä puhui jonkin verran siitä tilaisuudesta.

Meidän hautajaiset olivat hyvin pienet, eikä siellä ollut paljon ihmisiä. Muutenkin tilaisuus oli erittäin vapaamuotoinen, vaikka kappelissa hautaan siunaaminen tapahtuikin. Itse siunaustilaisuus olikin ainoa hetki, jolloin täytyi istua hiljaa tai puhua kuiskaillen ja se oli lyhyt tilaisuus. Koska itse olin järjestämässä hautajaisia, niin alussa jouduin itsekin kävelemään alttarin lähellä ja juttelemaan papin kanssa. Lapsi sai siinä tilanteessa olla mukana. Ei tarvinnut seurata muiden esimerkkiä, koska itse sanelimme, miten tilaisuus menee.

tv. 13

Vierailija
6/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuma pienelle.

Vierailija
7/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron yksinkertaisesti mutta kuitenkin aika tarkasti mitä hautajaisissa tapahtuu, mitä kukin tekee, miltä ihmiset näyttävät (juuri tuo tummiin pukeutuminen kun voisi säikäyttää) ja että monet ihmiset itkevät.

Selitin kukkien viemisen ja virret tms.

Myös tietenkin etukäteen sen, että arkku tosiaan lasketaan hautaan.

Ei meidänkään tyttö olisi suostunut vain seuraamaan tapahtumia, siksi kerroin etukäteen. Kyllä mielestäni lapsen on parempi kuulla etukäteen mitä tapahtuu, muuten hautajaiset varmasti hämmentävät pientä kovasti.

Ei ne lapset niin tyhmiä ole kuin useat tuntuvat uskovan...

Niin ja hienosti meni.

Vierailija
8/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juu, ap olisi myös hyvin kiinnostunut tietämään miksi on curlingvanhempi..? ;)

ap

Vierailija
9/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen elämään kuuluu kaikki tunteet (pelko, viha, pettymykset jne) ja tilanteet on käsiteltävä yksi kerrallaan. Et voi nyt etukäteen mitenkään tietää miltä lapsestasi siellä tuntuu tai miten hän käyttäytyy. Tai mitä kysymyksiä tilaisuus hänessä herättää. Tyhmää yrittää etukäteen hallita tilanne kun et itsekään tiedä miten se sitten tulee menemään.

Vierailija
10/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein saman ikäiselle pojalleni kerroimme hänen isoäitinsä, minun äitini, siunaustilaisuudesta etukäteen että isoäiti on siellä arkussa ja siellä lauletaan virsiä ja pappi puhuu ja että ihmiset jättävät arkulle kukkatervehdyksiä. Sanoimme myös, että monet varmasti itkevät kun heillä on ikävä isoäitiä.

Meidän poika on ainakin sellainen " tapaus" että hänelle kun on asioista puhunut etukäteen, että mitä tulee tapahtumaan kun mennään jonnekin paikkaan, on asiat sujuneet yleensä erittäin mutkattomasti. Esimerkkejä voisin mainita montakin! Siunaustilaisuuskin sujui pojan osalta hyvin. Istui hiljaa paikallaan koko tilaisuuden ajan.

Osanottoni pappanne poismenon johdosta.

Vierailija
11/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapselle tulee ne kaikki tunteet eteen ja tutuiksi ilmankin sitä, että hän joutuu jopa aikuiselle aika ahdistavaan tilanteeseen ja tunnelmaan ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Kyllä minä pitäisin aika vastuuttomana tuota sinun tapaasi hoitaa asia..

ap

Vierailija
12/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
13/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole lapsen ylipaapomista selittää hänelle asioita, etukäteenkin.

t.21 (-köhän se numero oli)

Vierailija
14/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis, arvokas tilaisuus.

Vierailija
15/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sitten siellä kysele tyhmiä, kuten tuttavani lapsi, hei kato tuolla on aarrearkku ja sitten höpötti puolituntia aarrearkusta. Arkku kannettiin kirkosta ulos ja vietiin sellaisilla kärryillä melko pitkän matkaa. Äiti koska me hankitaan meille tollaiset kärryt.

Vierailija
16/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hautajaiset ovat aika ahdistavia..kaikki on mustaa, kaikki itkevät, luetaan itkettäviä muistolauseita, virret on sitä tyyliä " mato matkamies maan" , maasta olet sinä tullut ja maaksi olet jälleen tuleva.. Olisi ihanaa, jos hautajaiset olisi elämää juhlistava ja iankaikkista elämää ylistävä tilaisuus. Mutta valitettavasti hautajaiset, aivan kuten muutkin kristilliset kirkonmenot, ovat aika mollivoittoiset..

Vierailija
17/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
18/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
19/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voisi olla hyvä idea ottaa lapsi mukaan vain muistotilaisuuteen ja antaa hänen olla jonkun läheisen hoitajan kanssa siunaustilaisuuden ja hautaanlaskemisen ajan. Esim. lapsi voisi olla isänsä kanssa jos kuollut pappa on sinun pappasi. Näin ainakin meidän lähipiirissä on toimittu, kun kaikki lapset ovat olleet vähän pohtivaa sorttia. Ei ole tarvinnut selitellä, että miksi enkeliä lasketaan maan sisään...

Vierailija
20/33 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme