Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kuntoni nouse?

Vierailija
12.06.2018 |

Olen koko elämäni lenkkeillyt pari–kolme kertaa viikossa ja lisäksi harrastanut satunnaisesti muuta liikuntaa. Reilu kuukausi sitten aloitin uudessa työssä ja liikunnan määrä nousi hurjasti. Pyöräilen joka päivä töistä 15 min pelkkää jyrkkää ylämäkeä (luonnollisesti töihin päin vain alamäkeä). Yhteensä se tekee viikossa yli tunnin raskasta liikuntaa sykealueella 160–180 (olen mitannut sykemittarilla). Lisäksi teen fyysistä työtä 8 h päivässä. Lenkkeily ja muu satunnainen kuntoilu (lähinnä uinti ja sulkapallo 1–4 krt/kk) ovat edelleen mukana ohjelmassa. Miksi edelleen töistä pyöräily tuntuu ihan sairaan raskaalta, ja miksi edelleen fyysinen työ vie mehut lihaksista kuten ensimmäisenä päivänä? Onko yksi kuukausi liian lyhyt aika odottaa tuloksia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruokapuoli kunnossa? Vaikka kuinka liikut, ei se auta jos syöt huonoa ruokaa tai ihan liian vähän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepo on myös tärkeää. Nukutko tarpeeksi?

Vierailija
4/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokapuoli kunnossa? Vaikka kuinka liikut, ei se auta jos syöt huonoa ruokaa tai ihan liian vähän

Olen normaalipainoinen ja syön n. 2500 kcal päivässä. Proteiinia eri lähteistä n. 1,5 g/kg/vrk. Kasviksia kuluu paljon. Rasvaa en pelkää, mutta en läträä sillä. Finelin laskurin mukaan ainakin kaikki on ok.

Lisäksi hemoglobiini ja varastorauta ok (katsottu ihan juuri). Niitä on seurattu, kun joskus teininä oli anemiataipumusta.

Ap

Vierailija
5/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lepo on myös tärkeää. Nukutko tarpeeksi?

Nukun arkisin 8 h yössä, viikonloppuina enemmän. Mielestäni nukun hyvin, mutta hereillä olon lepoaikaa kaipaisin enemmän, mutta minkäs teet, kun työ ja kaikki muu pakollinen vie niin hitosti tunteja.

Ap

Vierailija
6/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto ei tosiaan nouse nopeasti eikä vaivatta, ellei ole aivan rapakuntoinen.

Itse olin harrastanut 2-3 kertaa lenkkeilyä viime tammikuuhun saakka, sitten aloin kohottamaan kuntoani nostamalla liikuntamäärän 4-5 x viikossa ja monipuolistamalla liikuntaa. Rankkoja reenejä saa tehdä, ja vasta noin kolmen kuukauden aktiivisen treenin jälkeen huomasin kuntoni nousseen jonkin verran. Siltikään en vielä ole mikään kovakuntoinen, esim. leposyke ainakin 65. Luin jostain, että laskee kunnon kohotessa vain 1-2 lyöntiä per minuutti KUUKAUDESSA. Eli 2,5 - 5 kk vielä treenattava näin, että leposyke tippuis 60:een...

Vierailija
7/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri sykealueista liikuntaa lisää.Vartin spurtti ei auta jos ei säännöllisesti vastapainona lenkkeile matalalla sykkeellä,ja sitten vielä aerobista säännöllisesti.eikä se lihaskuntokaan huono olis..poltatko?

Vierailija
8/26 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri sykealueista liikuntaa lisää.Vartin spurtti ei auta jos ei säännöllisesti vastapainona lenkkeile matalalla sykkeellä,ja sitten vielä aerobista säännöllisesti.eikä se lihaskuntokaan huono olis..poltatko?

Tosiaan lenkkeilen lisäksi matalammilla sykealueilla ainakin pari kertaa viikossa. Lihaskuntoa varmasti pitäisi lisätä, mutta fyysinen työ tuntuu vievän kaiken energian lihaksista. Tuntuisi ikävältä lähteä salille rasittuneilla lihaksilla. Kehonhuoltoa pyrin tekemään päivittäin. En polta tupakkaa, ja alkoholia käytän harvoin ja vähän.

Ap

Vierailija
9/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylirasitusta? Itse olen suunnitellut aloittavani taas juoksemisen ja aloitin eilen juoksukoulun, 2+2 minuuttia juoksua. Yöllä heräsin pitkästä aikaa pariksi tunniksi valvomaan, hikeä pukkasi kuin kuumassa aallossa. Tämä tulee nykyään pienestäkin ylirsituksesta. Pitäkää ihmiset huolta kropastanne, minä en ole niin tehnyt. 30 vuotta stressiä ja tilanne on tämä.

Vierailija
11/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ voi olla liian raskasta. Huomannet kyllä ajan mittaan että joko kunto nousee tai huononee.

Vierailija
12/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kunto kasvanut millään ja suorastaan vihasin hengästymistä varsinkin pyöräillessä. Sitten mulla todettiin astma, joskin melko lievänä. Se tuli ilmi hengästyessä ja välillä kyllä ahdisti muutenkin henkeä, mutta sekin oli niin lievää että pärjäilin. Kun lääkitys alkoi toimimaan, tajusin ettei ne aiemmat kala kuivalla maalla- tyyppiset puuskutuskohtaukset olleetkaan huonoa kuntoa ja ihan turhaan olin pitkään soimannut itseäni.

Vierailija
13/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylirasitusta? Itse olen suunnitellut aloittavani taas juoksemisen ja aloitin eilen juoksukoulun, 2+2 minuuttia juoksua. Yöllä heräsin pitkästä aikaa pariksi tunniksi valvomaan, hikeä pukkasi kuin kuumassa aallossa. Tämä tulee nykyään pienestäkin ylirsituksesta. Pitäkää ihmiset huolta kropastanne, minä en ole niin tehnyt. 30 vuotta stressiä ja tilanne on tämä.

Mulla just ylirasituksen oireet nykyään ihan pienestäkin. Vaikea nostaa liikuntamääriä kun sit nousee kuume. Oon vasta kolmekymppinen, työelämää ei ole juuri takana jaksamisen takia. Vaiva alkoi ainakin lukiossa. Tähän asti ei apua lääkäreistä, olen kohta yrittämässä taas uudelleen.

Vierailija
14/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hapoilla. Liian kuormittavaa liikuntaa elimistöllesi.

Vierailija
15/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kunto kasvanut millään ja suorastaan vihasin hengästymistä varsinkin pyöräillessä. Sitten mulla todettiin astma, joskin melko lievänä. Se tuli ilmi hengästyessä ja välillä kyllä ahdisti muutenkin henkeä, mutta sekin oli niin lievää että pärjäilin. Kun lääkitys alkoi toimimaan, tajusin ettei ne aiemmat kala kuivalla maalla- tyyppiset puuskutuskohtaukset olleetkaan huonoa kuntoa ja ihan turhaan olin pitkään soimannut itseäni.

Tuntuiko susta siltä, että keuhkot eivät saaneet riittävästi ilmaa, vai että saivat ilmaa mutta se ei riittänyt keholle? Mulla nimittäin toi jälkimmäinen. Sikäli en ole ollut miettinytkään astmaa sen enempää, hengitys on sujunut vaivatta.

Vierailija
16/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut ikinä pyöräillä sitä jyrkkää mäkeä ilman 8h fyysisesti raskasta työpäivää takana? Ehkä silloin huomaat vasta eron. Voisi kuvitella, että hyväkuntoinenkin ihminen on väsynyt 8h fyysisesti raskaan työpäivän jälkeen ja tuollainen puristus siinä vaiheessa tuntuu aina raskaalta, vaikka kuinka kunto olisi kohonnut.

Vierailija
17/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia lenkkejä ovat nuo pari kolme kertaa viikossa tehdyt lenkit, joita olet tehnyt? Kesto ja nopeus suunnilleen.

Entä fyysinen työ, kuinka kuvailisit sitä? Onko pelkästään seisomista, kävelyä, jonkin verran nostelua vai koko ajan jalkojen päällä nostelua, kantamista?

Vierailija
18/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ennen tehnyt juuri mitään kuntoiluun viittavaa ja nyt olen viimeisen 1,5 vuotta pyöräillyt joka päivä töihin 6 km suunta ja tarkkaillut enemmän syömisiäni. Mitään muutosta kunnon kohenemiseen tai kropan suhteen ei ole tapahtunut. Ehkä vähän helpompi on polkea eikä joka päivä vituta lähteä töihin sillä pyörällä, mutta muuten ei muutosta.

Vierailija
19/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyöräilen työmatkat, menee noin 20 minuuttia suuntaansa. Vaikka kuntoni on ihan hyvä, kyllä minä ylämäessä hengästyn. En nyt ymmärrä sitä, miksi ei ylämäessä hengästyttäisi, vaikka olisi kuinka hyvä kunto.

Olen viime aikoina juossut 7-9 km lenkkejä, sen lisäksi käyn salilla pari kertaa viikossa. Noista lenkeistä minulle tulee jaksavin olo. Oma työni on puolifyysistä: seisomatyötä ja jonkin verran nostelua. Esimieheni oli mitannut askelmittarilla, että 10 km kävelyä tuli hänelle työpäivän aikana. Itse jaksan silti juosta 10 km ennen tai jälkeen työpäivän. Kuitenkin sinuna katsoisin nyt palautumista ja mahdollisuuksia tehdä vetreyttävää liikuntaa työpäivinä, jos fyysinen työ on sinulla sellaista, että se tuntuu lihaksissa. Toinen mahdollisuus on tietysti se, että otat suunnitelmaan parantaa kuntoa. Pelkkä 15 minuutin pyöräily ei kuitenkaan pitemmän päälle kehitä kuntoa, vaikka se onkin hyvä asia. En siis ainakaan itse koe, että oman kuntotasoni rakentuminen olisi vain työmatkapyöräilyn varassa, vaikka se sopiikin kokonaisuuteen hyvin ja siitä tulee hyvää matalasykkeistä liikuntaa.

Vierailija
20/26 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuiko susta siltä, että keuhkot eivät saaneet riittävästi ilmaa, vai että saivat ilmaa mutta se ei riittänyt keholle? Mulla nimittäin toi jälkimmäinen. Sikäli en ole ollut miettinytkään astmaa sen enempää, hengitys on sujunut vaivatta.

Liikunnassa jälkimmäinen vaihtoehto. En siis yhtään osannut arvata että se oli astmaa, luulin vaan ettei kunto kasva. Ilmeni niin että aloin puuskuttamaan ennenkuin edes kunnolla hengästyin ja olin heti hapoilla. Nyt kun sain lääkkeet, hengästyn tasaisesti ja puuskutan vasta sitten kun siihen on oikeasti aihetta. Levossa taas ahdisti henkeä ihan perinteisellä tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi