Kokemuksia kuparikierukasta?
Olen 19v ja synnyttämätön, parisuhteessa. Kondomit hankaavat, miehelle ei löydy sopivaa kokoa tai mallia, ne ovat kalliita ja ne tuottavat sähellystä. Hormonaalista ehkäisyä en halua, mm. siksi, että käytän mielialalääkitystä enkä tiedä miten reagoivat niiden kanssa. Muutenkin en vain halua?
Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (35)
Toinen kuparinen putkeen käytössä.
En ole huomannut mitään haittoja.
Mulla on nyt toinen Nova T, juuri eilen vaihdettiin. Sopinut itelle kun nyrkki silmään. Ekat pari vuotta oli vähän pidemmät ja runsaammat menkat, mutta sitten ne palautui normaaliksi. Huoletonta menoa seuraavat 5v. Laittaminen ja vaihtaminenkin oli helppoa ja kivutonta. Tosin mulla on takana kaks raskautta ja yksi alatiesynnytys, joten laittaminen voi olla erilaista synnyttämättömälle. Mutta itselleni tämä vaihtoehto on sopivin, kun hormonit ei käy ja steriä en vielä saa😂
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukka on parhautta! Sopinut mulle erittäin hyvin. Miten sen nyt ilmaisisi. Ei kerta kaikkiaan mitään haittavaikutuksia, ei mitään muistettavaa, ei mitään hormoneja. Täydellinen ehkäisy.
Hienoa!!! Kiva kuulla hyviäkin kokemuksia.
Kävin nyt gynekologilla ja esitteli kyllä kaikki ehkäisymenetelmät, mutta olen edelleen kuparikierukan kannalla. Toki e-pillerit saattaisivat auttaa akneen taipuvaan ihoani, mutta mieluummin hoitaisin sen luonnollisesti.
Ap
Eka kuparikierukka (5 vuoden) laitettiin esikoisen syntymän jälkeen. Oli ihan ok, ei häiritsevää vuotoa tms. Kävin poistattamassa parin vuoden päästä kun päätettiin seuraavaa yrittää. Toisen lapsen syntymän jälkeen laitettiin uusi kuparikierukka (3 vuoden), joka tuli itsekseen ulos parissa viikossa. Soitin neuvolaan missä laitettu ja laittoivat "takuutyönä" uuden (nyt sen saman 5 vuoden mikä oli ollut ensimmäisellä kerralla). Se pysyi sisällä puolitoista kuukautta ennen kuin tuli ulos. No, viimeisenä laitettiin hormonikierukka (5 vuoden) ja siitä jopa langat katkesivat muiden hoitojen yhteydessä (lääkäri silloin varoitti että joudun tulemaan erikoissairaanhoidon puolelle sitä poistattamaan kun terkkarissa eivät enää saa pois). Ei tarvinnu, vajaa kaksi vuotta laitosta tuli jälleen pihalle. Tuon jälkeen luovutin ja vaihdoin toiseen ehkäisymuotoon.
Olen synnyttämätön 37-vuotias ja minulla on ollut kuparikierukka nyt 7 kuukautta. Laitto ei sattunut yhtään eikä kierukasta ole ollut juuri mitään haittavaikutuksia. Ainoa ero entiseen on, että kuukautiset kestävät nyt 8-10 päivää vrt. aiemmin 4-5 pv. Kipuja ei ole koskaan ollut. Ekat 5 päivää kuukautisista ovat niukkaa vuotoa ja viimeiset 2-3 päivää melko runsasta, sitten vuoto loppuu yhtäkkiä kuin seinään.
En ole vakituisessa suhteessa, joten käytän seksikumppaneiden kanssa kondomia ja kierukka on minulla ns. tuplaehkäisynä varmuuden vuoksi siltä varalta, että kondomi hajoaa.
Mulla tuli jäätävä anemia, lisääbntyneen vuodon seurauksena. Jouduin poistamaan sen.
Ekan lapsen jälkeen kokeilin kuparikierukkaa, en voi omien kokemusten perusteella suositella.
Mulla oli kuparikierukka joitain kuukausia.
Menkat runsastuivat niin että alkoi jo pyörryttää menkkojen lopuksi.
Langat olivat niin pitkät ja kovat että käytännössä pistivät miestä penikseen seksin aikana, toimi ehkäisynä koska mies ei ollut sellaisesta seksistä kiinnostunut
Menin sitten lyhennyttämään lankoja jolloin huomattiin että ei ollut ihan kohdallaan, asennettiin uusiksi, ei mennyt kohdalleen, sain ajan varsinaiselle gynelle joka asensi vielä kerran uusiksi.
Gynen asentama kierukka tuli ulos seuraavien menkkojen mukana jolloin annoin periksi koko homman kanssa.
Mainitsinko jo että se kierukan paikalleen asentaminen tuntuu varsin ikävältä?
Vierailija kirjoitti:
Ekan lapsen jälkeen kokeilin kuparikierukkaa, en voi omien kokemusten perusteella suositella.
Mulla oli kuparikierukka joitain kuukausia.
Menkat runsastuivat niin että alkoi jo pyörryttää menkkojen lopuksi.
