Inhottava työkaveri joka luulee olevansa pomo. Ideoita miten palauttaa maanpinnalle.
Olen suht uusi työpaikassa ja heti ekasta päivästä meni hermo tähän työkaveriin.
Päsmäröi ja on ylimielinen. Päsmäröi muita kuin olisi pomo. Käytöstavat törkeitä. Se on pomon lempityöntekijä ja häntä ylistetään. Nostaa myös itsensä muiden yläpuolelle.
Tiuskien neuvoo ns ’vasemmalla kädellä’ ja auta armias jos teet virheen....
Miten osata olla tuon kanssa? Pomo ei tee asialle mitään. Kertaalleen olen jo puhunut siitä. Kuutataan ’se vaan on sen tyyli’ ja ’sillä on varmaan kiire’. Ai jaa-ha...sekö oikeuttaa huonoon käytökseen?!
Kommentit (29)
Se "pomottelija" voi olla hyvin kokenut ja pomon oikea käsi, käytännössä tiiminvetäjän ja luottomiehen asemassa. Olisiko mahdollista että sinä keltanokkana et osaa vielä kaikkea, ja hän opastaa sinua.
Uudessa työpaikassa pieni nöyryys alussa omien taitojen suhteen ei olisi pahitteeksi.
Uskokaa tai älkää, mutta ystävällisyydellä pääsee pitkälle. Vaikka miten v*tuttaisi ja tekisi mieli laittaa "kuriin" ja päästä sanomaan viimeinen sana, niin ihan tällä vuosikymmenten kokemuksella voin sanoa, että käänteinen toimii paremmin. Hymyile ystävällisesti, kiitä neuvoista ja jatka töitäsi omalla tavallasi. Ole olemukseltasi sellainen, että et alistu pompotteluun. Jos tilanne jatkuu päivästä toiseen, voit sanoa ystävällisesti, että kiitos, olet jo ohjeistanut minua ja arvostan neuvojasi, mutta teen omalla tavallani, pääasiahan on että työt tulee tehtyä, ei se, etä ne tulee tehtyä vain yhdellä ja tietyllä tavalla. Ja edelleen, kiitos, jos toimintatavassani on jotain korjattavaa, esimiehemme varmasti on henkilö joka ottaa kantaa asiaan.
Meillä on myös tuollainen päsmäröijä. Pari kertaa olen ottanut yhteen, joten minua ei enää komentele.
Kaksi osastoa yhdistettiin, joten hänellä ei ollut mitään syytä pomotella ketään vaan piti löytää uudet yhteiset työtavat.
Onko sinulla selkeä työnkuva? Onko sinulle ole määrätty tiettyä ohjaajaa?
Meillä on aina uudelle työntekijälle ohjaaja, joka selittää työt ja talon tavat. Siihen ei kukaan muu tule väliin pomottamaan.
Ignoraisin ja hymyilisin. Jos jatkuu niin kysyt että oletko missannut memon misä hänet nimitettiin johtoon.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, mutta ystävällisyydellä pääsee pitkälle. Vaikka miten v*tuttaisi ja tekisi mieli laittaa "kuriin" ja päästä sanomaan viimeinen sana, niin ihan tällä vuosikymmenten kokemuksella voin sanoa, että käänteinen toimii paremmin. Hymyile ystävällisesti, kiitä neuvoista ja jatka töitäsi omalla tavallasi. Ole olemukseltasi sellainen, että et alistu pompotteluun. Jos tilanne jatkuu päivästä toiseen, voit sanoa ystävällisesti, että kiitos, olet jo ohjeistanut minua ja arvostan neuvojasi, mutta teen omalla tavallani, pääasiahan on että työt tulee tehtyä, ei se, etä ne tulee tehtyä vain yhdellä ja tietyllä tavalla. Ja edelleen, kiitos, jos toimintatavassani on jotain korjattavaa, esimiehemme varmasti on henkilö joka ottaa kantaa asiaan.
Juu ensin on hyvä aloittaa ystävällisyydellä, mutta valitettavasti tämä ei aina kaikkiin tehoa. Olen hyvin kärsivällinen, mutta tietyssä pisteessä on otettava kovemmat otteet käyttöön. Silloin viimeistään tehoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ensin on hyvä aloittaa ystävällisyydellä, mutta valitettavasti tämä ei aina kaikkiin tehoa. Olen hyvin kärsivällinen, mutta tietyssä pisteessä on otettava kovemmat otteet käyttöön. Silloin viimeistään tehoaa.
Joo olen samaa mieltä, ystävällisyydellä pärjää useimpien kanssa, mutta ei kaikkien kanssa, jotkut tarvitsee kolautuksen. Nimim. 2 v yrittänyt.
t. nro 22
Vierailija kirjoitti:
Se "pomottelija" voi olla hyvin kokenut ja pomon oikea käsi, käytännössä tiiminvetäjän ja luottomiehen asemassa. Olisiko mahdollista että sinä keltanokkana et osaa vielä kaikkea, ja hän opastaa sinua.
Uudessa työpaikassa pieni nöyryys alussa omien taitojen suhteen ei olisi pahitteeksi.
Olen samaa mieltä tästä, että tuo pomottelija todennäköisesti kyllä tietää, mitä on neuvomassa, kokee mahdollisesti stressiä siitä, että asiat hoituu. Mutta samaan aikaan hän ilmeisesti ei osaa neuvoa hyvin (kuten ap esitti "vasemmalla kädellä") ja vanhakantaiseen tyyliin ap:lle tulee palautetta asioista, joita ei ole tehty kunnolla kun ei ole alun perinkään neuvottu hyvin. Minusta ei kannattaisi lähteä siitä, että ap voisi tehdä työt yksin ilman näitä neuvoja, koska selvästi ap ei tiedä kaikkea, mutta yrittää pureutua siihen, että ymmärtää tämän henkilön antamat neuvot ja ohjeet asioista. Skismaa tulee ilmeisesti parista asiasta: toisaalta siitä, että ap ei ole halukas kuuntelemaan neuvoja, toisaalta siitä, että ko. henkilö ei osaa kuitenkaan neuvoa kunnolla.
Nostat käden sen naamalle ja sanot "voit puhua mun kädelle, mua ei kiinnosta" jos jatkaa, ni vaihdat käden keskisormeen.
Katsele hänen käytöstään muutama viikko. Ole hänelle ns normaalin ystävällinen. Jos käytös on edelleen törkeää, niin kerro se hänelle. Sano, että onko teidän välillä jokin ongelma, että olet ollut aistivinasi että jotain ärsytystä hänen puoleltaan on. Kerrot hänelle, että tästä lähtien olette kavereita tai sitten V***u ette todellakaan ole.
Mä tein näin erään työkamuni suhteen, joka piilovithuili mulle parin v ajan. Ei lähtenyt lounaalle, ei vastannut moikkaukseeni, ei kääntynyt jos hänelle puhuin, jos pyysin neuvoa kysyi kovaan ääneen enkö ole lukenut sitä ja sitä ohjetta siellähän ne neuvot on jne jne jne. Istuttiin ihan vierekkäin. Lopulta katkesi kamelkin selkä. Sanoin hänelle raikkaasti yllä neuvomani asiat. Lisäksi vaadin hänet kahdenkeskiseen neuvotteluun neukkariin. Siellä ystävällisesti kerroin hänelle, etten voi mitään sille, jos häntä harmittaa kaikki elämäni kahdehdittavat puolet (joita en tässä kehtaa luetella).
SE AUTTOI. Käytännössä hieman uhkasin häntä. Ilmeisesti hän oli yllättäynyt siitä, kuinka ilmeisen oikeaan osuin neukkaripuheissani. Loppui se hittuilu. Ensi alkuun hän oli teennäisen ystävällinen, mutta näin parin vuoden jälkeen sanoisin, että ystävällisyys on ollut nyt tasaista. Ja minä olen hänelle toki ystävällinen. Opetus oli, että joskus ihmistä pitää vähän kolauttaa, ennen kuin lopettaa typerän käytöksensä.
Piilohittuilu on kaikkein ilkeintä kiusaamista: siinä kiusaaja voi aina sanoa, etteihän hän ole tarkoittanut eikä tuollaisia sanonut; nyt kiusattu on ymmärtänyt aivan väärin. Vaikka joka kerta on tarkoitusperät kyllä olleet varsin selvät.