Kokemuksia pelkillä käsimatkatavaroilla matkustamisesta?
Eli ei ole ruumaan menevää laukkua, vaan tuollainen pieni cabin kokoinen matkalaukku ja sit joku pienempi laukku.
Ihan mitä vaan kokemuksia tästä saa kertoa. Ekaa kertaa matkustan ilman ruumaan menevää laukkua. Matka on lyhyt viikonloppureissu joten ei sit viittinyt sitä isompaa laukkua turhaan raahata.
Kommentit (47)
Alkoholia ei voi tuoda tuliaiseksi. Ai niin. Lentokentältä voi.ostaa.
Joillakin on 4-5 pussukkaa, reppua ym.käsimatkatavarana ja lentoyhtiöt päästävät läpi. Ei noilla rajoilla tunnu olevan näiden kamahamstraajien kanssa tekemistä. Älä stressaa turhaan.
Kitupiikin tunnistaa just siitä että pilaa tavallisten ihmisten matkan jättikokoisella "käsimatkalaukullaan". No säästäähän siinä ehkä parikymppiä. Myös hajusta heidät tunnistaa, koska vaihtovaatteita mahtuu niukasti mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kitupiikin tunnistaa just siitä että pilaa tavallisten ihmisten matkan jättikokoisella "käsimatkalaukullaan". No säästäähän siinä ehkä parikymppiä. Myös hajusta heidät tunnistaa, koska vaihtovaatteita mahtuu niukasti mukaan.
30 litran reppuun mahtuu heittämällä viikon vaatteet.
Halpis-yhtiot tarkkempia mitä ns. normaalit yhtiöt. Tosin laukun koko tarkka, että mahtuu sinne ylälokeroon.
Monesti cabinsize laukku voi itsessään painaa paljon, vert. kangaskassi "putkikassimainen" tai ns. viikonloppukassi.
Aika usein mukaan saa ottaa myös läppärilaukun/käsilaukun, jo pelkästään noihin saa paljon tavaraa mahtumaan (ellei ole sitä läppäriä mukana vaan muuta)
Kova, pyörällinen (cabin)matkalaukku painaa itsessään jo helposti 2-3 kg. Se jäljellä oleva 5 kg tulee helposti täyteen esim. läppäristä, nilkkureista tms. kunnon kengistä ja hupparista & farkuista vöineen.
Finnairilla tais olla tuo 8 kg raja, Norskilla sentään 10 kg, mutta eivät nykyään usein salli kuin yhden käsimatkatavaran eli ei enää käsilaukkua tms. Ruumaan menee, jos eovät mahdu sisäkkäin. Näin ainakin viime Tukholman lennoilla, kun koneet täysiä.
No kyllä mä itse punnitsin jotain tavaroita keittiövaa'alla, että sain suuntaa-antavan arvion siihen, että ei tule liikaa painoa. Esim. tabletti.
Minun piti ainakin miettiä, kuinka ratkaista se, että ei voi ottaa hiuskiinnettä tai muotovaahtoa käsimatkatavaroihin, koska nuo ovat palavia aineita. Muuten pelkistä vaatteista ei helposti saa kahdeksaa kiloa. Meikit ja voiteet sai kyllä laitettua ihan helposti.
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Jos ei oo halpalentoyhtiö, eivät punnitse eivätkä mittaile laukun senttejä, kunhan on vaan joku suht normaalin kokoinen käsimatkatavaralaukku. Hiuslakan voi laittaa käsimatkatavaroihin, kunhan on alle 100ml kuten muutkin nesteet. Itse matkustan aina vain käsimatkatavaroiden kanssa, mitään turhaa ei voi ottaa mukaan mikä on hyvä. Suurin etu kuitenkin, ettei tarvitse odottaa siellä hihnalla oman laukun saapumista, ja kentällekin voi mennä viime tipassa kun ei tarvi jättää ruumaan menevää laukkua mihinkään. Nesteet, läppärit, iPadit yms. on turvatarkastuksessa otettava erilleen, mutta laturit, kännykät yms. voivat olla laukussa. Itselläni on aina myös käsilaukku matkalaukun lisäksi, Ryanair on tainnut olla ainoa joka vaatinut että käsilaukun laittaa matkalaukun sisään ts. että vaan yksi laukku koneeseen. Eipä tota kannata stressailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressaa se laukkujen paino jne. Pitää olla alle 8 kg tuolla lentoyhtiöllä millä menen. En ole paljoa matkannut niin siksi myös ahdistaa. Nesteet kanssa. Tykkään meikkailla ja ne nestemäiset meikit pitää saada siihen litran pussiin.
Kaipa tässä stressaa että mokaa jotain. Että laukku ei kelpaa tai jotain vastaavaa.
Ap
No painon tiedät jo ja samalta sivulta löydät varmasti sallitut mitat sekä sen saako lisänä olla käsilaukku tai muu "small item". Huomaa, että jotkut lentoyhtiöt edellyttävät, että myös tax free ostokset kentältä mahtuvat käsimatkatavaralaukkuun eivätkä hyväksy erillisiä ostoskasseja. Ja meikkejä otat vain sen verran mukaan, että mahtuvat siihen litran pussiin eikä yksikään niistä ole kooltaan yli 1 dl.
Juu no mun laukku pitäis olla 55 x 40 x 20 mutta en jotenkin luota siihen. Sit joku tuleekin että tämä on liian iso vaikka tuon pitäs olla rajojen sisällä. Ahdistuneisuushäiriö tekee kaikesta taas niin mukavaa...
Nyt kun tunnistatko, että kyseessä on ahdistuneisuushäiriö, voit jo relata. Kyse on vain pelosta, että jokin menee pieleen, koska et voi kontrolloida kaikkea. Varaudu siihen pettymykseen, mikä tulee, jos kaikki ei mene kuten haluaisit. Et mahda sillä mitään, jos sääntöjen mukainen laukku "ei kelpaa". Et mahda sille YHTÄÄN mitään.
Nyt on aika alkaa nauttia matkastasi! Anna itsellesi siihen lupa.
55x40x23 rimowalla on menty pitkään, varmasti on ollut yli painorajojen mutta harvemmin niihin puututaan. Ärsyttää jengi jotka tuo ties mitä lätkäkasseja kabiiniin.
HSEn adonis kirjoitti:
55x40x23 rimowalla on menty pitkään, varmasti on ollut yli painorajojen mutta harvemmin niihin puututaan. Ärsyttää jengi jotka tuo ties mitä lätkäkasseja kabiiniin.
Mittojen mukaista käsipakaasia ei kyllä saa yli 8 kilon painorajasta kovin helposti, jos laukussa ei nyt satu olemaan joku geologin kivikokoelma tai 6 kilon kahvakuula. Pehmeällä esim. repulla matkustattessa ylittyy painoa selvästi helpommin nuo ulkomitat, kun sen ahtaa täyteen pullottamaan.
Mutta ahh se tunne, kun olet käyttänyt pakkailuun reippaasti aikaa huolella valikoiden tavarat ja tunnontarkasti ottanut huomioon mitat ja painon ja sitten koneessa onkin 179 muuta matkustajaa 2-3 laukun ja ikea-kassiensa kanssa!!! Miksei tähän puututa?? Lentoemot hoi! Missä mättää?
Kelluu huonosti eikä pysy ilmassa. Ei hyvä valinta. Laiva tai lentokone parempi.
Käsimatkatavarat eivät riittäisi edes minun matkojeni kondomeille.
T. Matkoilla hauskaa pitävä mies.
Vierailija kirjoitti:
Stressaa se laukkujen paino jne. Pitää olla alle 8 kg tuolla lentoyhtiöllä millä menen. En ole paljoa matkannut niin siksi myös ahdistaa. Nesteet kanssa. Tykkään meikkailla ja ne nestemäiset meikit pitää saada siihen litran pussiin.
Kaipa tässä stressaa että mokaa jotain. Että laukku ei kelpaa tai jotain vastaavaa.
Ap
Osta käsimatkalaukkuvaaka, niin saat punnittua ennen lähtöä. Maksaa alle 10 ekee.
Minulla on laukku, josta ylimääräisen vetskarin aukaisemalla saa lisätilaa. Ostosmatkalle lähden käsimatkatavaroilla, tullessa laukku ruumaan.
Näinkin onnistuu... Kerran lähdin mennentullen ostosreissulle käsimatkatavaroilla. Tullessa puin päälle raskaimmat vaatteet kerroksittain, heh. Mukana oli vanhempia vaatteita, jotka jätin kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Käsimatkatavarat eivät riittäisi edes minun matkojeni kondomeille.
T. Matkoilla hauskaa pitävä mies.
Et varmaan kehtaisikaan mennä turvatarkastukseen ko. kuorman kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä matkustin viimeksi pääsiäisenä vain käsimatkatavaroilla, sellainen lentolaukun kokoinen laukku (mitat löytyy finavian sivuilta) ja pienehkö reppu lisäksi. Olin siis neljä yötä reissussa. Mun tavarat mahtuivat hyvin, mutta esim. meikkipussi ei ole kovin iso, kun en juurikaan meikkaa. Isompia tuliaisia ei voinut ostaa, ne ei olisi enää mahtunut. Ihan hyvin sujui. Pesuaineet oli omassa läpinäkyvässä pussissaan, pienissä pulloissa. Sen vaati turvatarkastaja nostamaan pois sieltä laukusta siihen turvatarkastuksen kaukaloon näkyville. Tämä oli mulle uutta. Eli se kannattaa pakata niin, että saat sen helposti esiin.
Ihan hyvin sujui ja säästin 60e, kun ruumaan menevä ois maksanut 30e/suunta.
Hyvin olet onnistunut uutisia nesteiden kuljetuksista käsimatkatavaroissa välttämään, jos et tiennyt, että ne pitää olla kaukalossa näkyvillä. Sitä on uutisoitu tosi paljon tuon uudistuksen jälkeen. Alkoi muistaakseni siitä, kun joku teki hammastahnatuubiin pommin. Tieto lukee siellä useammassa infotaulussakin, kun turvatarkastukseen mennään. Samoin lentoyhtiöiden sivuilla on tarkat tiedot, näin pakkaan, mitä käsimatkatavaroihin jne.
Ihmiset viettävät paljon aikaa älykännykän kanssa, mutta oikeata tietoa sieltä kai haetaan harvemmin.
Niin tosiaan pyydän nöyrästi anteeksi, että huonosti ilmaisin itseäni. Matkustin siis nyt ensimmäistä kertaa pelkän käsimatkatavaran kanssa. Ja lensin Finnairilla ja siksi mainitsin Finavian. Ei tietenkään olisi pitänyt olla näin tökerö :D. Luulin tosiaan, että lentoliikenteessä on yleiset säännöt näistä?
Veikkaanpa, että vähemmän aikaa vietän kännykän äärellä kuin keskiverto palstanlukija, olen 50+. Harvoin matkustan noin lyhyitä matkoja.
Onko pakko vastata ilkeästi aina, jos joku erehtyy? Enkä edes erehtynyt, mitään väärää infoa en laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kova, pyörällinen (cabin)matkalaukku painaa itsessään jo helposti 2-3 kg. Se jäljellä oleva 5 kg tulee helposti täyteen esim. läppäristä, nilkkureista tms. kunnon kengistä ja hupparista & farkuista vöineen.
Finnairilla tais olla tuo 8 kg raja, Norskilla sentään 10 kg, mutta eivät nykyään usein salli kuin yhden käsimatkatavaran eli ei enää käsilaukkua tms. Ruumaan menee, jos eovät mahdu sisäkkäin. Näin ainakin viime Tukholman lennoilla, kun koneet täysiä.
Olen Norskilla lentämässä ensi viikolla ja edelleen on low fare lipulla sallittua ottaa mukaan myös "small item" eli käsilaukku tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viime viikolla kävin edestakaisin Tukholmassa Norskilla ja käsilaukun sai ottaa mukaan, vaikka koneet olivat täysiä ja osa isommista käsimatkatavaroista otettiin matkustajilta ruumaan (joku 20-30 ensimmäistä laukkua hyväksyttiin koneeseen). Pieneen käsimatkatavaraan, joka menee etummaisen penkin alle, ei mitenkään puututtu.
Itse matkustan lähes aina pelkillä käsimatkatavaroilla. Sitten hyödynnän kyllä kaikenlaisia rahavöitä, vyölaukkuja, passipusseja ym henkkareiden, rahojen ja kännyköiden kuskaamiseen ja taskuun loput irtotavarana. Suosin myös palapelipukeutumista eli säärystimiä, boleroita ym irto-osia jotka päällä voi astella koneeseen mutta voi riisua helposti pois tarvittaessa.