Langat olivat niin pitkät ja kovat että käytännössä pistivät miestä penikseen seksin aikana, toimi ehkäisynä koska mies ei ollut sellaisesta seksistä kiinnostunut
Menin sitten lyhennyttämään lankoja jolloin huomattiin että ei ollut ihan kohdallaan, asennettiin uusiksi, ei mennyt kohdalleen, sain ajan varsinaiselle gynelle joka asensi vielä kerran uusiksi.
Gynen asentama kierukka tuli ulos seuraavien menkkojen mukana jolloin annoin periksi koko homman kanssa.
Mainitsinko jo että se kierukan paikalleen asentaminen tuntuu varsin ikävältä?
Kuulostaa ikävältä. :| Joo, asentamisesta löytyy vaikka mitä kokemuksia. Itse aion ottaa 2-3 särkylääkettä, vaikka ei siltikään varmasti ole kiva kokemus.
Ap
Tykkäsin muuten ihan hurjasti, mutta tänään kävin poistattamassa 8kk jatkuneen hiivan vuoksi. On kokeiltu antibiootit, maitohappobakteerit, itsehoitovalmisteet, ruokavalion muutos jne mutta päädyin lopulta poistamaan kierukan ettei tilanne menisi pahemmaksi. Nyt mennään kondomilla ainakin ensi vuoden puolelle että alapää saa rauhoittua (jos se hiiva vihdoin loppuisi?!) ja katsellaan sitten uudelleen.
Hormoneita en enää ota, kumi on vähän tylsä. Olen miettinyt myös gynefixiä. Itsellä oli siis flexi-t ja olen synnyttämätön 24v. 3 vuotta ehti olla :( menkat muuttuivat 5 päivän vuodosta 7 päivän tiputteluun joista kahtena päivänä verta tuli hurjasti. Kivut muuttuivat särystä vihlovaksi pistelyksi. Pyörryin asennuksessa, sattui niin kovaa :D poisto taas oli pelkkä pieni nipistys!
MUISTA ALOITTAJA. Kierukka on kaikille yksilöllinen, et voi tietää miten oma kroppasi siihen reagoi muuta kuin kokeilemalla :) suosittelen silti rohkeasti kokeilemaan, jos se tulee ulos niin se tulee tai jos se ei toimi, sen saa pois. Olisinpa itsekin 19-vuotiaana mennyt suoraan kierukkaan enkä sotkenut hormonitoimintaani pillereillä... ennen niitä oli säännölliset menkat, pillereiden jälkeen ei ole vieläkään palautunut :/
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin muuten ihan hurjasti, mutta tänään kävin poistattamassa 8kk jatkuneen hiivan vuoksi. On kokeiltu antibiootit, maitohappobakteerit, itsehoitovalmisteet, ruokavalion muutos jne mutta päädyin lopulta poistamaan kierukan ettei tilanne menisi pahemmaksi. Nyt mennään kondomilla ainakin ensi vuoden puolelle että alapää saa rauhoittua (jos se hiiva vihdoin loppuisi?!) ja katsellaan sitten uudelleen.
Hormoneita en enää ota, kumi on vähän tylsä. Olen miettinyt myös gynefixiä. Itsellä oli siis flexi-t ja olen synnyttämätön 24v. 3 vuotta ehti olla :( menkat muuttuivat 5 päivän vuodosta 7 päivän tiputteluun joista kahtena päivänä verta tuli hurjasti. Kivut muuttuivat särystä vihlovaksi pistelyksi. Pyörryin asennuksessa, sattui niin kovaa :D poisto taas oli pelkkä pieni nipistys!
MUISTA ALOITTAJA. Kierukka on kaikille yksilöllinen, et voi tietää miten oma kroppasi siihen reagoi muuta kuin kokeilemalla :) suosittelen silti rohkeasti kokeilemaan, jos se tulee ulos niin se tulee tai jos se ei toimi, sen saa pois. Olisinpa itsekin 19-vuotiaana mennyt suoraan kierukkaan enkä sotkenut hormonitoimintaani pillereillä... ennen niitä oli säännölliset menkat, pillereiden jälkeen ei ole vieläkään palautunut :/
Noin minäkin ajattelen!
Ap
Tulehduskierre, anemia, alavatsakivut. Tosi tehokas ehkäisy, kun oli koko ajan kipeä. Eipä tullut ekaksi seksi mieleen.
Poistatin. Jälkeenpäin mietin myös sitä, että kuparikierukka estää alkion kiinnittymisen eikä suinkaan hedelmöitystä, eli kuinkakohan monta "pikku-aborttia" teinkään? En ole uskovainen tms. mutta mieluiten ehkäisy, joka toimii muulla tavalla.
kuparikierukka on paras pontikan tislauksen lauhduttimeksi.....toimii parhaiten verrattuna muista matskuista tehtyihin....
Kuparikierukka on parhautta! Sopinut mulle erittäin hyvin. Miten sen nyt ilmaisisi. Ei kerta kaikkiaan mitään haittavaikutuksia, ei mitään muistettavaa, ei mitään hormoneja. Täydellinen ehkäisy.