Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhemmat käyvät töissä, niin eikai nyt kesälomamatkaan tarvitse erikseen säästää?!

Vierailija
09.06.2018 |

Olemme nelihenkinen perhe. Lapset 7v ja 9v. Tavalliset duunarivanhemmat, joiden palkka keskituloisten kastissa nipin napin. Emme asu PK-seudulla, mutta itse rakennetussa 2012 valmistuneessa 150m2 omakotitalossa, josta iso laina. Kaksi hyvin perusautoa. Lapset harrastavat. Aina on terveellistä ja monipuolista ruokaa, nätti koti, asialliset vaatteet ja joulu ja synttärit eivät tuota taloudellisia ongelmia. Välillä meillä on kyllä ns tiukkaa. Käydään joskus leffassa ja hoplopissa ja mä värjään hiuksia kampaajalla muutaman kerran vuodessa jne.

Kesälomaa varten ei ole koskaan tarvinnut erikseen säästää. Ihan normaalisti tulee palkka ja kesälomarahat. Niillä sitten tehdään pari huvipuistoreissua, käydään kesäteatterissa, ajellaan mun siskon luo toiselle puolelle Suomea jne. Käymme JOKA vuosi ulkomailla. Etsitään yleensä vähän edullisempi pakettimatka (perus aurinkomatkat, tui tms) johonkin etelään. Varauksen yhteydessä maksetaan varausmaksu ja ennen matkaa koko reissu pois. Ihan normaalista palkasta. Mitään erityisiä säästötoimenpiteitä ei tarvitse tehdä.

Mä en voi kun ihmetellä, että mihin helkkariin teidän työsskäyvien rahat menevät??! Harvassa perheessä nyt mitään isoja sairauksia tms kuitenkaan on.

Ainiin, meillä on vielä kaksi koiraakin, jotka vie omat kulunsa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitten johtuu, että teillä on välillä ns tiukkaa? Vaikka perusarki onkin noin tylsää, ettekä oikein mitään tee. En ymmärrä.

Vierailija
2/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten elämäntilanteet on erilaisia. Pari ikävää sattumaa ja teidänkin perheen ulkomaan reissut on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme myös keskituloinen perhe, jossa on 9v ja 12v lapset. Asumme uudehkossa omakotitalossa ja meillä on kaksi hyvää autoa. Vanhempi lapsi pelaa jalkapalloa ja nyrkkeilee. Nuorempi lapsi oli talven kiekkokoulussa, jota ehkä jatkaa syksyllä. Me vanhemmat harrastamme hiihtoa, lenkkeilyä ja mä teen käsitöitä. Laskettelemme koko perhe. Kerran vuodessa Lappiin ja muutoin täällä etelän pikkukeskuksissa. Mä käyn kuuden viikon välein kampaajalla. Lisäksi mulla hiustenpidennykset. Tykkään sisustamisesta. Olemme aina näteissä vaatteissa koko perhe. Monipuolista ja terveellistä ruokaa on aina. Laskut maksetaan ajallaan. Lapset saavat jouluna ja synttäreinä toivomansa lahjat, mutta toki järki kädessä niitä ostellaan. Käydään joskus ravintolassa syömässä. Silloin tällöin Duudson Park, leffa tms. Risteilyllä joskus. Lapsilla on hyvät kännykät, tietokone, ipadit yms. Suosittuja merkkivaatteita. Mä tykkään itsekin pukeutua merkkivaatteisiin. Lapsilla on säästössä muutama tonni per lapsi. Miehellä osakkeissa ehkä 30.000 ja mulla säästötilillä joku 6000e.

Ainiin. Joka kesä käymme pariin otteeseen huvipuistoissa ja lisäksi muissa huvituksissa. Ulkomailla käymme miehen kanssa kahdestaan kerran vuodessa ja koko perheellä kaksi kertaa vuodessa. Juuri olimme Rodoksella ja helmikuussa olimme koko perhe Lontoossa. Miehen kanssa kaksi loppuvuodesta Madridissa. Viime kesänä koko perhe Roomassa jne jne.

Miten kustannamme kaikki? PALKASTA. Ihan kahden tavallisen keskipalkkaisen aikuisen palkasta. Joskus ihmettelen suuresti, miten pystymme tähän. Kun suurin osa työkavereista jne valittaa koko ajan miten PA ovat.

Vierailija
4/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö sanoa muuta kuin että asumme Helsingissä ja molemmat duunareita. Minulla ja lapsella sairauksia ja kalliit lääkkeet.

Vierailija
5/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse säästää, kyse on taidosta hallita taloutta. Työkaveri valittaa rahanpuutetta, 2 hyväpalkkaista lapsetonta aikuista. Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja rahat riittävät. Teemme lomamatkojakin, kahden aikuisen perheessä siihen ei rahat riitä. Ja työkaverillani on sama palkka kuin minulla. Hänen miehellään 1,5 kertainen. Heillä on 1 auto, kuten minullakin. Asuvat vuokrakaksiossa, me omakotitalossa.

Vierailija
6/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme myös keskituloinen perhe, jossa on 9v ja 12v lapset. Asumme uudehkossa omakotitalossa ja meillä on kaksi hyvää autoa. Vanhempi lapsi pelaa jalkapalloa ja nyrkkeilee. Nuorempi lapsi oli talven kiekkokoulussa, jota ehkä jatkaa syksyllä. Me vanhemmat harrastamme hiihtoa, lenkkeilyä ja mä teen käsitöitä. Laskettelemme koko perhe. Kerran vuodessa Lappiin ja muutoin täällä etelän pikkukeskuksissa. Mä käyn kuuden viikon välein kampaajalla. Lisäksi mulla hiustenpidennykset. Tykkään sisustamisesta. Olemme aina näteissä vaatteissa koko perhe. Monipuolista ja terveellistä ruokaa on aina. Laskut maksetaan ajallaan. Lapset saavat jouluna ja synttäreinä toivomansa lahjat, mutta toki järki kädessä niitä ostellaan. Käydään joskus ravintolassa syömässä. Silloin tällöin Duudson Park, leffa tms. Risteilyllä joskus. Lapsilla on hyvät kännykät, tietokone, ipadit yms. Suosittuja merkkivaatteita. Mä tykkään itsekin pukeutua merkkivaatteisiin. Lapsilla on säästössä muutama tonni per lapsi. Miehellä osakkeissa ehkä 30.000 ja mulla säästötilillä joku 6000e.

Ainiin. Joka kesä käymme pariin otteeseen huvipuistoissa ja lisäksi muissa huvituksissa. Ulkomailla käymme miehen kanssa kahdestaan kerran vuodessa ja koko perheellä kaksi kertaa vuodessa. Juuri olimme Rodoksella ja helmikuussa olimme koko perhe Lontoossa. Miehen kanssa kaksi loppuvuodesta Madridissa. Viime kesänä koko perhe Roomassa jne jne.

Miten kustannamme kaikki? PALKASTA. Ihan kahden tavallisen keskipalkkaisen aikuisen palkasta. Joskus ihmettelen suuresti, miten pystymme tähän. Kun suurin osa työkavereista jne valittaa koko ajan miten PA ovat.

Samaa ihmetellyt monesti itsekkin.Meillä toinen on pitkäaikaistyötön ja silti reissaillaan useamman kerran vuodessa. No tupakkaan ja alkoon ei meillä rahaa kulu.

Vierailija
7/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hammashoitaja vailla vakkarityötä, mutta sijaisuuksia ollut mukavasti. Hammashoitaja on siis vrt lähihoitaja, jos joku ei tiennyt. Olen itsekin vasta 28v ja 10v tytön totaali yh. Olen tässä välissä opiskellut kaksi ammattia, eli mitään pitkiä työuria ei ole takana.

Asumme Helsingistä vajaa 100km päässä. Jouluna syödään hyvin ja tyttö saa toivomansa lahjat. Synttärit pidetään ja usein ne on pidetty esim Hop Lopissa. Lapsella on aina kivat vaatteet päällä, hyvä puhelin yms. Mä olen itsekin aina asiallisissa vaatteissa. Lapsi harrastaa. Olemme käyneet ulkomailla kuusi kertaa. Nyt ensi viikolla mennään Kroatiaan viikoksi. Syödään hyvin. Eikä vapaa-ajalla istuta kotona, vaan käydään uimassa, leffassa, kirjastossa, pizzalla, hiihtämässä, kavereiden luona tai joskus vaikkapa laivalla tai mummon ja papan mökillä.

Kaikkien mittareiden mukaan olen ollut välillä tilastollisesti ns köyhä.

Vierailija
8/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki ja vene vievät sen verran rahaa että kesälomareissuihin täytyy säästää. Noh, meillä tämä on tietty ihan valintakysymys.

Vierailija
9/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi te ootte kyllä hyviä ihmisiä:) paljon parempia kuin me muut! Kokeilkaa joku seuraavista; asunnosta löytyy hometta ja se on korjattava ja riideltävä myyjän vastuista, jompikumpi vanhempi lomautetaan, jompikumpi sairastuu vakavasti, yt:t, autoon yllättävä iso remontti jne. Rohkeasti kokeilemaan vain, muiden elämästä ei kuitenkaan aina näe kaikkea ulospäin:) kertokaa sitten kokemuksia!

Vierailija
10/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen säästän erikseen lomiin, vaikka kuinka vänkytät. 😉ja en halua metsästellä edullisia matkoja, vaan valitsen säästöilläni luxusta.

Käyttötilillä on rahulia, mutta silti säästän erikseen lomaan. Minulla on säästötili, matkatili, lasten tilit. Siirrän joka palkasta osan säästöön tileille. Mies siirtää sijoitustilille ja osan eri säästötilille. Ja aina kun on tarpeeksi, ostetaan uusi sijoitusasunto. Sinne meidän rahat "katoaa". Tai ei ne katoa, vaan on säästössä. Tämä on meidän eläketurvaa.

On kolme lasta, kaksi autoa, velaton omakotitalo. Tiukkaa ei ole rahasta. Mutta säästänpä silti.

Vierailija
11/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia, kun olette terveitä.

Vierailija
12/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi te ootte kyllä hyviä ihmisiä:) paljon parempia kuin me muut! Kokeilkaa joku seuraavista; asunnosta löytyy hometta ja se on korjattava ja riideltävä myyjän vastuista, jompikumpi vanhempi lomautetaan, jompikumpi sairastuu vakavasti, yt:t, autoon yllättävä iso remontti jne. Rohkeasti kokeilemaan vain, muiden elämästä ei kuitenkaan aina näe kaikkea ulospäin:) kertokaa sitten kokemuksia!

Säästössä pitäisi olla puolen vuoden palkkaa vastaava summa. Meillä voisi toinen olla työttömänä vaikka loppuelämänsä ja silti saataisiin talo pidettyä ja kaikki maksettua. Toki silloin ei varmaan olisi pidemmällä tähtäimellä varaa huvituksiin niin paljoa.

Tuo homehelvetti on kyllä sellainen asia, mikä varmasti vie ojaan. Jos ei rahallisesti, niin henkisesti.

Vierailija
13/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teillä kohta tiukkaa tekee, sitten teillä itku tulee mistä leikata.

Suomessa ei palkka aina riitä elämiseen, kulut ja verot niin kovat.

Vierailija
14/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas mm. lasten harrastuksiin menee tuhansia euroja vuodessa. Se on toki oma valinta.

Vierailija
15/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän mm. palkasta, lapsimäärästä, pakollisista elämiseen liittyvistä menoista ja kulutustottomuksista.

Menoilla tarkoitan esim. asuntolainaa, autosta tai autoista aiheutuvia kuluja, muita pakollisia laskuja mm. vakuutukset jne.

Vierailija
16/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten elämäntilanteet on erilaisia. Pari ikävää sattumaa ja teidänkin perheen ulkomaan reissut on tehty.

Työttömyys on käytännössä ainoa mahdollinen "ikävä sattuma"

Vierailija
17/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen säästän erikseen lomiin, vaikka kuinka vänkytät. 😉ja en halua metsästellä edullisia matkoja, vaan valitsen säästöilläni luxusta.

Käyttötilillä on rahulia, mutta silti säästän erikseen lomaan. Minulla on säästötili, matkatili, lasten tilit. Siirrän joka palkasta osan säästöön tileille. Mies siirtää sijoitustilille ja osan eri säästötilille. Ja aina kun on tarpeeksi, ostetaan uusi sijoitusasunto. Sinne meidän rahat "katoaa". Tai ei ne katoa, vaan on säästössä. Tämä on meidän eläketurvaa.

On kolme lasta, kaksi autoa, velaton omakotitalo. Tiukkaa ei ole rahasta. Mutta säästänpä silti.

No tuo ei ehkä ole ihan sitä, mitä AP haki. Sulla on palkka, josta siirrät rahaa summan X paikkaan Y. Raha ei ole korvamerkittyä, joten ihan sama asiahan se olisi, jos pitäisit kaikki samalla tilillä ja maksaisit sieltä samat asiat.

Kyllä mekin siirretään joka kuukausi aina erikseen rahaa lomatilille, mutta se on vain sellainen tapa. Pystymme kyllä hallitsemaan taloutemme ilman erillisiä tilejäkin. Eli se lomaraha pysyisi säästössä omalla käyttötililläkin, jos olisi pakko. Sekin on ihan se sama, maksaako sen lapsen ajokortin ja ensiasunnon kamat omalta tililtään, vai lapsen tililtä, johon on kumminkin itse siirtänyt rahat.

Mutta joo, ymmärsin kyllä pointtisi.

Vierailija
18/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sairastuminen tai jopa kuolema?

Vierailija
19/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kuoleman jälkeen edes tee mieli matkustella. Eloonjääneet saavat perhe-eläkkeen.

Vierailija
20/24 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vammautuminen vakavasti

Tai rikoksen uhriksi joutuminen

Tai moni muu asia, jota ei tule miettineeksi, jos ei sellaista ole kohdannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi