Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden köyhyys

Vierailija
07.06.2018 |

Luin juuri aiempaa kirjoitusta köyhyydestä ja ajattelin tehdä uuden ketjun nimenomaa lapsiperheisiin kohdistuvasta köyhyydestä.

Olen elänyt lapsuuteni ja tähän astisen elämäni normaaleissa oloissa, keskiluokkaisessa perheessä. Minä ja mieheni olemme molemmat korkeakoulutettuja, mutta niinkö tiedätte, eihän Suomessa palkat vastaa sitä todellisuutta mitä taloustilanne vaatisi.

Noh, me typerykset teimme kaksi lasta. Olimme kyllä kuulleet tutuilta että köyhyysloukkuun pääsee helpommallakin..mutta ihan todella, miksi kotihoidontuki on näin pieni Suomessa??? Miksi sosiaalietuutta saadaan siten että käteen tulisi jäädä jotain asumismenojen ja laskujen jälkeen, mutta hoitovapaalla täytyy kärsiä köyhyydestä ettei kukaan vain haluaisi lastaan kotona hoitaa.
Päätimme mieheni kanssa ettemme vie kuopustamme 9kk päiväkotiin koska hän oli ihan vauva vielä. Olen ollut kohta vuoden kotihoidontuella ja alan hakemaan töitä.

Meillä jää laskujen ja asumismenojen jälkeen käteen 500€. Tämä siis nelihenkiselle perheelle, jossa miehen on kuljettava töihin autolla pitkän matkan (bensa maksaa), vauva kasvaa ja ulostaa (vaipat ja vaatteet maksaa. Ja joo, käytettynäkin vaatteet maksaa) ja lisäksi meidän isompi käy seurakunnan kerhoa ja sinnekkin pitää yrittää löytää ehjää vaatetta päälle. 100€ meillä on viikkobudjetti josta maksamme bensan lisäksi ruuat ja kaikki yllättävätkin menot. Vaikka tämä toivottavasti on väliaikaista niin onko tämä ihan ihmisarvoista elämää? En suosittele kenellekkään lisääntyä suomessa ilman pappa betalar

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla edes keskituloisia vaan pienituloisia mutta ennen kuin lapsia aloimme tehdä, säästimme aika paljon juuri sen vuoksi että halusin hoitaa lapseni kotona 3-vuotiaiksi. Asuimme pienessä yksiössä kahdestaan ja muutimme isompaan kun jäin äikkärille. Säästöjen turvin pystyin myös tekemään töitä neljä päivää viikossa parin vuoden ajan kun kuopus oli sen 3v ja pk-ura alkoi.

Toki tuo vaatii köyhäilyä jonkin verran mutta muista että tuokin aika on väliaikaista. Ei kestä loputtomiin. Ja tietysti myöhäistä nyt sanoa että olisitte säästäneet.

Vierailija
22/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kannattanut etukäteen laskea miten tulot ja menot menee kun saatte TOISEN lapsen? Saitteko molemmat muistinmenetyksen ekan lapsen jälkeen kun tämä tuli nyt toisen kanssa yllätyksenä? 

Itse saan paluumuuttajana lapsen ja saan nauttia minimi-äippärahoista koska ei ole työhistoriaa Suomessa, mutta tähän olemmekin mieheni kanssa varautuneet jo etukäteen. En todellakaan syytä yhteiskuntaa jossa saa mm. neuvolapalvelut ja myöhemmin päivähoidon pilkkahintaan. Koulutuskin on ilmaista. 

Ja niin, muutamme Suomeen siksi, että siellä on taloudellsesti paremmat lähtökohdata perustaa perhe kuin täällä Englannissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuvana tama kuvio oli taysin selva. Jos et halua vieda 4 kk vauvaa tarhaan, rahaa on oltava kotona olemiseen. On pakko laittaa rahaa saastoon. Miksei samaa strategiaa voisi toteuttaa Suomessakin?

Vierailija
24/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen mies eikä kykene elättämään perhettä hoitovapaan aikana ilman, että sylskytään täyteen kurjuuteen? Kuullostaa aika haetulta vai eikö miehellä ole haluja perhettä elättää? Oma mieheni ajaa taksia ja emme hoitovapaalla kärsineet köyhyydestä. Asuntolainakin saatiin lyhennettyä.

Samoin. Kaksi lasta. Viisi vuotta kotona. Tehtiin jopa muutama ulkomaanreissu. itselläni tosin oli hieman säästöjä, mutta ei niitä juuri tarvittu. (Ja jos joku nyt haluaa loisimisesta puhua, niin meillä on yhteiset rahat ja myöhemmin maksoin esim. perinnöstäni yhteisen asuntolainamme pois.)

Vierailija
25/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kotihoidontuki, ei kodinhoitotuki. Vai pystyttekö edes huomaamaan eroa sanoissa kotihoito ja kodinhoito?

Vierailija
26/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettu ei voi kirjoittaa noin huonosti.

Muuten hyvä aihe, lapsiin ja lapsiperheisiin ei todellakaan panosteta, vaikka muuta väitetään.

Esim. maksamme vain osa siitä mitä on päivähoidon todelliset kustannukset, meillä on ilmainen neuvola- ja terveydenhoitojärjestelmä, pisimmät vanhempainvapaat suhteutettuna moneen muuhun maahan, ilmanen peruskoulutus, jne.

Mikään ei ole ilmaista.

Vierailija
27/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap. Mitä ajatuksia vastaukset sinussa herättää?

Vierailija
28/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi itket kuinka kotona oleminen on heikentänyt sinun asemaasi työmarkkinoilla?

Vierailija
29/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP mitkä ovat sinun ja miehesi akateemiset ammatit?

Vierailija
30/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta. 12v jalkapallon harrastaja ja 9v jääkiekkoilija, sekä 1v, jonka kanssa olen kotona. Hyvin on ollut varaa maksaa isompien harrastukset, vaatteet synttärit jne. Lisäksi olemme vuoden sisällä olleet kaksi kertaa ulkomailla viikon lomilla ja pennejä ei tarvitse laskea. Tehdään myös paljon pieniä kotimaanreissuja. Toki rahan kanssa ollaan tarkkoja.

Miehen vuositulot 80t ja mun 30t. Eli yhdessä keskituloisia. Mulla oli vaan 5t säästöt hoitovapaata varten.

Meidän yksivuotias ei nuku kunnon yöunia edelleenkään. Herää yössä 2-6krt. En siis mitenkään jaksaisi käydä töissä. Menen töihin heti, kun lapsen unirytmi antaa myöten.

Vierailija
31/31 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri aiempaa kirjoitusta köyhyydestä ja ajattelin tehdä uuden ketjun nimenomaa lapsiperheisiin kohdistuvasta köyhyydestä.

Olen elänyt lapsuuteni ja tähän astisen elämäni normaaleissa oloissa, keskiluokkaisessa perheessä. Minä ja mieheni olemme molemmat korkeakoulutettuja, mutta niinkö tiedätte, eihän Suomessa palkat vastaa sitä todellisuutta mitä taloustilanne vaatisi.

Noh, me typerykset teimme kaksi lasta. Olimme kyllä kuulleet tutuilta että köyhyysloukkuun pääsee helpommallakin..mutta ihan todella, miksi kotihoidontuki on näin pieni Suomessa??? Miksi sosiaalietuutta saadaan siten että käteen tulisi jäädä jotain asumismenojen ja laskujen jälkeen, mutta hoitovapaalla täytyy kärsiä köyhyydestä ettei kukaan vain haluaisi lastaan kotona hoitaa.

Päätimme mieheni kanssa ettemme vie kuopustamme 9kk päiväkotiin koska hän oli ihan vauva vielä. Olen ollut kohta vuoden kotihoidontuella ja alan hakemaan töitä.

Meillä jää laskujen ja asumismenojen jälkeen käteen 500€. Tämä siis nelihenkiselle perheelle, jossa miehen on kuljettava töihin autolla pitkän matkan (bensa maksaa), vauva kasvaa ja ulostaa (vaipat ja vaatteet maksaa. Ja joo, käytettynäkin vaatteet maksaa) ja lisäksi meidän isompi käy seurakunnan kerhoa ja sinnekkin pitää yrittää löytää ehjää vaatetta päälle. 100€ meillä on viikkobudjetti josta maksamme bensan lisäksi ruuat ja kaikki yllättävätkin menot. Vaikka tämä toivottavasti on väliaikaista niin onko tämä ihan ihmisarvoista elämää? En suosittele kenellekkään lisääntyä suomessa ilman pappa betalar

Sen aikanahan saa tehdä töitä.

Sitä ennen on tarkoitus säästää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi