Outo psykiatri. Teenkö valituksen vai ylireagoinko?
Olen 24-vuotias opiskelija, jolla on mielenterveysongelmataustaa (ahdistuneisuus, masennus). Viime viikolla aloittaessani kesätyöt yöuneni jäädessä lyhyiksi ahdistus on taas nostanut päätään. Unettomuus on aina vaikuttanut minuun voimakkaasti ja lisäksi mieltäni painaa siskoni tilanne. Hänen pitkäaikainen miesystävänsä on joutunut psykiatriselle osastolle psykoosioireiden vuoksi. Olemme siskoni kanssa hyvin läheisiä ja olen huolissani hänen pärjäämisestään.
Viime viikolla olin töiden jälkeen todella uupunut, itkuinen ja ahdistunut. Söin töissä ahdistukseen opamoxia, vaikka reseptini ei ole enää voimassa. Päätin varata psykiatrille ajan keskustellakseni tilanteesta.
Lääkäri aloitti kysymällä työ/opiskelutilanteestani. Kerroin aloittaneeni kesätyöt puutarhanhoidossa ja opiskelevani Helsingin yliopistossa. Lääkäri kiinnostui seuraavaksi perheestäni ja kerroin äidistäni, jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö jonka vuoksi hän sai lopulta sairaseläkkeen viime vuonna 57-vuotiaana. Lääkäri kysyi ovatko vanhempani siis eronneet. Vastatessani heidän olevan naimisissa lääkäri totesi "Ahaa, isäsi on siis kestänyt paljon. Mikä olikaan äitisi ammatti?". Äitini oli oikeusneuvoja. "Siis juristi? Entä isäsi ja sisaruksesi?". Koko perheeni paljastuttua akateemisiksi/yliopisto-opiskelijoiksi lääkäri kehui meitä fiksuiksi ja totesi että "Onhan yliopisto ihan eri asia kuin joku AMK saati amis". Jätin mainitsematta, että yksi parhaista ystävistäni on käynyt pelkän ammattikoulun. Kesätyöpaikkaani lääkäri myös ihmetteli. Miksi olen ulkoaluetöissä enkä vaikka toimistohommissa. Tykkään ulkotöistä ja olen sen verran alkuvaiheessa opintojani, että alani töitä on vielä turha hakea.
Lääkäri siirtyi kyselemään ihmissuhdetilanteestani. Kerroin olevani bi-seksuaali ja olen tällä hetkellä ensimmäistä kertaa elämässäni läheisessä ihmissuhteessa miehen kanssa. Lääkärin ilme vakavoitui ja seuraavaksi hän kysyi onko minulla ollut seksuaalisia suhteita naisiin. On. Psykiatri totesi: "Onhan näitä homo- ja biseksuaalejakin olemassa mutta tiesitkö, että moni homo etsii juuri kaltaisiasi herkässä mielentilassa olevia ihmisiä. Älä tee mitään mitä tulet katumaan jälkeen päin. Luulen että haet hänestä vain läheistä ystävää". En tiennyt mitä sanoa. Olen teinistä asti tiennyt olevani myös miehiin päin ja tämän henkilön kanssa tunnen ensimmäistä kertaa jotain sellaista, mitä en ole aiemmin kokenut. En tiennyt mitä sanoa. Nyökyttelin.
Kommentit (69)
Suosittelen äänestämään jaloilla, eli mene seuraavaksi yths:n psykiatrille, vaikka ei se mitään takaa, mutta lompakko kiittää. En vähiä voimavaroja käyttäisi valituksen tekemiseen, vastaus ei ehkä miellytä vaan tuo lisää pahaa mieltä. Harvoin valituksesta seuraa mitään lääkärille.
Toivottavasti saat nukuttua ja sen myötä voit paremmin.
Hyvä että siskon miehesi on osastolla ja on siellä hoidettavana.
Ihan JÄRKYTTÄVÄÄ, että sen jonka pitäisi olla ammattilainen ja ihmisen puolella, näyttää suhtautuvan välinpitämättömästi vaikka ihminen jäisi osastolle?? Eikö ole, noh, vähän sairasta??
Itse ajattelisin, että valitus tehdään silloin kun psykiatri on tehnyt jotakin poikkeuksellisen törkeää. Jos jokainen asiakas tekisi valituksen aina, kun psykiatri sanoo jotain loukkaavaa ja hölmöä, niin valituksia tulisi aivan valtavasti. Mikset voi antaa palautetta psykiatrille itselleen? Jos et halua enää tavata häntä, niin ainahan voit kirjoittaa vaikka kirjeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin, että valitus tehdään silloin kun psykiatri on tehnyt jotakin poikkeuksellisen törkeää. Jos jokainen asiakas tekisi valituksen aina, kun psykiatri sanoo jotain loukkaavaa ja hölmöä, niin valituksia tulisi aivan valtavasti. Mikset voi antaa palautetta psykiatrille itselleen? Jos et halua enää tavata häntä, niin ainahan voit kirjoittaa vaikka kirjeen.
Voiko tällaista kaikkitietävää psykiatria vastaan asettua , hänellähän se on oikeus määritellä mielenterveys?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ap muisti erittäin sanatarkasti käymänsä keskustelun, nauhoititko sen? Ihme ininää muutenkin.
Minäkin muistin nuorempana kaikki keskustelut tarkasti, usein sanatarkasti, erityisesti jos se oli jostain syystä tärkeä. Jos sinun muistisi ei ole hyvä tai toimi tällä tavoin, se ei tarkoita, etteikö toisen voisi. Me ihmiset kun olemme erilaisia.
Olet hyvässä kunnossa kun pystyt ajattelemaan valituksen tekoa. Olet myös arvomaailmaltasi fiksu.
Itse kohtasin äärimmäisen julman ja ilkeän psykiatrin kun olin todellakin heikoimmillani unettomuuden vuoksi. Minulla oli tosi paha olla ja kykenin vain itkemään.
Mitä teki tuo psykiatri jonka olisi kuulunut auttaa?
No suuttui kun itkin ja tiuski minulle halveksivasti että mitä sä nyt haluat että minä tässä teen!
Ei se ole monta päivää ilman unta olleelle vaikeasti masentuneelle ihmiselle oikein helppoa hoitaa siellä vastaan otolla sen psykiatrin töitä, kun tämä on vielä potkinut maassa makaavaa ja itkevää ihmistä julmalla tavalla valta-asemaansa väärin käyttäen ja koko ammattikuntansa häpäisten.
Minä en pystynyt tekemään mitään valitusta siitä hirviö akasta, koska olin niin huonossa kunnossa.
Vielä kymmenen vuoden jälkeenkin pistää vihaksi ja kaduttaa. Hän olisi ansainnut valituksen.
Tökerö tyyppi. Aika monet psykiatrit ovat vähän outoja mutta eivät kaikki. Etsi joku sopivampi. Kai tuokin tyyppi ihan hyvää tarkoitti mutta ulosanti oli aika sitä itseään. Mä en yleensä kerro mitään mun parisuhdeasioista. En kertoisi jos olen bi-seksuaali tai edes kenen kanssa seurustelen eikä näitä oo ikinä kysyttykään erikseen. Joku raja yksityisyydessä. Varmasti olisin loukkaantunut myös samassa tilanteessa ja monesti olenkin. Valituksia en ole jaksanut tehdä. En ymmärrä miksi lääkäri kyseli niin paljon yksityisasioita. Kai se yritti saada jonkun kokonaiskuvan. Itse en vastailisi kuin ylimalkaisesti. Minusta nuo ihmissuhdeasiat eivät ole oleellisia muuta kuin tuo mikä laukaisi sulla nyt tilanteen. Sulla kävi huono tuuri lääkärin kanssa. Mulla on parempia kokemuksia kunnallisella kuin yksityisellä. Ei tarvitse aloittaa tyhjästä selittämään.
Olipa oudosti käyttynyt psykiatri, jolla on kummallinen käsitys ihmisistä.
Tekisin valituksen ja ehdottomasti vaihtaisin psykiatria.
Jos asut Helsingissä, niin suosittelen Arto Lauermaa. Kävin hänen luonaan, kun työnantaja epäili mielenterveyttäni poissaolojeni vuoksi. En ollut henkisesti, vaan fyysisesti sairas eli minulla oli syöpä.
Lauerma oli mielestäni fiksu ja häntä oli mukavaa tavata, kun olin kaikkien epäluulojen kohteena ennen diagnoosiani.
En tiedä, kannattaako tuosta valittaa. Ennen kuin sain aspergerdiagnoosin, tapasin hyvin vaihtelevan tasoisia psykiatreja. Osa kuunteli ja yritti vilpittömästi ymmärtää ongelmiani, osa taas takertui epäolennaisuuksiin, puhui typeryyksiä ja koitti kaivamalla kaivaa minusta vikoja ja vääntää niitä sellaisiksi että ne olisivat sopineet paremmin heidän ymmärryksensä rajoihin. Ei vain kantti kestänyt myöntää etteivät he täysin ymmärrä oireitani eivätkä osaa antaa täsmäapua. Onneksi siihen tilanteeseen ei jääty vaan sain myöhemmin tarvitsemani avun ja tuen.
Minusta tuollaisiin ei kannata tuhlata enemmälti energiaa. Huonot neuvot kannattaa vain jättää omaan arvoonsa ja olla tyytyväinen jos edes sai sopivat lääkkeet. Kun sinulla vielä on terapeutti jonka kanssa synkkaa, kuulostaa että asiasi ovat aika mallillaan ja olosi voi alkaa helpottamaan piankin. Kaikkien kanssa ei vaan synkkaa eikä se että ihmisellä on niinkin korkea koulutus kuin psykiatrilla tarkoita etteikö hän voisi olla ennakkoluuloinen mänttipää.
Propsit sinulle siitä että olet rohkeasti hakenut apua noin nuorena. Jos minä olisin ollut yhtä fiksu, olisin voinut säästyä elämässäni omalta murheelta. Toivottavasti oireilusi helpottaa pian ja ehdit nauttia kesästä.
t: palsta-asperger
Kiitos kaikille vastanneille. Alan joka tapauksessa kallistua sille kannalle, että teen psykiatrista valituksen. Mielestäni lääkärilläkin tulisi olla edes auttavat sosiaaliset taidot ja kyky ottaa potilas huomioon tyrkyttämättä omia henkilökohtaisia mielipiteitään. Jos hyvin käy, kyseinen psykiatri ottaa opikseen eikä päästä enää samanlaisia sammakoita suustaan muille avuntarvitsijoille.
Ap
Monesko aloitus samasta aiheesta? Ilmiannettu.
Olet herkässä mielentilassa ja toisten sanomiset menevät sinulla liiaksi ihon alle ja tulkitset kommentit pahantahtoisiksi. Tulkitsen viittauksen homoseksuaalisuuteen siten, että kannattaa ensin itse selvittää seks. identiteettinsä ennenkuin syöksyy suhteeseen> hyvää tarkoittava kommentti, tarkoitus suojata sinua.
Ei kannata tehdä virallista valitusta. Pyydä seur. kerralla aika toiselle psykiatrille.
Lähinnä ihmettelen, että ptri antoi sun laverrella noin laajasti sukulaisistasi ja muusta asiaankuulumattomasta.
Ensi käynnillä tavoite on saada selko psyykkisestä tilastasi. Joo taustatietoja myös, mutta ei noin paljon.
Sinänsä en epäile kertomusta. Monet mt.ammattilaiset ovat itse nykyisiä tai entisiä potilaita.
Miten olit saanut rauhoittavia ilman reseptiä?
Ei kiinnosta mua, mutta luulisi kiinnostavan lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen, että ptri antoi sun laverrella noin laajasti sukulaisistasi ja muusta asiaankuulumattomasta.
Ensi käynnillä tavoite on saada selko psyykkisestä tilastasi. Joo taustatietoja myös, mutta ei noin paljon.
Sinänsä en epäile kertomusta. Monet mt.ammattilaiset ovat itse nykyisiä tai entisiä potilaita.
Miten olit saanut rauhoittavia ilman reseptiä?
Ei kiinnosta mua, mutta luulisi kiinnostavan lääkäriä.
*ensikäynnillä
Tee valitus! Itse tein, kun psykiatrinen sairaanhoitaja kyseli ja vihjaili hävyttömiä ja seksistisiä. Sai varoituksen ja minä vaihtaa hoitajaa,
"Outo psykiatri. Teenkö valituksen vai ylireagoinko?"
Suosittelen ylireagointia. Ei ne valitukset kuitenkaan johda mihinkään.
Tunnen 2 psykiatri siviilissä ja molemmilla on henkistä häikkää.
Toinen pakotettiin sairaseläkkeelle. Monen kerran ollut pakkohoidossa. Psykooseja (luultavasti skitsofrenia) näkee ja kuulee harhoja.
Toisen tunnen vain hänen vaimonsa kautta lähinnä. Tavannutkin mont kertaa.
Vaimons on kertonut, että syö paljon psyykelääkkeitä. On tunnekylmä ihminen. Näkyvää pakko-oireista käyttäytymistä, eristäytymistä ja kaikkea muuta.
Mullakin on itseilmaisussa ongelmia, sen takia on vaikka mitä outoja sairauksia mietitty kohdallani.
Ja ne pysyy aina tiedoissa ja kun vaihtuu lääkäri, vaikkei minua tunne hän epäilee sitä samaa..
On vähän pelottava käydä lääkäreillä kun he päättävät ns elämästäsi.
Kun pönttö on sekaisin niin maailmankuva on vääristynyt. Napsi tabletit ja jatka ratikalla ajelua.
Empaattinen psykiatri kyllä edistää kuntoutumista, ap:n kuvailema ei todellakaan.