Millainen työtodistus kannattaa pyytää jos ei selviytynyt työstä kiitettävästi?
Jep, yritin kyllä parhaani viimeisessä työssäni, mutta uskon ettei minun kannata pyytää kuitenkaan ns. arvolauselmaa (työtaidot ja käytös) työtodistukseeni.
Luin työsuojelu.fi-sivuilta tällaiset ohjeet:
"Työntekijä voi pyytää työtodistuksen suppeana tai laajana.
Suppean työtodistuksen sisältö:
työsuhteen kokonaiskesto
työtehtävät.
Laajan työtodistuksen sisältö:
työsuhteen kokonaiskesto
työtehtävät
työsuhteen päätymisen syy
arvolauselma (arvio työntekijän työtaidosta ja käytöksestä).
Työntekijä voi valita, haluaako laajaan työtodistukseen sekä työsuhteen päättymisen syyn että arvolauselman vaiko vain toisen näistä."
Kyse on vuokrafirmasta, ajattelin jos tilaisin laajan todistuksen, jossa on työsuhteen päättymisen syy, mutta ei arvolauselmaa. Potkuja en saanut kuitenkaan! Eikös tää oo ihan hyvä vaihtoehto, vai onko jollain kokemusta onko tässä joku porsaanreikä...
Kommentit (7)
...miksei laajaa josta puuttuu pelkkä arvolauselma? Onkse pahempi vaihtoehto kuin suppea työtodistus?
Sellainen, jossa ei ole arviota. Itse asiassa sellainen kai täytyykin antaa, jos työsuoritus ei ole ollut kovin hyvä.
Itse olen aina pyytänyt ilman arviota, silti vaikka olisin varma että arvio olisi hyvä. CV:ni puhuu puolestaan, en kaipaa mitään yksittäisten ihmisten arviointeja.
Periaatteessa työtodistukseen laitetaan arviointi vain, jos sitä pyydetään! Muussa tapauksessa vain työsuhteen kesto ja mahdollisesti työtehtävät.
Jos haluaisi mainita jonkun suosittelijana, kannattaa kysyä, että millaisen suosituksen antaisi.
Ok, mut onks kannattavaa pyytää kaikki muut laajan todistuksen tiedot? Eli työtehtävät ja kesto ja päättymisen syy. Jos ei oo saanu potkuja.
Ihan normaalia ettei työtodistukseen runoilla. On vain työnimike, aika ja päättyi työntekijän omasta toivomuksesta. Mikä työtehtävä? Miten niin et selvinnyt kunnialla, tuskin ne muutkaan sen kummempia on olleet
Suppea työtodistus.