Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Öö, onko sulta joskus mitattu jotain ihmeen veriarvoja?

Vierailija
11.06.2018 |

Öö, onko sulta joskus mitattu jotain ihmeen veriarvoja? Siis, mitä sitä nyt ikinä mitataankaan. En yhtään tiedä, koska multa ei ole mitattu. Olen köyhä joten käyn vain kunnallisella lääkärillä. Siltä kerran kysyin että voitaisiinko multa mitata veriarvoja. Miespuolinen ehkä 50 tai 55 -vuotias lääkäri vastasi että "mitataan vain jos sairastuu, terveiltä ei mitata, en minä minun omia veriarvojanikaan koskaan ole mittauttanut". Niin mitä se oikein on kun joiltain mitataan? Mitä mitataan? Miksi mitataan? Missä mitataan? Mitä ihmettä?
t. 36v mies

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystarkastuksessa (nimensä mukaisesti tehdään terveelle eikä sairaalle) otetaan perusverenkuva sekä kolesteroliarvot. Ei toki tehdä vuosittain, mutta kerran viiteen tai edes kymmeneen vuoteen olisi ihan hyvä tehdä. 

Vierailija
2/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalon lähetteetön miesten tutkimuspaketti 92 e pitää sisällään seuraavat:

Verenkuva

(B-PVK+T: hemoglobiini, valko- ja punasolut, verihiutaleet, punasolujen tilavuusosuus sekä kolme punasoluindeksiä)

Seuloo ja seuraa useita veriarvoihin vaikuttavia sairauksia ja tiloja – esimerkiksi anemia, tulehdukset

Tutkii elimistön puolustusjärjestelmän tilaa

Mittaa veren hapenkuljetuskykyä

Sydän- ja verisuonisairaudet, tulehdukset

(S-hs-CRP)

Herkkä mittari, jolla voidaan arvioida sydän- ja verisuonitautien riskiä ja tulehdustilannetta

Sokeriarvot, diabetesriski

(fP-Gluk ja B-HbA1c)

Verensokerin paastoarvo kertoo diabetesriskistä

Lisätietoa saadaan määrittämällä samalla pitkäaikainen verensokeri eli B-HbA1c, joka voi kertoa diabeteksesta jo ennen kuin paastosokeri on koholla.

Maksan toiminta

(GT)

Testillä arvioidaan maksan ja sapen toimintakykyä

Munuaisten toiminta

(S-Krea)

Munuaisten toiminnan mittari

Kilpirauhasen toiminta

(S-TSH)

Herkkä mittari, joka selvittää kilpirauhasen toimintahäiriöitä

Kolesterolit

(fS-Kol, fS-Kol-LDL, fS-Kol-HDL, fS-Trigly)

Kokonaiskolesteroli, hyvä ja huono kolesteroli sekä vapaat rasvahapot kertovat monipuolisesti sydän- ja verisuonisairauksien riskistä

Testosteroniarvo

(S-Testo)

Mieshormoni vaikuttaa mielialaan, lihasvoimaan, seksitoimintoihin ja se vahvistaa luustoa. Matalasta tasosta oireina voi olla seksuaalisen halun puute, erektiohäiriö, muistin heikkeneminen, henkisen vireyden lasku, lihasten, voiman ja kestävyyden heikkeneminen, ja lihominen. Nämä oireet ovat kuitenkin yleisiä myös miehillä, joilla on normaali testosteronitaso. Toisaalta hormonitaso voi olla matala eikä siitä aiheudu mitään oireita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti aikuinen?

Voiko joku olla noin uuno?

Vierailija
4/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti aikuinen?

Voiko joku olla noin uuno?

Olen aikuinen. Ilmeisesti olen sitten uuno. Mutta miten ihmeessä voisin tietää jostain asiasta josta kukaan ei ole minulle koskaan maininnut sanallakaan? Siis asia josta en tiedä että sellaista ensinkään on olemassa. Mistä ei ole koskaan kuullut - sellaisesta ei voi tietää.

