Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pahoinpitelyä ottaa 13-vuotiaalta älypuhelin loppu lomaksi pois? Nyt kiehuu niin paljon, käytti sitä kiusaamiseen

Vierailija
13.06.2018 |

Tyttö oli kuvannut luokka"kaveriaan" eli sitä luokan kiusattua lihavaa tyttöä alhaalta päin niin että kuvakulma muodosti kaksoisleuan. Tätä kuvaa oli jaettu ja photosopattu ja jaettu edelleen. Kun kuulin tapahtuneesta niin otin puhelimen samantien pois. Nyt mankuu ja marisee että on pahoinpitelyä ja mitä jos joutuu vaaratilanteeseen eikä voi soittaa apua.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On henkistä pahoinpitelyä ja teistä voidaan tehdä lasu-ilmoitus.

Jos vanhempi ei tuota enempää kykene itsehillintään vaan aloittaa pahoinpitelyn, niin miten hän voi kuvitella, että hänen lapsensa koskaan oppisi itsehillintää?

Ei ole pahoinpitelyä. Lasun voi toki tehdä, mutta ei se johda mihinkään. Älypuhelin ei ole mikään lapsen perusoikeus eikä sen poisottaminen ole pahoinpitelyä. Itseasiassa ainakin itse kannustaisin vanhempia tekemään juuri noin somekiusauksen kohdalla, jotta lapsi oppii säännöt. Jos puhelimella kiusataan niin silloin sitä ei käytetä.

t: sossutäti

Kehotat siis lasten vanhempia pelolla kasvattamiseen.

Millä ihmeen pelolla? Kasvatan lasta tajuamaaan teoillaan olevan seurauksia. Jos ei osaa käyttää älypuhelinta sovitusti niin silloin sitä ei käytetä. Tauolla voi miettiä miten sitä puhelinta oikein käytetään. Näin opettaa ihan valtiokin. Rattijuopolta lähtee ajokortti kuivumaan jos ajelee kännissä. Siinä voi sitten kävellessään miettiä, että kannattiko.

Pelolla kasvattaminen on sitä, että lapsessa pyritään herättämään pelkoa sen sijaan, että lasta kasvatettaisiin. Laiska ja osaamaton vanhempi pyrkii pitämään lapsensa pelossa sen sijaan, että opettaisi ja kasvattaisi lasta.

Kännynkän poisottaminen viikoksi tai pariksi ei millään tavalla estä keskustelua ja kasvattamista. Se vaan toivottavasti pysähdyttää lapsen ajattelemaan tekemisiään ja varsinkin pysäyttää sen kiusaamisen. Lapsenkin on hyvä tajuta että teoilla on seurauksia. Kuten jo sanoin, ei aikuinenkaan voi tehdä mitä vaan. Valtiokin rankaisee vääristä teoista. Tämä on hyvä oppia. Se on aika karua jos tämä menee jakeluun vasta aikuisena. Pahimmillaan se johtaa vankilatuomioon. Kun vasta oikeus on se eka paikka joka osoittaa lapselle että ihan kaikkea ei saa tehdä ja kaikesta ei pääse puhumalla luikertelemaan pois.

Vierailija
42/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen takavarikointi ei ole todellakaan pahoinpitely. Muttajos tarkoitat että se on poissa koko kesän tuon takia niin mielestäni et toimi kovin hyvin. Tärkeämpää olisi käsitellä asia riittävän hyvin tytön kanssa.

- millaiseksi kokee tämän kiusatun luokkakaverinsa?

- miksi kiusaa tätä, hakeeko huomiota ja hyväksyntää muilta tempullaan vai?

- mitrn lapsi hoitaa asian kiusatun suuntaan, kävisittekö yhdessä pyytämässä anteeksi ?
- voisiko lapsesi tutustua tähän kiusattuun tyttöön ja tehdä joskus jotain kivaa hänen kanssaan?

