Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien ja esiteinien vanhemmat: Lyhyt kysely lapsenne MEIKKAAMISESTA

Lotta
11.06.2018 |

Olen siis kometologiopiskeija ja teen opinnäytetyötäni liittyen meikkaukseen. Opparin yksi osa koskee teinien meikkaamista ja sitä, milloin nykynuoret yleensä aloittavat meikkaamisen ja millä tuotteilla, ja kysyisin muutaman kysymyksen liittyen näihin aiheisiin. Olisin äärimmäisen kiitollinen kaikista vastauksista. Teen myöhemmin virallisen kyselyn lähipiirissäni, mutta toivon että saan tästä jo osviittaa.

Kysymkseni:

1. Minkä ikäinen lapsi sinulla on?

2. Minkä ikäisenä teinisi alkoi meikkaamaan/milloin meikit alkoi kiinnostaa?

3. Mitä tuotteita teinisi käyttää? (meikkipohja, puuteri, ripsiväri, kulmatuotteet jne.?)

4. Mikä sinua itseäsi askarruttaa liittyen teinin meikkaukseen? Huolettaako joku asia?

5. Sana vapaa. Mitä ajatuksia meikkaus herättää sinussa vanhempana? Toivoisitko että teini meikkaisi vähemmän tai eri tavalla? Meikkaako hän mielestäsi liian nuorena tai vääristä syistä? Kerro ihan mitä tahansa mitä mieleen tulee!

ISO KIITOS KAIKILLE JO ETUKÄTEEN!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 15v tytär ei meikkaa eikä sitä kiinnosta alottaakaan. Ei näe sille mitään syytä.

Ainoastaan kynsilakkaa voi välillä laittaa jos ihastuu johonkin väriin.

Vierailija
2/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai lyhyt kysymys? Eihän tota jaksa ees lukee, saati miettiä.

Lasten ei tarvii meikata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan pikainen kysely tämä. No minä koitan.

Tytär on 17 v nyt

Aloitti harrastuksen (cosplay) vuoksi jotain 13-vuotiaana.

En minä tiedä. Kaikkea mahdollista. Sillä on hervoton meikkipakki täynnä jos jotakin. Ostaa itse suurimman osan ja minä kannan Lontoosta kun siellä on laajempi värivalikoima. Tekee contourit ynnä muut. Tai no minä en tiedä kuin sen contourin nimeltä. On myös ihan maskeerausvälineitä paljon, se harrastus näes.

Eipä askarruta, hän osaa sen homman ja menee maskeeraus-naamiointikouluun ensi talvena.

No tuota. Mummon 70v päiville ei välltämättä tarvitsisi ilmaantua viimeisemmässä roolimeikissä ja peruukissa. Mutta menihän se niinkin. Tuli yllätyksenä, kun tytär oli muualla laittautumassa kun minä olin valmistamassa tarjoiluja juhlapaikalla.

Vierailija
4/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotta kirjoitti:

Olen siis kometologiopiskeija ja teen opinnäytetyötäni liittyen meikkaukseen. Opparin yksi osa koskee teinien meikkaamista ja sitä, milloin nykynuoret yleensä aloittavat meikkaamisen ja millä tuotteilla, ja kysyisin muutaman kysymyksen liittyen näihin aiheisiin. Olisin äärimmäisen kiitollinen kaikista vastauksista. Teen myöhemmin virallisen kyselyn lähipiirissäni, mutta toivon että saan tästä jo osviittaa.

Kysymkseni:

Tyttäret nyt 14 ja 16 vuotiaat, syksyllä syntymäpäivät.

Joskus yläkouluun mennessä alkoivat molemmat.

3. Mitä tuotteita teinisi käyttää? (meikkipohja, puuteri, ripsiväri, kulmatuotteet jne.?)

Cc-voide ja cc-puuteri jonkun verran, pärjäävät kyllä ilmankin, kulmakynää vähän tuomaan kulmiin ryhtiä, ei mitään palkkeja kuitenkaan, lähinnä siistimistä, ripsiväriä joskus jos ehtivät, eipä juuri muuta. Nuorempi meikkaa aina kouluun, vanhempi jos ehtii/viitsii/tarvitsee peitellä näppylöitä. Viikonloppuisin eivät jaksa meikata ainakaan kotiväen kanssa, eipä juuri muut nkasn vaikka jonnekin lähtisimme.

4. Mikä sinua itseäsi askarruttaa liittyen teinin meikkaukseen? Huolettaako joku asia?

Ei huoleta, he näyttävät huolehtivan puhdistamisesta yms. jopa paremmin kuin minä. Näyttää myös siltä, että meikkaaminen ei ole mikään pakko juttu, vaan vain lähinnä omaksi iloksi.

