Öö, onko sulta joskus mitattu jotain ihmeen veriarvoja?
Öö, onko sulta joskus mitattu jotain ihmeen veriarvoja? Siis, mitä sitä nyt ikinä mitataankaan. En yhtään tiedä, koska multa ei ole mitattu. Olen köyhä joten käyn vain kunnallisella lääkärillä. Siltä kerran kysyin että voitaisiinko multa mitata veriarvoja. Miespuolinen ehkä 50 tai 55 -vuotias lääkäri vastasi että "mitataan vain jos sairastuu, terveiltä ei mitata, en minä minun omia veriarvojanikaan koskaan ole mittauttanut". Niin mitä se oikein on kun joiltain mitataan? Mitä mitataan? Miksi mitataan? Missä mitataan? Mitä ihmettä?
t. 36v mies
Kommentit (36)
Työterveydessä ainakin yleensä ottavat pvk:n.
Minulta otettu parisen kertaa eri työnantajien terkkarilla, ikää 45v. Ensimmäisen 20 vuotta minulla oli työnantaja, jonka terveydenhuoltoon ei verikokeet kuulunut. Eli nyt siis "vanhemmiten" vasta olen saanut jotain tietoa verestäni.
Jögi Kalliosta kirjoitti:
Minulta kerran mitattiin giguli, 13,8 cm liioittelematta, ei ollu lääkärissä vaan yks Laura, eikä siitä sen enempää. Olen pitänyt terveyttä yllä mm. Kuntonyrkkeily pohjalta ja Kunfu hommilla olen aika iso mies noin muutenkin.
Pikkuinen nakki
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä "vastauksia" täällä =D
Mutta ap, siis: kunta ei sinulle terveystarkastuksia kustanna, ei kenellekään, ei minkään ikäiselle, köyhien vain annetaan sairastua. Jos tarkastukset/veriarvomittaukset haluat niin mene ihan omilla rahoillasi yksityiselle. Tai mene töihin niin saat ne työterveyden kautta.
Tuota noin, itse olen ollut viimeiset 14 vuotta töissä firmassa jossa ei tosiaan ole järjestetty mitään työterveyshuoltoa. Se että käy töissä ei tosiaan takaa mitään terveystarkastuksia.
eri
Työttömällä on oikeus terveystarkastukseen, pitäisi olla ilmainen kai.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, onko teillä muilla jotain verta muka?
En mä tiedä onko mun sisällä verta kun ei sitä oo koskaan otettu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aiankin Aikuisneuvola, jonka asiakkaita ovat mm työttömät ja aikuisopiskelijat. Siellä on terveydenhoitaja tavattavissa ja hän tarvittaessa lähettää labraankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä onko mun sisällä verta kun ei sitä oo koskaan otettu.
Oletteko muut kuulleet jostain laastareista muka?
Mitä niillä muka tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Et ole selvästikään koskaan yrittänyt saada kunnalliselta terveydenhoidolta mitään palvelua. Tuo sana "oikeus" ei siellä mitään tarkoita.
Tosiaan, kukaan ei ole vielä vastannut että onko onnistunut julkiselta puolelta saamaan vaikkapa tuota pvk:ta vaikka ei ole tiettävästi sairas.
Hassua minulta on viimeisen 3 viikon aikana otettu eli mitattu perusverenkuva yhdeksän kertaa. Kaikki tämä julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyysin päästä terveyskeskuslääkäriä tapaamaan, pyysin terveystarkastusta. No, lääkärin tarkastus meni niin että lääkäri pyysi mua riisumaan paitani, riisuin paitani, istuin paikallani, lääkäri katseli mua jonkin aikaa ja sanoi: olet terve. Ei ollut ihan täysin ilmaista kun piti maksaa se terveyskeskuksen vakiomaksu lääkärilläkäynnistä eli parikymmentä euroa tms.
Multa on joskus kauan sitten mitattu hemoglobiini, mitään muuta ei koskaan. Olen 43 vuotias mies.
Kyllä ne veriarvoja mittaa jos on aihetta. huomenna menossa verikokeisiin.
Öö, joo. Jossain ihme labrassa. Pistetään jollain ihme neulalla ja otetaan verta ihme putkiin. Tutkitaan jotain ihme pitoisuuksia.
Lääkäri sit tulkkaa ne ihme tulokset.
Ihme hommaa!
Kannattaa myös nyt muistaa se, että ei niissä terveystarkistuksissa tarvitse mitään tehdä, jos potilas on täysin terveen näköinen ja sanoo, että kaikki on hyvin. Tällöin lääkäri katsoo yleishabituksen ja toteaa, että terveeltä vaikutat, tule takaisin, jos tulee ongelmia.
Verenpaineen mittaus ja kolesteroli ovat ihan hyvä mittailla, etenkin jos potilas riskiryhmässä.