- voit kysyä myös lapseltasi mikä hänestä olisi sopiva rangaistus. Tietenkin sinä päätät rangasituksen mutta lapsesi joutuisi miettimään asiaa myös rangaistuksen kannalta.

- sinun tulisi jutella lapsesi kanssa riittävän tarkasti asiasta ja saada lapsi ymmärtämään miksi teko on niin paha.

- itse voisin ottaa lapselta puhelimen pois osana rangaistusta mutta enintään viikoksi tai kahdeksi ja lisäksi tulisi muita asioita esim anteeksipyyntöä jne

Ei kannata aliarvoida kiusattua. Miksi hän haluaisi viettää kesänsä kiusaajan kanssa tai koittaa väkisin tutustua tähän?

Olen tuo jota lainasit

1. Jos lapset tekisivät kerran jotain kivaa yhdessä esim kävisivät keilaamassa niin se tuskin vie koko kesää....ja aina voi ehdottaa jotain kivaa ja kiusattu saa sitten itse päättää haluaako osallistua

2. Oma poikani valitti eskarissa pojasta x joka kiusasi häntä päivittäin. Viikon valituksen jälkeen otin yhteyttä opettajaan ja pyysin että laittaisi pojat tekemään valvotusti jotain yhdessä. Seuraavana päivänä oma poikani tuli eskarista ja valituksen sijaan kertoi kuinka kivaa heillä oli xn kanssa kun tekivät yhdessä jonkun ryhmätyön. Ja tulivat hyvin toimeen koko alakouluajan luokkakavereina ja halusivat yläkouluunkin samalle luokalle. Eli joskus se että tutustutaan toisiinsa auttaa tosi paljon enemmän mitä pelkkä rankaiseminen ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä tässä on pahoinpitelyä. Älypuhelimen omistaminen ei ole perusoikeus...

Vierailija
44/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun puutut siihen, että oma lapsi kiusaa. Esimerkillistä vanhemmutta! Toimisivapa kaikki muutkin.

Käy keskustelu siitä, että kun kerran haluat tulla kohdlluksi aikuisena, niin nyt kannetaan aikuista vastuuta. Kiusaaminen on väärin, sen on loputtava ja anteeksi on pyydettävä. Hänen on myös luvattava, ettei se toistu ja ymmärrettävä, että jos toistuu, toistuu myös puhelimettomuus. Sinä olet todennäköisesti puhelimen kustantanut, etkä tehnyt sitä invesointia mahdollistaaksesi noloa kiusaamista.

Anna myös tieto siitä, että kun hän ymmärtää asian ja on hyvittänyt sen esim pyytämällä anteeksi, käynyt siis asian sekä sinun että kiusatun kanssa läpi, hän saa jonkun ajan kuluttua luurin takaisin. Jos ei tee tätä tiettyyn määräaikaan mennessä, hankkiudut eroon koko luurista. Anna hänelle siis selkeä mahdollisuus parantaa tilannettaan ja neuvot siihen. Kuuntele, jos hän yrittää sovintoa, arvosta sitä ja pidä kiinni siitä, mitä vaadit.

Tsemppiä!!

Vierailija
45/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummopuhelin kaupasta.

Älyluuri takaisin aikaisintaan jouluna

Vierailija
46/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen takavarikointi ei ole todellakaan pahoinpitely. Muttajos tarkoitat että se on poissa koko kesän tuon takia niin mielestäni et toimi kovin hyvin. Tärkeämpää olisi käsitellä asia riittävän hyvin tytön kanssa.

- mitrn lapsi hoitaa asian kiusatun suuntaan, kävisittekö yhdessä pyytämässä anteeksi ?
- voisiko lapsesi tutustua tähän kiusattuun tyttöön ja tehdä joskus jotain kivaa hänen kanssaan?

- voit kysyä myös lapseltasi mikä hänestä olisi sopiva rangaistus. Tietenkin sinä päätät rangasituksen mutta lapsesi joutuisi miettimään asiaa myös rangaistuksen kannalta.

- sinun tulisi jutella lapsesi kanssa riittävän tarkasti asiasta ja saada lapsi ymmärtämään miksi teko on niin paha.

- itse voisin ottaa lapselta puhelimen pois osana rangaistusta mutta enintään viikoksi tai kahdeksi ja lisäksi tulisi muita asioita esim anteeksipyyntöä jne

Ei kannata aliarvoida kiusattua. Miksi hän haluaisi viettää kesänsä kiusaajan kanssa tai koittaa väkisin tutustua tähän?

Olen tuo jota lainasit

1. Jos lapset tekisivät kerran jotain kivaa yhdessä esim kävisivät keilaamassa niin se tuskin vie koko kesää....ja aina voi ehdottaa jotain kivaa ja kiusattu saa sitten itse päättää haluaako osallistua

2. Oma poikani valitti eskarissa pojasta x joka kiusasi häntä päivittäin. Viikon valituksen jälkeen otin yhteyttä opettajaan ja pyysin että laittaisi pojat tekemään valvotusti jotain yhdessä. Seuraavana päivänä oma poikani tuli eskarista ja valituksen sijaan kertoi kuinka kivaa heillä oli xn kanssa kun tekivät yhdessä jonkun ryhmätyön. Ja tulivat hyvin toimeen koko alakouluajan luokkakavereina ja halusivat yläkouluunkin samalle luokalle. Eli joskus se että tutustutaan toisiinsa auttaa tosi paljon enemmän mitä pelkkä rankaiseminen ym.

6v ja 13v on hienoinen ero. Väitän, että tuo kiusaamistapakin on tässä ap:n tapauksessa rutkasti julmempi.

Vierailija
47/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se, että otat omalta lapseltasi puhelimen vähäksi aikaa pois, ei auta mitään tilanteessa jossa joku luokan tyttö on KOKO LUOKASSA syrjitty/kiusattu. Ensinnäkin, tietääkö muiden kiusaajien vanhemmat? Ja tietääkö tämä kiusattu edes, että hänestä tällainen kuva leviää? Jos ei, ei missään tapauksessa sitä hänelle enää kerrota, sehän vain pahentaisi asiaa jos joku tulisi pyytämään anteeksi ja kertoisi ottaneensa kaksoisleukakuvan hänestä.

Yritän siis sanoa että se, että viet lapsesi älypuhelimen hetkeksi pois ei ole mikään ratkaisu, muutakin sun pitäisi tehdä jos tiedät tyttöä kiusattavan. ihan hyvä rankaisu varmaan tyttärellesi mutta ei poista itse ongelmaa.

Vierailija
48/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo jota lainasit

jep, tämä auttaa kyllä kun lapset ovat juuri eskarilaisia. Mutta oikeasti, se ei AUTA kun ollaan jo ylä-asteella. Se on väkinäistä ja pakottamista, ja kun itse olin kiusattu, niin tiedän kuinka väkinäistä tuommoinen on. Silloin kuin minua kiusattiin, niin en halunut lopuksi ollan kyseisten ihmisten kanssa. Erakoiduin, minua pelasti vanhemmat joka keksivät minulle harrastuksen jonka kautta sain ystäviä. Minulle se oli jalkapallo. Pakottamalla ei saada hyvää aikaan, kiusaamista tulee estää, mutta se toivo, että heistä tulisi kavereita on olematon. Miksi haluaisin olla sen ihmisen kanssa joka on tehnnyt minulle pahaa. Kuvan lähettäminen nettiin ja photoshoppaus on todella törkeä.

Vierailija
49/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se, että otat omalta lapseltasi puhelimen vähäksi aikaa pois, ei auta mitään tilanteessa jossa joku luokan tyttö on KOKO LUOKASSA syrjitty/kiusattu.

Se auttaa sen verran, että ehkä ainakin ap:n tyttö oppii olemaan kiusaamatta. Parempi sekin kuin olla asenteella "hälläväliä, kun ne muutkin kiusaa".