5. Sana vapaa. Mitä ajatuksia meikkaus herättää sinussa vanhempana? Toivoisitko että teini meikkaisi vähemmän tai eri tavalla? Meikkaako hän mielestäsi liian nuorena tai vääristä syistä? Kerro ihan mitä tahansa mitä mieleen tulee!

Aloitin itse meikkaamaan siskon meikeillä jo ala-asteella ja jälki oli kamalaa, lapsillani meikkaus on selkeästi paremmin hallussa. Olen myös huolehtinut, että heillä on asianmukaiset meikit ja puhdistusaineet.

Vierailija
5/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotta kirjoitti:

Kysymkseni:

16

12

Aluksi ihan kaikkea. Nykyään ymmärtää ihon menevän huonoksi, joten käyttää vain kulmakarvatuotteita. Siis kaikkea mahdollista, mitä kulmakarvojen voi laittaa. Lisäksi kynsilakka on kymmeniä ja niitä käyttää koko ajan. Meikki voide ja puuteri ja ripsiväri ja huulipuna vain juhliin ja selfieihin joskus

Mietityttää raaka-aineet. Että onko niissä haitallisia aineita

Minusta on ihan hyvä, että vähensi meikkaamista siten, että nyt meikkaa vaan kulmakarvat. Ei tule finnistä ihoa, kun huokoset menee tukkoon eikä myöskään suurta kemikaalimäärää iholle.

Vierailija
6/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. 18.v tytär ja 16.v poika.

2. Tytär alkoi noin 15.v ja poika noin 13.v.

3. Tytär meikkaa kevyesti (ripsiväri, meikkivoide joskus, kulmaväri ja huulipuna.) Poika taas käyttää kaikkea maan ja taivaan väliltä. Tekee contourit jne, tykkää kokeilla erillaisia meikkityylejä, värejä ja tapoja. Häneltä nyt löytyy kaikkea. Harrastaa siis dragia. Erittäin taitavaksi meikkaajaksi tullut.

4. Ei huoleta tai askarruta. Poika varsinkin tietää mitä tekee ja kokeilee ja pesee ihonsa hyvin ja antaa sen hengittää usein myös, ei meikkaa joka päivä kouluun. 

5. Olen itse alkanut meikkaamaan hyvin rajusti noin 15-vuotiaana (olin kunnon punkkari) ja meikkaan itsekkin edelleen, joten tiedän kyllä meikkaamisesta ja tuotteista. En rajoita myöskään lapsieni meikkaamista ja tuen tottakai poikaani kaikilla tavoilla harrastuksessaan, koska näen miten paljon hän pitää siitä ja on oma itsensä. Kuhan lapsillani on hyvä olla itsensä kanssa. 

Vierailija
7/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymkseni:

13v ja 18v (on myös vielä 20v tyttö, jota ei kuulemma enäää teiniksi saa sanoa, vastauksen myös hänestä silti!)

13-vuotiaana (meikkaa hyvin hillitysti)

13-vuotiaana (meikkasi jo tuolloin hyvin voimakkaasti)

20-vuotiaana (meikkaa edelleen erittäin hillitysti)

Mitä sattuu kaupasta rahoilaan saamaan, 18-vuotiaalla, eniten meikkaavalla, on mieltymys kaliimpiin meikkeihin, ns merkkituotteisiin 

Jossain elämänvaheessa ne kulmat vaan täytyy piirtää aivan ääliömäisiksi... tummiksi noita-akka palkeiksi...keskustelu asiasta pahentaa tilannetta

Omat tyttäreni eivät meikkaa aivan äärettömän mauttomasti tai rumasti, toisin kuin monilla ystäväpiirin tytöillä tai samanikäisillä tuntemattomilla on tapana. Eilen esim 12-vuotias tuntemani tyttö (ennen luomuna kulkenut) oli aivan kauhean näköinen tuplafeikki-ripsissään, mustissa palkkikulmissaan ja valkoisessa meikkivoiteessaan. Kullan vaaleat hiukset oli blondattu epäiaidon näköisiksi. Tuota tekoripsimuodin loppumista odottelen. Täällä päin "kaikilla" on tekoripset. Eikä se ole tällä kertaa nuoren suusta, valitettavasti

ISO KIITOS KAIKILLE JO ETUKÄTEEN![/quote]

Ole hyvä vaan!

Vierailija
8/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kaksi tytärtä, 14 ja 18 v.

2. Eivät oikeastaan ole kiinnostuneita meikkauksesta, eivätkä meikkaa päivittäin.

3. Molemmat käyttävät huulirasvaa, joskus huulikiiltoa, ja satunnaisesti kynsilakkaa. Vanhempi on varsinkin nyt kun kaveripiirissä on ollut juhlia (18-vuotissynttäreitä ja valmistujaisia) meikannut kevyesti: puuteri, ripsi- ja joskus luomiväri, huulikiilto.

4. Omien teinien meikkauksessa tai lähinnä sen puutteessa ei askarruta mikään. Katukuvassa on jo pidemmän aikaa huolestuttanut ja hämmentänyt 10-15-vuotiaat rankasti meikatut tytöt. Jopa kouluun mennessä on "pakko" meikata. Mielestäni noin nuoren ei todellakaan tarvitse eikä kannata altistaa itseään tuollaisille määrille kemikaaleja (varsinkin halpojen kiinanmeikkien yleisyyden huomioon ottaen).

5. Itse en juurikaan meikkaa. En ole kuitenkaan tätä tapaa mitenkään tuputtanut lapsilleni, mutta he ovat mielestäni fiksuja, koska eivät ole "taipuneet" sosiaalisen paineen alla "pakkomeikkaamiseen". Neloskohta tiivistää ajatukseni nuorten meikkaamisesta.

Vierailija
9/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotta kirjoitti:

Kysymkseni:

1. Minkä ikäinen lapsi sinulla on? 17 v

Hienorouva leikkeihin kuului pukeutuminen ja "meikkaaminen" noin 6 v iässä. Varsinaisesti päivittäin meikkaamaan alkoi yläasteella 13-14 v. Meikkasi 7 lklla päivittäin, 8lla vähemmän ja ysillä ja lukiossa vaan tiettyhin tilaisuuksiin, ei viitsi arkena vaivautua.

Silloin kun meikkaa, käyttää meikin pohjustusjuttua, peitepuikkoa, värivoidetta, poskipunaa, ripsiväriä, luomivärejä ja erityisesti eri kulmakarvatuotteita kulmakarvojen maalaamiseen, joskus myös huulipunaa ja irtoripsiä laittaa. Päälle jotain kiinnityssuihketta. Sori, itse meikkaa niin en tunne oikeita termejä.

4. Mikä sinua itseäsi askarruttaa liittyen teinin meikkaukseen? Huolettaako joku asia? Olen aina ostanut hänelle laadukkaampia tuotteita, mutta kyllähän ne meikkien sisältämät kemikaalit hieman arveluttavat. Toisaalta myös pelottaa se, että varhain kehittynyt 14 v saa itsensä meikattua reippaasti yli kaksikymppisen näköiseksi.

5. Sana vapaa. Mitä ajatuksia meikkaus herättää sinussa vanhempana? Toivoisitko että teini meikkaisi vähemmän tai eri tavalla? Meikkaako hän mielestäsi liian nuorena tai vääristä syistä? Kerro ihan mitä tahansa mitä mieleen tulee! Olisin kyllä onnellinen jos ne kamalat tummat palkkikulmakarvat menisi pois muodista. Tyttäreni tosiaan arkeen ei meikkaa, mutta kyllä se täysi tällinki olisi kauniimpi kevyemmällä meikillä ja luonnollisemmilla raikkaammilla väreillä. On kuitenkin jo sen ikäinen, että annan itse päättää näistä asioista.

Vierailija
10/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan huippua, kiitos kaikille vastaajille, tämä auttoi tosi paljon. <3 Ootte mahtavia. :)

- Ap

Vierailija
11/11 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotta kirjoitti:

Kysymkseni:

1. 14 v tytär.

2. Siinä 13-vuotiaana alkoi kiinnostaa ja alkoi meikata.

3. Kaikkea mahdollista, on nyt sellainen "maalipyttyvaihe", on meikattu kuin tangokuningarkisoissa tai missikisoissa arkenakin.

4. Ei sitten mikään. Harmitontahan meikkaaminen on, ei jätä ihmiselle mitään pysyvää haittaa. Itsellänikin oli nuorena kovan meikin vaiheita, jopa punk-tyylinen vaihe mustalla tukallakin mutta eipä sekään mitään haitannut.

5. Minusta saa meikata niin kuin tahtoo. Hiusten värjäämistä en sen sijaan salli ennen kuin on 16, koska asiasta on nykyään sellainen suositus ja on niin paljon tietoa värien toksisuudesta. Vaikka itse olenkin 12-vuotiaasta kerran kuussa värjännyt kyllä ilman haittoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan