Mikseivät kotitaloudet palkkaa työttömiä?
Ajatelkaa nyt, itselle jäisi paljon enemmän vapaa-aikaa jos joku muu hoitaa esim pihatyöt, siivouksen, ruuanlaiton, ruokaostokset ja lastenhoidon. Eikö kuilostaisikin ihanalta? Sen säästyneen ajan voi sitten käyttää itsensä hemmotteluun kuten vaikka kampaamossa tai manikyyrissä käyntiin.
Kommentit (41)
Kuka niille maksaa palkan ja minun manikyyrin? Sitten käy minulle tämä järjestely.
Itse olen joskus miettinyt että jos työttömäksi jäisin, niin olisikohan yksityishenkilönä mahdollista myydä juuri tuon tapaisia yleispalveluja. Vaikka koirien hoitoa ja ulkoilutusta, apua pieniin kotitöihin tai vaikka kauppakäyntiin vanhuksille, kaikenlaista sellaista mikä ei vaadi erityisosaamista johon tarvitaan ammattilainen.
Selvää tietysti on että pimeänä ei saa myydä, enkä ole (koska onneksi en ole joutunut työttömäksi) selvittänyt mitä kaikkea tuo vaatisi, pitäisikö perustaa jonkin sortin toiminimi, miten verot, eläkemaksut tms.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalainen tienaa liian vähän.
Voivat hakea parempiin töihin joista saa parempaa palkkaa tai sitten pyytää palkankorotusta. Ei se ole sen vaikeampaa.
Palkan pitäisi olla sitten riittävä myös sille työttömälle tai lähtee perintöhopeat talosta. Kodinhoitajanhan voi nytkin palkata ihan vapaasti.
Saan asumistukea palkan päälle. Saako sillä ostaa tälläisiä palveluja jos joku kk jääkin ylimääräistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivat hakea parempiin töihin joista saa parempaa palkkaa tai sitten pyytää palkankorotusta. Ei se ole sen vaikeampaa.
Miksi ihmeessä työtön tekisi mitään hanttihommia kotitalouksille, jos kerran voisi hakea parempiin töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et sitten suoraan maksa myös meille muille kodinhoitajaa?
Eipä sen työttömän palkkaamisen jälkeen jäisi enää rahaa itsensä hemmotteluun. Mieluummin hoidan kotini itse ja sen jälkeen hemmottelen itseäni jos siltä tuntuu.
Miu mummoni oli kyökkipiikana kartanossa. Jännää jos ollaan palaamassa vanhaan yhteiskuntaan. Mitenkös huutolaiset? Mahdetaanko palata siihenkin systeemiin?
Olen palkannut työttömiä, koululaisia, opiskelijoita ja firman kautta hoitamaan monia erilaisia asioita ja palkkaisin enemmänkin, jos joku vastaisi tarpeisiini.
Ongelmia ovat olleet se, että tarve ja tekijä eivät kohtaa, tekijän "kädettömyys", tekijällä tarvitsisi pidempiä käyntejä kerralla, jotta työ olisi hänestä kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus miettinyt että jos työttömäksi jäisin, niin olisikohan yksityishenkilönä mahdollista myydä juuri tuon tapaisia yleispalveluja. Vaikka koirien hoitoa ja ulkoilutusta, apua pieniin kotitöihin tai vaikka kauppakäyntiin vanhuksille, kaikenlaista sellaista mikä ei vaadi erityisosaamista johon tarvitaan ammattilainen.
Selvää tietysti on että pimeänä ei saa myydä, enkä ole (koska onneksi en ole joutunut työttömäksi) selvittänyt mitä kaikkea tuo vaatisi, pitäisikö perustaa jonkin sortin toiminimi, miten verot, eläkemaksut tms.
Tähän on pari vaihtoehtoa. Helpointa on varmaan toimia Eezyn tai ukko.fi kaltaisten palveluiden kautta. Eli nämä laskuttaa asiakkaan ja maksaa sinulle palkan ja ohjaa sivukulut suoraan oikeisiin osoitteisiin.
Toinen vaihtoehto on palkkaus.fi, jos toimeksiantaja maksaa suoraan palkan.
Kolmas on toki oma toiminimi. Tämä vaatinee eniten paperityötä.
Ap:n ihmettely on sinänsä outoa, koska kai nyt kenelle tahansa on selvää, ettei korkean verotuksen Suomessa monella ole varaa palkata ketään - kun omalla nettopalkalla maksaa toisen bruttopalkkaa, niin kalliiksi tulee.
Toisaalta kotisiivous jne. kasvattaa koko ajan kysyntää, eli enenevissä määrin kodinhoitopalveluja ostetaan.
Meille saa tulla pesemään autoa pullakahvin palkalla. WC käynneistä veloitan silti vitosen jotta en jäisi tappiolle.
Herneaivo on taas ajatellut melkein nenäänsä pidemmälle. Ei ku ei ollutkaan.
Palkkasin juuri siivoojan eli olin yhteyttä siivousfirmaan. Ette kait te luule, että kukaan alkaa jotain työtöntä kotoaan hakea töihin. Kannattaa kysellä niistä siivousfirmoista töitä tai perustaa se firma itse ja markkinoida sitä.
Vierailija kirjoitti:
Miu mummoni oli kyökkipiikana kartanossa. Jännää jos ollaan palaamassa vanhaan yhteiskuntaan. Mitenkös huutolaiset? Mahdetaanko palata siihenkin systeemiin?
Pakkohan niiden on lapset eteenpäin pistää joilla ei ole niitä varaa pitää? Esim nämä jotka tekee muille kodinhoitohommia.
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin juuri siivoojan eli olin yhteyttä siivousfirmaan. Ette kait te luule, että kukaan alkaa jotain työtöntä kotoaan hakea töihin. Kannattaa kysellä niistä siivousfirmoista töitä tai perustaa se firma itse ja markkinoida sitä.
Älä ny, minä itse passitin juuri naapurin työttömän käymään puolestani kaupassa jotta voin tulla kirjottelemaan tänne. Palkaksi aijon tarjota lasin vettä ja Muumitikkarin. Työ on tässä tärkeintä, ei se palkka.
Normisuomalaisella ei ole varaa palkata normisuomalaista. Ainakaan jos lakien ja pykälien mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Normisuomalaisella ei ole varaa palkata normisuomalaista. Ainakaan jos lakien ja pykälien mukaan mennään.
Suomen laissa ei ole määritetty minimi palkkaa, ja tarjotusta työpaikasta kieltäytyminen veisi työttömältä tuet, joten miksi tätä tilannetta ei saisi käyttää itsekkäästi hyväksi?