Vierailija
50/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhelimen ottaminen pois auta perimmäiseen ongelmaan eli että lapsesi on ilkeä ja epäempaattinen. 

Kokee epäoikeudenmukaisuutta vain mielessään, tulee kaunaiseksi ja vielä todennäköisemmin purkaa pahaa oloaan muihin. 

Ei luonneviasta voi varsinaisesti rangaista tai ainakaan se ei tuota mitään muutosta parempaan. 

Keskustelua ihan tyyliin: miltä tuntuisi, jos sinulle tehtäisiin noin. Vaikutat itse hieman tunnevammaiselta, jos ensimmäinen ajatus on noinkin kova toimenpide kuin ottaa puhelin pois loppukesäksi. 

Se eristää vain lapsen kavereistaan ja pahentaa tilannetta. 

Vierailija
51/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessa 90-luvulla en muista olleeni eristynyt kavereista vaikka ei ollut kännykkää vaan pelkkä kotiintuloaika iltaisin.

Vierailija
52/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä mummopuhelimia ostamaan, sen kun soittaa operaattorille ja pyytää poistamaan lapsen älypuhelimesta nettiyhteyden. Lapsen kanssa voi sitten sopia millä ehdoin/edellytyksin  ja missä ajassa sen saa takaisin.

Me olemme kerran katkaisseet 12-vuotiaan nettiyhteyden. Sen verran rankka kokemus lapselle, että nyt jo pelkkä uhkaus yhteyden katkaisusta vähentää ei-toivottua käytöstä.

Vierailija
53/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei puhelimen ottaminen pois auta perimmäiseen ongelmaan eli että lapsesi on ilkeä ja epäempaattinen. 

Kokee epäoikeudenmukaisuutta vain mielessään, tulee kaunaiseksi ja vielä todennäköisemmin purkaa pahaa oloaan muihin. 

Ei luonneviasta voi varsinaisesti rangaista tai ainakaan se ei tuota mitään muutosta parempaan. 

Keskustelua ihan tyyliin: miltä tuntuisi, jos sinulle tehtäisiin noin. Vaikutat itse hieman tunnevammaiselta, jos ensimmäinen ajatus on noinkin kova toimenpide kuin ottaa puhelin pois loppukesäksi. 

Mitä se tyttö on tehnyt, kiusannut ja eristänyt tätä kiusattua saamasta kavereita. Kuinka yksinäinen hän on. Kyllä tämä 13 vuotias voi hyppää pyörälle ja lähteä kaverille kylään, mutta mites tämä kiusattu.

Luuletko oikeasti, jos kiusatun vanhemmat tekevät rikosilmoituksen, että sitten istutaan ja keskustellan siitä miten sinusta tuntuu. Ei keskustella, tulee sakko jos on 15 vuotias. Jos kävelet punaisia päin, ajat ylinopeutta, varastat kaupasta siitä tulee seuraus. 

Vierailija
54/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä hieno Nokian antiikkimalli

https://www.halpis.fi/product/1467/nokia-3310

Liian hyvä puhelin tuollaiselle pikku roistonalulle :)

Itse käytän edelleen 3310:ä, kun ei ole mennyt rikki eikä akutkaan kulu kovaa vauhtia. Ei ole tietoturvaongelmiakaan.

Ehdotan kuitenkin ap:lle että ottaa pois rangaistuksena lapsen älypuhelimen määräajaksi. Mutta se ei riitä! Tytön täytyy selvästi ymmärtää, mitä teki väärin ja hänen kanssaan pitää asiasta keskustella. Jos ei paranna tapojaan määräaikana, sitten voit aina jatkaa rangaistusta seuraavalle määräajalle.

Rangaistuksena älypuhelimen poisso-otto on tavallaan osuva, koska tytön on vaikeampi olla mukana ystäväjengissä, hän tuntee itsensä syrjityksi --- aivan kuten se kiusattukin tyttö. Ehkäpä tästä tunteesta syntyisi paatuneelle kiusaajalle jotain empatian tunteita?

