Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?

Vierailija
11.06.2018 |

No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?

Kommentit (1807)

Vierailija
341/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin syntyy mielikuva, että pyyntö johtuu siitä ennakkotiedosta, että kutsuttujen joukossa on joku lotraaja. Uskaltaisin käyttää miedosti tuoksuvia tuotteita deodoranttina, mutta hajuveden jättäisin pois. Jos tunnen hääparin hyvin, niin varmistaisin ehkä heiltä tai esimerkiksi kaasolta tarkentavia kysymyksiä. Jos olisi vieraamman / kaukaisemman sukulaisen häät, niin noudattaisin pyyntöä niin tuikasti kuin mahdollista.

Tuoksuvuuden määräää on kyllä vaikea arvioida itse, kun nenä tottuu. Pitäisi olla joku puolueeton arvioija. Itse taas erotan ne haisevat, suositun menekin pesuainemerkit tuoksun perusteella, jos joku naapuri on kuskannut hissillä pestyjä vaatteitaan kuivaushuoneelle. Jos siinä käryssä joutuisi olemaan kauan, tulisi takuulla pahoinvoiva olo. Ilmeisesti yliannostelee pesuaineen vielä sen lisäksi, että ostaa sitä mainostetuinta merkkiä.

Pahimmat tuoksujat ovat kuitenkin oman kokemukseni mukaan pyykinpesuaineet ja hajuvedet. Jos ei suostu pesemään pyykkejään yhden pakkauksellisen verran tuoksuttomana, niin on ehkä viisainta jättää kekkerit väliin.

Eihän tuo riitä alkuunkaan että pesisi yhden paketillisen verran tuoksuttomilla aineilla. Nämähän haistavat naapurin pihasta asti millä mikäkin on pesty, ja jos seuraat FB:ssä kankaidenmyyntiryhmiä niin siellä näillä on ihan yleisesti ehtoja ettei ole koskaan saanut pestä tuoksuvilla pesuaineilla, koska haju ei heidän mukaansa lähde enää koskaan pois. Katso huviksesi jos et usko. 

Ihan taustatietona, että olen tietyille hajusteille itsekin herkistynyt. Se ei poista sitä tosiasiaa että valtaosa nnäistä hajusteherkistä haluaa pelkästään kyykyttää toisia. 

Vierailija
342/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin perseen hajuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että on toivottavaa ettei juhlissa kukaan piere ihan hirveästi

Vierailija
344/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että on toivottavaa ettei juhlissa kukaan piere ihan hirveästi

Vierailija
345/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä aloitus ylipäänsä on totta, niin äärimmäisen tökerö hääkutsu. Yhtä lailla siinä voisi tai oikeastaan pitäisi lukea, että "ethän tule tupakantuoksuisena" tai "jätäthän savukkeet kotiin".

En tiedä mikä noilta kutsun laatijoilta on hukassa, ainakin normaalit sivistyneen ihmisen käytöstavat. 

Vierailija
346/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cat kirjoitti:

Kaikki terveydenhuollossa työskentelevät osaavat meikata ja laittaa tukkansa ja dödönsä hajuttomasti. Studio linella on hajuton voimakas tukkaspray. Kyllä se vähän älyä ja taitoa vaatii, että ei haise millekään.

Terveydenhuollossa ei muuten vaadita että deodorantti, suihkusaippua tai shampoo olisi hajustamatonta. Se hajustekielto koskee vain hajuvesien ja partavesien käyttöä.

Työnantajan tarjoama käsivoidekin on hajustettua, mun mielestä pahanhajuista, siksi en sitä käytä vaan omaa hajusteetonta. 

Mutta ihan oikeasti, mä en ole lähes koskaan haistanut työkavereissa mitään ihmeempiä hajusteita vaikka mitäkkn hajustamattomat hirvitykset ei olekaan ihmisillä yleisesti käytössä. 

Yksi ihminen käyttää laura biagiottin lauraa töissä hajuvesikiellosta huolimatta. Ja yksi työkaveri käytti joskus tigin hiuslakkaa jonka haju on oikeasti aika tyrmäävä.  mutta ei kenenkään hiuksista mitään shampoohajuja leiju pitkin osastoa. 

Meillä niitä haisuleita on potilaat hajusteineen ja tämä hoitaja yrittää pitää naaman peruslukemilla vaikka kurkussa polttaa

Olin itse astman vuoksi osastohoidossa ja oli kyllä kamalaa, kun hoitajatkin haisivat. Yksi pyöri viereisen petipaikan ympärillä ja minulta meinasi päästä itku, kun muutenkin huonosti hengittäen hengitys vaikeutui lisää pyykinpesuaineen hajun takia. Siinä huomasi selvästi, kuka pesee työvaatteet kotona ja kuka käyttää muita hajusteita.

Sitten oma juttunsa on se, kun keuhkopolillekin potilaat tulevat hajustettuina. Onneksi lääkäri on lähellä, jos huonosti käy.

Vierailija
347/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyylitön kutsu..

Vierailija
348/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vedetään nyt tahallisesti asioita överiksi, kun aletaan esittää, että ei mukamas saisi haista miltään.  Ei sellaista ihmistä olekaan, joka ei jollekin haisisi.  Meissä jokaisessa on oma ominaistuoksummekin.  Sille tuoksumme saunapuhtainakin.  Emme vain erota sitä itsestämme emmekä välttämättä läheisistämmekään, kun olemme heidän kanssaan koko ajan tekemisissä.  Jokainen saa haista juuri omalta itseltään, eikä tuo tuoksuttomuuden toive edes tarkoita sitä, ettei saisi haista hielle eikä mahdollisesti vaikka hevosenpaskalle jos sellainen haju vaan sattuu juuri silloin jostain tarttumaan. 

Kyse on hajusteaineista, siis niistä, joilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin tuoksuminen.  Ne ei ole puhdistusaineita eikä hiustenlaittoaineita.  Ne on vain hajuvesiä ja parfyymeja sun muita kölninvesiä.  Joku mies aiemmin narisi partavedestään, että sitä on pakko käyttää, toki sitten on jos on, mutta niitäkin on miedontuoksuisia.

Ihan varmasti saat pestä vaatteesi ja itsesi niillä omilla pesuaineillasi ja laittaa sitä omaa lempidödöäsikin, kunhan jätät ne parfyymit pois.  Sitä ne siellä sairaaloissa ja laitoksissakin tarkoittavat.  Älkää siis nyt lähtekö tappelemaan turhista.  Kukaan ei voi olla täysin tuoksuton, mutta voi olla käyttämättä niitä ylimääräisiä tuoksuttimia yhden juhlapäivän ajan.

Itse en ole astmaatikko enkä yliherkkä tuoksuille, mutta minulla on voimakas hajuaisti ja on yhtä piinaa vaikkapa istua teatterissa lähellä sellaista ihmistä, joka on laittanut runsaasti voimakastuoksuista parfyymiä tai partavettä.  En minä halua haistaa sitä koko ajan.  En minä ole allerginen lehmänsonnan hajullekaan, mutta haluaako joku muu kenties kökkiä sonnanhajussa monta tuntia tai jonkun imelän pierun hajussa?  Liika on aina liikaa.  Ei se ihana parfyymituoksu niin ihana ole, kun sitä pitää haistaa koko ajan, aivan kuin joku pitäisi avointa hajuvesipulloa nenän alla kaiken aikaa. 

Vierailija
349/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vedetään nyt tahallisesti asioita överiksi, kun aletaan esittää, että ei mukamas saisi haista miltään.  Ei sellaista ihmistä olekaan, joka ei jollekin haisisi.  Meissä jokaisessa on oma ominaistuoksummekin.  Sille tuoksumme saunapuhtainakin.  Emme vain erota sitä itsestämme emmekä välttämättä läheisistämmekään, kun olemme heidän kanssaan koko ajan tekemisissä.  Jokainen saa haista juuri omalta itseltään, eikä tuo tuoksuttomuuden toive edes tarkoita sitä, ettei saisi haista hielle eikä mahdollisesti vaikka hevosenpaskalle jos sellainen haju vaan sattuu juuri silloin jostain tarttumaan. 

Kyse on hajusteaineista, siis niistä, joilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin tuoksuminen.  Ne ei ole puhdistusaineita eikä hiustenlaittoaineita.  Ne on vain hajuvesiä ja parfyymeja sun muita kölninvesiä.  Joku mies aiemmin narisi partavedestään, että sitä on pakko käyttää, toki sitten on jos on, mutta niitäkin on miedontuoksuisia.

Ihan varmasti saat pestä vaatteesi ja itsesi niillä omilla pesuaineillasi ja laittaa sitä omaa lempidödöäsikin, kunhan jätät ne parfyymit pois.  Sitä ne siellä sairaaloissa ja laitoksissakin tarkoittavat.  Älkää siis nyt lähtekö tappelemaan turhista.  Kukaan ei voi olla täysin tuoksuton, mutta voi olla käyttämättä niitä ylimääräisiä tuoksuttimia yhden juhlapäivän ajan.

Itse en ole astmaatikko enkä yliherkkä tuoksuille, mutta minulla on voimakas hajuaisti ja on yhtä piinaa vaikkapa istua teatterissa lähellä sellaista ihmistä, joka on laittanut runsaasti voimakastuoksuista parfyymiä tai partavettä.  En minä halua haistaa sitä koko ajan.  En minä ole allerginen lehmänsonnan hajullekaan, mutta haluaako joku muu kenties kökkiä sonnanhajussa monta tuntia tai jonkun imelän pierun hajussa?  Liika on aina liikaa.  Ei se ihana parfyymituoksu niin ihana ole, kun sitä pitää haistaa koko ajan, aivan kuin joku pitäisi avointa hajuvesipulloa nenän alla kaiken aikaa. 

Olet täysin väärässä. Kannattaa käydä niissä FB:n kangasryhmissä katselemassa millaisia vaatimukset tuoksuttomuudesta todellisuudessa ovat, niin putoavat suomukset silmiltä, sillä siellä ihan tosissaan esitetään että monta pesua aiemmin käytetty hajustettu pyykinpesuaine tuoksuu haitallisesti. Ehkä tällaisesta käytöksestä saa jossain piirissä oikeanlaisen perheenäidin leiman, mene tiedä, mutta silti tällaisia on ihan oikeasti olemassa.

Tässä tuoksuttomien häiden tapauksessa potentiaalinen häävieras ei voi mitenkään tietää millä tasolla tuoksuton hänen tulisi olla, ellei sitä ole erikseen määritelty. Sillä joka tällaista haluaa vaatia, pitäisi olla ainakin ymmärrystä mainita että mitä tuoksuvia aineita se koskee. Jos he ovat oikeasti tuoksuherkkiä niin silloin heillä on ihan täysi tieto olemassa myös tästä äärilaidan olemassaolosta ja tyhmempikin tajuaa että vieraiden on silloin varauduttava juuri siihen. Vaikka pyyntö todellisuudessa olisikin suunnattu pelkästään Opiumissa uitetulle anopille. 

Vierailija
350/1807 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän,että tuoksut tekevät monille huonon olon,itse en onneksi kuulu heihin,ja rakastan tuoksuja.Mutta jos kutsussa näin lukee,niin sitä kannattaa noudattaa.

Yleisellä tasolla toki ymmärrän kurjan tunteen,jos ei voi suihkauttaa mielituoksuaan kun lähtee ulos.

Hajuvesien ja parfymien arvostus on korkea,lukee vaikka Avonin tai Oriflamen esitteitä,niin miesten sekä naisten tuoksut ovat valta-asemassa niissä.

Sanotaan ettei teatteriin tai ravintolaan pitäis laittaa hajuvettä,mutta mihin sitä sitten laittaa hajuvettä.Mutta missäs sitä sitten käyttää,tyylinhän se viimeistelee.Ei kai kukaan käytä yksinään kotona arvokasta eau de parfymia tai vaikka aitoa parfyymia.

Itse pyrin aina laittamaan hajuveden niin ajoissa,ainakin tunti ennen lähtöä,enkä kaada sitä puolta pullollista.Joka päivä yleensä jotain tuoksua käytän.

Joskus töissä kysyin työkaverilta,kun teimme yhdessä töitä,kärsiikö hän tuoksustani.Sanoi,että ei.

Laitoin kuulemma sopivan miedosti,hän nimittäin piti siitä että tuoksun kevyesti,mutta en liikaa.

Sattui nimittäin olemaan ryhmässämme yksnainen,joka kaatoi jotain etelän takapihan tislaamon tuoksua,niin että tehdassali haisi ulko-ovelle asti.

Mutta siis,jos kielto tulee kutsussa,niin sitä pitää noudattaa.Ainoostaan sitten voi ihmetellä jos morsian ja sulhanen tuoksuvat parfyymeille.Sitten voi kysyä,että miks?

Vierailija
351/1807 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat muutenkin niin tylsiä, että tuollainen olisi hyvä syy jäädä pois. Toinen lempparini on lapsettomat häät. Koskaan en muka saa lapsenvahtia, niin ei tarvitse lähteä.

Vierailija
352/1807 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassun hauskaa väittää, ettei hajusteyliherkkyyttä tunneta kuin Suomessa. Me ollaan ihan takapajula tässä(kin) asiassa. Espanjassa muun muassa jo sairaalatkin on varustettu erikseen MCS-potilaita varten. Meillä löytyy hikiseen päiväkodeista ja kuntosaleilta ystävällinen kehoitus välttää voimakkaita tuoksuja.

Itsekin kuulun kemikaaliyliherkkiin. Päänsärkyä ja yöunien menetystä yms. tiedossa, jos alistuu. Eikä tarvitse olla hajuvesi. Riittää pesuaineet, maalit, lakat, homeet yms yms. Mielellään näkisin, että nyt ainakin hajusteelliset pesuaineet poistettaisiin markkinoilta kokonaan!

Vierailija
353/1807 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP:lle tai muille vastaavassa tilanteessa oleville tuottaa päänvaivaa, että kuinka tarkastit hajusteet täytyy jättää pois (kyse tosiaan siis HAJUSTEISTA, ei hajuista), vai riittääkö juurikin se, ettei käytä voimakkaita tuoksuja (haju- ja partavedet).

Vierailija
354/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itsellesi mukaan hajusuolaa ja tuoksuttele tarvittaessa.

Vierailija
355/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on öö hääkutsu?

Öö???

Vierailija
356/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut raskaana ja imettäessä pahoja migreenejä. Sellaisia, joissa oksentaa kolme päivää putkeen. Vähän ennen migreenikohtausta ja sen aikana oli melkoista tuoksuyliherkkyyttä. Ihan pihalla kulkiessakin meinasi saada migreenikohtauksen syreenin tai vuoristomännyn tuoksuista, jotka normaalisti ovat mielestäni tosi hyviä. Onneksi ei ole nyt tuota tuoksy-yliherkkyyttä, mutta sanonpa vaan, että ne pienetkin hajuvesimäärät ja hiuslakan suihkuttelut kesken häitä pois. Ei ole kivaa, jos tärkeä päivä menee tuoksuja vältellessä tai oksennellessa.

Vierailija
357/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7113 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm no mutta kyllähän hyvä parfyymi kuuluu juhlapukeutumiseen ja täydentää tyyliin. Äh. Tosi tympeää. :(

Kyllä tämän on pakko olla provo :D:D ei jumaliste kaikkia sitä kuulee. Se voi pahimmassa tapauksessa olla sairaalareissu esim. jollekkin hääparin läheiselle jos täräytät paikalle parfyymin tuoksuisena eikä paikanpäällä ole mahdollista vaikkapa tuulettaa? 

Saako ilman mitään vastuuta haista kitkerälle hielle, homeisille vaatteille tai muuten pesemättömälle?

Vierailija
358/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on öö hätäkutsu???

Vierailija
359/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nykypäivän "häät"... ei alkoholia, vegaanikattaus, ei hajusteita... täyttä pelleilyä. Ymmärrän ainoastaan "vain aikuisille"  toiveen.

Vierailija
360/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin varmaan riittäisi monelle, et olis yksi pieni suihkaisu laitettu. Jotkut hölväävät ja uittavat itsensä koko pullossa, ja siitä tulee helposti hedari muille, vaikkei olisikaan hajuallergikko.

Oma toleranssi kun kasvaa niin ei itse enää haista tuoksua ja sit vaan iloisena ruiskuttelee lisää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän