Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 kg laihdutus puolessa vuodessa?

Vierailija
12.06.2018 |

Olen 19-vuotias
172/80

Tarkoitus olisi pudottaa ensi vuoteen mennessä 10 kiloa pois. Tai sanotaan ettei painolla niin väliä ole, koska olisi tarkoitus saada myös ihan lihaksia näkyviin eli välttämättä 10 kg ei ehkä saada pelkästä rasvasta pois niin helposti (?)

Taustaa: olen kilpaurheillut aikaisemmin ja sen loputtua kävin salilla. Lihominen on tapahtunut 67:sta kilosta 80:neen kiloon noin 1,5 vuodessa. Rasva kertyyy lähinnä keskivartaloon (eritoten tästä taipumuksesta geeneissä haluan laihduttaa) ja jonkin verran peppuun ja reisiin. Pääpaino on kuitenkin keskivartalossa. Tavoitteena lihasten esiin tuonti ja rasvanpoltto.

Vaikka urheilu- ja lajitausta on, tuntuu silti, että olen hukassa siitä mistä aloittaa. Tietyllä tavalla pelottaa aloittaa sali, koska tiedän että pitää aloittaa rauhallisesti. En vain oikein osaa tehdä sitä saamatta morkkista siitä ettei tehty kunnolla. Tekee mieli vetää viimeisetkin voimavarat niin kuin ennen. Tottumaton lihas kuitenkin jumiutuu tästä ihan huolella ja aiheuttaa sen että pariin päivään ei nousta tai mennä istumaan ilman tukea eikä portaissa kävely onnistu jne. Se katkaisee nopeasti jo motivaationkin.

Sitten ruokavalio: onnistuuko ihan hyvin niin, että syön 5 kertaa pv säännöllisesti, toinen ruuista on aina kevyt eli ei vedetä pastaa/riisiä/perunaa tms. molemmilla ruuilla ja pidetään kalorit vajaa 2000 välttäen nopeita hiilareita, piilosokeria ja toki Helistö herkuttelua (ajattelin että 2xkk voi syödä vähän rennommin tai ottaa esim. alkoholia jos mieli tekee)? Millainen ruokavalio tehostaa rasvanpolttoa?

Lihasmassa kasvaa minulla suhteellisen helposti ja olen ns. "lihaksikkaan" mallinen. Rasvakerroksesta huolimatta näkyy edelleen mm. reisilihakset. Monilla ne peittyvät. Proteiinin kanssa pitää olla tarkkana ettei syödä liikaa.

Tarkoitus saada siis pysyviä tuloksia, ei jojoilua. Toki jatkaisin ensi vuonna samaan tahtiin, mutta jos tämä ensimmäinen puolikas olisi rasvanpolttoa enemmän ja sitten sen jälkeen lihasten kasvatusta (ei mitään body fitnesstä kuitenkaan).

Kiitos etukäteen :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt siis viisi kertaa päivässä kaksi ateriaa?

Miten voi ymmärtää noin väärin? AP tarkoittaa 5 ateriaa päivässä aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Lounas tai päivällinen pidetään kevyenä ateriana.

Ap sanoi syövänsä 5 kertaa päivässä, mutta puhui kahdesta ateriasta. En ymmärtänyt väärin. Sinä luettelit viisi ateriaa.

"syön 5 kertaa pv säännöllisesti, toinen ruuista on aina kevyt"

Kaksi ruokaa eli lounas ja päivällinen, loput kolme ovat aamupala, välipala, lounas. Tätä on tässä tarkoitettu, joillekin vain näköjään pitää vääntää rautalangasta joko siksi ettei ole sisälukutaitoa tai sitten vain tylsyyttäsi tulet pilkkua vääntämään.

Sinä et ymmärrä lukemaasi, vaan itse lisäsit ne kolme muuta ateriaa.

Älä jaksa, tiedät tasan tarkkaan mitä tässä on tarkoitettu. Sinulla on nyt joku ihmeellinen tarve vain provoilla kun ei ole muuta tekemistä. Vaikka ap laittoikin vähän epäselvästi asian, siitä ymmärtää kyllä mitä on tarkoitettu.

Sulla on näköjään tapana tulkita toisten kirjoitukset oman ymmärryksesi mukaan ja lisäillä omiasi ja luulet, että olet itse ymmärtänyt, vaikka et hallitse sisälukutaitoa.

Vierailija
22/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös dieetillä kirjoitti:

Uskoisin että onnistuu laihdutus ja kiinteytys noin. Älä kuitenkaan tuijota vaakan lukemaa vaan peiliä. Välttämättä ne kilot ei putoa vaikka kiinteytymistä tapahtuisikin. Mielestäni et ole liian painava, koska olet kuitenkin aika pitkä.

Suosittelen myös, että käyttäisit jotain ruokapäiväkirja appsia, johon syötät mitä olet syönyt ja paljonko niistä saa proteiinia, kuitua jne. Itselleni oli yllätys kuinka vähän sain proteiinia aiemmin ruoasta ja sen määrää piti tuntuvasti lisätä. Huolehdi myös siitä, että syöt vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä, juot tarpeeksi vettä, ja kun kuntoilet, että käytät suolaa riittävästi. Jos valmistat ruoan itse, ei siihen tule piilosuolaa, ja silloin suolan saanti jää ainakin itselläni vähän liian pieneksi.

Kiitos!

Latasin juurikin yhden appin. Siinä on ruokapäiväkirja, saa laitettua treenit ja luomaan reseptejäkin. Todella monipuolinen omaan silmään :)

Hyviä pointteja. Itse valmistan ruokaa pitkälti. Pitää tuo kasvisten määrä pitää silmässä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin kuntoilujuttuihin en osaa ottaa kantaa kun itse olen laihduttanut ruokavaliolla. Olen karpannut sellaisella suurin piirtein -systeemillä. Mitään en ole punninnut enkä kaloreita laskenut. Syön kolme kertaa päivässä niin kuin tähän kuvioon kuuluu. Ja tahti on ollut juurikin tuo 10kg puolessa vuodessa, nyt vuoden jälkeen 22kg. 

Fyysisessä aktiviteetissa ainoa muutos on se, että pääsin töihin. Työttömänä lähinnä istuin ja makasin kotona koko päivän. Nyt olen töissä ja sen myötä tulee hieman ulkoilua ja kävelyä (ja paljon autossa istumista - pysäköinninvalvontaa teen). 

Minulla toki erona se, että lähtöpaino oli yli 100kg joten siitä on helpompi pudottaakin. Mutta pidän hyvänä sitä jostain lukemaani ohjetta, että painonpudotuksessa on tärkeää noudattaa sellaista ruokavaliota, jota pystyy noudattamaan koko loppuelämänsä. Minulle se on karppaus, koska menen hiilareista jotenkin sekaisin ja 100% ruisleipä on minulle ihan pahin. En pysty hillitsemään syömisiäni, jos syön leipää. Kun syön lihaa/kalaa ja kasviksia sekä sopivasti rasvaa, pysyn paremmin raiteillani enkä myöskään joudu kärsimään nälästä. Juhlatilanteissa voin ottaa pienen palan kakkua tai ravintolassa jälkiruuan, mutta näitä ei tee varsinaisesti mieli ja poikkeaminen normaalista on aina etukäteen harkittua ja syön niitä herkkuja hallitusti enkä kaksin käsin, niin kuin ennen.

Vierailija
24/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt siis viisi kertaa päivässä kaksi ateriaa?

Miten voi ymmärtää noin väärin? AP tarkoittaa 5 ateriaa päivässä aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Lounas tai päivällinen pidetään kevyenä ateriana.

Ap sanoi syövänsä 5 kertaa päivässä, mutta puhui kahdesta ateriasta. En ymmärtänyt väärin. Sinä luettelit viisi ateriaa.

"syön 5 kertaa pv säännöllisesti, toinen ruuista on aina kevyt"

Kaksi ruokaa eli lounas ja päivällinen, loput kolme ovat aamupala, välipala, lounas. Tätä on tässä tarkoitettu, joillekin vain näköjään pitää vääntää rautalangasta joko siksi ettei ole sisälukutaitoa tai sitten vain tylsyyttäsi tulet pilkkua vääntämään.

Sinä et ymmärrä lukemaasi, vaan itse lisäsit ne kolme muuta ateriaa.

Älä jaksa, tiedät tasan tarkkaan mitä tässä on tarkoitettu. Sinulla on nyt joku ihmeellinen tarve vain provoilla kun ei ole muuta tekemistä. Vaikka ap laittoikin vähän epäselvästi asian, siitä ymmärtää kyllä mitä on tarkoitettu.

Sulla on näköjään tapana tulkita toisten kirjoitukset oman ymmärryksesi mukaan ja lisäillä omiasi ja luulet, että olet itse ymmärtänyt, vaikka et hallitse sisälukutaitoa.

Ap tässä

Juurikin tarkoitin tätä aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. 5xpv. Ainakin muut ymmärsivät ilmeisesti kyllä asian niin kuin oli idea. Toki laitoin vähän hassusti, siitä pahoittelut.

Vierailija
25/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena myöskin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva kertyyy lähinnä keskivartaloon ...... Rasvakerroksesta huolimatta näkyy edelleen mm. reisilihakset. Monilla ne peittyvät.

Koska olet tyypillinen omenavartaloinen tikkujalka. Kyllähän ne reisilihakset näkyy, jos rasva kertyy palloksi keskivartaloon.

Anteeksi, en tarkoittanut saada tätä kuulostamaan näin ikävältä! Olen vain itsekin tämän mallinen, niin tulee puhuttua ehkä vähän turhan raadollisesti! :)

Yllä oleva ei ole ap, hanki elämä.

Niin, toki omenavartaloisella näkyy jalkalihakset helpommin. Koen vain 80 kiloa jo niin isona määränä ja sitä rasvaa on jalkoihinkin toki tullut että ihan ihmetyttää miten voi vielä näkyä. Luulisi vähintään surkastuneenkin jo tässä ajassa.

Ap

Jalkalihakset tekee kovasti koko ajan töitä kun kannattelee myös lisäpainoja?

Kyllä sitä aina ihmettelee miten joillakin on oikeasti tarve olla ilkeä. Mikä täytyy ihmistä vaivata että pitää anonyymisti mollata toisia? Livenä suurin osa ei uskaltaisi sitä kuitenkaan tehdä. Kertoo kyllä niin paljon sinustakin tämä kommentti, vaikka en tiedä kuka olet. Tiedän kuitenkin, etten koskaan haluaisi olla sinun kanssasi tekemisissä. Hyvää loppuelämää. Onneksi en ole samanlainen kuin sinä. Ongelma täytyy olla iso korvien välissä.

Ap

Vierailija
26/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva kertyyy lähinnä keskivartaloon ...... Rasvakerroksesta huolimatta näkyy edelleen mm. reisilihakset. Monilla ne peittyvät.

Koska olet tyypillinen omenavartaloinen tikkujalka. Kyllähän ne reisilihakset näkyy, jos rasva kertyy palloksi keskivartaloon.

Anteeksi, en tarkoittanut saada tätä kuulostamaan näin ikävältä! Olen vain itsekin tämän mallinen, niin tulee puhuttua ehkä vähän turhan raadollisesti! :)

Niin, toki omenavartaloisella näkyy jalkalihakset helpommin. Koen vain 80 kiloa jo niin isona määränä ja sitä rasvaa on jalkoihinkin toki tullut että ihan ihmetyttää miten voi vielä näkyä. Luulisi vähintään surkastuneenkin jo tässä ajassa.

Ap

Ei kun lainasin itse itseäni, kun huomasin enteriä painettuani miten ikävältä viestini vaikutti, 7 ja 8 siis samalta (en väittänyt olevani ap). :)

Anteeksi!! Taas nähtiin ettei äkkipikaisuus ole hyvä asia, luin uudestaan ja selkeähän tuo oli ettet pahalla tarkoittanut.

Ap

Vierailija
27/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus saada siis pysyviä tuloksia, ei jojoilua. Toki jatkaisin ensi vuonna samaan tahtiin, mutta jos tämä ensimmäinen puolikas olisi rasvanpolttoa enemmän ja sitten sen jälkeen lihasten kasvatusta (ei mitään body fitnesstä kuitenkaan).

Hyvä ap, tämä on se kaiken avain! Eli keskity tekemään elämäntapamuutoksia, jotka pystyt pitämään. Mielummin vaikka vähän pienempiä, pysyviä muutoksia kuin kertarysäyksellä liian kunnianhimoinen projekti, joka lässähtää ja kilot tulevat takaisin. Hiljaa hyvä tulee! Pitäisin siis ensisijaisena tavoitteena juuri  muutosten pysyvyyttä ja kunnon rutiinien luomista. Tarkat lukemat (kilot/rasvaprosentit/treenikerrat/ruokamäärät) ovat toissijaisia, ne voivat olla tukena tavoitteiden saavuttamisessa, mutta niistä ei saa tulla itsetarkoitus.

Vierailija
28/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia keskusteluja ylihintaisista lisäravinteista...

https://www.google.fi/search?q=huonolaatuinen+lis%C3%A4ravinne&rlz=1C1A…

Vierailija
29/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo rasvaa on noin 7500 kilokaloria.

Haluat siis tiputtaa 75 000 kilokaloria pois vartalostasi.

Jos normaali päiväkulutuksesi on 2000 kilokaloria, niin:

- Paastoamalla 37,5 päivää olet pudottanut 10 kiloa pois

- Syömällä -500 kcal, eli 1500 kilokaloria päivässä 150 päivän ajan olet pudottanut 10 kiloa pois.

Matematiikka on siitä kivaa, ettei se valehtele.

Vierailija
30/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omena myöskin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jalkalihakset tekee kovasti koko ajan töitä kun kannattelee myös lisäpainoja?

Kyllä sitä aina ihmettelee miten joillakin on oikeasti tarve olla ilkeä. Mikä täytyy ihmistä vaivata että pitää anonyymisti mollata toisia? Livenä suurin osa ei uskaltaisi sitä kuitenkaan tehdä. Kertoo kyllä niin paljon sinustakin tämä kommentti, vaikka en tiedä kuka olet. Tiedän kuitenkin, etten koskaan haluaisi olla sinun kanssasi tekemisissä. Hyvää loppuelämää. Onneksi en ole samanlainen kuin sinä. Ongelma täytyy olla iso korvien välissä.

Ap

Mitä helvettiä? Ihan faktaahan tuo on. Taidatkin olla myös tyhmä sen lisäksi että olet läski, tosin nää yleensä kulkeekin käsi kädessä.

Vierailija
31/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Syömällä -500 kcal, eli 1500 kilokaloria päivässä 150 päivän ajan olet pudottanut 10 kiloa pois.

Miksi alapeukkuja tälle?

Noinhan se menee.

Vierailija
32/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässä ajattelutavassa on se että ruoka ei imeydy kaikilla samalla tavalla. Hormonit, uni, stressi, suolistobakteerit jne jne. Kaikki vaikuttaa siihen saako 500kcal ateriasta todella 500kcal - ja meneekö se käyttöön vai varastoon. Kroppaan ei ole asetettu 24h tunnistinta jolloin keskiyöllä kalorit alkaa nollasta. Tai että klo 18 mennessä olin jo syönyt 2000 joten nyt sen 500 meni vyötärölle.

Ihminen ei ole pelkkää matematiikkaa.

Vierailija
33/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmisen elimistö ei toimi matemaattisesti.

Vierailija
34/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pätevä urheilukello auttaa elämänhallintaan treenauksen laadun, palautumisen ja unen seuraamiseen. Esimerkiksi jatkuva pieni univelka lihottaa yllättävän tehokkaasti. Samoin ylitreenaaminen valmiiksi rasittuneena ei ole hyvä idea.

Polkupyörällä alkuun pitkiä lenkkejä matalalla sykkeellä. Sitten juoksu mukaan, kun kunto vähän kasvaa ja saa polvilta muutaman kilon pois. Mielestäni juoksu on tehokkain keskivartalon muokkaaja, kun samalla teet työtä ryhdikkään juoksuasennon kanssa. Alkuun vaan voi olla, että vauhti pitää olla tosi hidas, että saat maksimaalisen hyödyn rasvan polttoon.

Vierailija
35/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on Helistö herkuttelu?

Vierailija
36/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmisen elimistö ei toimi matemaattisesti.

Toimii se.

Ongelma on vain siinä, että kukaan ei tiedä "normaalia päiväkulutustaan". Ruokien energiasisällöt on vähän helpompi mitata, mutta helposti menee pieleen sekin.

Vika ei kuitenkaan ole matematiikassa, vaan empiriassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan