Te joiden mielestä se Eemi siellä pleikkarin ääressä oppi englantia :)
Tutkimus Ruotsissa:
"Even though it appeared as they had learned new words from playing the games, it seems that the sports video games do not influence the players’ language development"
BUAAHAHAH. Meidän Eemi pelaa änäriä kaiket päivät BUAAHAHAH!
Kommentit (30)
Joopa joo. Mun muksu sai kympin enkusta. Oppinu peleistä ja ohjelmista enkun.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, luepas tämä:
Sports video games? No ei varmaan ne, mutta mun poika pelaa paljon kaikenlaisia ja vetää kymppejä enkunkokeesta käytännössä lukematta yläasteella.
Olen nuorempaa sukupolvea, syntynyt 1997, ja muistan peruskouluajoilta, miten kaikenmaailman online-pelejä pelanneet olivat luokan parhaita englannissa. Itsekin olen valtaosan englannista oppinut telkun ja netin välityksellä, kirjoitin lukiossa kuitenkin E:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe, luepas tämä:
Lue itse. Kyseessä ei ole mikään oikea todistus, johon opettaja laittoi kaikille kympit, vaan joku ylimääräinen lappulippu.
T. Eri.
No kyllähän noissa on moni kaveri oppinu sujuvan enkun noissa peleissä.
Miettikää nyt ite, jos teidän täytyy puhua ymmärrettävää vierasta kieltä joka päivä oikeiden ihmisten kanssa ja ymmärtääkkin sitä tottakai. Kai siinä oppii aika hyvin lauserakenteet + muuta.
Verrattuna siihen, että opiskelu ois vaan se mitä koulussa opetetaan.
Kyllä se englannin oppiminen helpottuu huomattavasti jos pelaa englanninkielisiä pelejä, parempi jos tekstitykset näkyy. Änäri on aika huono esimerkki.
Mun lapsi osas enkkua hyvin tokaluokkalaisena eli ennen kuin enkku alkoi koulussa. Oli oppinut juuri peleistä, Youtubesta ja telkasta. Silloin tokaluokkalaisena keskusteli englannin kielisen naisen kanssa ongelmitta tunnin.
Etenkin kielioppia oppii pelaamalla pleikkaa. Lisäsanastoa sieltä voi oppia, mutta muuten humpuukiväite.
Vierailija kirjoitti:
Idiootit luulee, että se englanti opitaan peleistä. Ei todellakaan.
Ei sitä suoraan peleistä niin opitakaan, vaan muilta pelaajilta. Online-peleissä, joissa pelataan muiden ihmisten kanssa yhdessä, kommunikoidaan yleensä englanniksi. Kyllä siinä tyhmempikin oppii sanastoa ja lauseenrakenteita, kun pelaa päivässä parhaimmillaan/pahimmillaan (miten sen nyt ottaa) tunteja.
Hmmm... niin no en mä noista pleikkapeleistä tiedä, mutta mun muksuni on verkossa roikkuessaan (joo, ihan semmoisessa kalaverkossa seinällä) oppinut ainakin puhumaan sitä englantia, käyttämään sitä rohkeasti. Lisäksi on oppinut muutaman mehevän sanonnan kiinaksi ja venäjäksi :D
En tiedä mitä teidän Eemit pelaa mutta pakkohan sen kielitaidon on kehittyä kun online peleissä pelaa ja kommunikoi vieraalla kielellä muiden ihmisten kanssa. Ja monet (kuten minä) pelaa enimmäkseen vaan sen takia että voi viettää aikaa kavereiden kanssa jotka asuvat toisella puolella maapalloa. Niitä pelejä on paljon muitakin kuin joku Call of Duty ja Fifa. Jos pelaa vain jotain omia yksinpelejä eikä kiinnitä huomiota mitä peleissä puhutaan eikä lue tekstityksiä, mihin ei se kielitaito paljoa kehity. Tuo kielitaidon kehitys pelien kautta riippuu ihan siitä miten pelaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe, luepas tämä:
Luepa itse:
Kangasalla Vatialan koulussa jaettiin kuutosluokkalaisille perinteisten todistusten lisäksi ”unelmakoulun todistukset”. Asiasta kertoi ensimmäisenä Aamulehti.
Todistuksissa on arvosanat ihmisarvosta, tärkeydestä ja merkityksestä, persoonan upeudesta, huumorintajusta, kaveritaidoista ja siitä, kuinka paljon opettajat tykkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuitenkaan koulusta? Mun muksu sai kans kympin eikä pelaa.
Aikoinaan pelattiin serkun kanssa "seikkailupelejä" ja kyllä siinä väkisinkin joutui opettelemaan ja oppimaan englantia, jos meinasi alkua pidemmälle päästä. Nykypeleistä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Sports video games? No ei varmaan ne, mutta mun poika pelaa paljon kaikenlaisia ja vetää kymppejä enkunkokeesta käytännössä lukematta yläasteella.
Niin munkin poika, vaikka saa pelata vaan tunnin päivässä.
Tuskin urheilupelejä pelaava mitään erikoista oppii. Sen sijaan onlinepelaajat ja vähän vaativimpien seikkailupelien pelaajat vetävät 10 englannista leikiten.
Eihän kyse olekaan siitä, että pelkkä pelisanasto riittäisi. Pelatessa joudut sekä puhumaan että ymmärtämään kuulemaasi puhetta. Jonain päivänä lapsi ei enää tarvitse suomenkielistä tekstitystä tv-ohjelmiin vaan alkaa seurata tekstittämättömiä. Sanavarasto laajenee edelleen. Kun tietokoneen kanssa tulee jotain ongelmaa, ei haeta netistä enää suomenkielisiä ohjeita. Vähitellen telkkarikin menettää merkityksensä ja elokuvat, sarjat ja uutiset katsotaan suoraan netistä ilman suomenkielisiä tekstityksiä. Ja kun ylipäätään tarvitsee tietoa, sitä ei ole tarvis enää hakea suomenkielisiltä sivuilta. Kirjojenkaan ei tarvitse enää olla suomenkielisiä. Kun lapsi on tottunut puhumaan englantia, hän puhuu sitä ilman epäröintiä myös ulkomaalaisten kanssa.
Suurin ongelma suomalaisten kielitaidossa on, että suomalaiset eivät käytä vierasta kieltä. Ne, jotka päivittäin tai lähes päivittäin käyttävät, oppivat sitä erinomaisen hyvin. Mitä enemmän käyttää ja mitä erilaisimmissa asiayhteyksissä, sitä laajemmaksi kasvaa sanavarostokin.
Oman poikani mennessä aikoinaan seiskalle hänen englannin opettajansa kysyi, onko englanti pojan äidinkieli. Ei ole, ihan pelaamalla, telkkaria katsomalla, netistä tietoa etsimällä sekä puhumalla ja kuuntelemalla oli oppinut. Joka kerta, kun koulussa tuli uudet kirjat, teki työkirjan kaikki tehtävät jo ensimmäisen englannin oppitunnin aikana. Ei koskaan lukenut enkun kokeisiin. Kirjoitti laudaturin englannista.
Minä näkisin, että pelaaminen ja erityisesti online-pelaaminen kannustaa käyttämään kieltä ja kun lapsi huomaa pärjäävänsä, se motivoi käyttämään kieltä entistä enemmän.
No onhan se järkyttävän rajoittunutta mitä sieltä edes voisi oppia. Ei niillä taidoilla Harry Potteria alkukielellä lueta.