Vierailija
55/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessa 90-luvulla en muista olleeni eristynyt kavereista vaikka ei ollut kännykkää vaan pelkkä kotiintuloaika iltaisin.

Voi pyhä yksinkertaisuus, mikä vertaus :D

Et tietenkään, koska kellään ei juuri ollut vielä kännykkää. Oltiin lankapuhelimien ja vaikka koulussa sopimisen varassa. 

Vierailija
56/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään, koska kellään ei juuri ollut vielä kännykkää. Oltiin lankapuhelimien ja vaikka koulussa sopimisen varassa. 

Mikä estää sopimasta nyt muuten kuin kännykällä?

Vierailija
57/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tyttö on tehnyt, kiusannut ja eristänyt tätä kiusattua saamasta kavereita. Kuinka yksinäinen hän on. Kyllä tämä 13 vuotias voi hyppää pyörälle ja lähteä kaverille kylään, mutta mites tämä kiusattu.

Luuletko oikeasti, jos kiusatun vanhemmat tekevät rikosilmoituksen, että sitten istutaan ja keskustellan siitä miten sinusta tuntuu. Ei keskustella, tulee sakko jos on 15 vuotias. Jos kävelet punaisia päin, ajat ylinopeutta, varastat kaupasta siitä tulee seuraus. 

Kyllä 13-vuotiaan kanssa nimenomaan keskustellaan. Asiahan menisi sosiaalityöntekijöille ja mahdollisesti nuorisopsykiatrian polille. 

15-vuotiaiden kanssa pyritään aina keskustelemaan tämän tyyppisissä jutuissa, vaikka ovatkin tietysti rikosoikeudellisessa vastuussa. 

Vierailija
58/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyttö tarvitse puhelinta joka on älykkäämpi kuin hän itse. Ulvomiseen ei kukaan kuole. Älypuhelimen takaisin antaminen on ajankohtaista sitten kun tyttö osoittaa kykenevänsä käyttämään sitä vastuullisesti. Siihen asti kunnon mummoluuri jolla voi soittaa ja laittaa tekstiviestejä jos pelottaa.

Somekiusaaminen on todella alhaista, hyvä että pistät sille jämäkästi stopin. Kiusatut ovat tehneet jopa itsemurhia, ja sinun tyttösi ulisee miten ilkeä olet kun otat kännykän pois...? 

Jos nyt alat kasvattaa, ehkä tuosta vielä yhteiskuntakelpoisen saa.

Vierailija
59/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää sopimasta nyt muuten kuin kännykällä?

Ihan käytäntö usein. Whatsapp-ryhmässä sovitaan, että lähdetään sinne tai tänne. Yksi jäsenistä ei koskaan saa viestiä. 

Mitä voi tehdä? Toki voi mennä soittelemaan ovikelloa, jos asuu lähellä, mutta eivät nuoret enää sellaista mielellään tee. Toinen vaihtoehto on soittaa vanhempien puhelimeen ja tuskin tekevät sitäkään mielellään. 

Kyllä kaikesta spontaanista jää pois nykyään ilman kännykkää. Valitettavasti. 

Vierailija
60/139 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä todela pitäisi puuttua tyttösi lisäksi muihinkin kiusaajiin. Eihän se mitään auta, jos tyttöäsi rangaistaan, muttei muita. Sitten kun tyttö saa puhelimensa takaisin, hän menee takaisin samaan kiusaajaklikkiin ja homma jatkuu.

Ota yhteys muiden lasten vanhempiin ja kiusatun tytön vanhempiin ja koittakaa sopia yhdessä jotain.

Kertokaa lapsillenne, että moisesta käytöksestä voisi aikuisena joutua oikeudessa vastuuseen ja saada esim. potkut töistä. Kyse ei ole leikistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi