Olisiko Mittelspitz sopiva koira meille?
Olen 30v nainen ja asun yhdessä avopuolisoni (48v) kanssa jos sillä on nyt jotain merkitystä.
Asumme kerrostalossa mutta vanhempani asuvat lähellä ja koira pääsisi joka päivä aidatulle omakotitalon pihalle juoksemaan vapaana, 1-2 kertaa päivässä. Lisäksi tietysti muut lenkit. (aamu, päivä, ilta)
Ruokaan olemme valmiit panostamaan, eli ei tarvitsisi tyytyä halpismerkkeihin vaan mahdollisesti raakaruokinta harkinnassa.
Haluaisin harrastaa koiran kanssa (koiran ehdoilla) agilitya. Toki koiran omilla ehdoilla. Minulle riittäisi ihan se, että saisin vanhempien pihassa harjoituttaa agilitya, on omatekemät esteet. Eli ei tarvitsisi olla ns. veren maku suussa kilpailua vaan ihan hauskanpitoa.
Olen kesälomalla ja minulla olisi nyt aikaa pennulle, kun lomani loppuu, miehellä alkaa vuorotteluvapaa ja silloin hänellä on aikaa pennulle.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (9)
Saatat hämmästyä siinä mielessä, ettet välttämättä saa luovutusikäistä pentua heti nyt kun sinä haluat. Ainakaan ammattimaiselta kasvattajalta pentubuumiaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisit pehmolelun...
Häh? Mikä tässä on mielestäsi väärin?
Hei,Mitteli on haukkuherkkä koira tosin jotkut eivät haku paljoakaan.En suosittele kerrostaloon,vahtii kuitenkin,onhan vahtikoiraksi kuitenkin jalostettu aikoinaan.tervesin Mittelin omistaja ja ok-talo
Osaatko treenata agilitya? Sinulla on siis aikaisempaa kokemusta lajista ja koirista ylipäätään? Koiralla pitää olla opetettuna myös tiettyjä perusvalmiuksia vaikka harrastus olisikin vain ajanvietettä.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko treenata agilitya? Sinulla on siis aikaisempaa kokemusta lajista ja koirista ylipäätään? Koiralla pitää olla opetettuna myös tiettyjä perusvalmiuksia vaikka harrastus olisikin vain ajanvietettä.
Tämä "onko kokemusta koirista" on melko huvittava vaade silloin, kun kyseessä ei ole äärimmäisen vaativa rotu. Järkevyydeltään se on samaa luokkaa, kuin kysyisit äidiksi tahtovalta "onko sinulla kokemusta lapsista". Tuo on rotuna sillä tavoin anteeksiantava, että asioita voi oppia niin, ettei luffe aiheuta järjetöntä tuhoa tai väkivaltaa.
Kuulostaa oikein hyvältä kodilta :) Mitteli, kuten muutkin pystykorvat ovat haukkuherkkiä, mutta jämptillä koulutuksella pienestä pitäen pääsee helposti. Pystykorviakin on erilaisia. Karjalankarhukoiraa tai suomenpystykorvaa en ottaisi kerrostaloon, mutta mitteli onkin enemmän seurakoira. Itse en rotua kovin hyvin tunne, mutta vaikuttavat melko terveiltäkin. Parilla tutulla on se pienempi versio, kleinspitz ja ne on oikein mukavia ja sosiaalisia haukkuja.
Mulla oli 27 neliön luhtitaloasunnossa 2 keskikokoista (rauhallinen terrierivanhus, nuori aktiivinen paimenpystykorvasekoitus) ja yksi pieni koira. Hyvin sujui. Aamuisin ennen töitä/koulua puolen tunnin lenkki ja iltapäivällä kun tulin kotiin, tunnin-parin lenkki. Ja illalla ennen nukkumaanmenoa vielä puolen tunnin lenkki. Joskus pidempi. Kotona ne vaan lojui ja seuraili mun tekemisiä ihan rauhassa. Mun koirien kanssa tämä onnistui, koska olivat niin seurallisia ja ne ei hyppineet seinille, vaikka kovilla pakkasilla/kesäkuumalla/sateessa ei lenkkeilyä tullut päivässä kun puoli tuntia yhteensä. Toiset koirat vaatii paljon enemmän ja ne on koko ajan vaatimassa actionia. Mun koirat oli aina valmiita touhuamaan, mutta osasivat ottaa rennosti.
Mitä jos ottaisit pehmolelun...