Miksi uskovaisissa miehissä on runsaasti yli-itsevarmoja kukkopoikia ja rehvakkaita miestenmiehiä?
Se perheen pään rooliko saa pään sekaisin? Vai se kun lahkoissa on yleensä enemmän naisia, niin mies pääsee valitsemaan parhaat päältä? Vai se, kun nöyrä vaimo antaa pesää aina, kun mies vähän vingahtaa? Ovatko muutkin huomanneet tämän saman ilmiön?
Kommentit (34)
Olisipa omanikin. Hiljainen vässykkä, pohdiskelija ja uneksija, vetäytyy helposti omiin maailmoihinsa ja mielipiteet aina luokkaa "joo se on näin, mutta toisaalta myös noin". Ei mitään vahvuutta tai omaperäisyyttä tai mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa omanikin. Hiljainen vässykkä, pohdiskelija ja uneksija, vetäytyy helposti omiin maailmoihinsa ja mielipiteet aina luokkaa "joo se on näin, mutta toisaalta myös noin". Ei mitään vahvuutta tai omaperäisyyttä tai mitään.
Niin ja siis mieheni on helluntailainen ja minä ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tepä olettekin varsinainen match made in heaven (not). Miten olette edes päätyneet yhteen?
Tuo ei ole uskovainen mies, vaan pohjanmaalainen mies. Melkeinpä kaikki uskovaiset ovat pohjanmaalta.
Missä piireissä sää oikein pyörit? Olen kahlannut hyvin laajalla skaalalla eri uskisporukoita lävitse, eikä kuvailemiasi miehiä ole missään näkynyt. Täysin päinvastaisia (niin hyvässä kuin huonossakin) on suurinosa miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Mies kasvatetaan olemaan mies ja miehen kuuluu olla itsevarma. Myös islamissa tämä onnistuu hyvin. Ei mitään feministikusetusta, joka tekee miehestä sosiaalisesti steriilin, naisen tossun alle "parhaassa" tapauksessa päätyvän luuserin. Kyllä, olen sellainen ja katkera.
Mutta joskus se vaikuttaa tosi huvittavalta jopa, kun joku hintelä, tai toisaalta vähän pullukka, kaljuuntunut tavallisen näköinen mies röhnöttää haarat levällään ryhdikkäästi manspread-asennossa jonkun nöyrän näköisen kauniin naisen vierellä. Ei niillä samoilla ulkoisilla avuilla olisi saatu välttämättä yhtään mitään naista ei-uskovaisten piiristä. Nyt sitten ollaan niin miestä ja kukkopoikaa olevinaan.
Miehille syötetään syntymästä saakka soopaa siitä, miten hän on luomakunnan pää ja jumalasta seuraava, ja oikeutettu hallitsemaan kaikkea muuta luotua. Ei ihme, että nousee päähän.
Uskovaiset eivät pelkää epäonnistua koska Jeesus pelastaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole uskovainen mies, vaan pohjanmaalainen mies. Melkeinpä kaikki uskovaiset ovat pohjanmaalta.
Voi se muuten liittyä pohjalaisuuteenkin; pohjalaiset ovat aika jäyhiä äijämiehiä melkein kaikki.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
ja loput satakuntalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Missä piireissä sää oikein pyörit? Olen kahlannut hyvin laajalla skaalalla eri uskisporukoita lävitse, eikä kuvailemiasi miehiä ole missään näkynyt. Täysin päinvastaisia (niin hyvässä kuin huonossakin) on suurinosa miehistä.
Sille käytökselle sokeutuu, jos pyörii ainoastaan uskispiireissä. Sen kontrastin huomaa parhaiten silloin, kun pyörii sekä uskis- että maailmallisten piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ne miehet saattavat olla melko normaalin, jopa harmaan hissukan ja keskiverron oloisia muuten, mutta heillä on äärimmäisen vahva itsetunto ja itsevarmat eleet ja puhetapa.
Sen sijaan todella kauniit ja korkeasti koulutetutkin naiset saattavat hymyillä ujon nöyrästi ja pitävät suunsa supussa, vaikka oikeasti olisi asiaakin. Ei sille voi mitään, mutta hieman hassulta ja ärsyttävältä se vain tuntuu, kun siis samanlaisia ihmisiähän me kaikki olemme.
Jos toisaalta ns.uskovainen - juutalainen, kristitty, muslimi, hindu jne. - tuppaakin herkästi ärsyttämään, niin kaikkein ärsyttävin - ja vaarallisin - ihmistyyppi on siltikin ateisti.
Miten uskovaiset (naiset) eivät huomaa sitä uskovaisten miesten ylemmyyttä?
Kun seuraa uskovaisten pariskuntien keskinäistä dynamiikkaa, huomaa, että mies puhuu aina ensin ja nainen myötäilee, tukeutuu jne. Uskovainen, kristitty, ystäväni kanssasisarineen puhuu useinkin, että heidän ihannemiehensä on perheenpää-tyylinen mies, joka määrää miten eletään. Itse oon uskonnoton, mutta elänyt lapsuuden uskonnollisessa piireissä. Silloin naiset noissa piireissä olivat kaikin tavoin lampaita. Hyvin kuvaavaa oli, että naisille, jotka imettivat, hoitivat lapsia jne, oli varattu pieni koppi noita toimia varten. Kopin vieressä oli hulppea ruokasali, jossa naiset palvellen tarjoilivat ruokaa miehille, jotka saarnasivat.
Ent. ateisti nyk. agnostikko kirjoitti:
Jos toisaalta ns.uskovainen - juutalainen, kristitty, muslimi, hindu jne. - tuppaakin herkästi ärsyttämään, niin kaikkein ärsyttävin - ja vaarallisin - ihmistyyppi on siltikin ateisti.
Eivät minua ne uskovaiset naiset ärsytä eivätkä aivan kaikki miehetkään, mutta miehissä on katteettoman itsevarmoja kukkopoikia aivan liikaa. Useimmilta uskismiehiltä puuttuu nöyryys täysin tai ovat näennäisen nöyriä sanoissaan, mutta eivät teoissaan ja käytökseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tepä olettekin varsinainen match made in heaven (not). Miten olette edes päätyneet yhteen?
Miten niin? Ollaan kumpikin vähän samanlaisia haahuilijoita ja pohdiskelijoita. Uskonto myös kiinnostaa minua enkä väheksy sen vaikutusta uskovalle ihmiselle. Mies hyväksyy myös tieteen, joskin osaa sovittaa sen uskonsa kanssa yhteensopivaksi. Käyn jopa joskus jumalanpalveluksissa miehen seurana vaikka en juuri mitään siitä kostukaan.
Miksi ei oltaisi yhdessä? Vai onko kuvasi helluntailaisesta nyt joku pukua käyttävä ikivanha äärioikeistolainen? :D Helluntailaisuus kasvaa erityisesti suurkaupungeissa, urbaaneja helluntaiseurakuntia nousee mm. Helsinkiin kuin sieniä sateella.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskovaiset (naiset) eivät huomaa sitä uskovaisten miesten ylemmyyttä?
Kun seuraa uskovaisten pariskuntien keskinäistä dynamiikkaa, huomaa, että mies puhuu aina ensin ja nainen myötäilee, tukeutuu jne. Uskovainen, kristitty, ystäväni kanssasisarineen puhuu useinkin, että heidän ihannemiehensä on perheenpää-tyylinen mies, joka määrää miten eletään. Itse oon uskonnoton, mutta elänyt lapsuuden uskonnollisessa piireissä. Silloin naiset noissa piireissä olivat kaikin tavoin lampaita. Hyvin kuvaavaa oli, että naisille, jotka imettivat, hoitivat lapsia jne, oli varattu pieni koppi noita toimia varten. Kopin vieressä oli hulppea ruokasali, jossa naiset palvellen tarjoilivat ruokaa miehille, jotka saarnasivat.
Tätä juuri tarkoitan. Naiset nöyristelevät ja ovat jotenkin "lampaita" aivan vapaaehtoisestikin sekä antavat miestensä puhua aina ensin ja pääasiallisesti, vaikka itse olisivat se perheen älykkäämpi aikuinen ja mies vain melko keskinkertainen turhanhölöttäjä. Se on vain ärsyttävä kuvio nähdä osin ulkopuolisen silmin.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ent. ateisti nyk. agnostikko kirjoitti:
Eivät minua ne uskovaiset naiset ärsytä eivätkä aivan kaikki miehetkään, mutta miehissä on katteettoman itsevarmoja kukkopoikia aivan liikaa. Useimmilta uskismiehiltä puuttuu nöyryys täysin tai ovat näennäisen nöyriä sanoissaan, mutta eivät teoissaan ja käytökseltään.
Nöyryys mitä kohtaan? Naisiako kohtaan :) ?
No en ole huomannut, mutta mitä vikaa tuossa on jos asia noin olisikin.
Kyllä miehen on syytä olla itsevarma ja hiukan rehvakaskin jos pinpin päälle mielii.