Vähän aikaa sitten näin sattumalta jonkin lehtiartikkelin asiasta. Siksi aloin pohtia tätä. Nyt sitten ajattelin asiaa googlata, mutta ensin kysyin täältä. Opin jo ihan kohtuullisesti. Kiitos teille kahdelle ensimmäiselle vastaajalle jotka asiallisesti kerroitte. Sinua taas en kiitä koska et asiallisesti kertonut yhtikäs mitään.

Vierailija
5/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö on.

Ööö vaikka minkälaisia.

Vierailija
6/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh on

Ööh googlaa.

Vierailija
7/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, jo lapsilta otetaan rutiinisti ainakin hb.

Oletko 12-v vai kasvatettu tynnyrissä?

Vierailija
8/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä on kyynärtaipeet mustelmilla, ja ei, en ole narkkari. 

Vierailija
9/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖÖÖ, Putinin trollit käyvät kaiken aikaa tyhmemmiksi.

Vierailija
10/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalta mitataan ihan muuten vaan, jos ei ole jotain erillistä terveystarkastusta. Yleensä mittaukset liittyy joidenkin oireiden tutkimiseen.

Vierailija
11/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5, "en minä omia veriarvojakaan ole mittauttanut". Kukaan lääkäri ei puhuisi tuollaisia.

Vierailija
12/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä "vastauksia" täällä =D

Mutta ap, siis: kunta ei sinulle terveystarkastuksia kustanna, ei kenellekään, ei minkään ikäiselle, köyhien vain annetaan sairastua. Jos tarkastukset/veriarvomittaukset haluat niin mene ihan omilla rahoillasi yksityiselle. Tai mene töihin niin saat ne työterveyden kautta.

Vierailija
13/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö?

Vierailija
14/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5, "en minä omia veriarvojakaan ole mittauttanut". Kukaan lääkäri ei puhuisi tuollaisia.

Ihan tosi, sanoi noin, ei mittauta omiaan, "ei terveiden arvoja mittailla". Mutta ehkä sitten vain valehteli, ehkä vain tahtoi päästä musta eroon, ehkä mitälie, mistäs minä tietäisin.

Vierailija
15/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta joskus otettu verta laboratoriossa? Jos on, niin veriarvojasi on mitattu.

"Jotain ihmeen veriarvoja" on aika saamarin laaja termi. Verestä voidaan tutkia laajalla kirjolla kaikenlaista, lähtien verensokerista joka voidaan mitata pienestä pisarasta sormenpäästä päättyen geenivirheisiin. Mitään yhtä simppeliä testiä ei ole, joka kertoisi kaiken.

Ainiin mutta Porvoon tk:ssa onkin kehittyneempää tekniikkaa.

Vierailija
16/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ööö?

Mä en ymmärrä että mitä te ette tässä aloituksessa ymmärrä. Ihan selvä tapaus: joku ei jotain tiedä, se ihmettelee sitä asiaa, joten se kysyy sitä. Maailman normaalein asia.

Vierailija
17/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kerran mitattiin giguli, 13,8 cm liioittelematta, ei ollu lääkärissä vaan yks Laura, eikä siitä sen enempää. Olen pitänyt terveyttä yllä mm. Kuntonyrkkeily pohjalta ja Kunfu hommilla olen aika iso mies noin muutenkin.

Vierailija
18/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveystarkastuksessa (nimensä mukaisesti tehdään terveelle eikä sairaalle) otetaan perusverenkuva sekä kolesteroliarvot. Ei toki tehdä vuosittain, mutta kerran viiteen tai edes kymmeneen vuoteen olisi ihan hyvä tehdä. 

Kuulostaa järkevältä. Pääseekö tällaiseen terveyskeskuksessa tai siis saako tällaiseen tarkastukseen ajan kun soittaa ajanvaraukseen? Kun ei varsinaisesti mikään ole (ainakaan toivottavasti) vikana eikä varsinkaan pää kainalossa.

N41

Vierailija
19/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo terveystalon lähetteetön verenkuva...

Kukas ne sitten lukee ja katsoo, että onko kaikki kohdillaan, jos ei ole lähetettä. En minä osaa ainakaan noita arvoja niin hyvin lukea, että tietäsisn olla huolissani jostain 

Vierailija
20/36 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö on. Crp, allergiatesteissä useampikin arvo yhtä aikaa.